Jebus lydrom

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
Jaja.. Så blir det lydrom i kjelleren da. =) Kommer til å bli et dedikert stereo lydrom (ikke surround slik det andre rommet her er)

Begynner med å laste opp noen bilder av hvordan rommet ser ut før det er gjort noe som helst med det. Fungerer i dag som lagerplass for ting som ikke er i bruk (som dere kan se)

Er kun et vindu her nede + null lys, så bildene er litt mørke.

Per dags dato mangler det listverk, noen foringer og et par andre småting. Så gjenstår selvfølgelig div lydisolering. Blir nok akustikkplater på en del av veggene. Kom gjerne med tips her :)

Tanken er at anlegget skal stå ut fra den skiferveggen man kan se på det ene bildet. (spørs jo på hva man ender opp med på anleggsfronten.. Plutselig står det på langveggen i stedet.. ) På anleggsiden er ingen ting annet enn AW180 klart. Men går med tanker om å matche dem med et par stativhøytalere. Første prioritet på komponentsiden er Høyttalere, forforsterker, cd-spiller/dac. I den rekkefølgen. Mulig at det blir en platespiller på sikt. Vi får se :)

Link til galleri:
http://www.hifisentralen.no/galleri/thumbnails.php?album=84

Ps, Dette er hvordan det ser ut i dag (tok bildene i sta) Aner ikke hvor lang tid dette kan ta :D

Tar imot alle tips med takk!

Edit: Rommet er 7,8 langt, 3,7 m bredt 2,15 under taket. I tillegg er det et par kvm på den ene langveggen (rommet er som man ser på bildet ikke helt firkantet)
 
U

utgatt60135

Gjest
Hadde det ikke vært bedre å plassere dem på langveggen?
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Hadde det ikke vært bedre å plassere dem på langveggen?
Jo, som jeg skriver, så er det godt mulig de havner på langveggen, spesielt hvis det blir stativhøyttalere. Hvis det blir noen svære beist er det vel litt vanskeligere å plassere på en langvegg med såpass kort avstand til lytteposisjon? Spesielt med tanke på at de helst skal litt ut fra veggen osv i tillegg.

Slik ser det for øvrig ut etter en ryddesjau.




Fra andre siden.




Det elektriske er ikke lagt opp ennå, samme med lister.

Det jeg sitter å funderer på nå er hva slags kurs man skal kjøre.. 2 x 20 amper? Sikringsskapet står rett på andre siden av den ene vegger her, så er ikke lange strekket som skal til.

Noen som har erfaringer/synspunkter på hva som kan være fornuftig å legge opp? Med tanke på kurs..
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Med vanlig stikk kan du ikke ha mer enn 16 amp, men det bør holde for de aller fleste. Hvis du har en amp som har høy startstrøm kan du kjøpe en treg 16amp med C eller D karakteristikk.
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
General8 skrev:
Med vanlig stikk kan du ikke ha mer enn 16 amp, men det bør holde for de aller fleste. Hvis du har en amp som har høy startstrøm kan du kjøpe en treg 16amp med C eller D karakteristikk.
Ja ok. Trodde man kunne få opp til 20 amp. Det ene effekttrinnet som står her er anbefalt brukt på 20 amp kurs. Den tok strømmen på 10 amp kurs...
Men 16 burde jo gå bra =)
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Jebus skrev:
General8 skrev:
Med vanlig stikk kan du ikke ha mer enn 16 amp, men det bør holde for de aller fleste. Hvis du har en amp som har høy startstrøm kan du kjøpe en treg 16amp med C eller D karakteristikk.
Ja ok. Trodde man kunne få opp til 20 amp. Det ene effekttrinnet som står her er anbefalt brukt på 20 amp kurs. Den tok strømmen på 10 amp kurs...
Men 16 burde jo gå bra =)
Hva slags amp er det snakk om? Event link.?
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
General8 skrev:
Jebus skrev:
General8 skrev:
Med vanlig stikk kan du ikke ha mer enn 16 amp, men det bør holde for de aller fleste. Hvis du har en amp som har høy startstrøm kan du kjøpe en treg 16amp med C eller D karakteristikk.
Ja ok. Trodde man kunne få opp til 20 amp. Det ene effekttrinnet som står her er anbefalt brukt på 20 amp kurs. Den tok strømmen på 10 amp kurs...
Men 16 burde jo gå bra =)
Hva slags amp er det snakk om? Event link.?
Det er en forsterker brukt i et surroundanlegg. h/k citation 7.1, oppgradert. Denne er noen år og ble ikke solgt i Norge. Oppgradert versjon veier litt over 40 kg og er relativt strømsterk. Står i bruksanvisningen at det er anbefalt 20 amp. Men det har gått helt fint å bruke den på 16.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
20 ampère ved 230V?
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
Fosse skrev:
20 ampère ved 230V?
Den er beregnet for vanlig nett ja.. Hvis det er det du spør etter? :)

Men det er uansett ikke denne forsterkeren som skal stå i dette rommet. Men tenkte alikevel det er greit å "sikre" seg først som sist.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.154
Antall liker
3.962
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hvor mange watt trekker denne fra strømnettet? det må være en ganske så saftig trafo ute og går...
 
B

break_out

Gjest
Er i startgropen eller kun på teori nivå når det gjelder akustikk og tiltak for dette hos meg selv. Så her blir det å fortsette å lese og gjøre litt testing etter hvert. Ingenting å servere fra min kant, får heller følge med i tråden din for tips.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jebus skrev:
Fosse skrev:
20 ampère ved 230V?
Den er beregnet for vanlig nett ja.. Hvis det er det du spør etter? :)

Men det er uansett ikke denne forsterkeren som skal stå i dette rommet. Men tenkte alikevel det er greit å "sikre" seg først som sist.

20 ampere kontunuerlig ? Eller som peak ? Spennede rom du får da....Sakl du bruke mye demping i det ?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Forskjellen mellom 16A og 20A er - bortsett fra mereffekten - støpselet. Da jeg fikk lagt opp 2*16 amp til mitt hjemmekinooppsett, sa elektikeren at jeg måtte skifte støpsel dersom jeg insisterte på 20A. Vet ikke om du har sett 20A (eller større) støpsel ? De er i fargene blå, røde - store greier.

Jeg klarer meg utmerket med 2*16 amp til mine Krell: 300 FPBcx (1700 w) og TAS (2500 w)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei.

Hvorfor er denne tråden flyttet hit?
Er det et krav at rom skal være ferdig og oppsettet stå klart for å legger inn på "Mitt Anlegg"?

Regner med at Jebu kommer til å fylle på med bilder av oppsettet sitt når rommet er klart.....
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
johna skrev:
<snip>Er det et krav at rom skal være ferdig og oppsettet stå klart for å legger inn på "Mitt Anlegg"?<snip>
Flyttet hit etter Jebus' ønske.

mvh

JackX
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
Hadde det ikke vært bedre å plassere dem på langveggen?


Veldig enig, iflg. bildene burde nok langveggen være det beste alternativ.

Da unngår du mye av hjørnene, og sideveggene blir heller ikke så avgjørende!
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
f skrev:
Lyngen skrev:
Hadde det ikke vært bedre å plassere dem på langveggen?


Veldig enig, iflg. bildene burde nok langveggen være det beste alternativ.

Da unngår du mye av hjørnene, og sideveggene blir heller ikke så avgjørende!
Joda, det er også skrevet i første posten at det er godt mulig de havnet på langveggen. =) Men kortveggen skulle gjerne vært hakket lenger, for etter man får høytalerne ut fra veggen (langveggen), samt sofa så er det ikke store biten igjen til Høyttalerne fra lytteposisjon. Men kan jo ikke alltid få i pose og sekk :)
 
Topp Bunn