Jeg kom ved et uhell til å slutte med snus.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Er det noen som har gode tips for hvordan fortsatt ikke å snuse?

Om det er av betydning, jeg var av typen minst flere ekstra forbanna sterke snus i kjeften på en gang, svarte lepper, konstant svimmel snuser.

Det er ikke det at jeg absolutt må slutte, det er mer det at det vil være et formidabelt nederlag å ta opp snusingen igjen nå som jeg først har vært så dum at jeg har sluttet.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Hm, å begynne å røyke er kanskje like mye å introdusere et problem som å løse et.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    3
    Trur tingen blir å fokusere på hvilket formidabelt nederlag det er å begynne igjen.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    4
    Evt regne litt og se hva det faktisk koster i året :eek:

Forøvrig er den beste måten å ikke begynne å snuse igjen å aldri tro at det er greit å ta bare èn liten snus, for da er det kjørt.
    Du èr en snuser, men du snuser ikke mere...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Snurr rundt 30 ganger hver gang du føler trang til å være svimmel. Evt. anskaff progressive briller...

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.046
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    ... eller søk på optical illusions

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ... eller send noen gode tanker til bukspyttkjertelen din som du virkelig er avhengig av.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    har snust i mange år og er på det nivå at jeg blir stressa hvis jeg finner ut at jeg har glemt boksen. Har etterhvert klart å konvertere til "poser" og finner det spennende å prøve ut forskjellige merker og smaker. Jeg har hytte i sverige og der har man et stort utvalg av snustyper så jeg grabber til meg noen bokser jeg aldri hadde forsøkt. Starter deretter å bruke av disse boksene. Det gjør jeg i 2 dager helt til jeg tilfeldigvis finner ut at det er nikitonfri snus. I disse 2 dagene har jeg snust som normalt og ikke hatt et snev av abstinenser. Denne snusen sluttet brått å "virke" i det øyeblikket jeg fant ut at det var nikotinfrie poser

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    BT skrev:
    Snurr rundt 30 ganger hver gang du føler trang til å være svimmel. Evt. anskaff progressive briller...
    Begynte med å pusse tenna hver gang jeg fikk lyst på en snus i håp om at de skulle bli hvite igjen, men snurring høres langt festligere ut.

Nikko03 skrev:
    Trur tingen blir å fokusere på hvilket formidabelt nederlag det er å begynne igjen.
    Yes, jeg har et skjørt ego, greit å dra noen fordeler av det.

kjoenik skrev:
    Evt regne litt og se hva det faktisk koster i året :eek:
    Ender av en eller annen merkelig grunn alltid opp med summen jeg sparer på å snuse fremfor å røyke, like logisk som hva det hadde vært å sammenligna utgiftene jeg hadde til røyk med hva forbruk av horer og kokain koster, men at en ting ikke er logisk er ikke nødvendigvis nok til å stoppe meg.

Det fantes sikkert en slutte å røyke tråd jeg burde ha gravd frem, får heller gjøre det om jeg noen gang trenger å slutte å røyke igjen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.120
    JohnnyD skrev:
    Er det noen som har gode tips for hvordan fortsatt ikke å snuse?

Om det er av betydning, jeg var av typen minst flere ekstra forbanna sterke snus i kjeften på en gang, svarte lepper, konstant svimmel snuser.

Det er ikke det at jeg absolutt må slutte, det er mer det at det vil være et formidabelt nederlag å ta opp snusingen igjen nå som jeg først har vært så dum at jeg har sluttet.
    Spør deg selv om det er du eller snusen som er sjefen.

S

sorgenfri

Gjest
    Blir fasinert av hvor sterkt kroppen vil ha denne snusen!!

5 døgn uten noen form for nikotin nå - det banker i brystet, kvalm, og generellt uvel!! Røyka i 20 år, og slutta for 4 år siden, og tok litt snus for å lette plagene litt..Nå har det gått med ei eske General pr døgn..

Huset er fullt av snus, men jeg forsøker å benytte logikk. Hvis jeg tar en pris nå, er jo all kjempingen frem til nå bortkastet...Men gud hjelpe meg, det hadde vært flott med en liten pris nå..Sitter med en kald pils, men jeg får ikke ned en dråpe:)

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Been there, done that. Å kutte ut snusen er vanskeligere enn å kutte ut røyke, men det går bra lell. Jeg har gjenoppdaga gleden ved kaffe med kaffesmak,- det er bedre enn at alt smaker snus. At det meste i stedet smaker bartevoks, det er noe ganske annet :D

Jeg er nå kommet dit at jeg blir litt dårlig av nikotin og det er i grunn helt ok.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.401
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la bort porsjonssnusen for noen måneder siden, og pælmer innpå en nikotintyggis eller et nikosukkertøy når/hvis suget blir for sterkt. Funker, det.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg begynte og snuse 14.Januar. Det gjorde meg til ett bedre menneske

S

sorgenfri

Gjest
    ^snakkes når du bestemmer deg for å beholde tenna vermin!

Nå, er jeg nede på stålet....fytterakkern! Slutta appen sier 5 dager og 18 timer..Jeg (idioten) trodde det værste var over etter tre dager....

Jeg er IKKE et bra menneske nå - og det er fordi kroppen min krever NIKOTIN, og jeg er teit nok til å konkurere mot meg selv...Holder hardt:)

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Slutta med snus i november i fjor. Faktisk sirkus akkurat ett halvt år siden. Tenker på snus hver dag fortsatt, men tenke at etter noen år med løs, som endte i flere poser av sterkeste slaget i leppa samtidig uten å merke noe utenom morgensnusen, så jeg ikke vitsen mer, ikke i forhold til kostnad. Husker jeg var irritabel og frustrert første 3-4 dagene.

Tunga oppi leppa er fast rutine hvert annen-hvert minutt fortsatt. Nå er jeg ikke helt nikotifri, da jeg trøster meg med noe Oliver Twist som egentlig ikke gjør noe anna enn å gjøre tenna gule og jævlige. Må slutte med oliver Twist og, men f... savner den feelinga med en svær en i leppa first time in the morning... Og nå etter ett par pils..

Menmen, jeg har mer kontroll på snusen enn det går andre veien i hvertfall. Snus og nikotin generelt er noe svineri! Får heller vurdere å starte igjen når jeg blir rik.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Slutta i 1.5 år og skulle bare ha 1 pris i jula for 2 år siden. Nå er det på ett skremmende nivå, stressa, svett og irritabel umiddelbart jeg ikke vet hvor eska mi er. Skulle absolutt ha slutta, men som Christian nevner en blir ikke ett hyggelig menneske av å slutte å snuse. Sist gang var jeg på hytta i 5 dager og da var det omtrent ikke ett sekund i løpet av den turen jeg a) ikke tenkte på snus b) vurderte å sette klyvøksa i første og beste vedkommende som irriterte meg. dvs frøkna som var eneste selskapet jeg hadde ;)

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.195
    Begynte å snuse i tidlig ungdomskolealder, det ble telt 6,5 år ifjor høst og da sa jeg til meg selv at nok er nok. Jeg påbegynte en solid nedtrapping.
    Sterk snus ble byttet ut med Röda Lacket portion(den er ganske salt, svir godt til tider(noen snusere liker det)). Fordelen med akkurat den er at den gjør deg ganske tørst, og dette irriterer man seg over etterhvert og dette medførte at jeg ikke heiv oppi en ny en hver halvtime/førtifemte minutt. Etter et par uker var jeg nedi 5 og dagen og senere 3. Én etter frokosten, spyttet ut ved lunch, ny etter lunch, spyttet ut ved middag, ny etter middag og denne ble spyttet ut rett før leggetid.

Neste steg var å flytte snusbeholdningen til bilen, hadde 60(!) bokser liggende der til enhver tid i noen uker og en kveld etter middag var jeg tom for snus. Det var kaldt og sluddet godt ute.. Jeg orket rett og slett ikke "trosse" været for å hente en i bilen. Da følte jeg det var rette øyeblikk å slutte.

Siden da har jeg ikke vært i nærheten av å snuse en eneste gang, etter ca. en uke forsvant det verste suget, og resten går på vaner. Heldigvis hadde jeg nedtrappet mye på forhånd, så disse vanene dukket ikke opp hele tiden. De jeg omgås visste ingenting, men syntes nok jeg kunne opptre som ganske så sur til tider. Noe som gav seg fort.

Så hva har jeg fått ut av å slutte med snus? En hel del vil jeg si!

1. Jeg sover som en stein hele natten
    2. Våkner opp hver morgen mye mer opplagt
    3. Merkbart bedre tannhygiene
    4. Bedre ånde
    5. Mer energi
    6. Ser ikke på enkelte ting som et ork lenger, kan ha en sammenheng med økt energi
    7. Bedre konsentrasjon
    8. Feitere lommebok
    9. Slipper å gjemme meg bort i sosiale settinger for å grise til munnen
    10. Slipper å forsvare snus pga. et mulig angrep fra en ikke-snuser i en sosial sammenheng med flere tilstede(dårlig stemning).

Når jeg hadde latt det gå en to ukers tid sa jeg farvel til noe å 40 bokser fra bilens bagasjerom som ble gitt bort i bæreposer til noen kamerater som også pdd. har sluttet.
    Samtlige har begynt å røre mer på seg grunnet økt energi, spiser mindre og føler seg generelt på topp både fysisk og mentalt.

Jeg var ikke typen som hadde behov for å kaste boksen på bordet overalt i alles åsyn, eller hive en på plass i alles åsyn. Bare et fåtall av de jeg kjenner fikk med seg at jeg drev med snus i løpet av de nesten syv årene. Jeg synes det er nesten ekkelt når noen tar fram en boks og begynner. Sunt for min egen del!

Det finnes INGEN fordeler med å fortsette :)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hehe jeg veit sorgenfri. Men jeg kutta røyken, og MÅTTE ha ett alternativ. 12 år med en 20pack til dagen vs. en halv boks posesnus. Livet er svært mye bedre, snusen ryker en dag den også :)

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.665
    Torget vurderinger
    4
    ^snakkes når du bestemmer deg for å beholde tenna vermin!

Nå, er jeg nede på stålet....fytterakkern! Slutta appen sier 5 dager og 18 timer..Jeg (idioten) trodde det værste var over etter tre dager....

Jeg er IKKE et bra menneske nå - og det er fordi kroppen min krever NIKOTIN, og jeg er teit nok til å konkurere mot meg selv...Holder hardt:)
    Bare vent til det verste fysiske suget gir seg (tar ca 14 dager) og depresjonen kommer sigende.....
    Det skjedde ihvertfall med meg og jeg så skikkelig mørkt på livet i 6 måneder.
    Det forklares med at når du snuser så fucker du opp hormonproduksjonen i kroppen og det tar tid før den blir normal igjen.
    Men det er jo ikke sikkert alle får det sånn.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sjitt! Jeg fikk skjenn av tannpleieren forrige dagen, og har faktisk tenkt på å slutte. Synes dog at jeg er i underkant lystig om dagen som det er....

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    75
    Tørrlagt nå i 3 år , etter å ha spist snus i siden 1983.
    Tror aldri det snussuget gir seg, hver morgen når første kaffekoppen skal drikkes,hver gang en pils jekkes, kosen er ikke like koselige lengre,hele livskvaliteten er forringet.
    Helt utrolig hva den nikotinen gjør med en.

Fikk alltid skryt av tannlegen før,null hull- men siste åra har karius fått langt bedre levevilkår, noe som resulterer i hull og tannlegeutgifter. Vinninga altså opp i spinninga for min del.

S

sorgenfri

Gjest
    Rosenborg Ungdomskole 1986 - Aulaen, første pris lagt inn. Kvalm, og forvirret! 2014 siste pris 6 dager siden. Kvalm og forvirret!

som jeg har skrevet lengre opp i tråden: Blir helt IMPONERT over hvor sterkt kroppen ønsker at jeg skal legge innpå en pris!!

Nå har det gått så langt at jeg sitter å ler, over hvor jævlig dette er:)

Swedish Match!!

N

nb

Gjest
    Min tannlege nevnte nærmest i en bisetning at snusing neppe var bra for meg, men at jeg ikke brukte tanntråd ble fremstilt som noe nær verdens undergang.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tannpleieren og jeg ble enige om at jeg i det minste skulle legge snusen på motsatt side innimellom.... Tanntråd ble også nevnt.. :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kaffe, konjakk en nydelig ostekake og ikke minst en pose snus. Livet leker dere.. Livet leker!

S

sorgenfri

Gjest
    ^Drittsekk!

:)

Tør ikke tenke på hvordan Narkomane opplever å slutte...I går var jeg virkelig SYK. Hjertebank skjelvinger , rett ut en almenntilstand som ikke var bra..

To første dagene gikk fint, og jeg trodde de dagene var verst..Til deg som planlegger å slutte: Det blir verre, og verre. Er nå på dag 6 og er enda ikke overbevist om at dette skal gå veien.

Men: Jeg har ikke tatt så mye som EN nicorette ting...

@Pahf: EN dag skjønner du, må du også ta til vettet! Da skal jeg ta hevn:)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehehehe, klarte ikke å dy meg :D Skal love deg det Christian at når jeg slutter så stikker jeg alene til fjells den første uken. Tar ingen sjanser på at det skal gå liv tapt ;)

S

sorgenfri

Gjest
    At det er MULIG???

Kroppen kjennes ut som om det er FEBER - så har jeg bare slutta med snus...

Og: Klart du kan være breial! Dette har jeg stelt istand helt selv:)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er breial fordi jeg kjenner meg så ALT for godt igjen i det du skriver. ;) Derfor jeg ikke har klart å slutte gang nr 2.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    75
    Du slipper i alle fall dette.

skremme skremme

Vedlegg

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.195
    Hmm, det bildet der ser kjent ut! Fra den gang det ble advart om å bruke Onico; Nikotinfri snus, den inneholdt en del stoffer som rett og slett fikk tannkjøttet til å råtne :)
    Snus er skadelig for tannkjøttet det er det ingen tvil om uansett..

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    De sier at den er farligere ja. Mitt største problem med Onico var at jeg ble så vanvittig uggen av den. Etter ei uke der jeg var så kvalm en skulle tro jeg var smelt på tjukken gikk den i søpla.

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Onico anbefales ikke nei. Bare en sukkerpose som ikke smaker sukker, bare herper tannkjøttet. Ble uggen av den selv. Putt heller en drops eller en tyggis for at tunga skal ha noe å treffe for å lure hjernen til å tro at det er en "snus" under leppa den første og verste tiden.

S

sorgenfri

Gjest
    Det visste jeg ikke, men takk for tips. Har brukt snart 2 esker på en uke. Og det lettner litt etterhvert her..

Idag gikk jeg 538 meter rett opp! Helt sant - Benytter Appen til Turistforeningen- i samarbeide med NRK.

Dette prosjektet er jeg snart på høyde med!!

Vedlegg

S

sorgenfri

Gjest
    Suget gir seg F**n ikke - og jeg er blitt en manisk TUR gåer..

I dag startet dagen med en kano tur i Rissa

IMG_0196.jpg IMG_0197.jpg IMG_0199.jpg IMG_0200.jpg

Turen startet på den Lokale Bensinstasjonen - som også funegerer som turstinfo. Nøkler til naustet ble overlevert, måtte betale ei leie på 60,- noe jeg finner rimelig.

Surra rundt der etpar timer - før jeg dro hjem. Rett ut å klippe plena. Middag. Rett ut på en to timers klatretur..

Er i mål snart nå håper jeg..Hvis ikke blir jeg en ATLET:)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Slett ikke verst å risikere å bli sprek pga snuskutt! Verdt å ha i bakhodet for min egen del ;)

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.195
    Nå kuttet jeg kraftig ned over lenger tid før jeg sluttet tvert, jeg synes det er merkverdig at suget henger så igjen flere uker etterpå. Hos meg var det kun vanene som satt igjen etter ca. 5 dager!

Sprekker du, så har du tapt! :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn