Jazz

K

kbwh

Gjest
Hehe, de faktiske forhold er disse:
Jazz har jeg digget siden fars Tandberg Cross-Field båndopptaker, Huldra 6 og hjemmesnekrede høyttalere, mens interressen for teknisk (og da mener jeg teknisk) krevende saker som strykekvartetter og korverk har kommet etter at anlegget, samt min kunnskap om hva som kreves for presis musikkreproduksjon, har nådd det nødvendige nivå.
Tror vi er på nett jeg, Back_Door.

Musikken: The Jimmy Guiffre 3. Jazz blir ikke mye coolere enn på denne platen. Two kinds of blues er en for meg av disse sjelsettende opplevelser fra barndommen. Platen fortjener absolutt en lytt. Jeg tror til og med at mennesket bak disken på Bare Jazz ville nikke samtykkende til ditt gode valg.

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
Takker!
Mye go'jazz skjønner jeg ;D
Bare å håpe jeg liker det skikkelig.
Musikksmaken per i dag går mest i pink floyd, Mark knopfler, dire straits, eagles, nils lofgren, eric clapton.

PK
Jeg hørte på akkurat de samme bandene som deg (utenom nils lofgren) og min inngangsbilett til jazz ble Silje Nergaard. Hun har jo akkurat gitt ut et nytt album nå som er verdt å høre på. Ellers har du "at first light" som du burde få meget rimelig nå. Tror det albumet har blitt spilt over 20ganger.. Og jeg setter det fortsatt på en gang i blandt.

Diana Krall er jo også litt i samme sjanger ,men selvom sjangeren er den samme så finner jeg Diana krall mye vanskeligere å like enn nergaard.

Nå er jo de rolige gitarsoloene til Mark Knopfler ganske greie å ha surrende også da ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Liker Jazz veldig godt, men er absolutt å regne som nybegynner i jazzens verden. Kjøper - lytter - drar erfaringer.

Noe av det som anbefales av mer erfarne jazz-lyttere kan tidvis bli litt slitsomt for meg. Da legger jeg lista litt lavere, kall det gjerne mer kommers;

Fant en plate i dag, som jeg varmt anbefaler som introduksjon til jazz.
Gladys Knight "Before Me", hvor hun synger kjente klassikere med backing av 8-10 manns band. Veldig fin plate, og lyden er så bra at dette kunne like gjerne vært et innlegg på sidene for innspillinger med god lyd. Dynamikken er noe av det beste jeg har hørt.

Litt dypere i jazzen, men fortsatt for oss "rookies" er Dee Dee Bridgewater "Live at Yoshi's" Veldig god lyd på denne også!

Kos deg!

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Etter anbefaling fra Aftenposten kjøpte jeg en plate av norsk jazzsangerinne som heter Inger-Marie (Gundersen) med tittel "By myself".
Kan absolutt anbefales. Har en fantastisk flott stemme, og har mange fine, litt anderledes og personlige tolkninger. Er den platen jeg spiller mest om dagen. Lyden er også upåklagelig.  Bl.a.så spiller Ulf Wakenius på den.
Inger Marie Gundersen er veldig bra. Jeg har den forrige CDen "Make this moment", og venter på den siste i posten.

Enormt bra lyd er det også på "Make this moment".
Lett tilgjengelig Jazz, uten at det blir "light" av den grunn.

O

om.s

Gjest
Fourplay, nesten samme vilket album man velger fra deres katalog så er det en grei myk start på jazzén....

mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Her har jeg masse penger å bruke skjønner jeg! Takker så meget, igjen.

Får ant cd'ene i morra eller på torsdag, så vi får se om det er no bra! ;D

PK

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

nyeste til Silje Nergaard er fin,men mener følgende norske jazz-album også er verdt å sjekke ut ;

Frøy Aagre Offbeat's "countryside"

mvh, s.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Er dere skikkelig tøffe kan dere jo prøve Shining (shining.no for lyd). Det er kanskje litt i meste laget for de fleste, men de er veldig gode.

I den mer vanlige stilen så anbefales Esbjørn Svenson Trio, eller EST. Good morning Susie f.,eks

B

Back_Door

Gjest
Er dere skikkelig tøffe kan dere jo prøve Shining (shining.no for lyd). Det er kanskje litt i meste laget for de fleste, men de er veldig gode.

I den mer vanlige stilen så anbefales Esbjørn Svenson Trio, eller EST. Good morning Susie f.,eks
Tre seneste utgivelser fra EST + Shining ble bestilt i går!
Begge deler musikk av høy klasse, dog svært forskjellig ;)

O

om.s

Gjest
Mange gode anbefalinger her, men det er kanskje ikke helt feil å huske trådstarters innlednings ord om at musikken "ikke være for utfordrende (les: så sært så jeg mister lysten)" osv....

Mange av disse ypperlige anbefalingene passer seg kanskje best etter en viss tid/interesse med jazz?! imo ;) ....

mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg tenkte jeg kunne anbefale Glenn Goulds 1955-innspilling av Bachs Goldbergvariasjoner her jeg...

B

Back_Door

Gjest
Mange gode anbefalinger her, men det er kanskje ikke helt feil å huske trådstarters innlednings ord om at musikken  "ikke være for utfordrende (les: så sært så jeg mister lysten)" osv....

Mange av disse ypperlige anbefalingene passer seg kanskje best etter en viss tid/interesse med jazz?! imo ;) ....

mvh
Enig i at vi kanskje begynte å legge lista litt høyt.
Hva med : The Modern Jazz Quartet: The Complete Last Concert (2cd) Fin oppsummering fra en gruppe med historisk sus!

O

om.s

Gjest
Jeg tenkte jeg kunne anbefale Glenn Goulds 1955-innspilling av Bachs Goldbergvariasjoner her jeg...
Nydelig musikk! det lille jeg har lyttet til dette, men egner seg kanskje bedre for de litt mer interesserte enn en "nybegynner" på jazzen ;) :) ....

mvh

B

Back_Door

Gjest
Er det noen som har hørt den norske gruppa "In the country"? Jeg synes det er nydelig og stemningsfull jazz i grenselandet til mange andre sjangrer.
Tror den er en fin overgang til jazz for nye og søkende lyttere.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Det siste året har jeg fått øya opp for en for meg ukjent musiker. Joey DeFrancesco.
Jazz på orgel. B 3. Svinger som f...
Prøv han.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Mange gode anbefalinger her, men det er kanskje ikke helt feil å huske trådstarters innlednings ord om at musikken "ikke være for utfordrende (les: så sært så jeg mister lysten)" osv....

mvh
Hehe, mulig dette er glent her, ja. Men kjekkt å ha denne tråden til senere! ;D
Får CD'ene i morgen, men da er jeg selvsagt ikke sjukemeldt lengre :(
Typisk! Men man kan da kose seg om kvelden også ;D

PS: en CD jeg er sikker på at det ikke går an å bli lei av er Golden Hart av Mark Knopfler! Var i litt dårlig humør, og lite musikklyst, men Golden Hart får opp humøret, og kvelden er redda! ;D

PK ;D

O

om.s

Gjest
Hehe, mulig dette er glent her, ja. Men kjekkt å ha denne tråden til senere! ;D
Får CD'ene i morgen, men da er jeg selvsagt ikke sjukemeldt lengre :(
Typisk! Men man kan da kose seg om kvelden også ;D

PS: en  CD jeg er sikker på at det ikke går an å bli lei av er Golden Hart av Mark Knopfler! Var i litt dårlig humør, og lite musikklyst, men Golden Hart får opp humøret, og kvelden er redda! ;D

PK ;D

Kos deg og gled deg med alle de gode tipsene her, det er mye godt å hente i jazzén om man först vil gjöre seg litt kjent... ;D ;D .....

mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Ja, kan da si litt om min mening!

Fått to CD'r: Miles Davis, kind of blue. Dave Brubeck, Time out.
Meget god musikk, men jeg synes lydkvaliteten er for dårlig!
Trommer låter ikke som det skal, og det er masse sus. Sus irriterer meg mest.
Men når jeg har hørt en hel CD med skjemmende høy sus vender man seg jo til det. Men det er irreterende når musikk fader ut, og susen kommer fram som et eget instrument...
Men musikken var bra, så absolutt.
Skal prøve noen fler av tipsa, men leter etter både bra musikk og god lydkvalitet på samme cd.

Mvh

PK

K

kbwh

Gjest
Personlig mener jeg at båndsus og årgangsjazz hører sammen...

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Personlig mener jeg at båndsus og årgangsjazz hører sammen...
Jeg er desverre uenig. Vil ikke bruke så mye penger på å gjengi sus best mulig.
Kansje jeg er sær, men...

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hvis du selv spiller trommer er det jo ingen tvil; da skal du gå etter platene til
DAVE WECKL !!!
Dette var veldig kult!
Takk for tipset!

PK

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
GRP (Grusin Rosen Prod.) har mye flinkisjazz i samme gata som
Dave Weckl.