Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Valentourettes, Heep og Go-Go var bra. Span ok, mens headliner Judas Priest ikke helt innfridde. Noe får lyden ta skylden for.
    Må legge til at jeg gikk noe før de var ferdig.
    Priest var langt over forventning for min del. Falsettvokal er krevende for en mann på 72 men Halford leverte solid. Trist at glen tipton ikke er med men richie faulker leverte to manns jobb (erstatningen for tipton var mer eller mindre ren rytmegitarist, solid som sådan) jeg var langt fremme og lyden helt kurant.

    Det blåste en del og da blir jo lyden dårlig om man er eksponert for svaiende PA. Funker stort sett bedre å være langt fremme eller på en side slik at man får lyd fra kun ett sett høyttalere. Bakover blir det ille.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Da er fire dager med Tons of Rock over for min del. De store er jo hva de er og de ca 12 minuttene Tools "Pneuma" varte var alene verdt prisen på fire tusen eller hva det nå var for et festivalpass. Lars Ulrich er fortsatt en svært begrenset trommis og Kirk Hammet bruker wah-wah på alt. Største positive overraskelsenen de første to dagene, da mer basert på at jeg ikke ante hva det var for noe før jeg hørte de live var Mr. Bungle (med mellom annet Mike Patton fra Faith no More, Scott Ian fra Antrax og Dave Lombardo fra Slayer), Parkway Drive som var beintøff metalcore. W.A.S.P. var langt bedre enn jeg trodde men burde kanskje tittet innom Thy Art is Murder som spillte samtidig skjønner jeg. Fredagen tok jeg en kort dag og så Gluecifer (fett som spekk) og Judas Priest. Lite fun fact som er ganske velkjent: Biff Malibu, som er vokalisten i Gluecifer heter egentlig Fridtjof Jacobsen og er politisk redaktør i DN.

    I dag ble en lang dag som startet med Seigmen, en konsert som minnet meg på hvorfor jeg hørte mye på de i gamle dager, Cavalera var greit nok men stakk etter hvert innom Batshuka som ikke var noe dårlig valg. Stemningsfull polsk black metal med mer enn en dose blasfemi og en sceneoopptreden som minner mer enn litt om Mayhem. Deretter tyske Kreator som var så tøft som tysk trashmetal med mye selvironi kan bli. Einherjer har jeg hørt om men ikke på og de frister det å se en hel orinær konsert med ved anledning. De hadde også fabelaktig lyd, godt hjulpet av at det langt på vei er "innendørs" (i et telt) så vinden tok ikke der. Så tysk power metal med Avantasia som var gøy. Satyricon leverte et fabelaktig sett. ZZ Top er fett, men en litt merkelig booking siden det er et bluesband og ikke passer helt inn i profilen. Ikke mange band som har hatt samme besetning i 51 år, den opprinnelige bassisten døde for et par års tid siden og er nå erstattet av sin basstekniker. Han har også skjegg, om enn ikke like lagt som frontfigur Billy Gibbons. Ironisk nok heter trommeslageren, som ikke har skjegg, beard til etternavn. Det hele avsluttet med Greta van Fleet som jeg ikke ante hva var for noe men det var tøft. Om de går tomme for ideer kan de sikkert drive det langt som et fabelaktig Led Zeppelin - coverband.

    Helsedirektoratets anbefaling om maks 14 enheter i uken overskredet med god margin. Ellers et kosthold basert på salt, fett og proteiner. Jeg har vært på jobb denne uken så gikk glipp av en del av de som spillte tidlig. Rakk siste tredjedel av settet til Europe (tøffe saker) og siste kvartert av Opeth (muy bueno). Saxon som spillte tidlig fikk jeg ikke med meg, ellers var det en del jeg ville se men som jeg tross alt har sett før (Black Debbath og Motorpsycho først og fremst). Største jeg ikke rakk var Uriah Heep.

    Ett år til neste gang, dette var stas. Altfor mye folk på onsdagen da Metallica spillte. Basert på min opplevelse kan umulig de andre dagene ha vært i nærheten av utsolgt, spesielt fredag og lørdag.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    333
    Antall liker
    245
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Dette var en veldig bra og overensstemmende anmeldelse jeg føyer meg bak.
    Høydepunktene fra festivalen var etter min oppfattelse i ingen bestemt rekkefølge;
    Motorpsycho
    While she sleeps
    Parkway Drive
    Mr. Bungle
    Tool (feteste lyd av alle)
    Metallica
    Judas Priest
    Satyricon
    Opeth
    Seigmen
    ZZ Top

    Hvis jeg skal mene noe om hvem som leverte best, i motsetning av hva jeg håpet på, så var det Metallica. Desidert best. De ga publikum akkurat det de ville ha. Tool rota bort muligheten med å legge inn masse instrumentalt rør i stedet for å dra inn alle de fete låtene de har i repertoaret. Men de spilte The Grudge, Stinkfist og Pneuma og da er jeg fornøyd 😁
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    781
    Antall liker
    478
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    20240629_141428.jpg

    Seigmen ble overraskende årets høydepunkt på Tons of Rock!

    Stod alt for langt framme på Tool
    20240627_221352.jpg

    (bassen ble ei smørje det var utfordrende å høre forbi, alt forran gjerdet var egentlig katstrofe).

    En overraskelse var wasp
    20240627_190234.jpg

    Burde ikke fenget som det gjorde!

    While she sleeps var en energibombe uten like.

    Selv med flere under par konserter var det en meget bra festival!
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    475
    Antall liker
    725
    Sted
    Oslo
    Litt rart at flere ikke nevner Thy Art is Murder, men flere valgte nok W.A.S.P. Mine venner valgte dem, men syntes ikke det var så bra. Ikke min kopp te. Ikke noe fan av klassisk heavy metal/harddrock, men liker mer hardcore, metalcore og deathmetal (i doser). Begynte å sjekke ut flere i går kveld og kom over Architects som jeg ikke kjente til fra før. De spilte i fjor og i spektrum. Må booke til dem neste gang. Converge er favoritten og har sett dem to ganger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Ser jeg har glemt Extreme opp i alt. Bortsett fra Tool var det konserten jeg så mest frem til. Hørte mye på de da jeg gikk på ungdomsskolen/videregående. Nuno Bettancourt var en av de store heltene da jeg hadde et svært mislykket forsøk på å bli gitarhelt. Og jeg har aldri sett Extreme live tidligere.

    Hen kan fortsatt traktere sine strenger, vokalisten var i toppform og har holdt seg godt. Litt synd at det var festivalsett på rundt en time bare men slik er det jo på festival.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    581
    Antall liker
    401
    Torget vurderinger
    1
    Ser jeg har glemt Extreme opp i alt. Bortsett fra Tool var det konserten jeg så mest frem til. Hørte mye på de da jeg gikk på ungdomsskolen/videregående. Nuno Bettancourt var en av de store heltene da jeg hadde et svært mislykket forsøk på å bli gitarhelt. Og jeg har aldri sett Extreme live tidligere.

    Hen kan fortsatt traktere sine strenger, vokalisten var i toppform og har holdt seg godt. Litt synd at det var festivalsett på rundt en time bare men slik er det jo på festival.
    Første gang jeg har sett de live og og synes Nuno var overraskende bra. Jeg har sett masse live-klipp med han og han er jo alltid bra, men synes han har blitt enda tightere og cleanere siste åra. Kikket på litt konsertklipp fra 2023 og det er uforskammet bra, det synes jeg om spillinga hans på konserten og.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Første gang jeg har sett de live og og synes Nuno var overraskende bra. Jeg har sett masse live-klipp med han og han er jo alltid bra, men synes han har blitt enda tightere og cleanere siste åra. Kikket på litt konsertklipp fra 2023 og det er uforskammet bra, det synes jeg om spillinga hans på konserten og.
    Dersom du er interessert i gitarister så bør du, om du ikke kjenner til han, ta enn titt på Guthrie Govan. Han er ikke veldig kjent, spiller i et undergrunnsband ved navn The Aristocrats og spillte i mange år på greiene til Hans Zimmer men har aldri gjort noe større nummer av seg selv. Han er så god at det er helt galskap, så han live med The Aristocrats på Cosmopolite i Oslo for noen år siden. Jeg har aldri sett noen som kan spille enhver stil til total perfeksjon, de langt fleste andre hører man på en måte at driver med en eller annen greie. Govan er all over the place og kan gjøre hvasomhelst.

    En liten intro

    Et lite eksempel på allsidigheten

    Govan live med the Aristocrats

    Og til sist - ikke så ofte man ser John Petrucci fra Dream Theater spille kompgitar for noen, men dette er et fint eksempel på, som det stod i en kommentar til en av videoene, at Gutrie improviserer bedre enn de fleste gitarister kan drømme om å komponere. Jeg synes generelt typiske "shreddere" er litt ensformige i uttrykket, men selv når Gutrie spiller fortere enn de langt fleste klarer mister han aldri musikaliteten av syne

     

    Alexdb

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2023
    Innlegg
    23
    Antall liker
    58
    Sted
    Jessheim
    Var på Tons of Rock på torsdagen primært for Tool, men var en veldig god opplevelse fra første stund med Opeth (y)

    ble disse:
    - Opeth
    - W.A.S.P
    - Mr. Bungle
    - Tool

    kunne fint rukket flere konserter, men var på intervjuet til jackass stjernen Chris Pontius i stedet :LOL:
    alt i alt en god opplevelse! var skjeldent noe kø denne dagen for min del, eneste køen jeg opplevde var for kaffe, og vannpåfyll.
    TOOL leverte det jeg håpet på og litt til, lyden var kjempebra fra der jeg stod. for de som evt tar refferenasepunkter stod jeg kanskje 20 m til høyre fra DNB standen, ganske langt bak.
    hadde aldri hørt på W.A.S.P, men de fremstår som den største overaskelsen for meg denne dagen :D
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    522
    Antall liker
    1.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg sto lengre fremme enn der og synes lyden var meget klar og distinkt. Bassen meget god, imo.
    Selv stod jeg lenger bak, ved gangstien. Og det var super lyd. eldig klar diskant, bass og mellomtone.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    475
    Antall liker
    725
    Sted
    Oslo
    Fra metal til jazz …..

    Cecile McLorin Salvant er en meget dyktig vokalist. Eberson var ok (far og datter). ASQ + Michaël Attias var bra, men det jeg nøt mest var bestillingsverket til Per Zanussi med svært flinke musikere. Spesielt Hans Hulbækmo på trommer imponerte. Til slutt John Scofield/Dave Holland. Ikke helt min greie, men litt stas å se så kjente musikere.

    IMG_4304.jpeg
    IMG_4319.jpeg
    IMG_4323.jpeg
    IMG_4345.jpeg
    IMG_4338.jpeg
    IMG_4350.jpeg
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    475
    Antall liker
    725
    Sted
    Oslo
    Anohni & The Johnsons på DR konserthus, København i kveld. 2 1/2 time … Veldig flott med noen innvendinger på lyd og litt mye prat og litt langdrygt. Best på de rolige partiene synes jeg 😃……..

    IMG_4402.jpeg
    IMG_4375.jpeg
    IMG_4391.jpeg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Skal på Bad Religion på Sentrum Scene i morgen, det blir stas. Basert på setlistene på nett så ser det dessverre ut som de kun spiller rundt 1 time og 15 minutter som er noe snaut, men på en annen side er ikke punklåter spesielt lange så de rekker å dra seg gjennom 25 låter på den tiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn