Veldig hyggelig å høre at noen setter pris på platen vår! Blir nesten litt rørt her jeg!Jeg synes debutalbumet til vår venn J.Os band Lush Life har blitt forbigått i litt vel øredøvende stillhet etterhvert, noe det absolutt ikke fortjener. Min favoritt fra det albumet er selvsagt en låt som originalt ble innspilt av min favoritt Al Bowlly med Ray Noble Orchestra. Skrevet av Ray Noble har denne låten blitt en av de store jazzstandardene, en av de få britiske låtene som har fått en så viktig status. Senere har Billie Holiday, Nancy Wilson og mange andre hatt store hits med den.
J.Os samboer har en vidunderlig klokkeklar stemme med smokey kvaliteter som ikke er overlesset med effekter fra gospelarsenalet, den har personlighet og intimitet som minner meg mest av alt om en ung Nancy Wilson i internasjonal sammenheng. Det er derfor ikke rart at vår venn J.O kunne fortelle forleden at de to hadde oppdaget hennes debutalbum sammen med Cannonball (som oppdaget henne) og latt seg fascinere. For meg var det fint å lese at Nina Gromstad ikke har hørt så mye på Nancy Wilson tidligere, at hun ikke har latt seg påvirke av Nancy Wilson. For så likt er det ikke, men det er ofte lett å høre hvordan jazzvokalister former sin stemme ut fra sine forbilder. At Madeleine Peureux har studert Holidays fraseringer er veldig åpenbart, for eksempel.
Hvis hun har valgt låtene bevisst skal altså denne låten handle om samboer Jan Olav. Ut fra hans framferd på dette forumet tror jeg likevel det neppe kan handle om ham, ikke at jeg tror at han ikke flørter med andre kvinner, men at det skulle være spooky med en så hyggelig fyr er kanskje litt vanskeligere å svelge.
Uansett, albumet finnes på din favoritt strømmetjenste og fortjener din oppmerksomhet. Selv har jeg nå funnet ut at jeg bør kjøpe den på CD.
Takk for fine ord!
Mvh J.O