Når det gjelder prissammenligninger med standard Jelco 750D og andre 750-baserte armer fra f.eks Transrotor, Ortofon, IsoKinetik, Koetsu, Grado, Project etc, så blir det etter min mening litt feil og urettferdig. For det første er Jelco å anse som en OEM-produsent. Dette fordi de nevnte merkene finner det rimeligere å kjøpsspesifisere en arm fra Jelco enn å starte egen produksjonslinje av armer. Selv om de på utsiden ser like ut, evt med små forskjeller, kan det være fordyrende deler som ikke er så lett å se med øyet. Forbedret lager kan være ett eksempel, bedre headshell og dyrere headshell kabler, sølvkabler i armrør, forbedring av sokkel etc etc. I tillegg vil selvfølgelig Jelco ta en viss pris for slike kravspesifikke armer som ikke går på "samlebåndet" ellers. Dessuten ønsker Ortofon og de andre også å tjene litt.
Derfor mener jeg det blir feil å si at Transrotor 800S er identisk lik 750D (og det er på det rene at den er basert på 750 og ikke 250). Den er ikke identisk. Det er gjort flere synlige endringer på armen, pluss at den har en påkostet finish. I tillegg vil nok mange av de 750-baserte armene ha bedre armbaser/sokler. Jelco er kjent for å ikke være helt tight nederst mot armbordet. Det kan gi problemer med azimuth. Problemet er at azimuth kan være perfekt i starten, men endrer seg når arm går mot senter; som blir hørbart. Mange av de selskapene som bestiller spesifiserte armer, forbedrer med en custom arm collar, som stiver opp armbase til å bli helt tight uten en millimeter slark.
I tillegg er det helt naturlig og logisk at når en OEM produsent velger å gi ut eget produkt, så kan de senke prisen temmelig mye. Sånn er det med andre OEM-produsenter også!
Slike ting er ikke så lett å se på et foto av to armer, men det som er sikkert er at forskjellen i lyd skal være enkel å høre. Så om man ønsker en standard Jelco 750D til en gitt pris, så er det mye arm for pengene. Men man skal være forsiktig med å påstå at alle 750D-baserte armer tilhørende andre merker er identisk med standardutgaven, bare med 2-3 ganger prisen.
Den påstanden tror jeg blir både kunnskapsløst og urettferdig for hifi aktører som Hifistasjonen og andre, IMHO
IsoKinetik Silver Melody
Jelco 750D
Ortofon 212D (ikke vanskelig å se at IsoKinetik laget motvektsloddet)
Koetsu SA1100