Jeg trenger litt hjelp her...

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.043
Antall liker
153
AMT'n i Patos høyttalere deles vel på 1.1kHz, og den låter veldig bra.
Kan godt være at han deler så låg(men visste ikkje det var SÅ lågt), men han har jo modifisert den ganske kraftig for å auke styrken på magnetfeltet. Følsomheten er auka betrakteleg, noko han sa er viktig. Elementet er visst ikkje veldig glad for mykje effekt, derfor er det stor fordel med auka sensitivitet.

EDIT: Ser du tvilte på denne 1,1kHz sjølv. Trudde også at det var i området snaue 2kHz.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg ble litt i tvil etter jeg hadde skrevet det, men jeg tror det stemmer. Er mange år siden jeg snakket med Moen om dette. Som du sier, diskanten er krafig modifisert. Dette var helt nødvendig for å få til så lav delefrekvens.

Jeg tror dette er den beste diskanten jeg har hørt.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Det er vel nytt magnetsystem og ny membran, så er ikke igjen mye av den Eton diskanten. Membranmaterialet kommer vel fra et firma i Sveits så vidt jeg kan huske. Det kan fortsatt kjøpes derfra. Snakket med en som for noen dager siden hadde kjøpt for å overhale sine diskanter. Kom vel på 6000kr kun for membran mener jeg han sa.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.483
Antall liker
2.222
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hadee nokk gått for en Beyma TPL-150 om jeg skulle handlet stor amt nå. De kan fint deles ned mot 1000hz, men beste er vel sikkert rundt 1500hz.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ligger en Mundorf AMT på torget som ser ganske grom ut. Aner ikke hvordan de er. Bare et tips.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Det spørs nok om det ikke blir Beyma TPL150. Litt mer enn det jeg trenger, men den ser j... bra ut.

Tenker også mye på ulike kabinettløsninger. Dipol tror jeg at jeg har bestemt meg for å ikke gå for da det ikke vil fungere plasseringsmessig.

Kardiode er aktuelt, men det viktigste er å eliminere kasselyden.

Er det så enkelt at man kan få kardiode-stråling ved å la det lekke en del lyd ut på baksiden?

Og inspirert av drodle-dipolen: Hva blir resultatet om man (hypotetisk) bygger et kabinett av akustikkplater?



Rent hypotetisk: Hva skjer hvis man bygger et kabinett av en absorbent?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Er det av-shop som har beste tilbud på TPL150?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kardiode er aktuelt, men det viktigste er å eliminere kasselyden.

Er det så enkelt at man kan få kardiode-stråling ved å la det lekke en del lyd ut på baksiden?
Hvis du tenker tenker U-baffel så nei egentlig ikke. Da må du også faseforskyve bakutstrålende lydbølge tilsvarende løpetidsforsinkelsen i dybden av kassen. Dette løses med riktig demping. Det er stor forskjell på hva du klarer å få til med enkel simulering og hva du klarer å få til i praksis med dempet U-baffel i mellomtonen. Problemområdet er i overgangen mellom direktestråling og kassestråling. Mange har forsøkt (inkl. John K) og ingen så vidt meg bekjent har lykkes å få til linjær spredning i overgangen. Mulig at du ved å ta hensyn til diffraksjoner og ved bruk av akustisk resistiv demping kan få det til, men rett frem er det ikke - tror jeg hadde kjørt en form for BEM simulering før jeg kastet meg over det.

Som et alternativ kan du skule til kabinett med ventilerte dempede sider ala Amphion. Det er langt enklere å få til.
Husk bare at uansett hvilken vei du snur deg så mister du kapasitet og følsomhet nedover med kasseløse design i den typen høyttaler du designer for.

Og inspirert av drodle-dipolen: Hva blir resultatet om man (hypotetisk) bygger et kabinett av akustikkplater?


Rent hypotetisk: Hva skjer hvis man bygger et kabinett av en absorbent?
Det er ingen grunn til at det ikke skulle fungere sålenge absorbenten har de rette egenskapene. Det er minst et par-tre prosjekt på diyaudio hvor konstruktøren har kun tenkt faseforskyving av de bakutstrålende bølgene. Men igjen så har du en ineffektiv konstruksjon.
El Cuerno - diyAudio
Et kabinett bestående utelukkende av sintered metal mesh ville også kunne fungert, sett voldsomt kult og, men kostet det hvite ut av øyet. Kjøpte selv 3 plater (0,5x1m) med 15um av stoffet i 1mm tykkelse. Bare den lille mengden kostet mer enn et par ferdige trekasser, lakket og stelt :(
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.043
Antall liker
153
Såvidt eg forstår, så lar det seg gjere å få kardioide ved å sette eit element på baksida som er tidsforsinka for å få effekten Tytte snakkar om. Du, BX, har jo svart belte i signalprossesering, så det kunne kanskje vore eit alternativ for å eksperimentere litt.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Såvidt eg forstår, så lar det seg gjere å få kardioide ved å sette eit element på baksida som er tidsforsinka for å få effekten Tytte snakkar om. Du, BX, har jo svart belte i signalprossesering, så det kunne kanskje vore eit alternativ for å eksperimentere litt.
Joda, det kunne nok la seg gjøre det. Man kunne måle høyttalerens impulsrespons på baksiden, og så korrigere bakelementet slik at man fikk den strålingen man ønsket. Jeg tror ikke jeg kommer til å dra dette prosjektet så langt at jeg begynner med sånne eksperimenter. Men jeg bidrar gjerne med litt input hvis det er noen andre som har lyst til å prøve.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kanskje denne kan inspirere deg https://www.facebook.com/synergyacoustics?fref=photo
Bygget av Keyser på bakgrunn av hans egne diy eksperiment 2-way: Waveguide + Cardioid-like - diyAudio
Artig lesning, men det ser komplisert ut, ja...
Kardioide med ventilerte sider ser ut til å være enklere å få til enn det gis uttrykk for. Smal baffel relativt til elementstørrelsen i kombinasjon med rett mengde dempemateriale (av det slaget vi diy-ere omgås til daglig) funker i de eksperimentene jeg har sett.
Mitt største ankepunkt ift dine høyttalere er det brede frekvensområdet. Smal baffel med deling 100Hz+ til overgangen med diskanten (i området som gir best polarrespons) innebærer et stort arbeidsområde og dertil tap i virkningsgrad og kapasitet.
Mellomtonen du har valgt ser spennende ut og jeg har vært ute å luktet på de tidligere. Dessverre har ikke produsenten tilgjengelige målinger av elementet som han vil dele med meg. Har du foretatt målinger av eksemplarene dine?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.461
Antall liker
13.988
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kanskje denne kan inspirere deg https://www.facebook.com/synergyacoustics?fref=photo
Bygget av Keyser på bakgrunn av hans egne diy eksperiment 2-way: Waveguide + Cardioid-like - diyAudio
Artig lesning, men det ser komplisert ut, ja...
Kardioide med ventilerte sider ser ut til å være enklere å få til enn det gis uttrykk for. Smal baffel relativt til elementstørrelsen i kombinasjon med rett mengde dempemateriale (av det slaget vi diy-ere omgås til daglig) funker i de eksperimentene jeg har sett.
Mitt største ankepunkt ift dine høyttalere er det brede frekvensområdet. Smal baffel med deling 100Hz+ til overgangen med diskanten (i området som gir best polarrespons) innebærer et stort arbeidsområde og dertil tap i virkningsgrad og kapasitet.
Mellomtonen du har valgt ser spennende ut og jeg har vært ute å luktet på de tidligere. Dessverre har ikke produsenten tilgjengelige målinger av elementet som han vil dele med meg. Har du foretatt målinger av eksemplarene dine?
Jeg også er veldig nysgjerrig på kardioide bass. Tør ikke begynne på det ennå. Må teste ut U-baffel først, litt enklere for en nybegynner.
Ser at Gethain har kardioide bass i sin dyrere serie av monitorer med ventilerte sider bak. Men her er mye hemmelighold, det står ingen ting om det på nettet. Er det dette prinsippet du sikter til Tytte71?
Mvh. B
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kardioide bass er i teorien vesentlig enklere å få til enn bass-mellomtone. En riktig dempet U-baffel har kardioide spredning til langt ned i bassregisteret. Bassbølger oppfører seg også mer i tråd med enkle simuleringer enn det f.eks. mellomtone gjør.
Bygg U-baffel og forsøk med demping etterhvert. Korrekt mengde demping finner du ved måling av faseforskjell mellom font/bak. Mener det er John K som har laget en oppskrift på hvordan du måler innendørs for å finne optimal demping.

I designet er det et par ting du bør ta hensyn til for kardioide virkning. Dybden av baffelen bør være lengst mulig i forhold til bredden og helst ikke grunnere enn 2xbredden (kun en tommelfingerregel dette).
Dybden på baffelen bestemmer innslaget av kvartbølgeresonans, så jo dypere baffel dess lavere må du legge delefrekvensen. Men jo dypere baffel du har, dess høyere virkningsgrad har du også nedover i frekvens.
Et godt alternativ til dempet U-baffel er etter min mening hybrid dipol med aktiv driver foran og bak. Med litt fikling i det digitale domenet så kan du få akkurat den responsen du ønsker. Mener Asbjørn kjører etter dette prinsippet i sitt prosjekt.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Kanskje denne kan inspirere deg https://www.facebook.com/synergyacoustics?fref=photo
Bygget av Keyser på bakgrunn av hans egne diy eksperiment 2-way: Waveguide + Cardioid-like - diyAudio
Artig lesning, men det ser komplisert ut, ja...
Kardioide med ventilerte sider ser ut til å være enklere å få til enn det gis uttrykk for. Smal baffel relativt til elementstørrelsen i kombinasjon med rett mengde dempemateriale (av det slaget vi diy-ere omgås til daglig) funker i de eksperimentene jeg har sett.
Mitt største ankepunkt ift dine høyttalere er det brede frekvensområdet. Smal baffel med deling 100Hz+ til overgangen med diskanten (i området som gir best polarrespons) innebærer et stort arbeidsområde og dertil tap i virkningsgrad og kapasitet.
Mellomtonen du har valgt ser spennende ut og jeg har vært ute å luktet på de tidligere. Dessverre har ikke produsenten tilgjengelige målinger av elementet som han vil dele med meg. Har du foretatt målinger av eksemplarene dine?
Har ikke målinger enda. Skal poste så snart jeg har noe.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Det kan godt hende det blir ren apekiste til bassmellomtonen. Men det blir jo ett element til som skal spille fra ca 2kHz og opp, og der er det aktuelt å prøve ulike ting...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.457
Antall liker
16.777
Sted
Østfold
Jeg har fundert på å prøve U-baffel på en stor AMT. Først fjerne frontplaten, så beregne rammedybden og prøve meg frem med demping. Det i kombinasjon med en liten diskant i en liten waveguide burde løse overgangsproblemet. Den store AMT-en burde klare seg ned til omkring 1000Hz, og derfra er det overkommelig med U-baffel på en konvensjonell mellomtone/midbass.

DC-gold, er det bra da? Jeg sitter med en litt rar følelse av et firma som forteller noen høytsvevende historier og aldri publiserer en eneste måling. Også er det noe med den brutale kontrasten mellom å markedsføre seg som "high end", og samtidig fremheve viktigheten av at driverne tåler saltvann.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Slik jeg leser det så fremhever de vel produktene mest som "high-end" inn mot et maritim og mobilt bruk. Uavhengig av det så er det et par ting ved konstruksjonen som pirrer nok til at de frister å prøve som mellomtone. Det ene er det spiderløse opphenget for å redusere mekanisk demping. Forutsatt det ikke skaper andre problemer (DC problem, ulinjariteter eller levetidsproblem) så høres det ut som en fin ide. Det andre er støvhetten i beryllium. Så spørs det hvordan resten av elementet er konstruert og bygget, men det ser jo visuelt bra ut :p
Jeg mistet interessen når jeg fikk nei fra produsent på forespørsel om målinger, men det pirret litt igjen når Bx forteller han har lyttet til noen og synes de låter fabelaktig. Synes absolutt det er en uting når produsentene ikke kan/vil fremlegge målinger - i det minste burde de vise et komplett sett med TS parametre. Ser frem til å se noen målinger Bx (FR, impedans og CSD pliis :) )

Spennende tanker du har om U-baffel (selv om de ikke er helt ukjent for meg). Å redusere frontarealet vs. dybden, alternativt bredde vs dybde for horisontal spredningskontroll tror jeg er veien å gå. Det kanskje i kombinasjon med utformingen av baffelen og nøye avstemt demping. Gi en lyd når du har behov for felt metal ;)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jeg trenger tips til diskanter. Jeg heller i retning av AMT eller en "ribbon" tweeter.
Men det viktigste akkurat nå er å finne fram til det rette diskantelementet: Den beste uansett pris, og den beste til maks ca 10 kkr for for paret.
Angående diskantvalg så mener jeg du bør tilstrebe mest mulig konstant spredning. Det mest nærliggende er kanskje en litt bred spredning, siden bassmellomtonen er relativ sett liten. Smal spredning med et stepp i powerresponsen rundt deling mot bass/mellomtonen kan fort være uheldig.
Av de beste båndvarianter jeg har fått lytte øre til så står RAAL øverst. Kanskje ikke den mest energiske diskanten, men oppløst og silkemyk og etter mine ører, helt fri for unoter. De bare er der, hvis det gir mening. Både 140-15D og 70-20XR er meget overbevisende kandidater. Med 140-15D kan man også til en viss grad styre vertikal spredning vha. skumputene foran membranen. 70-20XR er også uhyre bra (selges et par her på sentralen og ligger akkurat innafor ditt budsjett) og er normalt vanskelig tilgjengelig. Horisontal spredningen på disse er så god som det omtrent lar seg gjøre - konstant (men bred). Se link i annonsen. Jeg har også fått lytte til disse - og som sagt veldig gode diskanter som står øverst på min liste om jeg skal gjøre en ny kassehøyttaler.

Skal være sagt at jeg har testet både TPL150 (uten WG) og tidlig Mundorf (i samme størrelse som Beyma). Veldig fine diskanter det også, men jeg foretrekker RAAL.

Nå går vel ikke du passivt, men om så var så skulle 90dB følsomhet på diskanten passe fint til en bassmellomtone med følsomhet på 93-94dB.

