Jelco SA-750D - forbedring av armbase?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For all del. Det finnes forskjellige tilnærminger til alt. Selv "tror" jeg helst ikke på fenomener som ikke kan forklares med troverdig logikk og vitenskap, og derfor søker jeg ofte forklaringer på ting som overgår eller strider mot min forståelse.

Det er slik jeg fungerer, og jeg synes det er fornuftig når man vet hvordan hjernen og "hørselen" fungerer.

Dette er ren mekanikk, og det kan jeg en del om. Derav sikkert interessen. Både for dette spesielt og vinylavspilling generelt.

Uten å sparke i vepsebolet, er det ingen av oss som er upåvirkelige av forventningsbias, placebo og andre fenomener. (Google "McGurk effect" for et enkelt eksempel på at hjernen bruker inntrykk fra mer enn bare ørene for å tolke hva vi "hører".) Derfor foretrekker jeg personlig oppgraderinger som beviselig har noe for seg, selv om jeg også hører det jeg hører.

Så; nok om det, så denne tråden kan få fortsette å handle om tonearmer fra Jelco og ikke utarte til en "kabelkrangel".

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er slik vi er og tilnærmingen vi bruker. Jeg kan f.eks ikke forklare hvorfor min single ended triode rørforsterker skal låte så godt ift en likt priset transistorforsterker med mye bedre målinger på alt:) Derfor bruker jeg ørene og det subjektive bestemme, og lar vitenskap ligge.

Jeg sier ikke at placebo og forventningsbias ikke påvirker folk. Men jeg sender ting i retur dersom det ikke gir meg noe; uavhengig merke, pris eller hva andre har sagt. Men der har du meg:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt. Jeg kunne godt tenke meg å vite hvorfor rørforsterkere låter som de gjør, jeg, da, når jeg nå liker lyden. Overharmonisk forvrengning som låter behagelig for oss, f.eks. Hva som egentlig skjer med frekvensresponsen når lyden er "varm og organisk", etc.

Å sende produkter som ikke gir forbedring i retur er jo fornuftig, men motbeviser vel ikke noens disposisjon for placebo. ;)

Når jeg hørte at cd stoplight-pennen ga renere lyd fra cd-ene mine i 1991, selv om den ikke på noen som helst måte kunne påvirke lyden, fordi jeg trodde på det som sto i hi-fi klubben-avisa om at den skulle det, var det f.eks. En placebo-effekt. Eller rettere sagt forventningsbias.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, men jeg hørte aldri forskjell med eller uten den grønne tusjen:) Sånn har jeg egentlig alltid vært. Men i det store og hele er vi ganske enige:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn