Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Her er den vanskeligste plata å ta i en blindtest... Oscar Peterson på el-piano.

Etter min smak en superb plate!
    - LP selvfølgelig :D

Vedlegg

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Blir aldri ferdig med Bill Evans?

Som kanskje mange andre er en inne i forskjellige musikkperioder. Har i det siste lyttet veldig masse til pianojazz, og da spesielt Mr. Evans. Han har en enorm produksjon med utrolig variasjon over ett tema, å fortelle den beste musikalske historie, tolke låter på den perfekte måte!

Bill Evans "The Tokyo Concert"
    - på knitrende LP :eek:

Vedlegg

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Gemini13!
    - har ikke den skiva med Oscar...

Nu dykkes ned i Miles samlinga. For anledningen en passende tittel for anledningen!

- blir mye LP for tiden! Sykt fornøyd med Roksan platespilleren ;D

Vedlegg

F

fjellvåk

Gjest
    Inspirert av denne tråden satte jeg på denne LP`en, ukjent for meg men likte det jeg hørte. Fersk som jeg er på "tykk" vinyl så synes jeg dette låter bra uten at jeg har særlig med referanser. Har nettopp kjøpt en bunke med LP`er og er "igang".

Vedlegg

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av mitt forrige valg, ble neste plate en selvfølge ;D

Michael Brecker "Now you see it... (Now you don't)"

Knallgod LP dette også! Denne fra 1990... Siste hjertesukk fra LP fronten i den tids krig mot CD!
    - Etter dette var det stort sett CD et helt 10'år

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Er ikke helt sikker på hva Frisell holder på med her, veksler mellom det sublime og musikk for høyfjellshotell, men han har en gitartone som få andre. Artig plate som krever et åpent sinn.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Liker den Frisell plata veldig godt jeg Pesquera. Noen forslag til andre plater i mannens katalog jeg MÅ ha?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En av påskens godkjøp:
    G.Gershwin/Heyward/I. Gershwin, Porgy& Bess - Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Russell Garcia And His Orchestra

Mint tysk utgivelse fra 1958. Altså året etter den amerikanske kom ut.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Todd skrev:
    Liker den Frisell plata veldig godt jeg Pesquera. Noen forslag til andre plater i mannens katalog jeg MÅ ha?
    Frisell besitter en arbeidsmoral som en middels calvinist og har en omfattende produksjon både under eget navn og som medlem. Når det gjelder konkrete anbefalinger, så synes jeg ”History, Mystery” (m/ blås og stryk) og ”Ghost Town” (solo: gitar, banjo, bass, loops) er tidvis vakre saker. Av det tyngre (og eldre) stoffet er ”Is that You” (m/ Hofstra, Baron og Horwitz) en skikkelig knallperle, og fremfor alt ”Power Tools” (Shannon Jackson og Melvin Gibbs). Den siste er en oppvisning i energisk, disiplinert improvisasjon og vel verdt å ha i samlingen. Du går heller ikke feil med de to trioplatene ”Gone, just like the Train” (m/ Jim Keltner) og ”With Dave Holland & Elvin Jones”. Ellers har han spilt med Garbarek, Paul Bley, Marc Johnson, Paul Motian og sikkert en haug til innenfor den mer ”rene” jazzen. For egen del liker jeg best den elektriske og ekspresjonistiske Frisell, men de fleste med interesse for samtidsmusikk vil finne noe som er relevant i hans svære og varierte produksjon. Frisell er essensiell - det er bare å sette i gang!

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Pesquera skrev:
    Todd skrev:
    Frisell besitter en arbeidsmoral som en middels calvinist og har en omfattende produksjon både under eget navn og som medlem. Når det gjelder konkrete anbefalinger, så synes jeg ”History, Mystery” (m/ blås og stryk) og ”Ghost Town” (solo: gitar, banjo, bass, loops) er tidvis vakre saker. Av det tyngre (og eldre) stoffet er ”Is that You” (m/ Hofstra, Baron og Horwitz) en skikkelig knallperle, og fremfor alt ”Power Tools” (Shannon Jackson og Melvin Gibbs). Den siste er en oppvisning i energisk, disiplinert improvisasjon og vel verdt å ha i samlingen. Du går heller ikke feil med de to trioplatene ”Gone, just like the Train” (m/ Jim Keltner) og ”With Dave Holland & Elvin Jones”. Ellers har han spilt med Garbarek, Paul Bley, Marc Johnson, Paul Motian og sikkert en haug til innenfor den mer ”rene” jazzen. For egen del liker jeg best den elektriske og ekspresjonistiske Frisell, men de fleste med interesse for samtidsmusikk vil finne noe som er relevant i hans svære og varierte produksjon. Frisell er essensiell - det er bare å sette i gang!
    Takker for bra, utfyllende informasjon. Skal sjekke ut dine anbefalinger :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.697
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Frisell er på "må ha"-lista, ja. Mine favoritter er nok "Gone, just like a train" og de litt country-inspirerte "Good dog, happy man" og "Have a little faith".

Hørte nettopp på Patricia Barber "The Cole Porter Mix". Steike, den er bra. Når hun gjør standards som så mange andre har gjort før henne blir det enda tydeligere hvilket talent hun er. Lydkvaliteten er også nær perfekt. På tilbud (59,50) hos Platekompaniet nå, sammen med omtrent hele Blue Note-katalogen. Man kjenner sin besøkelsestid.

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Da var den her... nyeste Pat Metheny "Orchestrion"
    - posten dagen etter release dato!

Flott gatefold 180g 2LP utgave + CD direkte fra Nonesuch Records.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Begynte å rote blant Frisell’s produksjon; dette er en svært eklektisk sak (Driscoll/Baron + blåsetrio). Nye arrangementer av tidligere komposisjoner, Strange Meeting i taffelversjon alene forsvarer denne utgivelsen.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Ringstrøm i dag og fant denne. Jaco trenger vel ikke nærmere omtale, men hverken Birelli Lagene eller albumet visste jeg noe om. Har imidlertid funnet at dette abumet fra -86 var det siste albumet Jaco gjorde. Det gjorde han j... bra! Brilliant!

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn