Juss og økonomi Jeg har gjort en feil på Finn.no - hjeeeelp

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Hei dere.

Jeg skulle selge et par skistøvler på finn.no. Jeg la dem ut til 5000,- og fikk et bud på fiks ferdig på 3500,-. Jeg ville ikke selge dem til den prisen, men trykka "aksepter bud" uten å legge merke til at budet var for lavt. Så la jeg merke til dette. Dessverre gav jeg ikke beskjed til budgiver med det aller første - det gikk en dag eller noe før jeg gav beskjed og beklaget. Nå mener budgiveren at jeg skylder ham penger da han "har solgt sine støvler fordi han skulle kjøpe mine, og derfor må kjøpe nye". Den dispansasjonen setter han som differansen mellom sitt bud og prisen på nye støvler - altså et temmelig høyt beløp.

Her har jeg jo gjort en feil, men det er virkelig uten intensjon. Hva bør/ skal jeg gjøre?

Takk for gode tips!
hvego
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Takk for input her folkens! Jeg leste meg opp på finns spesifikke regler for "fiks ferdig" etter @OMF sitt tips om kundeservice: Der står det at om varen ikke er sendt innen 7 virkedager etter akseptert bud, "vil kjøpet heves og Kjøper vil få tilbakebetalt pengene sine".

Det dummeste her er jo at en person her er blitt skuffet. Dette var virkelig ikke min intensjon, så jeg er oppriktig lei meg for dette.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.721
Antall liker
1.950
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hadde det vært meg hadde jeg tatt det på min kappe.
Tenk deg hvis du sitter på den andre siden og tror du har kjøpt noe bare for å få beskjed om at selger har trukket seg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.777
Antall liker
21.662
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke deres penger forstår jeg.

Ikke annet råd herfra enn å gjøre det samvittigheten din forteller deg.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
378
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Dette bør du ta på egen kappe og dekke "tapet" på kjøp av nye støvler. Eller levere som du allerede har gitt uttrykk om at du kan. Bare min egen mening. Når en avtale er inngått er den faktisk det etter mitt syn.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.245
Antall liker
5.205
Visste ikke at det finnes skistøvler som koster 5k brukt, er de lagd av Nordost? Jeg ville i hvert fall i tatt dette på egen kappe om det var meg, samvittigheten er verdt mer enn en parkeringsbot.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Takk for input her folkens! Jeg leste meg opp på finns spesifikke regler for "fiks ferdig" etter @OMF sitt tips om kundeservice: Der står det at om varen ikke er sendt innen 7 virkedager etter akseptert bud, "vil kjøpet heves og Kjøper vil få tilbakebetalt pengene sine".

Det dummeste her er jo at en person her er blitt skuffet. Dette var virkelig ikke min intensjon, så jeg er oppriktig lei meg for dette.
Finn har prøvd seg på mange "NYE" salgsmetoder opp gjennom årene og det er ikke profesjonelt gjennomtenkt på flere områder.
Det viktigste er at Finn har en veldig bra intensjon, men evner ikke å levere et bra nok sluttprodukt.
Det fine er at du har kommet i en situasjon som krever oppmerksomhet og du har funnet momenter i Finn's
regelverk som ivaretar dine interesser. Du kan lett bli "lurt" med Fiks Ferdig og mangelen på Finn's
seriøse flyt i denne nye prosessen så ikke gi ved dørene hvis du ikke ønsker..... og vent heller litt lenger(7 dager) på en seriøs kjøper (y)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Først tenker jeg at avtalen er inngått og bør være bindende.
Men så kommer kjøper trekkende med «differanse» og forlanger erstatning. Det syns jeg høres temmelig uspiselig ut, så da ville jeg kanskje fått litt vondt i viljen min allikevel.

Men altså. En avtale er jo inngått. Husker en som trakk seg fra en platespillerhandel jeg hadde fått tilslag på og gledet meg til å hente. Det er ganske ufint det også syns jeg.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Takk for alle kommentarene. Dette er nyttig for neste eventualitet uansett hva som skjer. Jeg har selv opplevd tilsvarende - å først få tilslaget på noe på finn, for så å få beskjed om at selgeren heller ville selge til en som kom for å hente. Jeg tror jeg tenkte «fillern for en dust» og så trakk på skuldrene og gikk videre i livet.

Og støvlene og pris @I_L : Hehe. Det er blitt dyre greier. Støvlene var ubrukt og i plastposen sin fortsatt, så litt over halv pris er nok en grei sum. Men med skistøvler som hifi så er det en del «villedende priser» ute og går, så full pris på ca 9000 er det neppe noen som betaler selv om det liksom er full pris. Ski og støvler til alpine skiturer får nesten alltid 20% rabatt rett ut fra butikken.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.721
Antall liker
1.950
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er veldig irriterende, eller når man kontakter selger og vil betale prisforlangende, man har en avtale, men så kommer selger tilbake og det viser seg at selger har fått flere interessenter og vil kjøre budrunde.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.569
Antall liker
7.101
Takk for input her folkens! Jeg leste meg opp på finns spesifikke regler for "fiks ferdig" etter @OMF sitt tips om kundeservice: Der står det at om varen ikke er sendt innen 7 virkedager etter akseptert bud, "vil kjøpet heves og Kjøper vil få tilbakebetalt pengene sine".

Det dummeste her er jo at en person her er blitt skuffet. Dette var virkelig ikke min intensjon, så jeg er oppriktig lei meg for dette.
I henhold til regelverket til Finn så kan du jo bare returnere de 3500, men jeg finner det allikevel nokså urimelig fra et etisk perspektiv å forvente at kjøper skal bære alle omkostninger for egen feil. I tillegg til dette prinsippet så er det viktig å se på proporsjonalitet. Tror ikke det er noen som ville ment at bordet fanget om man i vanvare sleivtrykket og dermed "aksepterte" å selge en villa i Holmenkollen for kroner 1 på Finn.

Jeg ser derfor to muligheter her, mellom prinsipp og proporsjonalitet.

Den første er å ta det på egen kappe og se de tapte 1500 som investering i å følge litt bedre med neste gang.

Den andre er å ikke bare erkjenne men demonstrere at egen feil har hatt konsekvenser for andre. Om du returnerer de 3500 så kunne du jo lagt til en 500-lapp for vise at du er lei deg for den feilen som ble begått.

Jeg kan derimot ikke se at du skulle være juridisk forpliktet til å dekke eventuelle andre kjøp eller salg denne kjøperen måtte ha gjort i mellomtiden.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.456
I praksis har du akseptert budet på 3500.- Du var også treg med å oppdage feilen så du må nok ta det på egen kappe. Man kan ikke skylde på FINN for å ikke "følge med i timen"
Jeg har solgt utallige ting med FiksFerdig og syntes det fungerer utmerket.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Jeg la dem ut til 5000,- og fikk et bud på fiks ferdig på 3500,-. Jeg ville ikke selge dem til den prisen, men trykka "aksepter bud" uten å legge merke til at budet var for lavt. Så la jeg merke til dette.
Det er her Finn er på trynet med ny funksjonalitet.
NOE på DIN skjerm fikk deg til å se responsen på skjermen på en slik måte at du trodde din oppgitte pris var det som kjøper aksepterte å betale.
Finn har gitt deg problemer, en kjøper benytter Finn's mangelfulle tjeneste og du sitter plutselig med skjegget i postkassa. Helt uakseptabelt (y)

PS! For mange samtaler med Finns kundeservice når nye "tilbud"/"tjenester" er blitt lansert......bekrefter din opplevelse.......kvalitetssikring er IKKE Finn's styrke :unsure:
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hvis tonen er god fra starten , kan det jo hende at dere kan møtes et sted på midten. Du har de sterkeste ( formelle) kort på hånden, men tenk langsiktig.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
Jeg hadde nok latt ham kjøpe støvlene for 3500,-. Du har bæsja litt på leggen, men samtidig er du kanskje langt fra garantert å få full prisforlangende uansett? Jeg aner ingenting om skistøvler.

Alternativt kan du betale ham de 1500 han mener å ha krav på (jeg synes nok som Bambi at det virket litt uspiselig. Og som Fivus sier gikk salget hans veldig kjapt - om han solgte før kjøpet av dine var i boks er det han som har bæsja på leggen akkurat der, ikke noe du kan holdes ansvarlig for), og håpe at du får fulle 5000 fra noen andre. Kanskje får du bare 3500 uansett, og da har du reelt sett bare fått lommerusk for dem.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.474
Antall liker
9.804
Sted
Interiore Simplicitate
Finn.no har jo prøvd å presentere fiks ferdig som en måte å unngå diskusjoner, pruting osv. på. Sånn har i alle fall
jeg oppfattet reklamen, så litt underlig at potensiell kjøper kan legge inn bud på den måten. Det burde vært flagget
veldig tydelig at det var et bud under annonsert pris i det minste.
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
806
Antall liker
570
Torget vurderinger
2
Finn.no har jo prøvd å presentere fiks ferdig som en måte å unngå diskusjoner, pruting osv. på. Sånn har i alle fall
jeg oppfattet reklamen, så litt underlig at potensiell kjøper kan legge inn bud på den måten. Det burde vært flagget
veldig tydelig at det var et bud under annonsert pris i det minste.
Helt enig. Det samme skjedde meg en gang, jeg regnet med at fiks ferdig innebar kjøp til fastpris. Da jeg kom til neste bilde så jeg at kjøpspris var godt under det jeg ønsket. Det var heldigvis ikke for sent å avbryte på det stadiet, men jeg trodde et øyeblikk at jeg hadde akseptert.
 
Topp Bunn