- Liberale etiske kjøreregler: I USA har konservative samfunnsstrukturer mye bedre levekår enn i Europa. Den kulturelle pluralitet er langt større. Europeisk hedonisme frastøter mange. Det "sekulære og moderne verdisett", som Knut nevner som så viktig, er nettopp det som fremmedgjør mange innvandrermiljøer.
Like barn leker best. Jeg kan godt se for meg at konservative kristne og konservative muslimer kan leke godt sammen. Religionene er på mange måter like, og forskjellene til mitt eget liberale tenkesett er kanskje større enn likhetene. Det gjør ikke at jeg ønsker konservative krefter som dominerende verken i norge eller i resten av verden, uansett hvilken bok de leser.
- Homogen innvandringsstruktur: I Europa kommer innvandrerne hovedsaklig fra muslimske og afrikanske land, i USA kommer de fra hele verden og enkeltgrupperingene er ikke så store.
- I Europa er de fleste immigranter flyktninger; belastede og/eller ressurssvake mennesker. I USA er immigrantene ressurssterke og velutdannede mennesker som kommer for å oppfylle "the american dream".
Jeg tenkte på det samme lengre opp. Det gjør jo også at det er vanskelig å sammenligne hvor bra integreringen foregår.
Det er liten tvil om at en indisk lege med alle gode intensjoner om å komme til verdens beste land vil finne seg lettere til rette enn noen som har levd 20 år i en flyktningeleir, eller noen som har vært på rømmen fra en eller annen diktator.
Å ta inn reelle flyktninger vil alltid være en belastning for samnfunnet. Hvor mange vi tar inn og hvilken behandling de får vil være et åpent spørsmål. Jeg mener at både vi og USA burde ha gode muligheter gitt den rikdommen vi har, og relativt ordnete samfunn-struktur. Heller på skolebenken i norge enn en "terrorist-skole" i en flyktningeleir.
- USA har ingen aktiv velferdsstat, følgelig må innvandrere lære språket og kulturen, eller ende opp i rennesteinen.
Kanskje. Du tenker på nød lærer naken kvinne etc... Jeg er ikke sikker på om det alltid er gyldig. Se på "trailor trash" i USA. Jeg sier ikke at vi ikke har en underklasse i norge, men sosial mobilitet og størrelse tror jeg taler til fordel for norges modell.
- USA som land og samfunn er formet av immigranter. Hvis Europa, med en overveiende muslimsk innvandrerbefolkning, på samme måte skal la seg forme av minoritetsbefolkningene, så betyr det en total omlegging av samfunnsstrukturen.
Etc.etc.etc. Som jeg har sagt tidligere; med innvandrings- og flyktningepolitikken har Europa gravd seg ned i en grøft jeg ikke tror man kommer opp av.
Jeg mener at vi skal ha en mye mer liberal innvandringspolitikk, etter modell av den USA har hatt i forrige århundre. Dvs ta inn store mengder av kvalifisert, arbeidsvillig og tilpasningsdyktig arbeidskraft. Kanskje kan dette gi ny giv til stagnert industri og teknologi-bransje, nye musikk/kultur-former, hvem vet. Jeg kan ikke tenke meg noe mer kjedelig enn å sitte i en norsk by med bare nordmenn og spise fårikål og høre på Ole Ivars.
Spørsmålet er hvor kyniske vi skal være i utvalget av "de som trenger oss" og "de vi trenger", og ikke minst hvor mange av de vi trenger som virkelig vil opp til oss. Her har vi et problem, men samtidig har vi endel unike forutsetninger med høyt utdanningsnivå, god plass, natur-ressurser, relativt liberalt samfunn etc.
-k