Jens`s hifi/hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Hei hei!

    Nå som ting etter hvert er kommet i hus tenkte jeg å lage en liten tråd på ting som etter hvert vil skje her hos meg.
    Er en liten gutt på 18år fra Stavanger som går i lære innen elektro. Jobber også som ekstra hjelp i lyd&bilde butikken Resonans.
    Har nå holdt på med lyd&bilde i en 5-6år vil jeg tro. Av utstyr jeg har hatt i hus kan jeg nevne:

    Høyttalere:
    - Quadral Aurum Vulkan (front)
    - Quadral Aurum Base Presitge (senter)
    - Quadral Aurum Base 30 (bakhøyttalere)
    - Cerwin Vega Clsc 15s
    - Cerwin Vega Clsc 6
    - Cerwin Vega LW12-X
    - SVS PB12 plus/2
    - Dali Consept 6
    - Dali Consept 8
    - Dali Consept ct
    - Proson Stratego Top 10
    - Proson C 88
    - Yamaha NS-C10MM

    Elektronikk:
    - Onkyo 804 Hjemmekino reciver
    - Prosjektor viewsonic pj500
    - Pioneer dvd spiller
    - Elder Audio T-3000
    - Behringer EP-1500
    - Denon DCD-1015
    - Rotel RB-985
    - Parasound AVC 2500 (Hjemmekino forforsterker)
    - Thule Spirit CD 100
    - Lc Audio The End Millenium effektforsterker
    - Rotel RSP-960AX ( Forforsterker )
    - Nad T753 v2
    - Embla Megera Monoblokker
    - Marantz DV 8400 THX
    - Denon 1720
    - Denon DVD 2900
    - Denon 2106
    - Proson RV2300
    - Panasonic DVD-A350




    Utstyrs listen pr i dag ser slik ut:

    Høyttalerne er:
    - Sonus Faber Cremona
    - Sonus Faber Cremona Center
    - Sub: 4stk DIY sono suber med følgende elementer:
    2stk dB500 12"
    2 stk TC-2000 15"


    Elektronikken består av følegende:
    - Onkyo 875 Hjemmekino forsterker
    - Dynamic Precision No1 mk2 til front høyttalere
    - Blu-ray: Playstation 3
    - HD-DVD: Toshiba HD-E1
    - Berhinger DEQ-2496 sammen med Behringer ECM 8000
    - Alto Mistral 2500 til dB500 sonosuber
    - Alto Mistral 6000 til TC 2000 sonosuber
    - BenQ PE7700
    - Jasmine LP-10 RIAA
    - Technics SL-BD20


    Onkyo 875 er bestillt å kommer en gang i neste uke.
    Dynamic Presison effektforsterkeren er på service...
    De 2 største sonosubene er trolig ikke klar før om noen uker. Finish på de minste gjennstår enda...

    Laster opp noen middels bilder av slik det står pr i dag. Får ikke plass til så utrolig mange i kun ett innelgg, så får heller komme tilbake til flere bilder i ett nytt innelgg :)


    Hva planer å oppgraderinger angår kan jeg nevne dette:

    - Nye rack
    - 3/5 kanals effektforsterker
    - Bak høyttalere
    - Dedikert forforsterker til stereo.
    - Ny CD-spiller
    - Ny LP-spiller
    - Overspenningsvern/nettfilter (må testet hvertfall...)
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    "SKA SEI" ;D

    Dette ser jo utrolig bra ut. Imponerende utstyrsliste du allerede har vært igjennom!
    Må få tatt meg en tur for å høre på disse vidunderne. Har alltid likt SF lyden.
    Men de er vel som de fleste andre slike høytalere rimelig "tørste" på krefter ;)
    Kanskje ICE kan være en vei å gå?!
    Mener å ha lest at det fungerer med SF!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.230
    Antall liker
    37.637
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Meget pent Jens, SF låter jo utrolig bra. Dine har jeg jo hørt i butikk'n mang en gang, og skuffer aldri.. Gelder meg stort til å høre disse hjemme hos deg.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Flott anlegg og stor utstyrsliste.
    Du har virkelig prøvd litt av hvert til og være såpass ung. :)
    SF har jeg aldri hørt, men har aldri tvilt på at de spiller like bra som de ser ut til, kjempeflotte produkter. :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er kanskje UNG, men du har en voksen liste med TUNG hifi å vise til... :)

    Veldig bra dette. Samt en fin tråd du har laget!
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Tusen takk folkens! :)

    Her er det selvsakt bare til å ta turen innom!
    Laster opp noen flere bilder av utstyret. Onkyo`en kommer sannsynligvis denne uka. DP`er er som sakt på servic. Alto forsterkerene står sammen med Berhinger DEQ2496 som jeg også har ECM8000 til. Har fått ferdig 2 av sonosubene sett bort fra finsih. De to største gjennstår enda. Men blir snart begynnt på :) Elementet som er på det ene bildet er TC-2000 som jeg skal bruke til 2 større sonosuber.(med andre ord har jeg 2 slike elementer stående ;D ) Ellers er det bare å spør om dere lurer på noe :)
     

    Vedlegg

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Takker for gjestfriheten og en koselig stund, Jens.
    Cremonaene dine må være noe av de vakreste høyttalerene som er blitt laget. Nydelig klang, ørevennlige, musikalitet og stort potensialet er noen av inntrykkene jeg sitter igjen med etter økten hos deg.

    Synd jeg ikke fikk tid til å oppleve hjemmekinoen din, men håper jo å få komme tilbake ved en senere anledning.

    Lf
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Vakre høyttallere det her Jens. Sliter jo litt med å skjønne at du valgte grafittfargen, men det er vel av hensyn til hjemmekino antar jeg.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    De er rett og slett nydelige, litt enig med Wotg, men de er usedvandlig vakre uansett.
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Tusen takk Lf :)
    Bare til å komme innom igjen!

    Valg av farge på høyttalere har ingen ting med hensyn til hjemmekino å gjøre. Liker den mørke fargen mange ganger bedre en den lyse. Smaken er som baken som de sier ;)

    Noen nye bilder:
     

    Vedlegg

    M

    MPT

    Gjest
    Tror ikke det mange 18 åringer som har en sån god smak som du har! Utrolig flott!
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Tusen takk :)

    Får ikke redigert første post. Noen som vet hva det kommer av?

    Onkyo er forøvrig i hus! Ble ikke 875 som først tenkt, men 905 pga leveringsproblemer med 875 i sort. Så nå har jeg liv i senteren også:)

    Da jeg har problemer med at rommet mitt stjeler en del bass fra Cremonaene har jeg nå bestemmt meg får å kjøpe en god musikk sub. Subene jeg har fra før er dedikert til film. Så til musikk (men også film selvsakt) blir det en Velodyne DD-18 om en ca 3 ukers tid :)
    Sikkert mange som fnyser litt av prioriteringene mine. Men onkyoen har såpass bra "tak" på cremonaene at jeg utsetter nytt forsterker kjøp en liten stund til.

    DD-18 blir dermed julepresangen fra meg til meg i år :)
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Gratulerer og velkommen i "dd-18 Klubben"! :)
    Har ikke klart meg uten min...det eneste minuset er at det er så mye du kan stille på at man må regne med litt tweaking over litt tid før alle sub-inst. sitter. Husk at iom. dens DSP så legg til alt mellom 60-120cm på lengden når du setter opp delay i receiveren. Du ser det på bildet ut fra DD-18en, kurven blir rettere over delingspunktet når avstanden er riktig/optimal. Samme her hos meg.

    Den bruker litt "tid"=avstand til å prosessere.
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    LydMekk skrev:
    Gratulerer og velkommen i "dd-18 Klubben"! :)
    Har ikke klart meg uten min...det eneste minuset er at det er så mye du kan stille på at man må regne med litt tweaking over litt tid før alle sub-inst. sitter. Husk at iom. dens DSP så legg til alt mellom 60-120cm på lengden når du setter opp delay i receiveren. Du ser det på bildet ut fra DD-18en, kurven blir rettere over delingspunktet når avstanden er riktig/optimal. Samme her hos meg.

    Den bruker litt "tid"=avstand til å prosessere.
    Takk for det! :)
    Sitter nok å stiller til det sitter ;)

    Har fått byttet bort de røde gardinene i noen sorte. Noe jeg synes ser mye bedre ut! Så har jeg tatt et lite bilde av 905`en som står på Lack bord frem til det nye racket er på plass. Bilde av DD-18 synes jeg også hører hjemme - selv om jeg enda ikke har den i hus.
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.230
    Antall liker
    37.637
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Må bare få takke for at vi (coolbiz, necroth og jeg) fikk komme til deg den 30. Skal si lyden var bra, fra topp til bånn.. Onkyo'n drev SF'ene mesterlig. Åpen og detaljerte toner trillet ut av høyttalerne. Synes også at bassen var overraskende bra med dette oppsettet.

    Her har du virkelig noe å være stolt over!

    Gleder meg allerde til neste besøk hos deg!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    5.117
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Henger meg på HoJ's gratulasjoner! Om det er den nye forsterkeren som gjorde susen siden sist jeg var hos Jens123, eller om noe har skjedd mht. innspilling, vet jeg ikke, men jeg syntes det låt vesentlig bedre nå enn forrige gang jeg fikk høre på Cremonaene, spesielt med tanke på detaljer, tredimensjonalitet og transientrespons. Det var nå en naturlig åpenhet og rytmisk helhet som ikke var der i samme grad forrige gang. Skulle jeg pirke på noe, måtte det være at jeg kunne ønske meg at den uanstrengte renheten som finnes ved moderat lyttenivå, hadde overlevd i enda litt høyere lydnivåer.

    Som Necroth forutså, var AudioNote dac'en hans ikke en spesielt god match sammen med Cremonaene. Det er sjelden man sitter og skifter mellom lydkilder og opplever at cymbalene nesten forsvinner totalt. :eek:
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Takk til dere begge to :)

    Kjekt å høre at det fallt i smak!

    Er selv meget imponert over hva du har fått til HoJ. Å jeg gleder meg til å høre både SKA samt høyttalerene dine coolbiz!

    coolbiz skrev:
    Skulle jeg pirke på noe, måtte det være at jeg kunne ønske meg at den uanstrengte renheten som finnes ved moderat lyttenivå, hadde overlevd i enda litt høyere lydnivåer.
    Selv synes jeg dette fungere meget bra. Er nok den uanstrengte renheten ved høye volum som var en stor del av grunnen til at jeg gikk for cremona. Nå skal det sies at jeg kommer fra Quadral som var langt fra like bra ved høye volum som cremona - som sannsynligvis gjør at jeg nå synes det spiller meget bra på høye volum. Men føler alikevel det sitter ganske greit når jeg virkelig gir på :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    5.117
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jens123 skrev:
    ...
    coolbiz skrev:
    Skulle jeg pirke på noe, måtte det være at jeg kunne ønske meg at den uanstrengte renheten som finnes ved moderat lyttenivå, hadde overlevd i enda litt høyere lydnivåer.
    Selv synes jeg dette fungere meget bra. Er nok den uanstrengte renheten ved høye volum som var en stor del av grunnen til at jeg gikk for cremona. Nå skal det sies at jeg kommer fra Quadral som var langt fra like bra ved høye volum som cremona - som sannsynligvis gjør at jeg nå synes det spiller meget bra på høye volum. Men føler alikevel det sitter ganske greit når jeg virkelig gir på :)
    Joda, ikke misforstå! ;) Jeg snakker om gradsforskjeller her. Ingen tvil om at Cremonaene spiller renere ved høyt lydtrykk enn veldig mange andre høyttalere. Uten lydtrykksmåler er det dessuten godt mulig at ørene mine ble lurt, ettersom graden av forvrengning er medvirkende til den subjektive opplevelsen av hvor høyt det spilles. Så på rent-spillende utstyr blir det lett til at en spiller adskillig høyere enn hva en er klar over. ;)
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    coolbiz skrev:
    Joda, ikke misforstå! ;) Jeg snakker om gradsforskjeller her. Ingen tvil om at Cremonaene spiller renere ved høyt lydtrykk enn veldig mange andre høyttalere. Uten lydtrykksmåler er det dessuten godt mulig at ørene mine ble lurt, ettersom graden av forvrengning er medvirkende til den subjektive opplevelsen av hvor høyt det spilles. Så på rent-spillende utstyr blir det lett til at en spiller adskillig høyere enn hva en er klar over. ;)
    Helt greit :) Forstår hva du sier ;)

    Velodyne`en er desverre ikke i hus før første eller andre uke i Januar :( Hadde visst ikke flere på lager her i Norge. Å i disse juletidene tar ting litt lengre tid med posten...
    Så som en liten trøst har jeg kjøpt meg bakhøyttalere slæsj partyhøyttalere ;D Vil ikke utsette mine Cremona for min oppførsel ved musikk spilling når øl`a går ned :-\ ;D Samt dette med bakhøyttalere er ikke den store prioriterengen for min del. Så da får det heller bare duge med *host,herk* cerwin vega...
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Det må være vanvittig å gå fra Cremonaene til CVene lydmessig?

    Subene mine høres ut som CV hvis jeg gir dem ufiltrert signal. ;D
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Det må være vanvittig å gå fra Cremonaene til CVene lydmessig?

    Subene mine høres ut som CV hvis jeg gir dem ufiltrert signal. ;D
    ;D

    Det er det, uten tvil!
    Skal brukes som bakhøyttalere samt når jeg føler for å drikke litt :) Ikke når musikk skal nytes! Er ikke intressert i å betale 30 lapper for Cremoan Auditor som bakhøyttalere, for så å kjøpe noen nye høyttalere til fest for å skåne Cremona når det spilles til fest. Det blir litt drøyt... Så da får heller cv duge som bakhøyttalere også :)
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Og der var bakhøyttalerene på plass!
    De største sonosubene er enda ikke blitt byggd. Blir trolig startet på rett over nyttår.
     

    Vedlegg

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Litt endringer i oppsettet;
    Hadde før en oppli benk som måtte bort da stativet til senteren trengte plassen. Lånte med meg hjem litt elektronikk for testing og trengte nytt rack da det ble litt vel mange komponenter. Tok frem den gamle oppli benken å gjor noen modifiseringer på den :)

    Utstyrt jeg har på lån er mulitspilleren til EC samt den nye ICE baserte effektforsterkeren til Rotel.
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.249
    Antall liker
    2.451
    Torget vurderinger
    13
    Mmmmm.............. 8) Snadder.

    Fantastisk finish på de Sonusene.

    MVH Johnny
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Takk johnny :)

    Nå er både onkyo, ec, rotel, cv samt lg vekk. Parasound 2250, 2125 samt 2100 står nå å spiller. LG er byttet ut med Marantz DV7001. CV er byttet ut med 2 par Audio Pro Black Vector V2.
    Onkyo, som nå er vekk, vil snart bli erstattet med Yamaha 1800 evt en mindre onkyo forsterker. Ellers er også de største sonosubene ferdig byggd. Frem til ny hjemmekino forsterker ankommer har jeg fått låne en Yamaha AX-1. Topp modellen for 7-8år siden :)
     
    A

    audiosan

    Gjest
    meget imponerende må æ si. det e ikke mang på din alder som satse så my på GO hi-fi.
    driv sjøl å bygge høytalera med scan-speak elementa no, og med alt det gode en høre
    folk snakke om sonus faber så glede æ mæ enda mer te å få dem ferdig.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Dette var virkelig noe snadder ja...Kunne godt ha tenkt meg de sf`ene,synest det var helt riktig av deg å velge de i mørk farge...
    Hadde jeg bare hatt litt mer haifai interesse når jeg var 18 og ikke øl og bil hehe...
    Blir spenende å følge med videre...

    Mvh
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Hvor kommer de benkene fra?

    Pris? Mål?

    Edit: Fant det.
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Takk takk :)

    Har skjedd noen småting siden sist :)

    Alt Parasound er nå vekk. Inn har Nakamichi PA7 Stasis komt samt onkyo 805. Marantz spilleren er også vekk. Men ny DEQ er på plass. Kjøpt svs pb12 plus/2 samt svs pb10 isd (som nå er til salgs)
    Har for øyeblikket også en i Risør som bygger nye suber til meg. Kjøpt inn 2 stk nye TC-2000 15" SVC elementer + 1 stk 15" Audio Pulse VMP passiv radiator for og kunne ta mål. Tre nye skal kjøpes inn. Har også 2 stk av "The Wicked One" suber som bygges og en plus/2 replica. Tatt noen bilder av det hele såklart :)

    Første bilde er etter sonosubene ble ferdige og flyttet litt rundt på.

    Det andre er av den nye effektforsterkeren.

    Nr. 3 og 4 er av plus/2

    Nr. 5 er av TC2k elementene samt VMP slave elementet.

    Nr. 6 er e ilustrasjon av hvordan kassene til TC2k samt slave elementene skal bli.

    Nr. 7 er av DEQene og Alto effektforsterkerene til sonosubene.

    Nr. 8 er av Onkyo 805

    Nr. 9 er av PB10

    Nr. 10 er en ilustrasjon på hvordan The Wicked One subene bli byggd.

    Nok bilder for denne gang! Bygging er i gang. Men får heller kommer tilbake med flere bilder siden :) Er forøvrig blitt 19 nå :p ;D
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.230
    Antall liker
    37.637
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    19 år.. STOR GUTT! Du kommer nok til å bli voksen en gang du også, så hva gjør du med subene da? ;D

    Nei fra spøk til tull. Synes merkelig nok at det låter meget bra hos deg til tross for alle suber osv. Du pleier å få int. subene meget bra, så får vi se hvordan det blir med sååå mange suber i det rommet - tror det blir bra jeg.
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    HoJ skrev:
    19 år.. STOR GUTT! Du kommer nok til å bli voksen en gang du også, så hva gjør du med subene da? ;D

    Nei fra spøk til tull. Synes merkelig nok at det låter meget bra hos deg til tross for alle suber osv. Du pleier å få int. subene meget bra, så får vi se hvordan det blir med sååå mange suber i det rommet - tror det blir bra jeg.
    Hehe, det får jeg da innderlig håpe :)

    Disse subene er kun for moro. Spilles musikk kan jeg ikke bruke alle sammen. Men liker og ha på 2 av dem. Er til film jeg liker at dra på litt ;)

    Har nå fått på plass alle forsterkerene til disse subene. (sett bort fra 1 som kommer iløpet av uken) Samt fikset vegg til vegg teppe på gulvet og nytt rack som er blitt plassert bak sofa.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn