Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Gil Melle - Patterns In Jazz (LP)

Edit: Kjøpte denne på "magefølelsen" uten å ha hørt noe fra Gill Melle før, men den kan anbefales. Mono lyd fra 1956 og det låter meget bra.

Vedlegg

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    114
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Ved orgelet, Jimmy Smith !
    Orgeljazz er noe av det tøffeste jeg vet, og dette er ekte vare.

Blue Note, 1956.
    Skulle helst hatt dette på vinyl, ja.
    @ ottone
    Her er en utgivelse jeg vil anbefale;

Jimmy Smith - Jazz Spectrum Vol. 5

Mvh Geir

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På vei hjem i bil sammen med en kammerat fra en konsert her om dagen, ble det spillt musikk i bakgrunnen. Ble så betatt av spillet. Spurte hvem det var som spillte. "Jo, en ung trombonist som heter Kristoffer Kompen" Det var plata hans "Short Stories Of Happiness"
    WOW for et modent spill. Han har fått en fan i meg.

Litt fra plata:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Stor glede i dag - ved en tilfeldighet har jeg gjenoppdaget det som i gode, gamle dager het "Jazzradioen på FM 106,8" som ble sendt på FM lokalt i Oslo-området.

Nå i form av prøvesendinger på internett: http://www.jazzradio.no/

I øyeblikket spilles det litt variert jazz, med Ola Kopperud som sindig kommentator mellom låtene. Dette var skikkelig trivelig!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Er Koppis på'n igjen?? Håper det...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    For oss vestlendinger som ikke har hørt Jazzradioen på FM er dette spennende nytt. Til og med Artist info i Sonos.
    Takk for link.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Et par timers lytteøkt i kveld - viet Duke Ellington. Klassiske LP's som "Back to Back" med den lille giganten Johnny Hodges, "Blues in Orbit" - dette er to skiver som viser geniet til Ellington som arrangør av uvanlige tonearter og klangkombinasjoner... mesterlig!

Tor S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    I kveld har følgende snurret på platetallerken:

- Oscar Peterson Jam, Montreux '77 m Dizzy Gillespie, Clark Terry, Eddie 'Lockjaw' Davis, Niels Pedersen og Bobby Durham (Pablo)
    -Wes Montgomery "March 6, 1925 - June 15. 1968" (Riverside)
    -David Holland/Barre Phillips - "Music from two Basses" (ECM-1011) 1971
    -Abercrombie/Holland/DeJohnette - "Gateway 2" (ECM 1105) 1978

tor s

Jeg stod tidlig opp for å få en morgen-lytt på sistnevnte plate :)
    En fantastisk sak, og jeg må anbefale denne på det varmeste 8)

Her er litt fra en ECM-blogg http://ecmreviews.com/2011/01/25/gateway-2/

tor s

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Måtte bare følge opp gårsdagens Ellington- session med denne:

En sammensetning av låter fra Ellington's forskjellige Indigo settinger; highlighting alle de forskjellige fantastiske musikerene som spilte hos Ellington. Utrolig fine arrangementer, dansbart så det holder og attpåptil flott lyd. Meget anbefalelsesverdig jule-CD for å komme i god stemning!

En litt annerledes tolkning av disse velkjente låtene; små perler vil jeg vel kalle det...

Dersom du liker innsmigrende saksofoner, nydelige harmonier og utsøkte solopartier fra verdensstjerner så er denne plata tingen!

Merry Xmas, Music Lovers!

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Godt Tips Sluket.
    Spilte tilfeldigvis platen under da jeg leste dette.
    Clark Terry , en av Ellingtons mange musikere som jeg liker spesielt godt.Hørt live på Flekken for ca 10 år siden.Enestående
    musiker .Et par av sporene på denne er knallbra .

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Har veldig sans for tonen i honet til Clark terry. Skikkelig særpreg, og en av de musikere du kjenner igjen på en note..

Prøv også "Live at Village Vanguard" - fantastisk stemning.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    pengesluk skrev:
    Har veldig sans for tonen i honet til Clark terry. Skikkelig særpreg, og en av de musikere du kjenner igjen på en note..

Prøv også "Live at Village Vanguard" - fantastisk stemning.
    :) :) :) Just precis!!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Number 100 from Rune Grammofon. I grenselandet til jazz dette her.
    Får mer og mer sansen for Rune Grammofon og på den siste desember bulken var det og skikkelige innercover på lpene. Håper det er standarden fremover.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Har fått meg den, men har ikke noen plater derfra den enda...

