Begynte å snuse i tidlig ungdomskolealder, det ble telt 6,5 år ifjor høst og da sa jeg til meg selv at nok er nok. Jeg påbegynte en solid nedtrapping.
Sterk snus ble byttet ut med Röda Lacket portion(den er ganske salt, svir godt til tider(noen snusere liker det)). Fordelen med akkurat den er at den gjør deg ganske tørst, og dette irriterer man seg over etterhvert og dette medførte at jeg ikke heiv oppi en ny en hver halvtime/førtifemte minutt. Etter et par uker var jeg nedi 5 og dagen og senere 3. Én etter frokosten, spyttet ut ved lunch, ny etter lunch, spyttet ut ved middag, ny etter middag og denne ble spyttet ut rett før leggetid.
Neste steg var å flytte snusbeholdningen til bilen, hadde 60(!) bokser liggende der til enhver tid i noen uker og en kveld etter middag var jeg tom for snus. Det var kaldt og sluddet godt ute.. Jeg orket rett og slett ikke "trosse" været for å hente en i bilen. Da følte jeg det var rette øyeblikk å slutte.
Siden da har jeg ikke vært i nærheten av å snuse en eneste gang, etter ca. en uke forsvant det verste suget, og resten går på vaner. Heldigvis hadde jeg nedtrappet mye på forhånd, så disse vanene dukket ikke opp hele tiden. De jeg omgås visste ingenting, men syntes nok jeg kunne opptre som ganske så sur til tider. Noe som gav seg fort.
Så hva har jeg fått ut av å slutte med snus? En hel del vil jeg si!
1. Jeg sover som en stein hele natten
2. Våkner opp hver morgen mye mer opplagt
3. Merkbart bedre tannhygiene
4. Bedre ånde
5. Mer energi
6. Ser ikke på enkelte ting som et ork lenger, kan ha en sammenheng med økt energi
7. Bedre konsentrasjon
8. Feitere lommebok
9. Slipper å gjemme meg bort i sosiale settinger for å grise til munnen
10. Slipper å forsvare snus pga. et mulig angrep fra en ikke-snuser i en sosial sammenheng med flere tilstede(dårlig stemning).
Når jeg hadde latt det gå en to ukers tid sa jeg farvel til noe å 40 bokser fra bilens bagasjerom som ble gitt bort i bæreposer til noen kamerater som også pdd. har sluttet.
Samtlige har begynt å røre mer på seg grunnet økt energi, spiser mindre og føler seg generelt på topp både fysisk og mentalt.
Jeg var ikke typen som hadde behov for å kaste boksen på bordet overalt i alles åsyn, eller hive en på plass i alles åsyn. Bare et fåtall av de jeg kjenner fikk med seg at jeg drev med snus i løpet av de nesten syv årene. Jeg synes det er nesten ekkelt når noen tar fram en boks og begynner. Sunt for min egen del!
Det finnes INGEN fordeler med å fortsette