JIHAD!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Al-Qaidas nestleder Ayman al-Zawahiri uttalte i går:

- Krigen med israel avhenger ikke av våpenhviler. Dette er Jihad, hellig krig for Allahs skyld, og den vil vare inntil vår religion seirer, fra Spania til Irak. Vi vil angripe overalt, sa Zawahiri. (kfr. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124625).

Hvor lenge skal vi la dem herje?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen intensjoner om å delta i denne debatten.

Men en ting mener jeg, og jeg syns det er utrolig smakløst og bruke Davidstjerna og skrive GASS MEG under. Hvis du ikke kan se det sjøl, da har du forstått veldig lite.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4

Men en ting mener jeg, og jeg syns det er utrolig smakløst og bruke Davidstjerna og skrive GASS MEG under. Hvis du ikke kan se det sjøl, da har du forstått veldig lite.
    Smakløst holder ikke i denne sammenhengen :eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Enig med deg Rolfozzy.

Jeg har allerede kommentert at jeg synes Dagbladets kobling mellom Nazitysklands industrielle massedrap og det som skjer i Libanon i dag er æreløs og billig. BBking var sikkert takknemlig for at jeg gjorde det. Nå gjør han dessverre akkurat det samme selv, med motsatt fortegn. Det er akkurat like æreløst og billig denne gangen.

Når det gjelder selve innlegget BB, ikke del opp temaet så jævlig. Kommenter temaet i en eksisterende tråd, eller start en ny. Jeg holder meg til den "fulle rett".

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Jeg er også enig i dette, og en tanke som en stund streifet meg (før denne stjerna dukket opp) var mulighetene for at BB King kanskje var jøde, og jeg kan jo langt på vei skjønne at jøder er farget av sitt syn på denne "konflikten" (der nede altså), men nå er jeg sikker på at ovennevnte ikke er tilfelle.
    Som Viking også sier, smakløst er et alt for svakt uttrykk!
    Mvh.KW

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg ser jo derved understreket at min beslutning om å ikke debattere direkte med dette medlemmet var korrekt. Jeg ser ikke et ørlite snev av verdensforståelse der, trist nok.

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Al-Qaidas nestleder Ayman al-Zawahiri uttalte i går:

- Krigen med israel avhenger ikke av våpenhviler. Dette er Jihad, hellig krig for Allahs skyld, og den vil vare inntil vår religion seirer, fra Spania til Irak. Vi vil angripe overalt, sa Zawahiri.  (kfr.   http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124625).  

Hvor lenge skal vi la dem herje?
    De burde vel snart begynne å herje litt i nabolaget til våre venstre-venner her i vår andedam så de våkner opp fra tornerosesøvnen sin.Selv om jeg er sterkt i tvil om alle hadde våknet.Noen hadde sikkert fortsatt å skylde på Bush,Israel og Carl I Hagen.
    Viss vår nåverende regjering fortsetter som de har startet,så er det ikke lenge før terror-celler er etablert i Norge,viss de ikke allerede eksisterer.Mullah Kråken Krekar er sikkert godt igang.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    De burde vel snart begynne å herje litt i nabolaget til våre venstre-venner her i vår andedam så de våkner opp fra tornerosesøvnen sin.Selv om jeg er sterkt i tvil om alle hadde våknet.Noen hadde sikkert fortsatt å skylde på Bush,Israel og Carl I Hagen.
    Viss vår nåverende regjering fortsetter som de har startet,så er det ikke lenge før terror-celler er etablert i Norge,viss de ikke allerede eksisterer.Mullah Kråken Krekar er sikkert godt igang.
    Hei rus!
    Du får ha meg unskyldt, men din tilnærming til midtøsten har jeg "bivånet" før og den er mildt sagt ikke særlig "imponerende etter min mening.
    "Retten" til landet ut i fra at de er Guds utvalgte o.l. religiøse tilnærminger er noe som om mulig provoserer meg enda mer enn det meste annet.
    Mullah Krekar er nok rimelig godt overvåket vil jeg tro og videre så tror jeg han er klok nok til å skjønne det sjøl og ta sine forholdsregler.
    Selvfølgelig kan få vite hva som innerst inne rører seg i hodet til den mannen.
    Ja, dersom det skjer terorangrep her i landet, så vil jeg nok anta at det i stor grad er nevnte land og muligens personer som er indirekte årsak til det og selvfølgelig også ledende organers "lefling" (ettergivenhet) med f.eks. med USA.
    Jeg vet ikke om du husker tonen Bush forsøkte seg med ,da han møtte (antagelig sterkere enn trodd og ønsket) motstand mot invasjonen av Irak (det var faktisk antydning til trusler mot de landene, som var mer kritiske) en invasjon som i ettertid jo har vist seg å være helt grunnløs i forhold til mål/intensjon/årsak.
    Får du ikke med deg slikt?

En annen ting jeg har lagt merke til er hvordan en "såkalt" sivilisert demokratisk stat/land, hver gang når de har begått alvorlige folkerettslige feil, evner å få "vrengt" dette til en positivt forstått evne og tegn på hvordan dette fungerer i en slik stat (altså uttrykt som et resultat av sivilisert og demokratisk styreform)
    De fortsetter å gjøre slike folkerettslige feil og dersom det blir allment kjent (overgrepene og feilene) så "skal" de "etterforske" det (sjøl?)
    Hva med alt det som nevnte lands etteretningsorg. foretar seg som vi aldri får høre om?
    Selvfølgelig så skjer det ganske sikkert liknende i flere land også Arabiske, men de regnes jo ikke som siviliserte og er ikke alltid (såkalt ) demokratiske, vi bør vel forlange mer av de som er det, og som samtidig har mest makt og fungerer som verdenspioliti.
    Er du ikke enig i det.
    En annen ting er jo at vi alle blir utsatt for propaganda både i øst og vest, her i vesten er vel folk gjennomsnittlig mer "opplyste" (beleste) og i større grad kan ta egne avgjørelser.
    Tenk deg gjennomsnittsstandarden på slikt f.eks. på en afghaner, og hvor lett det eventuelt kan være å påvirke de folka til å "danne" seg en mening om ting som er bra kompliserte, når en da blander dette med deres religion og fattigdom, så mener jeg det kan være i overkant å forlange at de skal reagere på en tilnærmet lik måte som oss her i vesten på disse sterkt kompliserte problemene.
    Derfor (jeg hevder ikke at du har brukt brukt uttrykket) reagerer jeg på uttrykksmåter som apekatter i en generell omtale av et lands innbyggere.
    Derimot så må amerikanske soldater som behandler de (muslimer her og der) verre enn dyr med rette, utifra at de i utgangspunktet bør regnes som siviliserte (mener det sjøl i hvert fall)
    faktisk tåle å bli kallt for nettopp "apekatter" (det fortjener riktignok ikke all verdens apekatter :) )

Mvh.KW

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Ser ut som de har begynt å røre på seg.
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124632

Men viss dere sitter helt stille og ikke gjør noe så går de kanskje bare rett forbi oss.Med dagens regjering vil de neppe begynne å rasle med sablene her hjemme enda.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Rune. Sitt stille så du ikke griser deg til!

Nå har du buksa full.

Det finnes ingen ting i disse uttalelsene som tilsier at dette dreier seg om terrorister som "har begynt å røre på seg". Dette er ikke bare en ytring som må kunne tillates i et demokrati, den er pinadø til og med ganske rimelig.

Nå må du kutte ut det fjaset. Enten diskuterer du politikk ut fra virkelige og observerbare realiteter, eller så proklamerer du din tro. Ikke begge deler samtidig.

Og slutt å linke til avisartikler bare fordi du kan. Link til avisartikler som du har lest, forstått, og funnet relevant i forhold til et poeng du vil bringe inn i debatten.

Jeeeeez!!!!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kudos til BB for at du har fjernet underteksten din.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Hei rus!
    Du får ha meg unskyldt, men din tilnærming til midtøsten har jeg "bivånet" før og den er mildt sagt ikke særlig "imponerende etter min mening.

Mvh.KW
    ;D Takker!

Jeg husker godt mine tidligere forsøk på å diskutere dette her inne.Tror det fort blir noen år siden da vår kjære Yassir var i full vigør ...? Israel-"Palestina" spørsmålet.
    Det gledelige for meg er å se at flere har forstått hva noe av hovedkjernen i Islam er for noe.Ivar Løkken var en av mine argeste motdebatanter dengang,og jeg følte meg temmelig hjelpeløs overfor hans gode debattevner.Nå er vi sikkert ikke helt enige i dag heller,men jeg tror flere har oppfattet at mange av desse største åndelige personligheter innen Islam tror sterkt på jihad.
    Jeg ser helt klart at viss man gir de mest fanatiske jihad tilhenger motstand,så er det omtrent som å sette fyr på knusktørr lyng.De er såpass smarte at de ofte venter til de får den unnskyldningen for å slå til,og de foretar seg sjeldent noe voldsomt opptrinn i noe land før de begynner å bli en "liten gjeng" der.

Jeg tror at denne konflikten i bunn og grunn er en åndelig kamp,i likhet med hver enkelt sitt eget liv,men det er ikke verdt jeg begynner der igjen  ;)
    Så at du blir mest provosert av det åndelige aspektet overasker meg selvsagt ikke.Det er der de virkelige sannhetene ligger.

Bare ta det helt med ro når det gjelder informasjon KW.Jeg har til og med TV og norske kanaler,og jeg surfer som regel innom VG hver dag,selvom jeg strengt tatt vel burde kikke innom Jerusalem Post av og til også.
    Dessuten leser jeg det meste av det dere skriver også  ;)

Du har like lite påvirkningskraft på meg og mine meninger som du vil ha overfor en rett troende muslim.
    Det er bare slikt venstre humanetisk sosialistisk forbund(VHS  :D ) gjengen naivt innbiller seg  :D  

Jeg har sikkert omtalt Irans sjef som en apekatt og samme med Hamas,Hizbollah osv. Muslimer light er nok ganske så like deg og meg.....Men er ikke du en av de som mener vi stammer fra apene da ? :D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sikkert omtalt Irans sjef som en apekatt og samme med Hamas,Hizbollah osv. Muslimer light er nok ganske så like deg og meg.....
    Det er ekstremistene som er farlige, ikke sant?
    Du regner ikke deg selv som ekstrem i din (forkvaklede) ideologi?

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Fint at du kan ta mine meninger med et smil!
    Jeg regner ikke med å få deg på bedre tanker, du er jo religiøs? ;)

Jeg vil her benytte anledningen til å klargjøre (på sikkert en ikke helt godt formulert måte) mitt syn på hvordan jeg ville reagere på en trussel fra (enhver) annen person,organisasjon og eventuelt fremmed stasmakt.
    Jeg ville uansett forsvart meg mot vold og angrep i den grad jeg evnet, og selvfølgelig ville dette også ha dreid seg om min familie (egen (kone og barn) om jeg hadde, og også mor,bror, o.l.
    Dette ville jeg også ha gjort kollektivt for Norge helt uavhengig om hvem "fienden" skulle være.
    Dette ser jeg som selvklart, men det kan være en liten nyanseforskjell på hvorvidt en kan ha et snev av forståelse for overgrep utenfra og det og likevel forsvare seg.
    Dersom Norge mot formodning skulle invadere NordSverige (suspekt men et tenkt eksempel) fordi våre ledere mener det er av nødvendighet og dette er en ledelse som jeg ikke har vært med å velge.
    Så ville jeg selv om jeg var uenig i hva Norge som land foretok seg, beskytte mine nærmeste mot fare/trusler fra (i dette suspekt tenkte tilfelle) svensker.
    Dette har noe med seg selv (og familie) nærmest å gjøre og er helt naturlig.
    Jeg ville jo ikke "frivillig" ha tatt med meg familien ut fra "gjemmestedet" og sagt til de svenske "motstandsfolka (geriljaen ;D )
    ja, vi er norske og vi innrømmer vår skyld og har stor forståelse for at dere nå ønsker å likvidere oss og ønsker dere lykke til i "frigjøringskampen" som vi helt klart mener vi alle i Norge er skyld i.
    Før vi blir skutt, så vil jeg gjerne be om unskyldning, for det vår ledelse har gjort som jeg ikke er enig i, men som jeg er en del av i og med at jeg er norsk. Unnskyld! Nå kan dere likvidere oss.

Mvh.KW

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Nå må du være forsiktig KW. Nå tror han vel at svenskene også er en trussel ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Noen tror på gud.
    Noen tror på allah.
    Noen tror på kabler.
    Noen tror på seg sjøl.
    Det er viktig å ha noe å tro på, ellers blir det fort kjedelig ;)
    Jeg tror jeg skal vinne i Lotto jeg, selv om jeg ikke deltar en gang, da er en troendes til litt av hvert, men drømme er jo lov, og en billig trøst .
    Mvh.KW

O

om.s

Gjest
    Jeg synes du og fremstår litt "forkvaklet" og "ekstrem" i din ideologi med slike uttalelser/fordømmelser, å ikke tro er jo i og for seg å "tro" noe det og, ta ballen og ikke mannen, og skulle du alikevel være ute etter mannen , så ta da rett mann/menn, jeg har vanskelig for å se for meg Rune S opptre som de tidligere nevnte personene.

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er livsfarlig! :)

Jeg blir nok sett på som ekstrem av deg med flere,selv vil jeg si radikal ;)
    Viss du med dette prøver å si at der er likheter mellom en som følger Jesus og en som følger Muhamed eller Allah,så vet du verken hva kristendom eller islam handler om.

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Hei!
    Fint at du kan ta mine meninger med et smil!
    Jeg regner ikke med å få deg på bedre tanker, du er jo religiøs? ;)

Jeg vil her benytte anledningen til å klargjøre (på sikkert en ikke helt godt formulert måte) mitt syn på hvordan jeg  ville reagere på en trussel fra (enhver) annen person,organisasjon og  eventuelt fremmed stasmakt.
    Jeg ville uansett forsvart meg mot vold og angrep i den grad jeg evnet, og selvfølgelig ville dette også ha dreid seg om min familie (egen (kone og barn) om jeg hadde, og også mor,bror, o.l.
    Dette ville jeg også ha gjort kollektivt for Norge helt uavhengig om hvem "fienden" skulle være.
    Dette ser jeg som selvklart, men det kan være en liten nyanseforskjell på hvorvidt en kan ha et snev av forståelse for overgrep utenfra og det og likevel forsvare seg.
    Dersom Norge mot formodning skulle invadere NordSverige (suspekt men et tenkt eksempel) fordi våre ledere mener det er av nødvendighet og dette er en ledelse som jeg ikke har vært med å velge.
    Så ville jeg selv om jeg var uenig i hva Norge som land foretok seg, beskytte mine nærmeste mot fare/trusler fra (i dette suspekt tenkte tilfelle) svensker.
    Dette har noe med seg selv (og familie) nærmest å gjøre og er helt naturlig.
    Jeg ville jo ikke "frivillig" ha tatt med meg familien ut fra "gjemmestedet" og sagt til de svenske "motstandsfolka (geriljaen ;D )
    ja, vi er norske og vi innrømmer vår skyld og har stor forståelse for at dere nå ønsker å likvidere oss og ønsker dere lykke til i "frigjøringskampen" som vi helt klart mener vi alle i Norge er skyld i.
    Før vi blir skutt, så vil jeg gjerne be om unskyldning, for det vår ledelse har gjort som jeg ikke er enig i, men som jeg er en del av i og med at jeg er norsk.  Unnskyld! Nå kan dere likvidere oss.

Mvh.KW
    Vet ikke helt om jeg forstår,men mener du igrunnen at det var Israel som startet rabalderet?
    Er Nord-Sverige= Libanon og Norge= Israel ?
    Godt eksempel,jeg har lenge hatt mistanke om at der er noe muffens i Nord-Sverige :D
    Du bor verken i Israel eller Libanon,og viss din kunnskap om hvordan dette oppleves for Israel begrenser seg til nyheter fra norsk presse, Arbeiderpartiet og SV,så er det ikke rart du har den mening du har.

Er sjeleglad jeg har den troen jeg har jeg :)

Mvh
    Rune

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes du og fremstår litt "forkvaklet" og "ekstrem" i din ideologi med slike uttalelser/fordømmelser, å ikke tro er jo i og for seg å "tro" noe det og, ta ballen og ikke mannen, og skulle du alikevel være ute etter mannen , så ta da rett mann/menn, jeg har vanskelig for å se for meg Rune S opptre som de tidligere nevnte personene.

mvh
    Joda, du har nok rett i at kommentarene mine var for personrettet. Skal holde meg i skinnet. Sorry Rune!

Ellers forsøker jeg å se ting fra flere sider. Jeg tar ikke parti med noen i denne konflikten.

Jeg tror på det gode i mennesket (joda, jeg vet at dette ikke er en missekonkurranse). Det kan neppe betegnes som ekstremt.
    Min ideologi er human-etisk. Også det temmelig lite ekstremt, selv om det sikkert kan oppfattes som en forkvaklet ideolgi av noen :)

O

om.s

Gjest
    Min ideologi er human-etisk. Også det temmelig lite ekstremt, selv om det sikkert kan oppfattes som en forkvaklet ideolgi av noen :)
    At mennesker aldri kommer å bli enig om alt tror jeg bare er å innse, men den store utfordringen tror jeg igjen, er å klare å respektere andres standpunkter, tenker her på det personlige planet og ikke på noen pågående midtøsten konflikt.
    At man derimot klarer å innrømme som du her gjør, synes jeg er veldig respektfullt, prøver selv å etterleve det, men lykkes ikke alltid  ;)

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Viss du med dette prøver å si at der er likheter mellom en som følger Jesus og en som følger Muhamed eller Allah,så vet du verken hva kristendom eller islam handler om.
    Det var ikke det jeg forsøkte å si nei.
    Men det er interessant at du nevner det.
    Vet du hva islam handler om da, bortsett fra jihad og terrorisme og sånn...?
    De fem søylene har da endel likheter med de ti bud..?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Dersom det forholder seg slik at RuneS prediker det kristne budskap med sine uttalelser her har jeg for siste gang satt min fot i en kirke. Og Human-etikerne har fått et nytt medlem. La meg for Guds skyld få beholde barnetroen på det gode i Gud og mennsker.

Honkey

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    [/

Den cella jeg vet om og kan huske i Norge var vel på Lillehammer. 1973 var det det ? Mossad sin celle.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    ...Du bor verken i Israel eller Libanon,og viss din kunnskap om hvordan dette oppleves for Israel begrenser seg til nyheter fra norsk presse, Arbeiderpartiet og SV,så er det ikke rart du har den mening du har.
    Dersom du mot formodning hadde samme interesse for hvordan det er å være palestinsk flyktining i «eget» land, så kanskje du hadde kommet noen veg med rabuleringenedine ...

mvh
    KJ

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hizbolla er i ferd med å lykkes med sin lumske plan, ser jeg. Ved å framprovosere Israelsk angrep på Libanon, har de greid å få oponionen på sin side.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt om jeg forstår,men mener du igrunnen at det var Israel som startet rabalderet?
    Er Nord-Sverige= Libanon og Norge= Israel ?
    Godt eksempel,jeg har lenge hatt mistanke om at der er noe muffens i Nord-Sverige :D
    Du bor verken i Israel eller Libanon,og viss din kunnskap om hvordan dette oppleves for Israel begrenser seg til nyheter fra norsk presse, Arbeiderpartiet og SV,så er det ikke rart du har den mening du har.

Er sjeleglad jeg har den troen jeg har jeg :)

Mvh
    Rune
    Hei igjen!
    Nei du forsto nok ikke et plukk av det jeg gjorde (muligens et dårlig) forsøk på å illustrere.
    Jeg prøvde å illustrere at jeg absolutt har en forståelse at personer og grupper og til og med land (her f.eks Israel) forsvarer seg mot det de oppfatter som "angrep" utenfra, og det helt uten at jeg samtidig ikke har forståelse for at de sjelden eller aldri spør seg sjøl om det kanskje (KANSKJE) ikke er en grunn til at de aldri får være i fred som de jo sier at de ønsker.
    Jeg har stort sett den tro (ikke religiøs tro) at det svært sjelden oppstår grupperinger som gerilja og eventuelt terrorgrupper ut i fra intet og eventuelt fordi de liker å skyte og drepe og terrorisere.
    Det vil alltid bli forsøkt hevdet at motparten (gjerne den svake og ikke "sterke" motpart er terrorister og "oppviglere" og slikt.
    Hvem var det som ble kalt terrorister i Norge av makthaverne under okkupasjonen, noen av aksjonene kostet faktisk uskyldige mennesker livet (dessverre)
    Jeg kan forsåvidt godt tenke meg at det finnes eksempler på mer reine kriminelle organisasjoner (f.eks. narkoligaer i Bolivia) som prøver å blande kortene her en del , men i det store og hele så er der for det meste en grunn til at slike grupper oppstår i en god del land.

Nei jeg hverken bor i eller har vært i Libanon og/eller Israel. Har du bodd eller levd i noen av de landene?
    Min lille viten om slikt gjennom 35-40 år + er stort sett kommet fra de venstreorineterte tvkanalene NRK og i senere år TV 2 samt Aftenposten::) (at det går an)
    ( Aftenposten av helt naturlige årsaker).
    Og andre aviser som du sikkert tenker på har jeg knapt lest i hele mitt liv (eller med andre ord svært lite) De avisene og kanalene du antagelig bruker for å danne deg en mening tror jeg nok blir for "ekstreme" den ene veien for meg.
    Jeg fulgte derimot iherdig med på Kåre Hansen og Knut M. Hansson sine iherdige propagandaskriverier under lesernes mening bl.a i slutten av sekstiåra (tror jeg ) og begynnelsen av (og langt inn i) 70 åra.

Til slutt så må du få ha din tro, så får jeg ha min.
    Får bare håpe vi aldri blir politisk styrt av et flertall bestående av personer som baserer sin viten og vilje basert på kun tro.
    Mvh.KW

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Finnes en interessant film som handler om Mossads metoder i kjølvannet av av hendelsene under OL i Munchen.
    Filmen heter "Munchen". Laget av en jøde er den også :)

Hovedbudskapet der er vel, slik jeg ser det, at "øye for øye, tann for tann", fungerer dårlig i kampen mot terrorisme.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Finnes en interessant film som handler om Mossads metoder i kjølvannet av av hendelsene under OL i Munchen.
    Filmen heter "Munchen". Laget av en jøde er den også :)

Hovedbudskapet der er vel, slik jeg ser det, at "øye for øye, tann for tann", fungerer dårlig i kampen mot terrorisme.
    Hei!
    Det later til at noen tror det vil fungere bedre med øye for tann og hode for finger o.l.

Hva kaller man i en sivilisert verden en "kollektiv" avstrafflelse (uten dom og jus) som f.eks. at hele familiers hus og bygninger blir jevnet med jorden fordi det påståes at en i familien er en såkalt terrorist.
    Kanskje familien ikke en gang aner at vedkommende familiemedlem er med i en slik gruppe (frigjøringsgruppe?).
    Her har Bjørnh innført et (for meg) nytt begrep, tenker da på assymetrisk (våpen/hær o.l. balanse og at man i en slik situasjon må ty til det man har) ofte har jo det kun vært steinkasting, fytte rakkern til pøbel og fantestreker farlig er det også, både bilvinduer og til og med personer kan bli skadet (dersom en i varmen tar av seg hjelmen)
    Tidligere ble de beskyldt for å være dritfeige som bare lot det gå utover uskyldige, når de først "greier" å i fangeta to soldater så er jammen meg det galt også.

Mvh.KW

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Har akkurat kommet hjem fra fotballtrening der en kjenning fallt om med hjertestans,så for øyeblikket er mine egne bidrag i diskusjonen latterlige og jeg tenker jeg må finne meg bedre ting å drive med enn å krangle om dette her.
    Beklager om jeg har tråkket noen på tærne :'(

Mvh
    Rune

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Har akkurat kommet hjem fra fotballtrening der en kjenning fallt om med hjertestans,så for øyeblikket er mine egne bidrag i diskusjonen latterlige og jeg tenker jeg må finne meg bedre ting å drive med enn å krangle om dette her.

Mvh
    Rune
    Trist å høre!
    Du har ikke tråkket noen på tærne!!

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Kort oppsummert; så tenker jeg at partene får det de ber om. (Edit: "flertallet" synes kanskje å være uskyldige - men de betaler på sett og vis prisen for å ikke stå sammen mot "mindretallet". En menneskelig feil(?)) Diskusjonen her faller fort inn på om situasjonen er (u)rettferdig/(u)fornuftig/moralsk (u)forsvarlig/(u)fortjent osv. Mitt syn på saken er som følger:

Partene ("mindretallet") vet hvor de har hverandre. Partene ("mindretallet") vet hvordan motparten pleier å reagere. Begge parter har grupperinger ("mindretall") som ser ut til ønske rådende situasjon velkommen, da de tror (og delvis vet) at dette vil gi deres sak økt oppsluttning. Selvsagt kan det bikke over, og "flertallet" går lei av situasjonen. Desverre er "flertallet" ganske bevegelig, og kan følgelig vinnes tilbake igjen ved nye provokasjoner. Det finnes altså et "mindretall" som ikke er særlig opptatt av hva vi (her på hfs, og ellers i verden) tenker og synes om tingenes tilstand. De har sin egen agenda. Sannsynligvis av religiøs karakter, men idèen er (kanskje?) bare middelet for dem med en psykisk diagnose.

Ateister, humanister og andre ikke-teister, river seg følgelig i hodet over dette - til svært liten nytte, selvsagt. Hvorfor? Fordi om det er noe radikale/ekstreme kristen/jødisk/muslimske retninger kan enes om, så er det at gudløshet er værre enn noe annet....

Er problemet så enkelt som at; "flertallet" som regel styres av "mindretallet"?

Kanskje tar jeg helt feil i min noe enkle analyse. Det gjør meg ingenting. Trenger ikke å vite best til enhver tid. Egentlig er det mye jeg ikke forstår.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

Mvh
    Rune
    Fikk man i gang hjertet igjen?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Mvh
    Rune
    Trist å høre og slikt får en del andre trivialiteter til å fortone seg som bagateller, jeg tenker da på vår diskusjon og ikke det som virkelig skjer der nede.
    Har ganske nylig ( i sommer) mistet en kollega av samme grunn også det var (riktignok) etter en fotballtrening (i 40 åra og aleine med to unger tragisk som bare det)
    En tråkker sjelden noen på bena, før en er direkte usaklig og tilnærmet personlig i samme slengen.
    Mvh.KW

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Fikk man i gang hjertet igjen?
    Jeg for derifra idet de skulle til å få han i sykebilen,og da var det etter hva jeg forsto ingen hjerterytme.
    Vet ikke noe mer enda.......

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg for derifra idet de skulle til å få han i sykebilen,og da var det etter hva jeg forsto ingen hjerterytme.
    Vet ikke noe mer enda.......
    Vi får inderlig håpe at det går bra med ham.
    Mvh.KW

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det forholder seg slik at RuneS prediker det kristne budskap med sine uttalelser her har jeg for siste gang satt min fot i en kirke. Og Human-etikerne har fått et nytt medlem. La meg for Guds skyld få beholde barnetroen på det gode i Gud og mennsker.

Honkey
    Velkommen til Humanetikerne. Der står den frie og kritiske tanke sentralt. Og humanistiske verdier.

Mvh.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn