Når skal vi pisse?
Ut å strø mellom eller i sangene?
That's the question.
Sånn var det under John Murrys seanse på Crossroads onsdag 5. mars. Problemet for drikkefeldige gubber med skral prostata er det å holde seg to timer eller mer. John Murry holdt på mer...
Først var det imidlertid en annen bra kar som skulle på
Kreg Viesselman, en amerikaner som møtte sin skjebne i form av en norsk dame, kom som en enslig trubadur og spilte en håndfull sanger på sin bra barytonmåte og lovte å komme tilbake med fullt band om et par måneder. "John Murry er en intelligent kar", sa'n. "As far as I can tell".
Han takket publikum for at vi hørte på'n selv om det ikke var ham vi var kommet for å se. Men det var nå en grunn til at vi denne gangen kom tidlig. Og det var en grunn til at publikummet holdt så bra kjeft, da. "Han kjører Townes-kompet", sier Tremor. Jeg hadde allerede fundert ei stund på om det å trampe hæla i gulvet hadde funka særlig med slike Ecco-sko som jeg hadde. Som
han selvsagt ikke brukte, såå sidrumpanorsk var ikke han.
Vi kjøpte sjølsagt vinylplata hans mens vi skrøyt'n opp under nesa, bodde på Tøyen nå, sa'n. Og nei, den surrealistiske videoen hans var ikke fra Nordmarka, men Østmarka. Rett skal være rett. Sympatisk fyr.
John Murry
Nuvel, kort tid etter kom hovedattraksjonen på. Skulle det ikke være med band? Nei, en alvorlig amerikaner satte seg ned, med to åpne flasker glasscolaer foran seg. Som han knapt nok rørte under den mer enn to timer lange seansen sin.
Det begynte bra, vi sto to meter fra Murry, ofret lyd framfor orkesterplass, og i løpet av kvelden spilte han det meste fra den store
Graceless Age. En brite slo noen trommer dann og vann, men det ble nesten borte i det hele. For det var Murry og hans personlige helvete det dreide seg om. Selv om han gravalvorlig kom med meninger, forklaringer og mye humor mellom sangene. Det var så interessant det hele, alt sammen, at jeg bare sto der, lent mot en søyle og heldigvis glemte ting som naturens edle behov.
Dette var det som var vesentlig. Om narkotikaen som "Keeps me staying alive. And kills me in the end".
Det var Murrys liv som junkie det dreide seg om. "That's what heroin do", sa han etter å ha fortalt om da hans kone på telefonen fortalte at huset deres sto i flammer. Og han svarte henne at han kunne vel komme senere, han skulle jo straks treffe Tom Waits. "That's what heroin do", og så sang han
Things We Lost In The Fire, mens ståpelsen rundt omkring var til å ta og føle på. Der og da var det ingen som lenger savna et band, vi hadde Murry der, vi følte oss såå priviligerte.
Det kom flere covere underveis, blant annet spurte han om vi
next ville ha en av Neil Young eller John Prine. "Young!" skreik ei søt dame. "Prine", hyler Tremor. "Ladies win", sier Murry og spiller Prine.
Det udiskutable høydepunktet var
Little Colored Balloon. Tror aldri jeg noensinne har overvært en mer intens framføring, den måten han trampa i gulvet hatet mot heroin mot slutten. Tok meg noen timer bare å begynne å tenke på å begynne å puste igjen.
Mot slutten sa'n han at han ikke gidda gå av, være kostbar og komme tilbake etter applaus. SÅ han skulle spille noen sanger til. "But be nice", klapp ikke etter siste sang. Som om vi klarte å la vær. Tilslutt kom valget mellom Smokey Robinson, John Prine og Crowded House. Det ble alle. Og en til, fordi han midt i siste sang glemte seg et øyeblikk. Etter to timer intens magi var det slutt, vi rakk å gi'n kred og kjøpe litt signert
merch før vi stakk hjem til meg og tok en øl under fordøyinga. Det var fryktelig mye å tygge på, det vil nok ta dager og det som verre er.