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Ble inspirert til å sette på denne; Ultralyd «Renditions» på The Last Record Company. Kan sikkert diskuteres hvor vidt dette er jazz, gir visse assosiasjoner til Sunn O))) og Godflesh, men god musikk er det under allle omstendigheter. (Om ikke utpreget julemusikk....)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tar en runde til i disse - nå Direct to Dish.

Morsomt å høre Sissel Endresen i storslag i Jon Eberson Group. Og Inger Lise Rypdal med Thowsen.

Trivia: opptak på Talent (Quintet), Scanax (Jive) og Rosenborg (Direct). Kongshaug mekket de to første, og spilte på den siste. Thowsen produserte sin debut sammen med Danielsen. Mikkelborg spiller like godt piano på ett av sporene.

R

rico

Gjest
    Miles Davis-Aura, dbl. LP fra `89. Palle Mikkelborg`s tribute til sin store helt og inspirasjons kilde. Spilt inn i København sammen med en haug med danske stjernemusikkere, bl.a. NHØP, Mazur, Knudsen etc., samt John McLaughlin på gitar.

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Det er ikke lett å si at noen er "verdens beste" innen musikken men hvis man sier det om Buddy Rich så er man ihvertfall ikke helt på bærtur. Trippel live LP fra `85, kanskje forbi hans "top peak" periode men dette svinger som f..n. Gitt ut på Cafe records av Mobile Fidelity.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Har sittet og smilt på meg fastglis med denne tidligere i dag.

R

rico

Gjest
    Ja det svinger som et ...., det er ikke mye innen jazzen som matcher han på sitt beste, fastglis er obligatorisk.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Hele pakken var bra. Nå har jeg bare hørt på de 2 første (eneste som er 45 rpm og nummererte) og av disse er Trio X den jeg klart likte best. Solo platen til Mads Gustavsson kan jeg bare anbefale om du vet hva han står for og like denne type musikk. Ellers er det flotte cover og bra lyd. MG platen var helt uten "støy" men det var litt på Trio X, men ikke mer en andre nye plater. Det skal nevnes at det var antydning til "ring wear" på to 2 45 rpm platene. (kunne ikke se noe på de andre) Innercoverne er av den kipe typen, har bare sjekke de 3 siste som ikke er i plast og de har skikkelige innercover, men vet ikke når de skiftet.
    Jeg har mailet litt med dem og de svarer veldig kjapt og jeg fikk mail fra den når de hadde levert pakken til posten.
    Skal poste litt mer info i tråden min når jeg har fått hørt litt mer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Nå går det i samleboksen"TheDukeBox" her; en kolleksjon med 8 CD'er som tar for seg spennvidden over hele Duke's karriere på førti-tallet.. Fint format på boksen, omtrent som en halv A4 side vertikalt, som gjør at den store medfølgende boka er meget lesverdig og med store illustrasjoner av mesteren i forskjellige tidsepoker. Fint samlealbum for de som vil ta et raskt overblikk over dette musikalske geniets utrolige produksjon og kvalitet fra dette tiår.

Røverkjøp, fant et mint cond. brukteks. for $ 20.00 - umulig å se at den er åpnet engang!

Alle CD'ene utgjør hver sin del av et ekte 8-bits ;D ;D ;D puslespill som ferdig viser en smilende Duke i tidstypisk positur...

(akkurat nå får jeg som en bonus Lady Gaga's latexkledde pupper rett i fleisen på svt2...) Mer stil over the Duke, må jeg nok si!

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @sluket - 40-tallet med Ellington er musikalsk et topp-epoke i sin sjanger, og opptakene av radiosendinger fra dansesaler rundt omkring har en egen stemning og realsisme. Storband var pop på 40-tallet, og auraen slutter ikke å fascinere meg.
    Og den gjengen med musikere hos Duke, jeg tror ikke historien har sett maken.
    Er det noe med Juan Tizol (en soft spot her) i den boksen, sluket?

Ellers går no dagan fredelig for seg her, nå dveler jeg ved flygelet med Bugge

etter tips på HFS, takk til impulse

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Juan Tizol er med - også en av mine favoritter, spiller bl.a. trombone selv.

Førtitallet ja - for en fantastisk era! På en god dag i New York kunne du gå og høre tre-fire av verdens største og beste storband samtidig - fra lunsj til de sene nattetimer...mens du spiste og sjarmerte damene!

Jaså, du sitter ved Bösendorferen ja.. 8) 8)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn