Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    Denne rer vel kanskje i grenselandet til world, men du verden for noen stemninger og klanger, nydelig!

mvh

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    A Classic Box Set Reborn
    Miles Davis Quintet/Great Prestige Recordings Now on 45 RPM

One of Analogue Productions' most successful and collectible projects has been the Miles Davis Quintet/The Great Prestige Recordings deluxe box set on 33 1/3 LP. Now, that beautiful five-album set is being reintroduced. And at 45 RPM, it's more stunning than ever!

Featuring a 12" x 12" 16-page gorgeous booklet, packaged with the LPs in a deluxe, heavy-duty box, this set is the end-all of Miles' work for the legendary Prestige label from 1951 through 1956. Stereophile awarded the first incarnation of this set Recording of the Month in their March 1997 issue, giving it five stars for both music and sonics. That was at 33 1/3 RPM. Imagine these same records at 45 RPM!

The Miles Davis Quintet recorded five immortal albums for Prestige: Miles, Relaxin', Workin', Cookin' and Steamin', with what is likely Miles' best-ever group, featuring Miles Davis, John Coltrane, Philly Joe Jones, Paul Chambers and Red Garland. All of those albums are included in this limited edition box set. The albums are pressed on 180-gram vinyl and mastered from the original analog tapes by Kevin Gray and Steve Hoffman at AcousTech Mastering. They are packaged in a deluxe box with original album covers and liner notes, plus an essay by Bob Blumenthal and photos of the band by William Claxton, Sy Johnson and Bengt H. Malmqvist.

This set is limited to 750 hand-numbered copies.

Håper du fikk svar ;)

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    Det er riktig nok ikke kveld, eller natt enda, men dette er balsam for sjelen, uansett tid på døgnet :D

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    \Esperanza Spalding - Chamber Music Society

En kjempeskive fra en artist jeg aldri har hørt før.

M

musicus

Gjest
    The essential Count Basie Vol 1 (Remastred from orginal analog tapes)...

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nok et nytt og hyggelig bekjentskap, riktignok litt vel rolig i forhold til mine preferanser.

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Anonym skrev:
    Jeg følger opp med Tord Gustavsen Trio - Being there.
    Er god kvalitet på innspillingene.
    Fin den triologien, men litt høy smiskefaktor noen ganger, kanskje. Krever litt lite, gjerne.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.470
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kom hjem fra en flott konsert i by'n. Med et band jeg ikke har hørt før AdLib - flott konsert med en gjeng unge musikkere som virkelig kan slippe seg løs.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Denne rer vel kanskje i grenselandet til world, men du verden for noen stemninger og klanger, nydelig!

mvh
    Ja, der er en fin plate. Jeg har enda ikke kommet til den i rippeprosessen, så takk for at du har minnet meg på den. Her går det mot veldig sen natt, og Tord Gustavsen skal få lulle meg i søvn også. Restored, Returned er den eneste jeg har med han.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    NRK Jazz Den kanalen får jeg ikke inn på FM båndet. Får heller ikke inn DAB her. Så hva gjør man da? Vel en Sagem mottaker jeg fikk fra Riks-TV for noen år siden tar jo inn det digital bakkenettet...og deriblant ikke bare TV-kanaler, men også alle NRKs radiokanaler pluss noen til. En lang RCA kabel fra tv-benken til stereo-racken gjør susen. Nokså flatt lydbilde, ikke vinyl eller cd kvalitet, men det duger nå som "musikk till arbeidet" når jeg pusler rundt her. Er også en grei måte å oppdage ny eller gammel jazz på, om man tar seg til å finne ut hvem som spiller. En ulmpe syns jeg da er at det ikke er så lett å finne frem på http://nrk.no/spillelister/ (NRK Jazz nederst på siden) - da man må vite hvilket program-navn man skal se under. Blir litt frem og tilbake da, titte på klokkesletter, til man finner - og får navnet på artisten og verket man lytter til.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke gjøre det samme som alle oss andre NRK-lyttere gjør, høre på Alltid jazz, klassisk og folkemusikk på nettradio. Mye bedre enn DAB, ja faktisk ganske bra lyd. 320kbps er ikke noe å klage på i 2010, og om ikke altfor lenge får vi det sikkert lossless også.

