Diverse Jeg fikk et spørsmål...

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg tror nok mange som dømmer surround set-up som uegnet til musikkformidling rett og slett ikke har hørt et skikkelig oppsett for musikk. Som var tilfellet med undertegnede. Det må ikke sammenlignes med billige pakkeløsninger fra kjedene, hvor man har satt systemet i en modus man tror passer.
Og skal man først ha et skikkelig oppsett, så koster det og tar litt plass ja. Men veldig mye bra kan bygges inn også.

Det er jo ikke slik på gode innspiller at du plutselig har instrumenter og artister rund baut som det refereres til blant noen av debattantene her. Men dette har sikkert litt med innspilt materiale å gjøre da.
Min opplevelse var en skikkelig øreåpner ja. Alt hørtes ut til å være plassert der det skulle, med riktig volum.
Og en scene, atmosfære, trøkk og behagelig lyd som brakte meg rett inn i lokalet på Smuget o.l.
Ikke 2 pinglete såkalte monitorhøyttalere i størrelse shoe box, som prøver å simulere at «det du hører nå er slik musikken egentlig skal høres ut» Ja jøss. Snakk om vrangforestilling og å lure seg selv det da.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Problemet med surround for musikk blir vel kanskje for mange kostnadene med fem eller flere gode høyttalere, kontra to.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.067
Antall liker
4.965
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Det virkelige problemet er jo at utvalget av tilgjengelig musikk i surround er forsvinnende lite. Da hjelper det lite at det teknologisk sett er aldri så bra, når det bare er et nisjeprodukt.

For film er jo 5.1 etablert som en standard for lenge siden, så nærmest alt av film er tilgjengelig som surround. Om det samme hadde vært etablert for musikk ville vi nok hatt surroundanlegg hele gjengen. Men når det aller meste av musikkutgivelser kun er tilgjengelig i to kanaler gir det jo ingen mening å spille dette av i flere kanaler.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.366
Antall liker
3.719
Torget vurderinger
1
Har også surround, men når jeg hører musikk der så kjøres det bare i 2 kanaler fortsatt.. Hvis det da ikke er en bluray med flere kanaler da såklart.
Hører man bare på musikk så blir det fort mye dyrere for de ekstra kanalene, også blir man fortsatt ikke å bruke de til det formålet heller.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har per dato rundt 300 musikkalbum som er i mer enn 2 kanaler, så helt mørkt er det da ikke. Jeg hører mye klassisk og progrock, og der finnes det et ganske bra utvalg. Mye eldre musikk har også blitt remikset for surround, bla Genesis og Elton
John.

Anlegget mitt brukes også til film. Vinterstid så ser vi 3-4 filmer i uka her. Når man har et mulitikanal hi-fi anlegg er det umulig å ikke bli imponert over hvor bra lyd det er på film. Man hører alt så mye mer detaljert og som en del av filmen. Det er mye subtilt i lydsporet på film som går helt tapt på kino og alminnelige surround anlegg. Musikken som er på film låter også til tider aldeles fantaststisk. Og nei - det handler overhodet ikke om bråk, trøkk, smell og effekter. Heller det motsatte.

Ser man en del film så er et multikanalslyd hi-fi anlegg virkelig noe å trakte etter synes jeg.
 
Sist redigert av en moderator:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.569
Antall liker
8.149
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Men "synes jeg" er vel cluet her, på begge sider.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er riktig så klart. Når det er sagt så mener jeg at har man ikke hørt Aqualung i Steven Wilson sin nye 5.1 miks så har man ikke hørt den slik den burde låte ….;)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.656
Antall liker
3.286
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Men "synes jeg" er vel cluet her, på begge sider.
Selvsagt, men også dette vil være erfaringsbasert, så det man ikke har prøvd…

For noen år siden hadde jeg en guttunge på besøk i huset. Det ble servert biff til middag. Joda, guttungen likte biff, så det skulle ikke bli noe problem. Da biffen ble servert var det sure miner da det ikke var slik en biff skulle se ut. Den skulle være paddeflat og tynn!

FF03055F-E302-4C76-B95C-9B9B3CF99039.jpeg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.569
Antall liker
8.149
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Selvsagt, men også dette vil være erfaringsbasert, så det man ikke har prøvd…

Spørs hva du mener med "prøvd" da. Jeg har i alle fall hørt surround-lyd i et par anlegg som for meg virket som de burde være ganske habile. Hvor habile, eller for den del hvorvidt, kan jeg ikke vurdere ordentlig all den tid jeg ikke hadde sansen for det jeg hørte. Så er det selvsagt en mulighet, hvor enn liten, for at lengre eksponering for fenomenet kunne omvendt meg, men det ville i så fall vært unntaket som bekrefter regelen om at det aldri tar meg mer enn relativt få sekunder å vite om jeg liker noe eller ei.

Ellers forekommer det meg en smule pussig at det er så viktig å underkjenne at det går an å mislike musikk i surround, eller helt enkelt ikke være det minste interessert, gitt at det motsatte ikke fornærmer meg det aller minste.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.586
Antall liker
494
Det er nettopp dette som er mitt poeng og som jeg har sett mange eksempler på hos flere, de har nedprioritert musikken for å omringes av lyd. Altså låter musikken verre enn hva den kunne gjort, og for min del er det vanskelig å forstå en slik prioritering.
Hvis du fortsetter å bygge vil du jo ikke nedprioritere ditt nåværende oppsett :)
Det var slik det startet for meg.....skulle bare ha 4 kanaler til SACD multikanal, nå er det 9.6.4 kanaler 😄
 
Topp Bunn