Jeg bygger MAE-SET1 (en bildetråd)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Nydelig sak :)

Ikke for å klage på noen måte men hva med å skjære "ramma" i 45 grader i bak kant og felle inn ei "flis" som er skjært i 45 grader også,bare for å få en avsluttning i bak kant ?
Dårlig forklart kanskje.
Ikke ofte en ser ampen bakfra heller.

/jan
Vel og bra det Jan, men da får du to "ører" stikkende ut bak, pga profilen. Enten det, eller hvis man trekker den inn til kanten, ser man aluminiumen i topp og bunn på siden.
Tror ikke dette hadde vært så fint.

Mvh
Lars

L

Ludo

Gjest
Takk for mye skryt, dette var virkelig hyggelige tilbakemeldinger. Det skal sies at denne varianten av chassiset har jeg svært lite med å gjøre selv bortsett fra selve monteringen. Jeg liker godt denne kombinasjonen mellom svart acryl, kirsebærtre og glødende rør... Men smaken er som baken osv... Jeg tror nok at dette er et kit hvor mulighetene er uendelige i forhold til design av chassis; Erland nevner sort og krom - sett igang så får vi enda en bildetråd ;D

Baksiden hadde jeg vel tenkt at skulle vært bare sort og synes vel at avslutning på treverket er helt ok... Men smaken osv....

Nå har det blitt etpar dager på fjorden så om det bare kunne komme litt dårlig vært snart så hadde det kanskje blitt enda mer fremgang ... ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
sclalars skrev:
JanR skrev:
Nydelig sak :)

Ikke for å klage på noen måte men hva med å skjære "ramma" i 45 grader i bak kant og felle inn ei "flis" som er skjært i 45 grader også,bare for å få en avsluttning i bak kant ?
Dårlig forklart kanskje.
Ikke ofte en ser ampen bakfra heller.

/jan
Vel og bra det Jan, men da får du to "ører" stikkende ut bak, pga profilen. Enten det, eller hvis man trekker den inn til kanten, ser man aluminiumen i topp og bunn på siden.
Tror ikke dette hadde vært så fint.

Mvh
Lars
Godt poeng.
Smak og behag kanskje ? Enten få to "ører" bak eller se rett inni veden.
Dra den inn bli vel ikke pent,aluen vil man ikke se :)

Igjen,det var ikke på noen måte ment som kritikk av rammen,den ser veldig bra ut :)

/jan

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ludo skrev:
Erland nevner sort og krom - sett igang så får vi enda en bildetråd ;D
Jeg er i gang med et annet DIY-prosjekt som mest sannsynlig blir sort med krom "trim". Min Pre og CD er "gold on black" som jeg synes er fint, men nå bruker jo kineserne nesten konsekvent dette trikset på for å classe opp komponentene sine, så jeg vurderer å endre retning.

Jeg hadde lenge planer om en MAE SET med muligens en del "upgrades", men med tanke på at jeg ønsker noe som kan dra Khorna nedover i frekvensene, falt valget noe "andeledes. Det kommer nok en tråd om de sorte monoblokkene utover høsten.

Erland

L

Ludo

Gjest
Høres spennende ut, jeg kommer også til å rote litt med noen monotrinn etterhvert og da kan man kanskje la seg inspirere litt på designfronten :)

L

Ludo

Gjest
Yes folkens - endelig kom været jeg ventet på... Bort med masser av varmegrader og tilbake til vanlig junivær. Får ikke til å gjøre så mye innendørs når det blir såpass varmt som det har vært nå, derav forsinkelsen.

Men endelig... etter ytterligere timer med lodding, grubling og lesing av byggeveiledning så er jeg i mål... Resultatet ble slik :

Og den spiller også musikk!!! ;D De herligste toner bare triller ut av høyttalerne og nytelsen av å høre ens eget byggverk produsere slik vellyd er til å få gåsehud av ;D
Rør og kondensatorer trenger nok endel timers innspillingstid, men akkurat nå er vel gleden av å være i mål såpass stor at jeg ikke har mulighet til å være kritisk så det får vi ta senere :)

Rørene ser ganske så flotte ut der de gløder opp også :

L

Ludo

Gjest
Oppsettet består akkurat nå av følgende komponenter :
SD Transporter-Stereovox VX2-Benchmark DAC1-Kimber Silverstreak-Cayin SC-5LS-Kimber Silverstreak-MAE SET1-Kimber Monocle XL-Trinagle Altea... Og da ser det slik ut :

Og et lite bilde fra oversiden så man ser tilkoblingene (kabelskeptikerne bør bytte side fort!!) :

R

Rojoh

Gjest
Skal bli spennende å høre hvordan MAEen driver Alteaene. Var hos Wodger og testet ut preampen i hans anlegg. Det kunne virke som om Alteaen var noe "tyngre" i bunn enn Cometene jeg hadde.

Mvh. Johan

L

Ludo

Gjest
Det funker faktisk overraskende bra, jeg føler at bassresponsen er god - men det er klart at konstruksjonen har sine begrensninger...

Uansett så er dette en fantastisk god forsterker til en fantastisk lav pris - det er helt sikkert!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ludo skrev:
Gratulerer Johnny!
Tenk at du har fått NOS Mullard inngangsrør :)
Hvilke andre byggesett leveres med så eksklusive komponenter?
Jeg måtte gi fra meg min siste MAE SET 1 i går. Den rakk å spille ca 45 timer før den ble indratt. Nå drar den på tur til kontinentet. Blir spennende.

L

Ludo

Gjest
Takk Hans - fikk jo god assistanse av deg når det var noe jeg lurte på så ditt bidrag er gull verdt!

Som jeg skrev tidligere så er jo dette så langt det eneste kit'et jeg har hørt om som har NOS-rør som standard og jeg tror nok at man skal ganske så høyt opp i pris om man skal ha tilsvarende lydkvalitet på et fabrikklaget produkt. I tillegg så er det et overkommelig prosjekt for de fleste og det er mange ressurser tilgjengelig.

Min spiller forresten nå mens jeg er på jobb så får vi se ikveld om det har hatt noe positivt å si for lyden... :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ludo skrev:
Min spiller forresten nå mens jeg er på jobb så får vi se ikveld om det har hatt noe positivt å si for lyden... :)
Snart spilt i 12 timer nå. Bare musikk og ingen tid til å rapportere ;D

L

Ludo

Gjest
Sånn, da har SET'n fått spillt masse - den har vel vært musikkformidler i litt i overkant av 70 timer og det har gjort underverker med lyden siden jeg skrudde den på første gangen.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal sammenlikne med siden jeg må høyt opp i pris for å finne noe som matcher lyden. Nærmeste jeg kan komme på er varmen og musikaliteten til Conrad Johnson, men kanskje ikke fullt så 'feit' (?) i lyden. Musikken på en måte triller ut av høyttalerne helt uanstrengt og gjør at man lett tramper takten og lever seg godt inn i musikken. Diskanten svever i rommet uten at den er der om du skjønner hva jeg mener. Det høres meget naturlig ut. Mellomtonen er jo et kapittel for seg selv; den er varm, sjarmerende, forførerisk og gjør at man til tider kommer meget tett innpå artisten. Når det gjelder bass så henger den med et meget godt stykke, men her er det viktig å ha en høyttaler som er lettdreven og som representerer en forholdsvis snill last. Det spiller dypt nok til å få med alle instrumenter, selv kirkeorgelet i f.eks. Knut Reiersrud/Iver Kleives Nåde over Nåde er med stort sett hele veien og kontrabassen til Siris Svale Band er også med, tydelig og forbausende godt definert.

Totalt sett en meget musikalsk sak med masse glede, engasjement, hjerte&smerte og få svakheter. Også er den billig, veldig billig :)

Jeg er nok solgt her ja :D

Om noen skulle ha behov for å høre hva den er god for så er huset åpent... :)

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Antall liker
0
Hekkan for et deiligt lys i de røyrå! (som vi sier på vestlandet)

En slik 'lysfontene' gir mine kun i selvsving, noe jeg egentlig
håper ikke skal kunne skje igjen.....

Flotte saker

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
I disse rørene er det normalt med dette blå lyset.
I mange andre rør er dette et dårlig tegn.
Fort gjort å bli forvirret?

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hei

Noen i Kr.sands området som har MAE-SET 1, og som tar i mot en kar for en liten lytte session?

mvh Øystein.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.397
Jeg mener bestemt en av brukerne på forumet her har en MAE og holder til rundt Kr.sand. Kunne godt tenke meg en lytt selv, to MAE-er hadde passet godt inn i systemplanene mine...

En aldri så liten rørkveld med god musikk og tullprat? ;)

EDIT: mteinum var det jeg tenkte på! Nå vet vi jo til og med koden til Samsonite-kofferten hans ;D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.086
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ja da har jeg jo ikke noe valg ;D

Musikkveld med MAE blir derfor satt opp. Jeg er fryktelig opptatt uka som kommer nå. men neste søndag (20/01) og utover passer helt utmerket.

Vedlagt ligger CD liste som er rippet til squeezebox.

Vedlegg

Topp Bunn