Høyttalere JL Audio Subwoofer, 113, 212 og Gotham

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
124
Torget vurderinger
14
Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med JL audio Phanom Subwoofere. Jeg tenker spessielt på 212Vs Gotham, men er int i om non har erfaring med Fantom 113 også- Hvor gode er disse til hi-fi og er eq delen god nok? Jeg vurderer enten å kjøpe 2 stk 212 eller 1 gotham. Er taknemmelig for svar. Hilsen Capita.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har 2 stk F113. Jeg har prøvd litt forskjellige innstillinger, men bruker for tiden Master+Slave. Dvs at den ene styrer volum og alle andre innstillinger og man slipper å gjøre det på den andre. Alt man gjør på Master blir også gjeldende på Slave. Selv om prosessoren har 2 subutganger fant jeg ut at det var best å kjøre de som 1 sub. Kalibrert uten Aro rett fra receiveren.
ARO gjør lyden renere og mindre boomy. Men skal du ha det litt moro, så deaktives denne med et tastetrykk. Den blir litt råere da.
De spiller svært dypt og spiller ned til 15 hz i mitt rom uten effekttap. De spiller også helt rent uansett volum og følger på all musikk.

Per i dag har jeg 1 stk til utlån og vi fikk et meget godt resultat med ARO i hans stue. Der trykker den også noe helt enormt (opp i mot 120 db, og da står den i tillegg midt på veggen og ikke i et hjørne som ville gitt opptil 9 db mer) og spiller vel enda bedre enn 2 stk gjør hos meg. Så denne er også svært kapabel til å trykke mye når det er ønskelig.

C

Cappuccino

Gjest
Vil bare gjøre oppmerksom på at hvis man tenker å dele litt høyt, la oss si man har linjekilde som ruller av ved 80Hz osv, vil jeg anbefale Fathom f112 i stedet for de andre modellene fra JL Audio da denne spiller høyere opp i registeret enn de andre. Det er en del som foretrekker f112 fremfor f113 til musikk pga. dette, meg selv inkludert.

Edit: en ting til, Gotham er ikke CE-godkjent og ikke tillatt solgt her til lands.

Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Har hatt Gotham - ingen problem å dele denne over 80Hz @ 24db for eks

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Antall liker
1.723
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Edit: en ting til, Gotham er ikke CE-godkjent og ikke tillatt solgt her til lands.
Her må det presiseres at dette gjelder etter at EU innførte nye regler for Watt-forbruk ved standby. Gotham har vært CE-godkjent tidligere og er lovlig solgt her i Norge over flere år.

Etter at EU lanserte de nye, og særdeles strenge, kravene gikk det minst et halvt år før hele Fathom-serien kunne relanseres i Europa. Så Gotham kommer nok den også bare ingeniørene hos JL Audio klarer å få standby forbruket ned under EU sin grense som for øvrig passer bedre på en kjøkkenradio ;)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Antall liker
1.723
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Inhabil eller ei, min erfaring er at dette er subwoofere som passer utmerket til hifi da de integrerer godt med de fleste høyttalere p.g.a. sin hurtighet.

Ved bruk til hifi er 1 sub pr. kanal det ideelle og slave modus må ikke benyttes i et stereooppsett for da blandes jo venstre og høyre kanal sammen, noe som vil gi fasefeil under avspilling. Det samme vil finne sted ved bruk av 1 sub (gjelder naturligvis ikke for et hjemmekinooppsett i og med at LFE kanalen er i mono).

Hvor hørbar fasefeilen er i et hifi-oppsett med 1 sub (eller 2 i master-slave konfigurasjon) kommer an på hvilket materiale som spilles og på lytteerfaring. Fasefeilen er mest fremtredende på akustisk musikk.

Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
185
Torget vurderinger
8
Ser at jl Audio Gotham har mindre en 5 watt i auto av. Vist dette er grunnen til at den ikke er lovlig i Norge virker de litt merkelig da min Meridian 861 bruker mye mer strøm i standby. Er vel slik at de som er utenfor EU følger reglene mye strengere en de som er medlemmer.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Antall liker
1.723
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Mener å huske at de skjerpede kravene var på 1 Watt ved standby. Men det er en stund siden vi mottok info om dette, så her må jeg strengt tatt gå tilbake å sjekke.

Disse kravene har jo ikke tilbakevirkende kraft, men om dette skulle være et aldri så lite innslag av EU proteksjonisme, så ville det ikke direkte overraske.

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
124
Torget vurderinger
14
Takk for svar, jeg har besluttet å skaffe meg en 212 til å begynne med,. Produsent påpeker som det har vært skrevet her at 112 kan deles høyere og da blir det eventuellt en kombinasjon hvor 212 brukes til det dypeste og eventuellt et sett med 112 til mellombass frkvens.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jl Audio Gotham 213

Noen som har brukererfaring med Gotham 213?
jakr

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
185
Torget vurderinger
8
Noen som har brukererfaring med Gotham 213?
jakr
Bruker Gotham men har bare sammenlignet med DD15. Vist du skal bruke den i ett stereo oppsett vil jeg tro att 2 stk 113 er bedre. Bruker min bare i 7.1 konfigurasjon. Der er den konge. Bakdelene med den er att den er veldig stor og tung. Ifølge en som selger Jl Audio i Norge er den heller ikke mulig og kjøpe i Norge selv om den er oppført i norske Jl Audio prislister. Er vist ikke godkjent for salg i Europa. Min er importert fra Tyskland.

Topp Bunn