Jelko eller SME arm

ponduss

Fersking
Ble medlem
12.06.2016
Antall liker
0
Jeg har en eldre Thorens TD 2001 som jeg vurdere å oppgradere armen på.

Kan jeg velge mellom både SME og Jelko ( SA 750 D )
og hvilken anbefales i så fall?

Har ikke peiling på dette men regner med at jeg må 9"
Har original ifra før TP 90

Har ønske om mer oppløst lydbilde.
Er dette veien å gå eller er det bedre å kjøpe nyere og bedre spiller

Vennligst Ponduss

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Den armen gjør ikke skam på en grei mc heller. mye moro når man ser litt lenger enn orto***, synd å skru for mye på den platespilleren egentlig.

>J

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg vil absolutt anbefale deg å bytte originalarmen med noe bedre. Og selv om dette ikke
er min favoritt blant de gamle Thorensspillerne, så må du svært høyt i pris i dag for å finne
noe nytt som er vesentlig bedre...

På en standard TD-2001 så er det 9" tonearmer som gjelder. Det kan tenkes at du får plass til
en 9,5" (Regabasert) tonearm, men da er jeg ikke sikker på om du kan spille plater med lokket på.

Da kan man velge mellom; Jelco SA-750D, Jelco SA-750DB, SME M2-9, SME M2-9R, SME 309,
SME IV
og SME V - blant merkene du nevner - pluss en drøss andre (mer oskure) armer blant de
nye. I tillegg en drøss brukte armer, der brorparten av klassikerne er nettopp 9" lange.

Prismessig er Jelcoarmene i en klasse for seg, mens SMEarmene koster to til åtte ganger så mye.
Derfor utgjør Jelcoarmen et veldig mye bedre kjøp enn SMEene, samtidig som man får en lyd som
minner (en god del) om den fire ganger så dyre SME 309. Gå derfor for en Jelco - om du ikke driter
penger.

Bestill den gjerne uten den røde (eksterne - Jelco) tonearmskabelen og kjøp heller en løs Kimber
eller tilsvarende kabel (DIN-RCA) som erstatning.

I tillegg bør du bytte den feite pløsete gummimatta på Thorensen - med en ProJect Cork-It eller en
Funk Firm Acromat. Det gir deg en strammere og mer dynamisk gjengivelse.

Så til det viktigste spørsmålet av dem alle; Hvilken pickup skal du bruke? Med nevnte tonearmer er
det nemlig gode MC pickuper som gjelder... Hvilken RIAA bruker du?

mvh
Gunnar Brekke

Sist redigert:

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hvorfor er Jelco sin røde kabel noe å styre unna? Ikke for å kapre tråden, men barer lurer.
EDIT:
Regner med det er denne det er snakk om:

http://www.mains-cables-r-us.co.uk/tone-arm-cables/548-jelco-jac-502-tone-arm-cable.html

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jelco-kabelen funker helt fint for meg, men jeg har kun prøvd den. Kan ikke se hvorfor den skulle være noe problem å bruke.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger en Wilson Benesch ACT 0.5 på børsen. En fantastisk god arm som spiller ringer rundt veldig, veldig mye, og spiller stort, dynamisk og oppløst. Den ville jeg sjekket ut asap....

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
14
Er det noen av dem som råder deg til å skifte som kan peke på et konkret problem med den armen du allerede har? Virker som en solid arm for meg. Effektiv masse er 17 gram, så den Audio-Technica pickupen er nok litt i mykeste laget.

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
59
Sted
Tredje sten vest av Sola
Nei ingen som har sagt jeg må bytte arm. Syslet bare med tanken at det ble billigere en ny spiller.
Jeg har en Nagaoka MP 500 som brukes normalt. Liker den og bedre enn Audio-Technica.
RIAA er Jasmine LP 2,5 DU

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vel, Gunnar Brekke rådet deg vel på det sterkeste til å bytte arm, og jeg må vel i grunnen si meg enig. Armen er en begrensende faktor på denne spilleren. Men du "må" jo ikke bytte den for det...

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
14
Jo, men hva er det konkret som er dårligere med denne her i forhold til en Jelco, for eksempel?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.283
Torget vurderinger
10
Jelco-kabelen funker helt fint for meg, men jeg har kun prøvd den. Kan ikke se hvorfor den skulle være noe problem å bruke.
Muligens fordi den kan bli litt for stiv, tung og uhåndterlig i forbindelse med flytende oppheng. Opplevde den slik da jeg prøvde den på LP12 med Jelco SA750D.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ah. Det tenkte jeg ikke på at kunne være et tema.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Har aldri sammenliknet den med en Jelco, så det kan jeg ikke svare på, men sammenliknet med en Rega rb 300 med Michell motvektslodd ramla den tvers igjennom da jeg var med og sammenliknet for noen år siden. Regaen låt større, mer distinkt og med mer rom og perspektiv. Med tanke på at rb 300 ikke er det siste ordet i noen disipliner, var resultatet litt sjokkerende dengang. Pickup var Dynavector 10x4.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
TP90 er ikkje noko særleg, bortsett frå med rette pickup.....du kan nesten alltid finne ein anstendig pickupmatch til ein middelmådig arm. Men TP90 vert aldri så god som ein god arm. SME V er fin å justere, og let fantastisk. Men han blir nok i overkant prismessig til spelaren din. Så Jelco høyrest fornuftig ut, og dei fungerer godt med mange pickupar.

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
14
Interessant tema, da jeg i årevis hadde lest om hvor utrolig dårlig SME Series III var. Kjøpte så et strøkent eksemplar, monterte den etter alle kunstens regler, og kunne konstatere at jeg aldri hadde hatt noe i nærheten av så bra lyd fra vinyl før. Denon DL-304 kunne plutselig spore 80 mikrometer uten problem. Alt låt bra.

Jeg vil anbefale trådstarter å maksimere hva han allerede har. Dessuten er den originale armen penere enn alle andre på det verket. Ser ut som det skal:cool:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
SME III er da ikke dårlig, den er bare laget for høykompliante elementer, og dermed ikke så fleksibel mht pickup. Men 304 burde funke fint.
Mulig du synes TP90 ser fin ut, men rådet ditt er ikke allverden om trådstarters poeng er å få mer ut av det fine Thorens-verket. Å bruke den orginale armen, blir som å spille plater med brekket på..

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
14
Det er, så vidt jeg kan komme på, ingen armer som er mer fleksible enn SME III mht pickup (se manualen). Men å bruke den originale Thorens-armen er vel å bruke den originale armen, verken mer eller mindre. Hvis den er SÅ dårlig, synes jeg trådstarter fortjener harde facts, ikke omtale av en lyttetest av ukjent design.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jøss. Oppsiktsvekkende standpunkt. Det tror jeg du er den eneste som har! Du skal se det er litt forskjell på teori og praksis. Det hjelper såvisst med silikonbadet, men likevel..
Hva mener du med harde facts? For ikke å snakke om " lyttetest av ukjent design" ? Er det ikke nok å referere til egne, relativt inngående opplevelser? Og er det i tilfelle ikke trådstarter som burde legge lista her?

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
14
Jeg mener først og fremst at det er alt for mange usikkerhetsmomenter som eventuelt taler for at trådstarter bør skifte den armen han har. Og at han kanskje er mer tjent med å sørge for at pickupen han bruker er en optimal match med armen.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er relativt kjent, for å si det diplomatisk, at trådstarters verk fortjener en langt bedre arm enn tp 90. Thorens' egne armer har aldri vært deres sterkeste kort. Mulig du sliter med å tro det, men det er en annen sak. Mange usikkerhetsmomenter? Javel?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Hvorfor er Jelco sin røde kabel noe å styre unna? Ikke for å kapre tråden, men barer lurer.
EDIT: Regner med det er denne det er snakk om:
jelco jac-502 tone arm cable
Jelco-kabelen funker helt fint for meg, men jeg har kun prøvd den. Kan ikke se hvorfor den
skulle være noe problem å bruke.
Muligens fordi den kan bli litt for stiv, tung og uhåndterlig i forbindelse med flytende oppheng.
Opplevde den slik da jeg prøvde den på LP12 med Jelco SA750D.
Hei.

Årsaken til at jeg anbefaler en annen tonearmskabel, går på det lydmessige. Originalkablen
(som Mala korrekt linker til) er en god kabel i mange sammenhenger, men klangmessig er den
ganske varm og gir noe mer nivå i nedre mellomtone og bass - samtidig som den opplevde
dynamikken reduseres i det samme området (minner i så måte litt om interconnect fra Monster).

Siden armen (og kabelen) skal matches med en Thorens TD-2001 som har samme tonale og
dynamiske tendenser, er det lurt å velge en kabel med strammere og mer nøktern lyd. Kimber
blir skjelden feil. Kimber Kable - TAK Cu

K.H.s betraktninger er også korrekte, denne kablen er nok et problem på LP12, men heldigvis
er Thorensspilleren mye mindre kilen på stive kabler. Jeg er ikke sikker på om en skjærmet
inteconnect (tonearmskabel) fra Kimber er så veldig mye "bedre" i så måte. Men litt "bedre"
er den nok, med "enkel" - kontra "dobbel" - kabel mot (DIN) armbasepluggen...

mvh
Gunnar Brekke

EDIT: Når det gjelder tonearmkabler kan det kanskje lønne seg med litt DIY, der man monterer
en DIN hunnplugg (av god kvalitet) til 4+1 tynne ledninger som igjen forbindes med phono-
pluggene og jordskruen på platespillerens bakside.... Eller handler min (9") Syrinx PU-3, som
allerede er utstyrt med avkortede ledninger for chassismonterte kontakter...

Sist redigert:

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Antall liker
35
Intressant tråd/ har likadan spelare själv

Egen erfarenhet först, lite vid sidan av frågan :
Strömförsörjning via Project Speed Box SE gjorde gott.
Kanske bara justering så spelaren gått med rätt nominell hastighet varit nog
men jag inbillar/ tror att motorstyrningen tillför (eller kanske snarare ta bort ngt)

Sedan mina funderingar/ undringar ( & ev även jag, funderat en längre tid på nedanstående).
Svaren kan vara många beroende på budget osv men vad vore uppenbart vettigt ? :
- Om man skulle byta pick up/ behålla TP 90 arm , vad vore en bra pick up & RIAA kombo ?
- Vad vore en bra pick up & RIAA kombo vid byte till Jelco arm
- Gunnar Brekke nämner byte av skivmatta. Är de plug in / bara byta eller måste tonarmshöjd justeras för någon av dem ?

mvh

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Er det noen av dem som råder deg til å skifte som kan peke på et konkret problem med den armen du allerede har?
Virker som en solid arm for meg. Effektiv masse er 17 gram, så den Audio-Technica pickupen er nok litt i mykeste laget.
Hei.

Thorens originalarmer er ofte akilleshælen på de klassiske spillerne fra firmaet. Vi snakker ikke om "dårlige" armer,
men armer som ikke er like gode som drivverkene de er plassert på. Dette var nok Thorens selv klar over, da man
med nesten alle (dyrere) platespillermodeller hadde en alternativ versjon - BC - beregnet for andre fabrikats tone-
armer. Den alternative modellen til TD-2001 heter derfor TD-2001BC (og ikke TD-3001 som mange tror).
(Den alternative modellen til standard TD-3001 (som også ble levert med TP-90 armen) - heter TD-3001BC).

TD-2001 og TD-3001 var mellomklassespillere med høyt ambisjonsnivå og legger seg prismessig og ytelsesmessig
over de rimeligere modellene i "BMW-serien" (liksom modellene TD-125 og TD-126 legger seg over de rimeligere
modellene TD-166 og TD-160). Dette er alle såpass gode drivverk at de fortjener en bedre arm enn originalarmen
supplert fra Thorens. Eneste ulempe med bytte av arm er at man mister autostop funksjonen (i noen tilfeller) og
at man sitter igjen med en "lift-vrider" oppå fronten - som ikke lenger har noen funksjon.

Så kan man spørre seg selv; Hva gjør en god arm? Det er summen av en mengde forskjellige faktorer:

- Riktig geometri. (De aller fleste fikser dette, men det finnes produsenter som benytter en såpass "sær" geometri at
..det kan bety problemer om man ønsker å benytte en av standardgeometriene (Løvgren/Stevenson). Jeg anbefaler
..for eksempel å montere Jelco SA-750D armen 2 mm lenger unna spindelen - enn det sjablonen fra Jelco anbefaler).

- Muligheten til å (enkelt) justere alle parametrene som gir denne geometrien, som overheng, HTA, VTA, Azimuth, VTF,
..Antiscating osv. (Her er SME kongen).

- Stivest mulig armrør, så pickupen ikke kan avvike fra geometrien eller ha en såpass ustabil montasje at det dreper
..den iboende dynamikken i pickupen.

- Minst mulig friksjon i lagrene for bevegelse i horisontal og vertikalplanet - for å sikre stiftens gang gjennom rillene.

- Strammest mulig lagre - for å "jorde" vibrasjoner fra pickupen - ned i platespillerchassiset.

- Best mulig egendemping - særlig om lagrene ikke "jorder" vibrasjonene fra pickupen godt nok.

- (Riktig matching mellom pickupens compliance og tonearmens effektive masse, for å få en fornuftig resonansfrekvens).

Med alle disse faktorene på plass burde det resultere i bedre lyd. Tonearmer fra Jelco og SME har langt bedre egenskaper
- på alle disse punktene - enn den originale Thorensarmen (med unntak av geometrien) og bør derfor også spille bedre.

Men som alltid koker det ned til smak. Det er ikke noe i veien med å like lyden (av skavankene) som originalarmen gir -
framfor andre tonearmer (med mindre skavanker). Smaken er som baken.

Når det gjelder utseende - som kanskje er ennå mer subjektivt enn lyden - så liker i hvert fall jeg utseende på armer som
Jelco og SME langt bedre enn utseendet på originalarmen. For ikke å snakke om "følelsen" og "betjeningen" av disse.

mvh
Gunnar Brekke

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
59
Sted
Tredje sten vest av Sola
Jeg har lysst til å prøve Jelko
men det er det ett par ting jeg lurer på.

Er det bare å fjerne den gammle armen og sette in Jelko og plugg and play. Eller trenger armen større / mindre hull?

Leste også angående problemer med å stille in VTA - er det slik at en må legge in ringer for å heve/senke armen.

Noen som har en link for rimelig arm. Fra US var frakten i over kant av 130$

mvh
opptatt

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.865
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Finnes de vinylguruene som skatter TP-90 armen litt høyere en Rega RB 300 .

Har en SME III liggende et eller annet sted å den har spillet helt formidabelt med en eldre Grado the Reference ( den jævelen skal opp å gå igjen en vakker dag )

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Intressant tråd/ har likadan spelare själv

Egen erfarenhet först, lite vid sidan av frågan :
Strömförsörjning via Project Speed Box SE gjorde gott.
Kanske bara justering så spelaren gått med rätt nominell hastighet varit nog
men jag inbillar/ tror att motorstyrningen tillför (eller kanske snarare ta bort ngt)

Sedan mina funderingar/ undringar ( & ev även jag, funderat en längre tid på nedanstående).
Svaren kan vara många beroende på budget osv men vad vore uppenbart vettigt ? :
- Om man skulle byta pick up/ behålla TP 90 arm , vad vore en bra pick up & RIAA kombo ?
- Vad vore en bra pick up & RIAA kombo vid byte till Jelco arm
- Gunnar Brekke nämner byte av skivmatta. Är de plug in / bara byta eller måste tonarmshöjd justeras för någon av dem ?

mvh
Hei.

Du kan lese mine betraktninger rundt Project Speed Box SE (samt andre Project dupeditter)
her (Fidelity #30, s.94) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/30_hele.pdf

For å ta de reelle spørsmålene dine, la oss begynne med RIAAene. En god fleksibel RIAA bør
fungere med et bredt utvalg av pickuper:

Den første jeg vil nevne er Graham Slee ERA V Gold som er den billigste "high end" RIAAen
jeg kjenner til (denne sto i sin tid ranket i Klasse A i Stereophile). Fantastisk ytelse uavhengig
av prisen, men med to små ulemper; Den er en ren MM RIAA som kun takler pickuper med høyt
utgangsignal - for low output MC må du ha trafoer (som Xindak MC-10) eller en MC forsterker
(som Graham Slee Elevator). Videre har ERA V en litt kjølig klangkarakter - noe som fort kan
snues til en fordel all den tid man benytter RIAAen sammen med TD-2001; med originalarm eller
med Jelco med originalkabel (forutsatt en nøytral pickup). Pris rundt 5k.

Den neste RIAAen som er verdt å nevne er ASR Basis Mini som er superfleksibel og kan benyttes
sammen med omtrent alt av pickuper som finnes på markedet. Nøytral og fin klang til en hyggelig
pris. Gå for Mk. III som ny - eller Mk. II som brukt. Pris rundt 10k.

Den tredje RIAAen jeg vil ta med er Electrocompaniets ECP-2 - som er like fleksibel som ASRen
når det gjelder justeringsmuligheter for gain og impedanse - men som i tillegg tilbyr balanserte
utganger via XLR. En klar fordel om resten av signalkjeden er balansert. Pris rundt 15k.

Med en god RIAA på plass kan man begynne å se på pickuper. TP-90 og Jelco armen har omtrent
samme effektive masse og lignende klangkarakter, så anbefalingene vil i stor grad overlappe - til et
vist punkt. Alle pickupene som fungerer godt i TP-90 armen vil fungere utmerket også i Jelco armen.

Blant high output pickuper (til Graham Slee RIAAen) ville jeg sjekket ut (med stigende pris) Audio
Technica AT-150MLX
, Audio Technica AT-150Sa, Ortofon 2M Black, Dynavector DV-10X5,
Dynavector DV-20XH og Sound Smith Aida.

Blant low output pickuper (til de andre RIAAene) ville jeg sjekket ut (med stigende pris) Audio
Technica AT-33PT-G
, Audio Technica AT-33Sa, Dynavector DV-20XH og Ortofon Cadenca
Black.

Bytter du til Jelcoarmen kan vi i tillegg legge til en drøss gode (low output) pickuper med stivere
oppheng som Denon DL-103, Denon DL-103R, Sound Smith Zephyr Mk/II (high output),
Ortofon Cadenza Red, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Cadenza Bronce
, Ortofon SPU samt
pickuper fra merker som EMT, Lyra, ZYX, Koetzu osv.

Pickupen er den viktigste komponenten i et platespilleroppsett og spilleren din (særlig med Jelco
armen) er god nok til å matche virkelig kostbare pickuper. Så ikke bruk sparekniven her!

Når det gjelder matter, vil nok alle mine anbefalinger være tynnere enn den originale gummipløsa
så armen må nok justeres noe ned for rett VTA.

mvh
Gunnar Brekke

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Jeg har lysst til å prøve Jelko men det er det ett par ting jeg lurer på.

Er det bare å fjerne den gammle armen og sette in Jelko og plugg and play. Eller trenger armen større / mindre hull?

Leste også angående problemer med å stille in VTA - er det slik at en må legge in ringer for å heve/senke armen.

Noen som har en link for rimelig arm. Fra US var frakten i over kant av 130$

mvh
opptatt
Hei.

Jeg har aldri byttet arm på en TD-2001, men det virker som det er mye gods (treverk) å feste den nye armen i.
Røsk ut alt det gamle og se hvor Jelco armmonterings-sjablonen (+ 2 mm) fører deg. Sannsynligvis går det bra,
men om alt skulle skjære seg får du eventuelt montere en lakkert brakett (i aluminium) oppå armboardet...

TP90dwg mod2.jpg

Jelco armen har justering for VTA!

Kanskje det er mulig å få en rimelig Jelcoarm her: http://www.hifisentralen.no/forumet...l-technics-sl-12xx-jelco-iso-kinetic-etc.html

mvh
Gunnar Brekke

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Antall liker
35
Gunnar Brekke
Tack för mycket bra och innehållsrikt svar
Betr (bådas) synpunkter och erfarenheter på Project Speed Box SE :
Jag får väl tillstå att en gång i tiden var den testen i Fidelity,