Jeg tar gjerne i mot synspunkter på kabinettvalg. Og jeg er meget interessert i å høre om montasjemetoder som gir minst mulig vibrasjoner i frontbaffelen.
En vitenskapelig god måte redusere kassebidrag på er vha. constrained layer demping. Da bygger du kasse(r) i kasser(r) med viskoelastisk polymer mellom lagene. En grov tommelfingerregelen er å bruke like tykke plater som lagtykkelse på det viskoelastiske polymeret. Det er i praksis å trekke strikken veldig langt, siden disse polymerene sjelden skal/kan legges i mer enn to-tre millimeter om gangen. Men om du bygger kabinettet i flere lag med tynn mdf eller møbelfiner så vil du få en meget effektiv demping av kassekonstruksjonen.

Tar du det til ytterpunktet så forankrer du elementkorgen/magnetsystemet i en struktur internt i kassen. Strukturen dempes viskoelastisk for minst mulig energioverføring til kassen. Da kan du også bruke løs/myk montering av korgen mot indre baffel. Med en slik løsning så har du tatt den omtrentlig helt ut hvis du går veien om trekasse og kategorien flyttbar. Omvendt så kan du jo stive av til det hinsides og la materialenes indre demping kverke all ulyd. Da blir det store ting og slike konstruksjoner gjør lite med reflektert energi inni kassen.
Edlere byggevarer kan vel også fungere. Komposittmaterialer med ultrahøy indre demping. Eller mer tilgjengelig ting som Panzerholz. Kostbart for kiloen, men så trenger ikke et par stativhøyttalere så store mengdene heller. Tynn panzerholz i kombinasjon med constrained layer demping kanskje ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.457
Antall liker
16.777
Sted
Østfold
Det er ingen tvil om at det er viktig å ha kontroll på resonanser, men jeg føler det er ekstremt langt mellom høyttalere som har tilstrekkelig kontroll på andre lyter til at ikke en god men enkel MDF-kasse er god nok.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Ser meg ut som en enkel MDF du :D
Det må være lov å være litt Ole Brum i ny og ne - iallfall når man høster honningen selv.
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Enig med Snickers.

Jeg tror dessuten veldig få har kontroll på hva som faktisk er kabinettressonans, hva som er ressonanser i rommet, hva som skyldes spredningen osv.

Mange bruker jo di-poler som et "bevis" på hvor mye kabinettressonanser vanlige apekister har. Men de tar jo aldri høyde for at både tidlige refleksjoner, sene refleksjoner og fordelingen av noder under Schroeder blir helt annerledes...

Et punkts akselrometer (eller knoketest) gir også et veldig dårlig/skjevt bilde av hørbarheten til resonansene. Mange bruker kun dette som referanse på hvor bra et kabinettdesign er siden det er slik de måler i Stereophile.

Til trådstarter kan jeg tilby noen ferske og høyst subjektive inntrykk av TPL-150H som jeg testet litt i det siste:

Beyma TPL-150 har mange gode egenskaper, men også kompromisser som alt mulig annet.

Veldig fine i området 2-10kHz. Dynamiske og veldig naturlige i dette området. Både i forhold til høykvalitets kompresjonsdrivere jeg har hørt og tradisjonelle dynamiske drivere. Stemmer/tale/vokal låter veldig naturlig og klart på disse, noe som er et godt tegn.

Over 10kHz er det noen issues:

1. Spredningen blir smal som følge av høyden på båndet. Dette følger til en missmatch mellom reflektert og direkte lyd.
Dette får noen negative konsekvenser i form av mangel på "luftighet/utklinging helt i toppen" og at lydbildet mister litt dybde/bredde. Lyden opplevels mer som å komme fra høyttalerne enn for høyttalere med mer spredning i toppen. Kan antakeligvis utbedres med en bakoverfyrende diskant. Se Asbjørn sin tråd.

2. Litt rufs helt i toppen. Sammenliknet med mindre bånddiskanter låter de litt "rufsete" fra 10-20kHz. Usikker på om dette skyldes lagret energi i selve membranet eller om det er spredningen som er problemet også her. Det er noen dype kanseleringer i 15kHz området off-axis (også horisontalt). Virker som membranet utfaser seg selv. Dette er ikke et stort problem, med DSP glattes det ut ganske så bra. Totalt sett er også 10-20kHz godkjent fra min side.

Under 2kHz opplever jeg de som litt spinkle og stresset sammenliknet med en gode kompresjonsdriver eller dynamisk driver. Målingene mine har betydelig raskere avrulling nedover enn Beyma sine. Mulig dette skyldes at de har målt i en "uendelig" baffel.

For helt optimal ytelse bør de deles i området 1800-2kHz IMO.
Det gjør at man må bruke ganske små mellomtoner for å nå opp til 1800-2kHz med bred nok spredning. Få av disse driverne har nok dynamisk headroom til for å følge TPL-150 ved skikkelig pådrag.

Hvis jeg skal jobbe videre med TPL-150H står valget for min del mellom en høy effektiv 8/10" delt ved ca 17-1800hz. Eller et dedikert mellomtonehorn.
Jeg tror det siste er den beste løsningen da man får beholdt høy direktivitet mye lenger ned i frekvens.

Uten hornet, (altså standard Beyma TPL- 150) vil de spre veldig mye ved delefrekvensen noe som krever en ganske liten mellomtone. Max 6.5" egentlig. Skal disse ha høy følsomhet så blir slaglengden dårlig og da kreves det at man kan dele høyt til basselementene. Dette løser Asbjørn med et dedikert mid-bass element.

Men de har helt klart noen fascinerende egenskaper som får meg til å tenke at AMT hele veien kunne jaggu vært noe.
Om noen bare kunne kommersialisere en AMT som gjør 200-2kHz like bra som Beyma gjør 2-10kHz så hadde jeg absolutt vært veldig nysgjerrig. Det er par ting ved konseptet som er veldig riktig i mine øyne.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
DC-gold, er det bra da? Jeg sitter med en litt rar følelse av et firma som forteller noen høytsvevende historier og aldri publiserer en eneste måling. Også er det noe med den brutale kontrasten mellom å markedsføre seg som "high end", og samtidig fremheve viktigheten av at driverne tåler saltvann.
Ja, den følelsen får man når man ser på hjemmesidene.

Elementet ble utviklet i samarbeid med/etter påtrykk fra min tidligere samarbeidspartner i UK. Han var ekstremt opptatt av å minimere energiopplagring, og var en pådriver bak å eliminere spideren og bruke beryllium i støvhetten. Da jeg besøkte han for mange år siden hadde han dette elementet montert i en sponplate. Så hadde han et par billige 21 tommere liggende på gulvet. Så det var OB rund baut. Det hele ble korrigert med Audiolense og forsterket av Tact forsterkere. Jeg var der en langhelg, så jeg fikk lyttet noen timer. Der og da tenkte jeg at det var den beste mellomtonen jeg noensinne har hørt.

Men det skal bli spennende å se om det måler og låter like bra når jeg får rigget det opp her hjemme....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.457
Antall liker
16.777
Sted
Østfold
Enig med Snickers.

Jeg tror dessuten veldig få har kontroll på hva som faktisk er kabinettressonans, hva som er ressonanser i rommet, hva som skyldes spredningen osv.

Mange bruker jo di-poler som et "bevis" på hvor mye kabinettressonanser vanlige apekister har. Men de tar jo aldri høyde for at både tidlige refleksjoner, sene refleksjoner og fordelingen av noder under Schroeder blir helt annerledes...

Et punkts akselrometer (eller knoketest) gir også et veldig dårlig/skjevt bilde av hørbarheten til resonansene. Mange bruker kun dette som referanse på hvor bra et kabinettdesign er siden det er slik de måler i Stereophile.
Amen!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Jeg er ikke enig i at en velbygd MDF kasse er godt nok. Jeg har alltid gått grundigere til verks. Jeg har brukt sand to ganger. Det er svært effektivt. Men siste gangen brukte jeg akrylpasta. Det gir klart mer indre demping enn ren mdf, men mye dårligere enn sand.

Men jeg har ikke hatt noen god løsning på frontbaffelen. Frontene avgir mer lyd enn jeg liker. Det har jeg lyst til å gjøre noe med denne gangen. Og så kan det være noen utfordringer med å bruke sandfylling i en gulvstående høyttaler, pga økende pakketetthet med økende kolonnehøyde.

Waveguide til diskanten er aktuelt. Dipol diskant også. Her her jeg lyst til å bygge slik at jeg kan eksperimentere og justere i ettertid.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Enig med Snickers.

Jeg tror dessuten veldig få har kontroll på hva som faktisk er kabinettressonans, hva som er ressonanser i rommet, hva som skyldes spredningen osv.

Mange bruker jo di-poler som et "bevis" på hvor mye kabinettressonanser vanlige apekister har. Men de tar jo aldri høyde for at både tidlige refleksjoner, sene refleksjoner og fordelingen av noder under Schroeder blir helt annerledes...

Et punkts akselrometer (eller knoketest) gir også et veldig dårlig/skjevt bilde av hørbarheten til resonansene. Mange bruker kun dette som referanse på hvor bra et kabinettdesign er siden det er slik de måler i Stereophile.

Til trådstarter kan jeg tilby noen ferske og høyst subjektive inntrykk av TPL-150H som jeg testet litt i det siste:

Beyma TPL-150 har mange gode egenskaper, men også kompromisser som alt mulig annet.

Veldig fine i området 2-10kHz. Dynamiske og veldig naturlige i dette området. Både i forhold til høykvalitets kompresjonsdrivere jeg har hørt og tradisjonelle dynamiske drivere. Stemmer/tale/vokal låter veldig naturlig og klart på disse, noe som er et godt tegn.

Over 10kHz er det noen issues:

1. Spredningen blir smal som følge av høyden på båndet. Dette følger til en missmatch mellom reflektert og direkte lyd.
Dette får noen negative konsekvenser i form av mangel på "luftighet/utklinging helt i toppen" og at lydbildet mister litt dybde/bredde. Lyden opplevels mer som å komme fra høyttalerne enn for høyttalere med mer spredning i toppen. Kan antakeligvis utbedres med en bakoverfyrende diskant. Se Asbjørn sin tråd.

2. Litt rufs helt i toppen. Sammenliknet med mindre bånddiskanter låter de litt "rufsete" fra 10-20kHz. Usikker på om dette skyldes lagret energi i selve membranet eller om det er spredningen som er problemet også her. Det er noen dype kanseleringer i 15kHz området off-axis (også horisontalt). Virker som membranet utfaser seg selv. Dette er ikke et stort problem, med DSP glattes det ut ganske så bra. Totalt sett er også 10-20kHz godkjent fra min side.

Under 2kHz opplever jeg de som litt spinkle og stresset sammenliknet med en gode kompresjonsdriver eller dynamisk driver. Målingene mine har betydelig raskere avrulling nedover enn Beyma sine. Mulig dette skyldes at de har målt i en "uendelig" baffel.

For helt optimal ytelse bør de deles i området 1800-2kHz IMO.
Det gjør at man må bruke ganske små mellomtoner for å nå opp til 1800-2kHz med bred nok spredning. Få av disse driverne har nok dynamisk headroom til for å følge TPL-150 ved skikkelig pådrag.

Hvis jeg skal jobbe videre med TPL-150H står valget for min del mellom en høy effektiv 8/10" delt ved ca 17-1800hz. Eller et dedikert mellomtonehorn.
Jeg tror det siste er den beste løsningen da man får beholdt høy direktivitet mye lenger ned i frekvens.

Uten hornet, (altså standard Beyma TPL- 150) vil de spre veldig mye ved delefrekvensen noe som krever en ganske liten mellomtone. Max 6.5" egentlig. Skal disse ha høy følsomhet så blir slaglengden dårlig og da kreves det at man kan dele høyt til basselementene. Dette løser Asbjørn med et dedikert mid-bass element.

Men de har helt klart noen fascinerende egenskaper som får meg til å tenke at AMT hele veien kunne jaggu vært noe.
Om noen bare kunne kommersialisere en AMT som gjør 200-2kHz like bra som Beyma gjør 2-10kHz så hadde jeg absolutt vært veldig nysgjerrig. Det er par ting ved konseptet som er veldig riktig i mine øyne.
Moro med dine betraktninger av TPL-150. Ganske enig i det du sier, men opplevde litt problemer når jeg skulle dele den helt ned mot 2k. Ble en mye mer helhet på det når jeg delte så høyt som 3,5k. Bruker som du kanskje har fått med deg fire morel 6,5" i mellomtonen. Blitt veldig glad i de
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.495
Antall liker
110.448
Torget vurderinger
23
Hvilken Morel variant er det, 8x?
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.495
Antall liker
110.448
Torget vurderinger
23
De har jeg kikket på, ser gromme ut. :cool:
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Moro med dine betraktninger av TPL-150. Ganske enig i det du sier, men opplevde litt problemer når jeg skulle dele den helt ned mot 2k. Ble en mye mer helhet på det når jeg delte så høyt som 3,5k. Bruker som du kanskje har fått med deg fire morel 6,5" i mellomtonen. Blitt veldig glad i de
Sammenfallende subjektive erfaringer er hårfint bedre en sprikende erfaringer, men bare hårfint :D

Man finner alltid helt motstridende subjektive erfaringer bare man leter nok. Mine erfaringer farges nok mye av at jeg lytter i et rom med veldig mye refleksjoner sammenliknet med ditt. Da blir spredningsmønster veldig hørbart.

Syntes Morelene dine ser veldig bra ut. Har det kommet en ny versjon også? https://www.madisoundspeakerstore.c...634-6-titanium-supreme-carbon-fiber-midrange/

Ser absolutt ut som noe Sluket kunne hatt i stuehøyttalerne sine. Stor svingspole, full kobberhette i motoren og underhengt svingspole.
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Jeg er ikke enig i at en velbygd MDF kasse er godt nok. Jeg har alltid gått grundigere til verks. Jeg har brukt sand to ganger. Det er svært effektivt. Men siste gangen brukte jeg akrylpasta. Det gir klart mer indre demping enn ren mdf, men mye dårligere enn sand.

Men jeg har ikke hatt noen god løsning på frontbaffelen. Frontene avgir mer lyd enn jeg liker. Det har jeg lyst til å gjøre noe med denne gangen. Og så kan det være noen utfordringer med å bruke sandfylling i en gulvstående høyttaler, pga økende pakketetthet med økende kolonnehøyde.

Waveguide til diskanten er aktuelt. Dipol diskant også. Her her jeg lyst til å bygge slik at jeg kan eksperimentere og justere i ettertid.
Snickers og jeg sa vel ikke at det ikke er noe å hente på gå videre fra plain MDF kasse. Bare at i mange høyttalere er ikke dette det største problemet med designet. Man kan også komme langt med MDF om man f.eks avstiver kassen kraftig slik at laveste ressonans havner høyt i frekvens og så frakobler mellomtonen fra kabinettet.

Det siste er kanskje et tips du kan ta med deg Bx. Det er mulig å montere driverne slik at de er i minimal med kontakt med baffelen. :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Moro med dine betraktninger av TPL-150. Ganske enig i det du sier, men opplevde litt problemer når jeg skulle dele den helt ned mot 2k. Ble en mye mer helhet på det når jeg delte så høyt som 3,5k. Bruker som du kanskje har fått med deg fire morel 6,5" i mellomtonen. Blitt veldig glad i de
Sammenfallende subjektive erfaringer er hårfint bedre en sprikende erfaringer, men bare hårfint :D

Man finner alltid helt motstridende subjektive erfaringer bare man leter nok. Mine erfaringer farges nok mye av at jeg lytter i et rom med veldig mye refleksjoner sammenliknet med ditt. Da blir spredningsmønster veldig hørbart.

Syntes Morelene dine ser veldig bra ut. Har det kommet en ny versjon også? https://www.madisoundspeakerstore.c...634-6-titanium-supreme-carbon-fiber-midrange/

Ser absolutt ut som noe Sluket kunne hatt i stuehøyttalerne sine. Stor svingspole, full kobberhette i motoren og underhengt svingspole.
Ja en utgave med høyere Qms og litt høyere membranvekt ellers ganske så like
Har du forresten testet AMT'en uten bakkammer?
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Moro med dine betraktninger av TPL-150. Ganske enig i det du sier, men opplevde litt problemer når jeg skulle dele den helt ned mot 2k. Ble en mye mer helhet på det når jeg delte så høyt som 3,5k. Bruker som du kanskje har fått med deg fire morel 6,5" i mellomtonen. Blitt veldig glad i de
Sammenfallende subjektive erfaringer er hårfint bedre en sprikende erfaringer, men bare hårfint :D

Man finner alltid helt motstridende subjektive erfaringer bare man leter nok. Mine erfaringer farges nok mye av at jeg lytter i et rom med veldig mye refleksjoner sammenliknet med ditt. Da blir spredningsmønster veldig hørbart.

Syntes Morelene dine ser veldig bra ut. Har det kommet en ny versjon også? https://www.madisoundspeakerstore.c...634-6-titanium-supreme-carbon-fiber-midrange/

Ser absolutt ut som noe Sluket kunne hatt i stuehøyttalerne sine. Stor svingspole, full kobberhette i motoren og underhengt svingspole.
Ja en utgave med høyere Qms og litt høyere membranvekt ellers ganske så like
Har du forresten testet AMT'en uten bakkammer?
Nei ikke enda.

Jeg innbiller meg at det er en grunn til at bakkammeret ser ut som det gjør jeg da. En del av målingene jeg har sett ser ikke utelukkende bedre ut med kammeret av.... Ser ut som man mister nivå nedover og at man får dårligere kontroll på driverens egenressonans. Alt dette for lavere andre ordens forvrengning som allerede er nede på -50-60 tallet ved normale hi-fi lydnivåer?

Jeg skal gi det er forsøk, men er meget skeptisk til at det er betydelig forskjell. Blir litt som med kabinettene. Det er såpass mange andre issues i prototypen min at det blir litt søkt å snakke om slike detaljer.

I ditt "ferdige" oppsett som du har jobbet med over lang tid, og særlig med så god kontroll på akustikk så er det ihvertfall litt mer sjanse for å høre slike små ting.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Synspunkter i favør av Raal er notert. Det samsvarer jo bra med det som virker å være den generelle dommen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke forskjellen viser seg i måledata. Så jeg lurer jo på om det er nyanseforskjeller i frekvensrespons det egentlig går i.

Fordelen med TLP150 er at den kan brukes på mange måter. Den har nok headroom til å deles lavt, den har ok horisontal spredning - og så er det jo bare å ta av et deksel for å prøve bakstråling.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
Det siste er kanskje et tips du kan ta med deg Bx. Det er mulig å montere driverne slik at de er i minimal med kontakt med baffelen. :)
Det er et godt tips, og jeg tror ikke jeg begynner å bygge før jeg har en ide om hvordan jeg kan gjøre det.

Her er det jeg har tenkt. Sandwich kabinett med sand i midten. Den fyller jeg på når høyttaleren har nådd sitt bestemmelsessted.

Elementet forankres i den innerste kassen. Det kan være aktuelt å bygge ut en montasjeflens slik at elementet flukter med baffelen.

Så må jeg finne en grei måte å forsegle mellom ytterskallet og innerskallet rundt elementet, slik at jeg kan fylle på sand uten at det lekker inn i elementet. Hvis jeg ikke finner en god løsning på det, er det aktuelt å klistre på en frontbaffel til slutt - en som er rimelig godt akustisk isolert fra selve kabinettet.

Det er mulig dette bør realiseres på en annen måte enn beskrevet. Men jeg ønsker altså å få til en løsning med et ytterskall som i størst mulig grad er isolert fra det indre med sand - og et innerskall der vibrasjonene dør raskt.

Jeg har meget gode erfaringer med sand - hvis det blir noe annet så må det være bra saker. Men jeg tar gjerne imot tankespinn rundt dette både i den ene og den andre retningen.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det siste er kanskje et tips du kan ta med deg Bx. Det er mulig å montere driverne slik at de er i minimal med kontakt med baffelen. :)
Det er et godt tips, og jeg tror ikke jeg begynner å bygge før jeg har en ide om hvordan jeg kan gjøre det.

Her er det jeg har tenkt. Sandwich kabinett med sand i midten. Den fyller jeg på når høyttaleren har nådd sitt bestemmelsessted.

Elementet forankres i den innerste kassen. Det kan være aktuelt å bygge ut en montasjeflens slik at elementet flukter med baffelen.

Så må jeg finne en grei måte å forsegle mellom ytterskallet og innerskallet rundt elementet, slik at jeg kan fylle på sand uten at det lekker inn i elementet. Hvis jeg ikke finner en god løsning på det, er det aktuelt å klistre på en frontbaffel til slutt - en som er rimelig godt akustisk isolert fra selve kabinettet.

Det er mulig dette bør realiseres på en annen måte enn beskrevet. Men jeg ønsker altså å få til en løsning med et ytterskall som i størst mulig grad er isolert fra det indre med sand - og et innerskall der vibrasjonene dør raskt.

Jeg har meget gode erfaringer med sand - hvis det blir noe annet så må det være bra saker. Men jeg tar gjerne imot tankespinn rundt dette både i den ene og den andre retningen.
Har et kabinett stående som er bygd på nøyaktig denne måten. Montasjeflensen ble dreiet i pom. Helt klart den høyttaleren jeg har bygd som har vært dødes når det kommer til vibrasjoner som "lekker" ut gjennom til ytterste "skallet", det være seg lydtrykk-vibrasjoner eller mekaniske overførte vibrasjoner fra element. Du kunne legge øret på høyttaleren på veldig høyt volum og registrere at det ikke lakk ut noe som helst lyd. Er usikker på hvor mye dette har å si i forhold til den lyden som lekker ut gjennom membranen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.137
Antall liker
4.550
De Raal-ene som ligger på børsen er helt klart aktuelle, Tytte,
Hvis jeg finner noen som selger reparasjonskit til 70-20 så kan det fort bli denne.

8x,

Har du designskisser, bilder eller liknende på kabinettet ditt? Jeg er spesielt interessert i hvordan du forseglet mellom baffel og innervegg. Jeg antar du hadde en forsegling der hvis det var sand imellom...

Lyden som lekker ut gjennom elementet er jo en annen skål. Jeg har sett noen målinger som tyder på at man får mer ringing i impulsresponsen hvis man skrur elementet på plass på vanlig vis, flens eller ei. Og så er det jo en returbølgeproblematikk inni kammeret selvsagt. Der har jeg gode erfaringer med ull, men jeg har ikke prøvd åpning på baksiden, da....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.457
Antall liker
16.777
Sted
Østfold
Det hele er jo en øvelse i å vurdere stivhet mot demping, energi mot Q og hvordan energien distribueres og overføres. Det er mange tunge kabinettkonstruksjoner der ute med sand og mye annet. Når en slik konstruksjon settes i bevegelse er det mye energi i sving og det kreves mye å få dempet den. I tillegg vil energien distribueres ut over mange frekvenser som ikke står i harmonisk forhold til grunntonen. Men for å få dette til å skje er man for det første avhengig av nok energi til å få en signifikant påvirkning. Dette skjer for eksempel via stående bølger i kabinettet. Så er man avhengig av at kabinettveggene er myke nok til at bølgen kan forplante seg gjennom og sette veggen i bevegelse. De to klart mest effektive hjelpemidlene mot dette er å designe seg rundt at betydelige stående bølger oppstår, og videre stive opp veggene tilstrekkelig til at materialenes egendemping blir betydelig. Man kan benytte ekstreme mengder sand og constrained layer uten å lykkes dersom disse faktorene ikke er tatt skikkelig hånd om.
 
Topp Bunn