Høyttalere Jeg har kjøpt Harbeth M40.1!!

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.038
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Men holder det til å konkurrere ut Cornwall ?! ;).

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Hehe!

På ren råskap, lydnivå og brystkassebass er Cornwall bedre. Men de har dessverre ganske store begrensninger i mellomtonen. :(
Jo mer man hører på dyrere Spendor og Harbeth, jo klarere blir forskjellene. For meg som hører mye på både mannlig og kvinnelig vokalmusikk blir det vanskelig å gå tilbake..
På rock og moderate til høyt volum er Harbethene også svinaktig gode! De spiller behagelig, men med steike god driv og fot. Og med den fyldige bunnen gjør de seg godt egnet også til rolig kveldslytting.

Får faktisk også mer nyansert/detaljert bass med Harbethene.

Jeg må bare få has på bassproblemene jeg har rundt 40-50hz på enkelte låter, så tror jeg dette kan være en vinner. :) :)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå er det et helt døgn siden forrige oppdatering, hvordan høres det ut?!?

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Du er en go mann Ove ;D

T

tommykh

Gjest
Hahaha, helsike.. Jeg tror jaggu min kjære Teac blir kortpustet når volumet virkelig går opp her.. Lyden er nydelig, presis, behagelig, detaljert og bassen helt fantastisk når jeg skrur opp. Men etter 50% på volomkontrollen til Teacen skjer det liksom ikke så mye.. Det blir litt høyere, men det blir litt flatt, og dynamikken øker ikke.
Må jeg virkelig ha 350-400 watt for å få disse til å synge på fredagskveld-volum? :cool: :cool:

Helt vanvittig hvor "composed" de er når volumet går opp.. Det spiller på en måte likt som ved lavt volum, bare høyere.. Høres helt merkelig ut for en som ikke er vant til det. Selv på partyvolum er det heller ikke antydninger til skarphet.

Har litt bassproblemer på enkelte låter, med mindre jeg flytter venstre høyttaler minst en meter fra hjørne.

Kan andre ta en lytt på disse, da jeg antar det er innspilling/miks som har en veldig overdrevet bass..
Liker slike vurderinger, under er mine inntrykk, jeg spiller med OB konstruksjon med 6x15" GPA. Bra fundament ned til lave 30 tallet.

Vil ikke si overdreven. Bassen er litt saggy, men definert. Synest det låter godt.

Bassen er litt saggy her og. Aleine er bassen definert og fin, men opplever at det blir litt tjukt nå bassen og den grove stemmen "matcher".

[/QUOTE]
Deilig driv i bassen, definert og fin.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.717
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hahaha, helsike.. Jeg tror jaggu min kjære Teac blir kortpustet når volumet virkelig går opp her.. Lyden er nydelig, presis, behagelig, detaljert og bassen helt fantastisk når jeg skrur opp. Men etter 50% på volomkontrollen til Teacen skjer det liksom ikke så mye.. Det blir litt høyere, men det blir litt flatt, og dynamikken øker ikke.
Må jeg virkelig ha 350-400 watt for å få disse til å synge på fredagskveld-volum? :cool: :cool:

Helt vanvittig hvor "composed" de er når volumet går opp.. Det spiller på en måte likt som ved lavt volum, bare høyere.. Høres helt merkelig ut for en som ikke er vant til det. Selv på partyvolum er det heller ikke antydninger til skarphet.

Har litt bassproblemer på enkelte låter, med mindre jeg flytter venstre høyttaler minst en meter fra hjørne.

Kan andre ta en lytt på disse, da jeg antar det er innspilling/miks som har en veldig overdrevet bass..
Liker slike vurderinger, under er mine inntrykk, jeg spiller med OB konstruksjon med 6x15" GPA. Bra fundament ned til lave 30 tallet.

Vil ikke si overdreven. Bassen er litt saggy, men definert. Synest det låter godt.

Bassen er litt saggy her og. Aleine er bassen definert og fin, men opplever at det blir litt tjukt nå bassen og den grove stemmen "matcher".

Deilig driv i bassen, definert og fin.[/QUOTE]

Hm, ikke noe problem her iaf. Litt romling - hvis jeg skal være ekstra kritisk - i "Amen".
Edit: må legge til at jeg ikke spilte høyt. Stor betydning!

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Forsøk på ihvertfall ;)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.253
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Forsøk på ihvertfall ;)
Øvelse gjør mester ;)

Ikke mitt fag men kjente igjen diagrammet så jeg måtte rote litt gamle lærebøker..... Godt å se at gammel lærdom forsatt henger litt i !

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Studering, øl og ny dac. ;D

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Forsøk på ihvertfall ;)
Øvelse gjør mester ;)

Ikke mitt fag men kjente igjen diagrammet så jeg måtte rote litt gamle lærebøker..... Godt å se at gammel lærdom forsatt henger litt i !
Likar I dag einn det va i går! Som de sier her i bartebyen. :p
Yees, enklere å styre med HP-diagram på 134A enn den helsikes 404A vi bruker på våre anlegg. :p

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Takk Ove ;D for kabler også! ;D

Sertifiseringa var faktisk hardt arbeid! :p

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
983
Torget vurderinger
9
Vil ikke si så mye om lyden før jeg har gjort meg vant, men disse Harbethene kan jo fankern med rocke! ;D
Både AC/DC og Rage Against the Machine låter jo driiiiiitfett! :cool:
Sattan for et fundament i bassen på disse tolverene.. Selv på lavt volum får de frem vanvittige bass-detaljer.
Spilte en Katie Melua-låt i går kveld hvor noen P-lyder olutselig kjentes fysisk på kroppen. Ikke mye, men nok til at jeg sa "helvete" og gliste som en gjøk.

Jeg får de kanskje ikke til å spille helt optimalt sånn som de "burde" stå i en vanlig stue, men det er heldigvis lette å flytte på.
Akkurat nå har jeg mer mellomrom mellom høyttalera enn avstand til lytteposisjon, men vokaler osv. er plassert dønn i midten uten å miste fokus. Det gjør meg glad. :)

Han som solgte de til meg syntes de spilte for mye diskant ??? If anything, så er det litt uvant med en så behagelig med samtidig superdetaljert diskant. Skarpt og lyst er det ihvertfall ikke.

Dessverre er Skylan-stativa litt for høye.. Avstand mellom gulv og diskant er 103cm. Avstand mellom gulv og øra mine i lytteposisjon er 90-94cm alt etter hvordan jeg sitter.. Jeg sitter altså lavt men godt i denne sofaen.. :rolleyes:
Det er lett hørbart, så jeg må nok finne meg nye stativer asap..

Ellers er det bare velstand. ;D
Jeg har aldri forstått den der med at diskanten skal være i ørehøyde. Bruk testtoner for å finne "The ball of sound" slik som Von Schweikert anbefaler for å finne sweetspot så er ikke dette noe tema. Bruk testoner på frekvenser fra 6-700Hz og oppover og en er i mål:cool:

Gratulerer med flotte høyttalere forresten!

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Snipp Snapp Snute. :(

Jeg hadde virkelig lyst til å like disse skjønnhetene, men jeg må innse at de ikke spiller på lag med stua mi.
Bassen mellom 40-60Hz tar overhånd, som gjør at mellomtonen ikke kommer skikkelig fram. Hvis jeg plasserer venstre høyttaler så langt unna hjørne som praktisk mulig blir problemet mindre, men langt fra eliminert. Har kjørt manuell EQ for å temme bassen, men mellomtonen kommer fremdeles ikke til sin rett. Samtidig savner jeg litt energi i diskanten.

Den beste plasseringen lydmessig er så upraktisk at det ikke går i lengden.. :(

Jeg har nok heller ikke elektronikken disse fortjener, men er likevel sikker på at rommet har skyld i de fleste problemene jeg opplever.
Hvis det jeg har lest om M40.2 stemmer, kan det være en høyttaler etter mine ører, som er litt enklere å integrere.
Blir litt for kostbart her nå. Likevel vil jeg nok legge øra til M40.1 igjen hvis/når vi flytter til hus med større stue/lytterom.

Shit happens, jeg er en erfaring rikere og et par nydelige høyttalere fattigere. :)

Spendor D7, med bassport bak, fungerte sinnsykt bra fra topp til bunn i min stue. Kan være at reisen går dit igjen, med planer om å etterhvert få prøvd Spendor D9.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du er jo værre enn meg du :):)
O
Dere står på, men det er mildest talt greit for meg for uten de hyppige forsøkene, innkjøpene og påfølgende salg så hadde vi kun hatt krangletråder om teori og praksis å lese på sentralen. Og kabeltråder. I tillegg til anleggstråder med samme progresjon som min. Så kjør på, livet er kort og baluba trenger underholdning. ;)

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
59.571
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
80
Du er jo værre enn meg du :):)
O
Dere står på, men det er mildest talt greit for meg for uten de hyppige forsøkene, innkjøpene og påfølgende salg så hadde vi kun hatt krangletråder om teori og praksis å lese på sentralen. Og kabeltråder. I tillegg til anleggstråder med samme progresjon som min. Så kjør på, livet er kort og baluba trenger underholdning. ;)
Vi kan jo ikke svikte deg,baluba :):)

O

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trist at det ikke gikk som man skulle ønsket. Har du målemikk for å måle litt i rommet? Hvis ikke kan du få låne umik-1 av meg :)

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Enig med Baluba! Blir mer liv i leiren med slike bytte-ivrige entusiaster, enn med teori-huer som meg som bruker ca et år på å finne ut hva jeg vil ha :)

Samtidig er det jo litt trist at det ikke fungerte. Hadde faktisk gledet meg til å spørre om å få komme på lyttebesøk...:) Dette med at bassen tar overhånd høres for meg ut som noe som ganske lett vil kunne løses med automatisk rom-eq. Dirac live e.l. Hvis man får kontroll på bassen fremstår gjerne resten av spekteret klarere også.

T

tommykh

Gjest
En ærlig sak. Bare å bevege seg videre.
Auto rom EQ kan man benytte når man har funnet en høyttaler som spiller på lag med rommet, for å se om dette gir enda bedre resultat. Ikke for å pynte brura.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
173
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Bara av nyfikenhet då jag inte hört harbeth men tycker att de är intressanta...
Vad är det med dessa som är så bra egentligen? Varför väljer man dessa framför andra?
Utmärker de sig på nåt speciellt sätt?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Jeg hadde virkelig lyst til å like disse skjønnhetene, men jeg må innse at de ikke spiller på lag med stua mi.
Bassen mellom 40-60Hz tar overhånd, som gjør at mellomtonen ikke kommer skikkelig fram. Hvis jeg plasserer venstre høyttaler så langt unna hjørne som praktisk mulig blir problemet mindre, men langt fra eliminert. Har kjørt manuell EQ for å temme bassen, men mellomtonen kommer fremdeles ikke til sin rett. Samtidig savner jeg litt energi i diskanten.

Jeg har nok heller ikke elektronikken disse fortjener, men er likevel sikker på at rommet har skyld i de fleste problemene jeg opplever.
Hvis det jeg har lest om M40.2 stemmer, kan det være en høyttaler etter mine ører, som er litt enklere å integrere.
Blir litt for kostbart her nå. Likevel vil jeg nok legge øra til M40.1 igjen hvis/når vi flytter til hus med større stue/lytterom.

Shit happens, jeg er en erfaring rikere og et par nydelige høyttalere fattigere. :)

Spendor D7, med bassport bak, fungerte sinnsykt bra fra topp til bunn i min stue. Kan være at reisen går dit igjen, med planer om å etterhvert få prøvd Spendor D9.
Hadde vært interessant å vite romdimensjonene dine Valfy. Kunne du ha postet de bare for å teste ut en hypotese?

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.514
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2

Har du prøvd å plassere de slik at de står på kortveggen? Jeg så noen bilder du hadde lagt ut av stua og det ser ut til at du har plassert de langs langveggen, med da ganske kort avstand mot motstående vegg? Hvis du har ca 270cm mellom veggene der tipper jeg at du får en rimelig heftig peak rundt 63Hz?
Spendorene du hadde er designet med tanke på spille i små/vanskelige rom, mens disse Harbethene ikke er det. De har masse baffle step.
Uansett bare en tanke...

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Jeg er for lite aktiv, ser jeg. :p

Har prøvd å kjøre manuell EQ i Windows (https://sourceforge.net/projects/peace-equalizer-apo-extension/)
Det hjelper litt å justere ned 1dB eller 2 i området 40-60Hz, men mellomtonen kommer fremdeles ikke til sin rett.

Det er dessverre helt umulig å omrokkere stua til at jeg får høyttalerene foran kortvegg.. Eneste muligheten er at venstre høyttaler står med baffel maks 1 meter fra bakvegg og senter baffel ca 1.5m fra sidevegg. Høyre høyttaler kan stå med baffel maks 1 meter fra bakvegg, uten noen sidevegger i veien.
Bassproblemene reduseres jo lengre venstre høyttaler kommer fra sidevegg, men selv med 1.5 meter er det noen stygge peaker. Flytter jeg den nærmere blir det helt håpløst.

Jeg har UMIK-1, men har ikke somlet meg til å ta målinger her enda. Øra konstaterer vel bare det målingene vil vise.. :p
Skal likevel se om jeg får lagt ut målinger av både rom og frekvens før Harbethene forsvinner ut døra igjen.. Jeg kan ikke ha så dyre høyttalere som fungerer dårligere enn f.eks Spendor D7, bare fordi de i teorien SKAL være bedre. :p

Opp med Cornwall igjen, til jeg enten prøver å slå meg til ro med Spendor D7/D9, eller prøver noe nytt og annet spennende. :D

Topp Bunn