Radio høres enten over FM eller nettradio, men jeg skal være enig i at det er praktisk med tv-dekoderen koblet til anlegget også. Jeg har benyttet meg litt av det, men siden datamaskinen har bedre "lydkort" i mitt tilfelle så blir det den enkle løsningen. Aller best for radio-entusiaster er det nok å kjøpe seg en Squeezebox eller lignende. Da blir det akkurat som å ha en FM eller DAB-tuner i anlegget mtp betjening.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    baluba skrev:
    Hvorfor ikke gjøre det samme som alle oss andre NRK-lyttere gjør, høre på Alltid jazz, klassisk og folkemusikk på nettradio.
    Har bare mobilt bredbånd. Med månedlig kvote på 6GB som jeg lett bruker opp uten at jeg streamer i tillegg.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Er antageligvis ikke mulig å si noe som ikke allerede er sagt om musikken, men dette er en veldig flott LP utgivelse på Rhino. Dynamisk og med et storslått nærvær.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Tror det, kjøpte den på platemesse, forseglet. Har opprinnelig katolognummer SD 1317, matrisenummere S 42460/1. Flere av Rhino’s utgivelser (“Remain in Light”, “Van Halen”, “Blue”) er fra originalmasterne, hvorvidt denne er det aner jeg ikke, men lyden er førsteklasses.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    zimon skrev:
    baluba skrev:
    Hvorfor ikke gjøre det samme som alle oss andre NRK-lyttere gjør, høre på Alltid jazz, klassisk og folkemusikk på nettradio.
    Har bare mobilt bredbånd. Med månedlig kvote på 6GB som jeg lett bruker opp uten at jeg streamer i tillegg.
    Det bruker jeg også, men det holder for meg hvis ungene ikke har lastet ned noe uten lov. For nedlasting holder det ikke til, og ofte velger jeg å sette ned lyden fra 320 til nivået under når jeg ikke lytter skikkelig. For eksempel hvis jeg skal sjekke ut en plate jeg vurderer å kjøpe, for musikken betyr uendelig mye mer enn lyden når jeg skal vurdere innkjøp. Da kan jeg like godt gjøre research i 160kbps. Men det er rett som du skriver, det er ikke mulig å lytte for mye til nettradio hvis man bruker mobilt bredbånd. Det er vel bare snakk om volum. Kanskje det er like greit å kombinere bruk av tv-tuner og nettradio, ut fra om du lytter konsentrert eller har det i bakgrunnen når du skriver på sentralen. Jeg hører jo noen ganger på de innebygde ht i pc-en når jeg skriver på sentralen, slik som nå.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    baluba skrev:
    zimon skrev:
    baluba skrev:
    Det bruker jeg også, men det holder for meg hvis ungene ikke har lastet ned noe uten lov. For nedlasting holder det ikke til, og ofte velger jeg å sette ned lyden fra 320 til nivået under når jeg ikke lytter skikkelig. For eksempel hvis jeg skal sjekke ut en plate jeg vurderer å kjøpe, for musikken betyr uendelig mye mer enn lyden når jeg skal vurdere innkjøp. Da kan jeg like godt gjøre research i 160kbps. Men det er rett som du skriver, det er ikke mulig å lytte for mye til nettradio hvis man bruker mobilt bredbånd. Det er vel bare snakk om volum. Kanskje det er like greit å kombinere bruk av tv-tuner og nettradio, ut fra om du lytter konsentrert eller har det i bakgrunnen når du skriver på sentralen. Jeg hører jo noen ganger på de innebygde ht i pc-en når jeg skriver på sentralen, slik som nå.
    Greit å vite at det funker for deg med mobilt bredbånd. Mulig å kombinere ja. Laster selv ned mye annet (radioprogram; foredrag, programvare, + ser litt på youtube osv), så megabytene renner fort på... mange bekker små...gjør fort 6GB.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    zimon skrev:
    baluba skrev:
    zimon skrev:
    baluba skrev:
    Greit å vite at det funker for deg med mobilt bredbånd. Mulig å kombinere ja. Laster selv ned mye annet (radioprogram; foredrag, programvare, + ser litt på youtube osv), så megabytene renner fort på... mange bekker små...gjør fort 6GB.
    Laster du ned programmer av bittelitt størrelse så er det klart at du er ute og kjører. Denslags er nok ikke det mobile bredbåndet laget for.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Pesquera skrev:
    Er antageligvis ikke mulig å si noe som ikke allerede er sagt om musikken, men dette er en veldig flott LP utgivelse på Rhino. Dynamisk og med et storslått nærvær.
    Hm, merkelig, jeg kjøpte denne billig fra platekomp. for en stund siden, men den har bare blitt liggende hos meg. Ser nå at det er et lite klistermerke som sier "Manufactured by Rhino Records". Trodde det bare var noe billig "skrap" jeg hadde :) Skal gi den en ny lytt. Har for øvrig et par av Coltrane's Atlantic 60-talls lp-er på Rhino som låter veldig bra (for sikkerthet skyld er en av dem på amerikansk Rhino, mens den andre en EU-utgivelse - den am. har aller best lyd).

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    torem skrev:
    Har for øvrig et par av Coltrane's Atlantic 60-talls lp-er på Rhino som låter veldig bra (for sikkerthet skyld er en av dem på amerikansk Rhino, mens den andre en EU-utgivelse - den am. har aller best lyd).
    Rhino’s utgivelse av “Giant Steps” er bare knall, den er også tilgjengelig i 2x45 box fra samme selskap. Finnes veldig mange fine gjenutgivelser av Coltrane på ORG, Speakers Corner og Classic. Synes for øvrig at Rhino holder et høyt nivå og har en fornuftig repertoarpolitikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn