AA har jeg ikke hørt, men flere påstår at det er gode spillere, så lenge det er rør og spilleren har bra drivverk, så er egentlig det meste gjort..
Litt mer enn som så seff, men i grove trekk..
Det er mange som har fått litt sjokk over hvor mye rør kan gjøre med lyden, her snakker vi om så mye forandring i lyden at du kan tune klangen ditt du vil, eller hvertfall så godt som..
Rør utretter ikke mirakler, men en spiller uten rør kan ikke forandre klangen på annen måte enn ved å bytte kabler eller gå inn i spiller og modifisere, der har spillere med rør en stor fordel..
Skal du ha en spiller som er supernøytral uten liv i det heletatt så er ikke rør noe å satse på, men i mine ører så låter ikke slike spillere musikk, det blir litt vel perfekt og riktig til at musikken kan slippe seg løs, men smaken er som baken..
Tar du en telefon til noen som har en slik spiller som du ønsker, så skal du ikke se bort fra at de kan sende deg en slik spiller, enten ved å gjøre en avtale om 10 dagers retur med pengene tilbake garanti eller lignende, vil de selge så må de også ofre litt for at du skal oppnå vesentlig bedre lyd i heimen
For meg personlig så er det rør og horn som gjelder, men ikke alle liker den komboen og det må vi selvfølgelig respektere, på samme måte som andre må respektere hva "vi" foretrekker..
Stadig er det å finne Klipsch tativ høyttalere til salgs, ikke så veldig ofte egentlig, men det forekommer..
Hopper du på en brukt stativ høyttaler å den ikke låter som du ønsker, så er det jo bare å selge den til samme pris igjen..
Fordelen med Klipsch / horn er at de ikke er like kilne på plassering som vanlige høyttalere, har du et vanskelig rom så kan det meste rette seg med horn..
Jeg har et grusomt lytterom / stue som er grusomt vanskelig, jeg har hatt 40-50 par høyttalere de siste 6 årene, men det var ikke før Klipsch kom i hus at det virkelig begynte å spille musikk..
Jeg er ingen Klipsch fanatiker, men her jeg bor nå så er det ikke noe annet som spiller bra, selv Sonus Faber låter ikke bra, det sier veldig mye om lytterommet, det har lite / ingen ting med dårlige høyttalere å gjøre..
Han som "arvet" de høyttalerene spiller på en Rega Jupiter spiller og McIntosh 275 og koser seg glugg i hjel, han kunne ikke fatte at jeg var så dum at jeg solgte dem, så høyttalerene var det slettes ikke noe galt med
Normale høyttalere kan du jobbe med i mange måneder før du får satt de på plass, jeg kan nevne en rekke folk med horn høyttalere som bare har satt de på plass der de vil de skal stå, så spiller dette som en drøm..
Noen timers jobb må du regne med for å få de til å spille optimalt, men det er en brøkdel av hva du må jobbe med normale høyttalere..
Så er de som regel veldig lettdrevne, du har ikke så stort behov for effekt og kan klare deg med små rør watt eller klasse A, sånn generelt så koster det mindre for få watt som spiller bra, enn mange hundre watt som spiller like bra..
Men så er det dette med smak og behag da
Og ikke minst penger og plass :-[