Jeg har driti meg ut

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Antall liker
5.148
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Du får prøve å vaske på nytt med ei plate, og så se om det blir bra ved å spille den.

Bruk SPIN CLEAN-kluter i "bomullsgass."
Disse loer ikke.
Bruk for all del ikke microfiber da disse kan lage små riper.

mvh
Hur vet du det? Vetenskapliga tester eller bara eget tyckande? Nyfiken eller på norsk nysgjerrig?
Ikke bare meg som mener det.
Dette er vel mer kvalifiserte uttalelser enn vitenskapelig tester, men det holder for meg.
Det blir hevdet at microfiber kan ripe på såpass harde flater som glass og porselen.
Sjøl har jeg sett ødelagte piano gloss høyttalere og platespillercover.
ingen grunn til å utsette vinylplatene for slikt når det finnes alternativer.

DIN SIDE:
https://www.google.no/url?sa=t&rct=...-riper&usg=AFQjCNGoYBaMKM5_mRCzBN05B-IiH3lJNw

Plusstid:
https://www.google.no/url?sa=t&rct=...ofiber&usg=AFQjCNGo6AfVgWiEktocFcWwmi65LVtffQ

Et par eksempler, men det finnes mer.

Og til siste:

Det er åpenbart at ALLE riper har betydning på ei vinylplate.
Vi driver ikke med dette fordi vi savner peiskosen.
Det stämmer som det står i den första artikeln att det finns olika kvalitet på dukarna(klut) vissa är avsedda för känsliga material.
Har avvänt en på min plexiglashuv till min skivspelare och mina högtalare utan at se något negativt. Har inte studerat resultatet i mikroskop.

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
65.642
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Du får prøve å vaske på nytt med ei plate, og så se om det blir bra ved å spille den.

Bruk SPIN CLEAN-kluter i "bomullsgass."
Disse loer ikke.
Bruk for all del ikke microfiber da disse kan lage små riper.

mvh
Hur vet du det? Vetenskapliga tester eller bara eget tyckande? Nyfiken eller på norsk nysgjerrig?
Ikke bare meg som mener det.
Dette er vel mer kvalifiserte uttalelser enn vitenskapelig tester, men det holder for meg.
Det blir hevdet at microfiber kan ripe på såpass harde flater som glass og porselen.
Sjøl har jeg sett ødelagte piano gloss høyttalere og platespillercover.
ingen grunn til å utsette vinylplatene for slikt når det finnes alternativer.

DIN SIDE:
https://www.google.no/url?sa=t&rct=...-riper&usg=AFQjCNGoYBaMKM5_mRCzBN05B-IiH3lJNw

Plusstid:
https://www.google.no/url?sa=t&rct=...ofiber&usg=AFQjCNGo6AfVgWiEktocFcWwmi65LVtffQ

Et par eksempler, men det finnes mer.

Og til siste:

Det er åpenbart at ALLE riper har betydning på ei vinylplate.
Vi driver ikke med dette fordi vi savner peiskosen.
Det stämmer som det står i den första artikeln att det finns olika kvalitet på dukarna(klut) vissa är avsedda för känsliga material.
Har avvänt en på min plexiglashuv till min skivspelare och mina högtalare utan at se något negativt. Har inte studerat resultatet i mikroskop.
Ja, -og jeg er klar over at det finnes ulike typer microfiberkluter til ulike formål.
Har likevel tilgode å se en som er framstilt for bruk på vinylplater.

Min advarsel mot bruk av mikrofiber var godt ment. :)
Det var attpåtil intensjonen at den kunne være til hjelp for noen.

Sjølsagt er det opp til enhver hva man gjør med platene sine, og det er ingenting i det for meg, samme hva folk bruker...
Sjøl holder jeg meg til Spin Clean med bomullskluter som ikke loer. Det er dog bare prisen som holder meg unna ultralydvasker.

EDIT: leste den over litt for sent gitt...haha;)

• Liker
Reaksjoner: ptb

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.582
Sted
Hus
Har ultralydvasker i tillegg til VPI 16.5. Pleier å la platene bløte seg 15 minutter før jeg setter i gang ultralyden. Til slutt bruker jeg VPI`n sin støvugerdel til å tørke de i stedet for drypptørring. Dette funker jævlig bra :)

Hva med å anskaffe en velprøvd vasker som f.eks VPI 16.5? Har den selv og synes den fungerer greit, selv om ultralydvaskere sikkert er enda bedre.

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Et par kommentarer:

Når nettet går ned, lytter jeg fremdeles til mine rippede LP'er, fordi mitt musikkserver nett er uavhengig av internet. Bryter det interne nettet sammen, henter jeg frem CD spilleren eller platespilleren fra skapet, og nyter musikken likevel, fra 500 CD'er eller 30 LP'er.

Som fattig student hadde jeg aldri råd til noen platevasker, men jeg hadde Zalo. Jeg pleide å legge LP'ene i lunkent vann med litt Zalo, akkurat så lenge at etiketten ikke løsnet, og så en grundig skylling, til slutt tørking i samme retning som stiften går. Funket meget bra for meg den gang. Etter vask fikk og alle platene nytt, antistatisk innercover.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.362
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I tillegg blir du heller aldri bedt om å ta kontakt med en på support i India hvis nettet er nede, og musikken stopper.
Ett ord: CD. Knitreløst og sutaløst.
Det var faktisk TRE ord.
4 vel?
Tre til å beskrive CD. Skal ein vere heilt pirk, kan vi trekkje fram "Ett ord" i tilleg, altså seks ord. Sløysing når vi berre treng eitt: "Vinylhimmelen"

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.113
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Et par kommentarer:

Når nettet går ned, lytter jeg fremdeles til mine rippede LP'er, fordi mitt musikkserver nett er uavhengig av internet. Bryter det interne nettet sammen, henter jeg frem CD spilleren eller platespilleren fra skapet, og nyter musikken likevel, fra 500 CD'er eller 30 LP'er.

Som fattig student hadde jeg aldri råd til noen platevasker, men jeg hadde Zalo. Jeg pleide å legge LP'ene i lunkent vann med litt Zalo, akkurat så lenge at etiketten ikke løsnet, og så en grundig skylling, til slutt tørking i samme retning som stiften går. Funket meget bra for meg den gang. Etter vask fikk og alle platene nytt, antistatisk innercover.
Når strøm nettet går ned så gjør du...........................

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Har de ikkje naudaggregat? Har ikkje prøvd endå, men reknar med at ASR-straumforsyninga gjer at eg kan spele inntil fleire minutt utan straum.....
Med tanke på mer dårlig vær i fremtiden, vurderer jeg faktisk et aggregat. Og ellers legger jeg inn mye lossless på både iPad og Surface. UPS dropper jeg, trenger det ikke. Bruker kun nettfiltre til alt A/V og PC utstyr.

Topp Bunn