Todd
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.06.2009
- Antall liker
- 46
Avslutter dagen med "Circles" fra Miles Smiles...en fin avslutning på dagen med andre ord
Pianist Monty Alexander had first appeared on a Milt Jackson record in 1969. Eight years later the great vibraphonist used Alexander's trio (which included bassist John Clayton and drummer Jeff Hamilton, future big-band co-leaders) for this spirited Pablo session that was subsequently reissued on CD through Original Jazz Classics. Much of the material is obscure (including Jackson's three originals), with Stevie Wonder's "Isn't She Lovely" being the only standard. The music, however, is as straight-ahead as one would expect from these fine musicians, and can easily be recommended to their fans.
>Wow.zimon skrev:Brand X, Unorthodox Behaviour (1976 LP, Passport PB 9819)
Forut for sin tid, og tidløs....
Om plata, deres første utgitte studio-recording: http://en.wikipedia.org/wiki/Unorthodox_Behaviour
Om Brand X: http://en.wikipedia.org/wiki/Brand_X
for Brand X og for Moroccan Roll fordi det er en av de jeg ikke har i samlingen.Distinctive skrev:>Wow.zimon skrev:Brand X, Unorthodox Behaviour (1976 LP, Passport PB 9819)
Forut for sin tid, og tidløs....
Om plata, deres første utgitte studio-recording: http://en.wikipedia.org/wiki/Unorthodox_Behaviour
Om Brand X: http://en.wikipedia.org/wiki/Brand_X
Hadde aldri trodd jeg skulle se dette albumet her inne!
Spilte Nuclear Burn til sporet var helt utslitt (og jeg også).
Jeg er overhodet ikke nostalgisk i min musikksmak, men her er unntaket
Moroccan Roll (spesielt spor 2 & 3) er mitt favorittalbum fra Brand X.
For et par dekader siden skilte disse seg ut, big time - men idag kan man bare skimte tilbake og hylle genialiteten.
Jazzrock for viderekomne.
Jeg oppdaget han i forbindelse med Molde Jazz en gang på åttitallet, da han hadde konsert under festivalen. NRK sendte konserten på tv, tror jeg det var. Eller var det radio? Jeg husker de sendte Miles legendariske konsert i Molde. Den tok jeg opp på kassett, en kassett som ble stjålet mange år senere.Minutten skrev:Oppdaget Michel Petrucciani da han av alle plasser spilte på en Tv-aksjon på NRK.
Ble ikke sagt så mye før denne lille mannen satt ved pianoet, og jeg husker jeg ble helt satt ut, for jeg hadde ikke forventet musikk av dette kaliber eller art. Han spilt kun en låt og det gikk rett over i: syklubben i xyz har solgt vafler og fått inn 78 kr. og oppfordrer alle andre syklubber til .... det var tider det.
Må vel ha vært på 80tallet en gang?
Michel Petrucciani (LP)
Var også på den konserten i Molde Kino med Michel Petrucciani. Stor opplevelse!baluba skrev:Jeg oppdaget han i forbindelse med Molde Jazz en gang på åttitallet, da han hadde konsert under festivalen. NRK sendte konserten på tv, tror jeg det var. Eller var det radio? Jeg husker de sendte Miles legendariske konsert i Molde. Den tok jeg opp på kassett, en kassett som ble stjålet mange år senere.Minutten skrev:Oppdaget Michel Petrucciani da han av alle plasser spilte på en Tv-aksjon på NRK.
Ble ikke sagt så mye før denne lille mannen satt ved pianoet, og jeg husker jeg ble helt satt ut, for jeg hadde ikke forventet musikk av dette kaliber eller art. Han spilt kun en låt og det gikk rett over i: syklubben i xyz har solgt vafler og fått inn 78 kr. og oppfordrer alle andre syklubber til .... det var tider det.
Må vel ha vært på 80tallet en gang?
Michel Petrucciani (LP)
Og det var et godt opptak også. :-\ Jeg husker veldig godt Knut Borges introduksjon; "Gud er i herregarderoben". Mange år senere jobbet jeg mye med rytmegitaristen fra Hugh Masekelas band på sytti og åttitallet. Han hadde også spilt på Molde samme år (ikke Hugh M), og fortalte meg at han aldri hadde sett en så stor haug (haug!) kokain på et bord noen gang. Og han var i NY under jappetiden!
De med ekstra god hukommelse husker at Miles kom med et chartret privatfly til Molde flere timer for sent. Noen sammenheng, mon tro??? Ja ja, det var nok en anekdote fra musikkverdenen. Tror nok det blir litt Chet på meg på sengekanten snart. Eller Mozart. Jeg får se når jeg når sengen.
Edit: Nå har jeg ankommet sengen, og i bakgrunnen snurrer "Time Further Out" av The Dave Brubeck Quartet fra 1961. Det ble altså cool jazz, men ikke noen trompet. Til de som fortsatt er våkne kan jeg bare si god natt.
Høyt nivå på platene du legger ut i jazz trådene Minutten, noe er kjent fra før, annet er nytt; takk for det. Vedr. Metheny; hva anser du å være hans sterkeste album? Har hørt noe av de tidlige sakene, men det er først og fremst The Way Up som har fått mest spilletid her i huset.Minutten skrev:Pat Metheny: Watercolors(LP)
Vanskelig å si men jeg liker godt Trio Live fra 2000.Todd skrev:Høyt nivå på platene du legger ut i jazz trådene Minutten, noe er kjent fra før, annet er nytt; takk for det. Vedr. Metheny; hva anser du å være hans sterkeste album? Har hørt noe av de tidlige sakene, men det er først og fremst The Way Up som har fått mest spilletid her i huset.Minutten skrev:Pat Metheny: Watercolors(LP)
Lytter til Watercolors via Spotify nå. Dette er noe jeg MÅ ha på vinyl.