Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Avslutter dagen med "Circles" fra Miles Smiles...en fin avslutning på dagen med andre ord ;)

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Har brukt ettermiddagen til Johsua Redman Quartet, MoodSwing.
    Du verden for en skive. vakert og sobert. Denne mannen kan håndtere en Sax.
    Og ikke minst har man med seg Dyktige musikere.
    Sterk Anbefaling nå som skomringen lir på.
    ;) mw.k

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    To Dansker i en artig sammensetning ;)
    Bass/trompet

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Clark Terry "Clark After Dark - The Ballad Artistery of Clark Terry" (1978 LP, MPS 0068.194/15.616
    Orchestra conducted by Peter Herbolzheimer.

En LP som min bror ba meg passe på for ham da han dro til USA midt på 80-tallet. Han er fortsatt der, og jeg passer fremdeles på den jeg! Brodern er selv trombonist (og trompetist) og setter denne skiva og Clark Terry høyt i kurs. Tror jeg forstår hvorfor.

Om Clark Terry: http://en.wikipedia.org/wiki/Clark_Terry

På hjemmesiden til Terry http://www.clarkterry.com/ kan vi, fortuten å høre ham blåse i bakgrunn, bl.a. lese at: "In a special invitation-only ceremony to be held during GRAMMY Week on Saturday, Jan. 30, 2010, and a formal acknowledgment during the 52nd Annual GRAMMY Awards telecast, [...] Clark Terry will receive the Lifetime Achievement Award from The Recording Academy." [mer info på hjemmesiden for den som vil...]

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Milt Jackson and The Monty Alexander Trio, "Soul Fusion" (1978 LP, Pablo Records 2310 804)

om: http://en.wikipedia.org/wiki/Milt_Jackson og http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Alexander
    Kort review av Scott Yanow på http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:acfrxqlgldke
    Pianist Monty Alexander had first appeared on a Milt Jackson record in 1969. Eight years later the great vibraphonist used Alexander's trio (which included bassist John Clayton and drummer Jeff Hamilton, future big-band co-leaders) for this spirited Pablo session that was subsequently reissued on CD through Original Jazz Classics. Much of the material is obscure (including Jackson's three originals), with Stevie Wonder's "Isn't She Lovely" being the only standard. The music, however, is as straight-ahead as one would expect from these fine musicians, and can easily be recommended to their fans.

Vedlegg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    zimon skrev:
    Brand X, Unorthodox Behaviour (1976 LP, Passport PB 9819)

Forut for sin tid, og tidløs....

Om plata, deres første utgitte studio-recording: http://en.wikipedia.org/wiki/Unorthodox_Behaviour
    Om Brand X: http://en.wikipedia.org/wiki/Brand_X
    >Wow.
    Hadde aldri trodd jeg skulle se dette albumet her inne!
    Spilte Nuclear Burn til sporet var helt utslitt (og jeg også).
    Jeg er overhodet ikke nostalgisk i min musikksmak, men her er unntaket :)
    Moroccan Roll (spesielt spor 2 & 3) er mitt favorittalbum fra Brand X.
    For et par dekader siden skilte disse seg ut, big time - men idag kan man bare skimte tilbake og hylle genialiteten.
    Jazzrock for viderekomne.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Distinctive skrev:
    zimon skrev:
    Brand X, Unorthodox Behaviour (1976 LP, Passport PB 9819)

Forut for sin tid, og tidløs....

Om plata, deres første utgitte studio-recording: http://en.wikipedia.org/wiki/Unorthodox_Behaviour
    Om Brand X: http://en.wikipedia.org/wiki/Brand_X
    >Wow.
    Hadde aldri trodd jeg skulle se dette albumet her inne!
    Spilte Nuclear Burn til sporet var helt utslitt (og jeg også).
    Jeg er overhodet ikke nostalgisk i min musikksmak, men her er unntaket :)
    Moroccan Roll (spesielt spor 2 & 3) er mitt favorittalbum fra Brand X.
    For et par dekader siden skilte disse seg ut, big time - men idag kan man bare skimte tilbake og hylle genialiteten.
    Jazzrock for viderekomne.
    :) for Brand X og :( for Moroccan Roll fordi det er en av de jeg ikke har i samlingen.

Har:
    * Unorthodox Behaviour (1976)
    * Masques (1978)
    * Product (1979)
    * Do They Hurt? (1980)
    * Is There Anything About? (1982)

mangler:
    * Moroccan Roll (1977)
    * Xcommunication (1992)
    * Manifest Destiny (1997)
    * Missing Period (recorded 1975-1976, released 1997)

Sistnevnte er nok den de spilte inn før Unorthodox Behaviour men som ikke ble utgitt...ikke før i 97 altså.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Blir ikke helt klok på denne. Og jeg liker normalt genreoverskridende musikk.......

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Grått, klissete vær i Trondheim i dag. Det er altså dagen for trio jazz. :)

Denne blir jeg aldri lei av.

Mvh

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Oppdaget Michel Petrucciani da han av alle plasser spilte på en Tv-aksjon på NRK.
    Ble ikke sagt så mye før denne lille mannen satt ved pianoet, og jeg husker jeg ble helt satt ut, for jeg hadde ikke forventet musikk av dette kaliber eller art. Han spilt kun en låt og det gikk rett over i: syklubben i xyz har solgt vafler og fått inn 78 kr. og oppfordrer alle andre syklubber til .... det var tider det. :)
    Må vel ha vært på 80tallet en gang?

Michel Petrucciani (LP)

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Oppdaget Michel Petrucciani da han av alle plasser spilte på en Tv-aksjon på NRK.
    Ble ikke sagt så mye før denne lille mannen satt ved pianoet, og jeg husker jeg ble helt satt ut, for jeg hadde ikke forventet musikk av dette kaliber eller art. Han spilt kun en låt og det gikk rett over i: syklubben i xyz har solgt vafler og fått inn 78 kr. og oppfordrer alle andre syklubber til .... det var tider det. :)

Michel Petrucciani (LP)
    Jeg oppdaget han i forbindelse med Molde Jazz en gang på åttitallet, da han hadde konsert under festivalen. NRK sendte konserten på tv, tror jeg det var. Eller var det radio? Jeg husker de sendte Miles legendariske konsert i Molde. Den tok jeg opp på kassett, en kassett som ble stjålet mange år senere. :mad:

Og det var et godt opptak også. :-\ Jeg husker veldig godt Knut Borges introduksjon; "Gud er i herregarderoben". Mange år senere jobbet jeg mye med rytmegitaristen fra Hugh Masekelas band på sytti og åttitallet. Han hadde også spilt på Molde samme år (ikke Hugh M), og fortalte meg at han aldri hadde sett en så stor haug (haug!) kokain på et bord noen gang. Og han var i NY under jappetiden!

De med ekstra god hukommelse husker at Miles kom med et chartret privatfly til Molde flere timer for sent. Noen sammenheng, mon tro??? Ja ja, det var nok en anekdote fra musikkverdenen. Tror nok det blir litt Chet på meg på sengekanten snart. Eller Mozart. Jeg får se når jeg når sengen.

Edit: Nå har jeg ankommet sengen, og i bakgrunnen snurrer "Time Further Out" av The Dave Brubeck Quartet fra 1961. Det ble altså cool jazz, men ikke noen trompet. Til de som fortsatt er våkne kan jeg bare si god natt.

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Steve Dobrogosz Trio "Songs"

- en eventyrlig start på søndagen!

Finnes dog kun på LP!

Vedlegg

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    173
    baluba skrev:
    Minutten skrev:

Michel Petrucciani (LP)
    Jeg oppdaget han i forbindelse med Molde Jazz en gang på åttitallet, da han hadde konsert under festivalen. NRK sendte konserten på tv, tror jeg det var. Eller var det radio? Jeg husker de sendte Miles legendariske konsert i Molde. Den tok jeg opp på kassett, en kassett som ble stjålet mange år senere. :mad:

Og det var et godt opptak også. :-\ Jeg husker veldig godt Knut Borges introduksjon; "Gud er i herregarderoben". Mange år senere jobbet jeg mye med rytmegitaristen fra Hugh Masekelas band på sytti og åttitallet. Han hadde også spilt på Molde samme år (ikke Hugh M), og fortalte meg at han aldri hadde sett en så stor haug (haug!) kokain på et bord noen gang. Og han var i NY under jappetiden!

De med ekstra god hukommelse husker at Miles kom med et chartret privatfly til Molde flere timer for sent. Noen sammenheng, mon tro??? Ja ja, det var nok en anekdote fra musikkverdenen. Tror nok det blir litt Chet på meg på sengekanten snart. Eller Mozart. Jeg får se når jeg når sengen.

Edit: Nå har jeg ankommet sengen, og i bakgrunnen snurrer "Time Further Out" av The Dave Brubeck Quartet fra 1961. Det ble altså cool jazz, men ikke noen trompet. Til de som fortsatt er våkne kan jeg bare si god natt.

Var også på den konserten i Molde Kino med Michel Petrucciani. Stor opplevelse!

Og når du nevner Knut Borge så hadde han den offisielle åpningen av Molde Jazz et år med disse ordene: "Jeg vil herved erklære Festspillene i Bergen for avsluttet".

Under jazzfestivalen i Molde er det en sjåfør med en flott gammel amerikansk bil som ofte benyttes til å kjøre de store stjernene. Da Miles Davis var i Molde var han en verdensstjerne og hadde nok et ego og selvbilde deretter. En historie går på at Miles ringte opp denne sjåføren og introduserte seg med "Hey, it's Miles". Hvorpå sjåføren spurte: "Miles who?". Det ble stille i den andre enden og så kom det: "Thanks, I needed that..."

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Minutten skrev:
    Pat Metheny: Watercolors(LP)
    Høyt nivå på platene du legger ut i jazz trådene Minutten, noe er kjent fra før, annet er nytt; takk for det. Vedr. Metheny; hva anser du å være hans sterkeste album? Har hørt noe av de tidlige sakene, men det er først og fremst The Way Up som har fått mest spilletid her i huset.

Lytter til Watercolors via Spotify nå. Dette er noe jeg MÅ ha på vinyl.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsom historie om Miles i Molde. ;D
    Godt med folk som vet at de har et ego som må tøyles noen ganger.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Todd skrev:
    Minutten skrev:
    Pat Metheny: Watercolors(LP)
    Høyt nivå på platene du legger ut i jazz trådene Minutten, noe er kjent fra før, annet er nytt; takk for det. Vedr. Metheny; hva anser du å være hans sterkeste album? Har hørt noe av de tidlige sakene, men det er først og fremst The Way Up som har fått mest spilletid her i huset.

Lytter til Watercolors via Spotify nå. Dette er noe jeg MÅ ha på vinyl.
    Vanskelig å si men jeg liker godt Trio Live fra 2000.
    Håper det snart kommer en plate han og Trondheim Jazz Orchestra, ala den med Chick Corea, var på en fantastisk konsert med disse.
    -Minutten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn