JBL 43xx serien - hvordan låter de?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har aldri hørt noen av JBL's berømte 43-serien. Og av ren nysjerighet lurer jeg på hva slags lyd det er i dem, hva som gjør at Japanerne elsker dem og putter dem inn i sine små stuer. Er det noen som har hørt noen av dem?

JBL 4343:


JBL 4351:


JBL 4350:
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
husk dette er nærfeltsmonitorer og passer i......nettopp nærfelt
de låter som noen svære potente rølpete hodetelefoner
masse pupper og lår og funfaktor
trenger endel guffe for å løsne
min erfaring er fra 4350 og 25 år gammel
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
husk dette er nærfeltsmonitorer og passer i......nettopp nærfelt
de låter som noen svære potente rølpete hodetelefoner
masse pupper og lår og funfaktor
trenger endel guffe for å løsne
min erfaring er fra 4350 og 25 år gammel
mvh
Leif
Ok, var ikke klar over at Japanerne var glad i den type lyd. Dette er ikke noe jeg har tenkt å ha i hus - bare så jeg har sagt det - men som nevnt, jeg lurer på hvorfor de er så pop der nede ;) Og de selges jo til rimelige stive priser også.

mvh
jan
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
Har hørt alle sammen. Klassiske amerikanske bassrefleks-systemer (med alt hva det innebærer. Spiller HØYT og mektig, må ha litt effekt for å yte (filterne tar nok en del, mellomtonen med spredelinser er ikke det siste i "hifi" (stor driver/kort konisk horn), med unntak av 4350 så går det ikke veldig lavt i bassen, men mighty/powerful sound. Dette er monitorer, som Leif sier, IKKE typiske hifihøyttalere, men rå morro dersom du sitter lagelig til... Kantoppheng på basselementer er obligatorisk modne for skifting (foam rot prevails), kjenner de som har skiftet to ganger også. No big deal forsåvidt, da du får ferdige kit osv., bare ta det med i regnestykket.

Absolutt å foretrekke fremfor smultringskoesker.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Det vil si at de låter omtrent som de ser ut da ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
Det kan du godt si... men det er BRA greier, de hadde et jævla grep på dette markedet i den perioden. For noen år siden kunne jeg kjøpt et sett med 4350 for 15.000,- - ubetydelig brukt, en eier osv. Gjorde det ikke, synes det ble for mye drass med elektronisk deling til bassen, flere forsterkere osv. Der angres... Hadde funka knall i dagens dagligstue, ikke for store og høy partyfaktor.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Kul tråd. Er det noen i Norge som har slike tro?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
Det er ganske mange i Norge som har JBL 4.... serie monitorer. Hifisenteret solgte relativt mange i sin tid; minst 4 par av de store 4350 som jeg vet om, og 4343 samt 4330 var det også en del av.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
pengesluk skrev:
Det er ganske mange i Norge som har JBL 4.... serie monitorer. Hifisenteret solgte relativt mange i sin tid; minst 4 par av de store 4350 som jeg vet om, og 4343 samt 4330 var det også en del av.
Husker du hva f.eks. 4350 kostet nye den gang?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
Tror det var rundt 36.000,- - men hva slags pris det var(netto-brutto-kompis-rilum) vet jeg ikke.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Solheim familien hadde vel selv 3 av de 4350 ´ene
en drev de med Threshold 400A
det var første gang jeg hørte "Take 5" med Dave Brubeck og Paul Desmond
dæven for et slam!
det hjalp på jazz interessen for å si det sånn.
mvh
Leif
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.466
Antall liker
7.380
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg hentet for en del år siden hjem fra Danmark 4343, 4344 og 4350, samt et sett L-300 fra Lund i Sverige + at jeg fikk tak på et sett 4350 her hjemme også, så det finnes noen her, helt klart ;)
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Skulle vel ha bidratt litt her for lenge siden,- men jeg driver på med litt oppussing,- hvilket har trukket i langdrag;- man er jo lat, og skulle naturligvis aldri latt seg inn på diverse maling og lignende;- ser nå endelig frem til igjen å konsentrere meg fullt omkring saker vedrørende hi-fi. Har de siste femogtyve årene med med en viss frekvens kjent et stikk av dårlig samvittighet når tankene går til JBL;- disse høytalersytemene har nok satt spor hos folk av min generasjon. Status per i dag er for min del sluttstrek;- det hele blir for meg litt for nostalgisk følelsesladet.

Ellers kan jeg slutte meg til LMC - Leif;- dette er utpreget nærfeltsmonitorer;- liksom Leif fikk også undertegnede befatning med familien Solheim,- og kan bare bekrefte hans beskrivelser av lytteinntrykk.

Trådstarter har altså ikke hørt disse monitorene;- jeg er redd han eventuelt kan bli skuffet;- i likhet med lignende monitorsystemer kan de virke slitsomme og pågående;- bruken kan nok i praksis bli noe begrenset;- spiller man mye klassisk, vil antagelig mangel på subtilitet være påfallende;- full tilt på rock derimot.........






Grace - ferdig med JBL(?)
 
N

nysjerrigper

Gjest
jøss. hvordan får man til nærfeltslytting med 4350. meningen man skal sitte innen et par meter fra de enorme kassene? ;D diskanten er et stykke fra mellomtonen... vil ikke det bety en del på kort avstand, hvordan låter de isåfall ved lengre avstand?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det var stort sett bare div versjoner av 4312 (L100) som ble brukt som nærfeltsmonitorer, gjerne plassert på hver ende av miksepulten. De større monitorene feks 4315, 4343, 435x ble som regel "soffit mounted" - altså montert høyt opp på motstående vegg i studioet og gjerne innebygd i veggen.

For det meste var det de små nærfeltsmonitorene som ble brukt for miksing og mastering. De store studiomonitorene ble stort sett brukt for å imponere musikerne når innspillingen var ferdig produsert.
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Jepp.

De kan låte veldig imponerende.

Men en skal også huske på at de fleste av disse ble konstruert i en tid da kabinettkonstruksjon, delefilter osv. var på et mye mer primitivt nivå enn i dag. JBL var dessuten ikke (på 70 og 80-tallet) kjent for å være spesielt dyktige på filterdesign. Det var noe som først kom med ti-serien på begnnelsen av 80-tallet.

Men selve høyttalerenhetene var - og er - noe av det beste som kan skaffes. Moderne DIY-varianter av 43xx med stivere og bedre dempede kabinetter, mer optimaliserte delefiltre med bedre komponenter og (ikke minst) en mer optimal plassering av elementene på baffelen kan låte knallbra, og kan hevde seg med glans også idag.
 
Topp Bunn