Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vakkert, og dagsaktuelt.

    The Legendary Pink Dots - Fate's Faithful Punchline

     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    deilig å kjenne lysten til å botanisere i jazz samlingen har tatt seg opp med nye talere i hus...også på de mer krevende platene...på cd denne :cool:

    715kNOs4kNL._AC_SL500_.jpg


    mvh
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Bassisten i Midnight Choir gjör en knall bra jazz soloskive!!
    «This Is Ron Olsen» fra 2002, med medspiller Bystrøm fra MC på piano, Vidar Johansen på saksofon og Jon Christensen på trommer er rett og slett vakker ørelyd.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    4
    Hei folkens.
    Første gang jeg poster her, men følgt tråden i en en stund.
    Jazz er en fin ting og Sonny Rollins er en friskus. Kom over denne i helgen for en 50-lapp. Fin plate og morsomt med blåserne som er med på dette albumet

    IMG_20191012_150739.jpg
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Helge Lien Trio - "Hello Troll" i dag. Har denne i flere versjoner. Den (digitale) jeg liker best er en 24/96 studio master. Bra innspilling og kvalitet.

    cover.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.242
    Antall liker
    7.143
    Torget vurderinger
    4

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.322
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Går i denne nå.
    Veldig bra !!

    bill evans - the complete live at the village vanguard 1961.png


    Og så blir det mer musikk live seinere i kveld.

    Blant anna Sinne Eeg.
    Dølajazz har startet :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Når en av mine absolutte favoritter innen sjangeren musikk, slipper plate er det vell full jubel? Ikke helt. Jan Granli beskriver fenomenet på en bra måte: Mange har i flere år vært litt misfornøyd med de prosjektene [han] har holdt på med. Meg inkludert. Men det har jo ingenting med [han] å gjøre. Det har med innpakningen og de musikerne han har valgt å samarbeide med. Han spiller jo akkurat like flott nå som han gjorde. Så når Garbarek / Hilliard nå gir ut vakker musikk på nytt, spiller heller jeg noe av det gamle. I dag har jeg hørt en del på "My Song" som er en Jarrett / Garbarek plate av flotteste slag. Kanskje den beste i hele vinylsamlingen faktisk.

    Ellers er ukas høydepunkt, oppdagelsen av Ron Olsens plate fra 2001. Hvem hadde egentlig hørt om ham før? Bare de mest ihuga gamle Midnight Choir fansene kanskje. Ron er en slik bassist som gjør det enkelt, men med masse nerve og litt sårhet i spillet sitt. Kontrabass altså.... Sammen med min favoritt trommeslager, Jon Christensen (der var linken tilbake til Garbarek) blir dette utrolig fin, åpen, spennende og levende musikk.

    God jazzhelg!
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Arve Henriksen ”The nature of connections” vinyl...

    Vis vedlegget 557020

    mvh
    Arve Henriksen står mitt hjerte nært, av private årsaker. Men musikken hans er jeg ikke helt inne på. Noe er fantastisk, sammen med Jan Gunnar Hoff, feks., andre ting er mer kompliserte, for min smak.

    Kom over to utgivelser i går, på Backbeat Kaffe og Vinyl. Men jeg tør ikke kjøpe.

    (Får ta noen testrunder på Tidal før jeg ev. går til innkjøp av vinyl: det foretrukne medium;)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Arve Henriksen ”The nature of connections” vinyl...

    Vis vedlegget 557020

    mvh
    Arve Henriksen står mitt hjerte nært, av private årsaker. Men musikken hans er jeg ikke helt inne på. Noe er fantastisk, sammen med Jan Gunnar Hoff, feks., andre ting er mer kompliserte, for min smak.

    Kom over to utgivelser i går, på Backbeat Kaffe og Vinyl. Men jeg tør ikke kjøpe.

    (Får ta noen testrunder på Tidal før jeg ev. går til innkjøp av vinyl: det foretrukne medium;)
    Den mest foretrukne AH skiva er ECM utgivelsen ”Cartography”, dessverre har jeg ikke den på vinyl, samt att han har noen glimrende opptredener sammen med flere av mine foretrukne artister innen andre generer enn jazz (ambient, electronica mm..) det er ikke alle skivene hans jeg hopper i taket av ;)

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ellers er ukas høydepunkt, oppdagelsen av Ron Olsens plate fra 2001. Hvem hadde egentlig hørt om ham før? Bare de mest ihuga gamle Midnight Choir fansene kanskje. Ron er en slik bassist som gjør det enkelt, men med masse nerve og litt sårhet i spillet sitt. Kontrabass altså.... Sammen med min favoritt trommeslager, Jon Christensen (der var linken tilbake til Garbarek) blir dette utrolig fin, åpen, spennende og levende musikk.

    God jazzhelg!
    Hyggelig at fler får opp ørene for RO, han har vært en slags skjult juvel med den skiva de årene den har stått her, selv ikke min hardcore MC kompis visste om den, jeg tror det beror mer på interessen for typen musikk enn hvilke som spiller, den spilles regelmessig her hjemme nettopp pga av sine kvaliteter du så treffende beskriver!

    God jazz helg til deg også!!

    mvh
     

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.856
    Antall liker
    18.385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Et helt nytt bekjennskap for min del, Petros Klampanis. Piano trio av den melodiøse sorten. Et godt nytt Gresk bekjennskap:)

    9C91D722-4A13-494B-9BD7-EFA30F300680.jpeg
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.322
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Går i denne akkurat nå, på dvd.
    Bra synes jeg.

    Opptak fra live konsert, 1 år før han gikk bort.

    stan getz - the last recording.png


    Ser det er ulike utgivelser fra denne konserten men regner med at innholdet er likt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.242
    Antall liker
    7.143
    Torget vurderinger
    4
    Joe Henderson - The State of the Tenor - Live at the Village Vanguard vol. two (Tone Poet reissue)

    Dette er så nydelig, både musikk og vinyl, at man bare må håpe de gjør volum 1 reissue også.

    6B113DB3-A50E-42E7-B05C-9394351C0B8E.jpg
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Et helt nytt bekjennskap for min del, Petros Klampanis. Piano trio av den melodiøse sorten. Et godt nytt Gresk bekjennskap:)

    Vis vedlegget 557247
    Jepp. Dette var bra, OU!

    Gresk er ikke noe man umiddelbart forbinder med jazz. Men de har en veldig god radiokanal: Audiophile Jazz. 320 Kbps, så det låter flott:)

    89446866-3254-4CD9-81DB-F7E789FD7C80.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.242
    Antall liker
    7.143
    Torget vurderinger
    4
    Hva er den andre skiva ?
    Vanskelig å lese gjennom plasten.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Nå:

    b.jpg


    Garbarek sports a neutral, vibratoless tone that occasionally reaches an emotional climax; the rhythm section is supportive and just loose enough. The record operates at its strongest level when Jarrett locks the quartet into his winning gospel mode on "'Long as You Know You're Living Yours" and the tense drive of "Spiral Dance." - Allmusic.com
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Dette opptaket er knall. En litt mer spenstig versjon av Spiral Dance, synes jeg.


    Nå:

    Vis vedlegget 557692

    Garbarek sports a neutral, vibratoless tone that occasionally reaches an emotional climax; the rhythm section is supportive and just loose enough. The record operates at its strongest level when Jarrett locks the quartet into his winning gospel mode on "'Long as You Know You're Living Yours" and the tense drive of "Spiral Dance." - Allmusic.com
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Jeg burde ikke fortelle dere dette....

    Make someone happy fra Jeff Goldblums kommende skive, I Shouldn’t Be Telling You This, med Gregory Porter på smooth vokal.

    Passe laid-back nå før helga setter inn.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn