Alt til hus og bolig Jernvarehandel som selger VERKTØY?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen tips?

Jeg prøvde å få tak i et fresestål i dag. Jeg skal runde av en 8mm MDF-plate og trenger et stål med radius (på selve avrundingen) på eller rett under tykkelsen på plata. Det jeg klarer å finne er sett, noen av dem har tilfeldigvis et som passer, noen ikke. Det er vel ikke nødvendig å kjøpe det ene settet etter det andre, og fylle skuffer og skap med drøssevis av like stål, hver gang man trenger et som er litt mindre vanlig enn de andre?

En annen ting jeg trenger er 14mm unbraco. Til å demontere og senere montere en krankarm i forbindelse med bytte av kranklager på sykkelen.

Hvor går man for å finn litt utvalg av verktøy i Oslo? Jeg trenger ikke kasseroller, eller eggeglass, eller fonduegryter eller hva det nå er de ellers selger.

Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nesten perfekt beliggenhet for en sving innom etter jobb på mandag. Kan ikke være mer enn 5 minutters omvei. :)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.520
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Prøv med Wurth handler ganske mye fra dem og Motek men Motek mer på maskiner for oss Hilti utstyr. ellers har Ahlsell mye verktøy/tilbehør.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Har de fysisk utsalg sånn noenlunde sentrumsnært?

Mener å huske å ha sett Wurth på Furuset eller noe?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.112
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Motek er på Ensjø. Det er jo ikke så verst sentrumsnært.
Men felles for alle disse sjappene er at det er proffsjapper som ikke har åpent etter vanlige folk har gått hjem fra jobb.

Zachariassen var det nærmeste Oslo kom en faktisk jernvarehandel, men de har måtte flytte fra lokalene sine på Grunerløkka og litt lengre ut. Har ikke vært innom de nye lokalene deres, men mistenker at det hovedsaklig går i skruer og bolter. Men det er godt mulig de har verktøy der også. Ville ikke overraske meg.

Ellers pleier Thaugland-sjappene å ha et brukbart utvalg med en del verktøy, men det bugner ikke akkurat. Men igjen, proffsjappe med tilhørende åpningstider.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.826
For freseutstyr er nok gustavsen i mjøndalen best. De butikkene som er nevnt er alle gode, men de selger først og fremst til proffene - med utstyr og åpningstider deretter. Ukurante fresestål har de neppe inne, men kan helt sikkert skaffe. Eller handle på internett. Motek har freseutstyr fra festool og priser deretter.

Du trenger for øvrig ikke dra til motek. Bare å bestille og si hvor man skal ha levert så kommer de samme dagen. Frakt er inkludert i alle prisene.

Generelt er oppgitte priser på slike steder oppblåste, men det gis en hel del rabatter om man bare spør, registrerer seg osv.

Sjekk også www.axminster.co.uk enormt utvalg og kjapp og fornuftig priset frakt. Liten discalimer på at der er noen år siden jeg handlet derfra sist.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.208
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er i ferd med å bli et generelt problem. Servicestasjoner har snart ikke olje til bil, men frityr og burgere i fjorten varianter får du...
Jernvare og byggvaresjapper har sager og spiker, men spør du etter en kjerringkjeft aner de ikke hva det er. I to år nå har jeg lett etter et håndtak til ei altandør fra 1978 uten å finne noe som passer, - svaret er "Vi har nå det som henger der på reolen... "
Problemet med proff-sjappene er ofte at du trenger et firmanummer for å registrere deg........

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
903
Stort sett selger proffsjappene til private om du dukker opp der med coins kontant.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg er registrert hos Jegard uten firma.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.826
De selger til private alle sammen, har handlet hos de fleste. Hos motek får jeg faktura resten er kortbetaling

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
23
Hater å skrive dette, men JULA har en anseelig verktøyavdeling og oversiktlig fin vegg med bor, fresestål etc. Priser som passer en statsansatt også! Med mindre du skal bruke verktøyet proff i flere timer/dag så er jeg redd for at kvalitet/prisforhold mer enn godt nok matcher behovet.

500 m. fra meg så det følger med Kaffe & dB herfra...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Heldigvis jobber jeg turnus, så det blir ei råd innenfor åpningstidene. :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.208
Sted
Ytterst i havgapet...
Jaja... heldig er nå dere som ennå HAR spesialforretninger i rimelig nærhet.. ute i provinsen er det fint lite igjen, - hammer og sag og svensk hurtigvokster er det vi har igjen.. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ganske likegyldig, egentlig. Det dreier seg tross alt om relativt lite moment i forhold til dimensjonen på 'skruen'. Det er en aluminiumssak som drar venstre krankarm inn på akslingen og holder den på plass. Om noe gir seg så er det nok aluminiumen, og det lenge før verktøyet, og lenge etter spesifisert moment (uten at jeg husker det i hodet). Om jeg skulle ønske meg noe, så ville jeg helst hatt en kortere pipe fordi det gjør det lettere å dra rent og fint i 100% korrekt retning. :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
23
Typisk dum svensk løsning :rolleyes:

Det Zoomby gjør er enten

A. Kommer innom Slukoteket og LÅNER nødvendig kvalitetsverktøy
B. Revers prosess - da sparer han reisetid/utgifter men ryker på kaffe, cola og bakverk ;)

Moralen må være (og dessuten grønn for anledningen) - en trenger ikke VÆRE millionær, kun leve som en!

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.520
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ganske likegyldig, egentlig. Det dreier seg tross alt om relativt lite moment i forhold til dimensjonen på 'skruen'. Det er en aluminiumssak som drar venstre krankarm inn på akslingen og holder den på plass. Om noe gir seg så er det nok aluminiumen, og det lenge før verktøyet, og lenge etter spesifisert moment (uten at jeg husker det i hodet). Om jeg skulle ønske meg noe, så ville jeg helst hatt en kortere pipe fordi det gjør det lettere å dra rent og fint i 100% korrekt retning. :D
Du får en kortere mod 62mm hos Tess 64kr

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
1) Muttertrekker for bil. F.eks til hjulbytte. går man da for trykkluft eller strøm? Og hvorfor? Hva trenger man?
Jeg har en latmannsarm.

2) For normal skruing (ikke proff) hvilken momentnøkkel velger man?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.823
Ang. muttrtrekker så er det vel kun batteri som gjelder. Luft ville jeg styrt unna.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.498
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Befriende enkelt å bruke batteridrevet muttertrekker, jfr å koble opp en luftdrevet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
Jeg kommer sikkert til å skaffe meg en kompressor uansett, men om batteri duger så er det veldig enkelt.

Noen som har erfaring med Ryobi? Husk, jeg kommer til å legge om 2-3 ganger i året. Fordelen med denne er at man enkelt kan ta den fra ett sted til ett annet (hvilket er greit i tilfelle punktering, og siden jeg har garasjer mange ulike steder).

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.208
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har valgt Ryobi til mitt tidevis omfattende fritidsarbeid, og har en god del forskjellige apparater. Luftpumpa funker sålangt greit, - også til sykler og trillebår..
Har ennå ikke muttertrekker, ettersom jeg har brukt bukk og verktøy på jobben... Nå er jeg nybakt pensjonist, så det kommer nok....

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.451
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ryobi er helt greit. Fint å ha et system hvor batterier til ulike verktøy går om hverandre. Her går det i Makita - som har gode løsninger også til typiske hageverktøy, både høyt og lavt.

Skal verktøyet være mobilt, har du ganske sikkert kommet fram til at batteri vil være overlegent hele veien.

IMG20230515124146.jpg

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.119
Har ikke inntrykk at det er de store forskjellene på kvalitet i forbrukersegmentet. Holder meg til DeWalt selv men har ikke noe grunnlag for å si at de er noe bedre enn Ryobi, Makita, Milwaukee eller tilsvarende.

Som en kompis som har vært på powertools-kjøret i mange år sa for leden; det kommer også veldig an på hvilken farge man liker best.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
Har ikke inntrykk at det er de store forskjellene på kvalitet i forbrukersegmentet. Holder meg til DeWalt selv men har ikke noe grunnlag for å si at de er noe bedre enn Ryobi, Makita, Milwaukee eller tilsvarende.

Som en kompis som har vært på powertools-kjøret i mange år sa for leden; det kommer også veldig an på hvilken farge man liker best.
Takk folkens! Jeg tenkte at siden dette blir lite brukt så handler det om å finne skjæringspunkt mellom pris-kvalitet og fleksibilitet. Samme merke leverer trekkere med ulikt moment, hvordan kontrollerer man dette? Jeg har kun brukt håndverktøy/manuelt, så hvordan styrer du kraften du bil trekke til med når det er motorisert? Nå føler jeg meg dum.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.208
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er jo momentinnstilling også på slagtrekkerne, men hvis man skal stole på noe, ville jeg brukt maks moment på maskinen og så momentstaver, slik det gjerne blir brukt med lufttrekkere. Jeg stoler forøvrig ikke helt på de heller... Har faktisk blitt lurt noen ganger også med momentstaver, så jeg går alltid etter med hjulkryss. Høvelig rett moment er viktig på lettmetallfelger, så det så.. Man kan selvsagt kjøpe en høvelig momentnøkkel å bruke i stedet for hjulkryss...

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.849
Sted
oslo
Takk folkens! Jeg tenkte at siden dette blir lite brukt så handler det om å finne skjæringspunkt mellom pris-kvalitet og fleksibilitet. Samme merke leverer trekkere med ulikt moment, hvordan kontrollerer man dette? Jeg har kun brukt håndverktøy/manuelt, så hvordan styrer du kraften du bil trekke til med når det er motorisert? Nå føler jeg meg dum.
man kan bruke en momentstav for å komme i ballpark område, men personlig foretrekker jeg i alle fall å alltid sjekke med momentnøkkel til slutt

og når det kommer til muttertrekker er det alltid kjekt å kjøpe så kraftig som mulig, siden man aldri vet hva man møter på av fastrustne og overstrammede bolter her i livet ;)

jeg har en slik en fra milwaukee og den er helt fantastisk - nok moment til å løsne det meste. (den er i øvre prissjiktet, men så får man jo i alle fall en god unnskyldning til å fortsette å kjøpe milwaukee verktøy siden man allerede har batteriet)

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
521
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Om du har batteriverktøy fra før, er det bare å sjekke om det finnes slagtrekker fra samme selskap. Da kan du gjenbruke batterier og ladere = kjøpe ei maskin uten batteri og lader.

Ryobi er helt kurrante varer!

Hos Bosch som jeg har er det 1/2/3 bryter for valg av moment. Personlig bruker jeg aldri slagtrekkeren for å dra til bolter. Skrur de inn til slaget slår inn så er det fram med momentnøkkelen for å dra til!

Edit: beklager slitsom presentatør på youtubevideoen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.119
man kan bruke en momentstav for å komme i ballpark område, men personlig foretrekker jeg i alle fall å alltid sjekke med momentnøkkel til slutt

og når det kommer til muttertrekker er det alltid kjekt å kjøpe så kraftig som mulig, siden man aldri vet hva man møter på av fastrustne og overstrammede bolter her i livet ;)
Har også et slikt momentstavsett, veldig greit, men av gammel vane sjekker jeg også alltid med momentnøkkel til slutt.

Også enig i å ikke se seg blind på prisforskjellen mellom budsjettversjoner hvor det har blitt spart på alt og kraftige toppmodeller med børsteløs motor i forbrukersegmentet. I kroner og øre utgjør det jo uansett ikke særlig mye mer enn en kabelløfter eller to.

Har ikke noen sterk formening om hvor pris/kvalitet/faktisk bruk slår inn, men tenker heller at det ikke er noe mer forsmedelig enn å kaste bort penger på verktøy som ikke strekker til når man faktisk trenger dem. Og ja, den siste boltjævelen, for det er alltid den siste, sitter alltid ekstra fast.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.826
Jeg har tatt hjulskifte med både luftdreven muttertrekker og batteridreven slagskrutrekker. Må uansett dra til siste bit (og løsne) med latmannsarmen så momentet på dingsene har i praksis ikke vært vesentlig, det er bare for å spare litt tid og det er helller ikke spesielt mye tid man sparer på en aktivitet som skjer to ganger pr år.

Topp Bunn