Luxor
Hi-Fi interessert
Her er dett fritt frem for alle som har noen formeninger/erfaringer med disse høytalerene.
Skal drives av Ear 890
mvh
Skal drives av Ear 890
mvh
Diva Utopia er uten tvil bra. Det som går på "punch" eller attakk dreier seg nok litt om hvor delefrekvensene til bassene går: 180Hz / 2 500Hz. Hadde førstnevnte vært satt til 100-120Hz hadde den nok hatt litt mer av det. Men for all del, dette er detaljer og noen man kanskje fester seg ved hvis man sammenlikner med Alto Utopia.MW skrev:Hei,
vurderte selv disse høyttalerne for en tid tilbake. Sitter igjen med det samme inntrykket som bjornh formidler. Flott høyttaler, som mangler litt i form av maksimal punch, og som kanskje ikke er den letteste og få til, men med stort potensiale. Selv er jeg stor fan av BE diskanten.
Synes å huske at de lå på temmelig nøyaktig 100k?f skrev:Dette var vel høytalere til langt over 100,000 N. Kr., men mener bestemt at de var designet til å passe i et eget sorround system!
Hva var det du brukte da?Huldra57 skrev:Micro BE som trengte masse pulver for å få fram bassen.
Mulig. Men det er det de selv oppgir, og de øvrige gulvstående deler ved 250Hz (og Grande i tillegg ved 50Hz).Huldra57 skrev:Ang. delefrekvens, så er denne 100 HZ sier ekspertene (og feil oppgitt av Focal....),
Bruktprisen trenger faktisk ikke være så ille, husker et par til 25000kr her for et par år siden.f skrev:, men de er jo ikke gratis!
100% bulshit, IMO. Har etterhvert betydelig erfaring med begge nevnet modeller, også i ulike oppsett med ulik romstørrelse. Hvilken Focalselger snakker vi her om?Huldra57 skrev:Ellers har selgere av focal uttalt at Diva er den beste i denne serien. Alto og Nova krever større rom og
gir mere brumlebass ble det sagt .
Det spørs jo i forhold til hva lytteromsbetingelsene er. De krever noe plass, Mezzo og Alto og Nova. Jeg har hørt dem alle. I min stue måtte jeg ha holdt meg til Diva. Ellers blir det ikke plass til noen andre utenom meg selv da.kwil skrev:100% bulshit, IMO. Har etterhvert betydelig erfaring med begge nevnet modeller, også i ulike oppsett med ulik romstørrelse. Hvilken Focalselger snakker vi her om?Huldra57 skrev:Ellers har selgere av focal uttalt at Diva er den beste i denne serien. Alto og Nova krever større rom og
gir mere brumlebass ble det sagt .
Men lev vel i trua, det koster å oppleve de større modellenes styrke (Sier med dette IKKE at f.eks. Nova vil funke i mikrorom )
mvh
En god beskrivelse. Jeg har spilt på Diva noen måneder nå, koblet opp med en Musical Innovation MI-9. Den har ihvertfall ikke problemer med å fore høyttalerene på en skikkelig måte. De fungerer nydelig på det aller meste av musikk, men blir litt vel siviliserte på den røffeste rocken. Litt (u-)forsiktig subwooferhjelp helt nederst retter dog opp litt av trøkket man evt. måtte savne.soatj skrev:Byttet fra Mezzo Utopia til Diva. Litt mindre rom til Diva'ene. Begge drevet av Swiss Physics 6A. Var på en måte mer glad i Mezzo, men Diva er nok snillere, mer elegant og mer presis på vokaler og klassisk. Oppgraderinger på preamp og SACD etc har virkelig gitt unikt nydelige gjengivelser av jazz og klassisks og noe rock(gitar og piano mest forbedret). Men det store trøkket var nok trøkkere med Mezzo. Aldri helt superfornøyd med bassen på Diva, men det hjalp noe med en meget god Furutec som forer forsterkeren.
Focal Diva Utopia Be er en relativt enkel høyttaler å drive.muligens litt gammel tråd men funker diva høytalerene ok til mbl 7008 ? noen formening?
Du har helt sikkert rett.mbl 7008 er en A/b sak, 7008a og nyere er klasse d
Det burde egentlig vært solgt flere av disse. Dessverre kom de i skyggen av sine "litt større brødre". Jeg har tross nytt bosted fortsatt ikke plass til f.eks. Mezzo eller Alto.Focal Diva Utopia Be er en relativt enkel høyttaler å drive.muligens litt gammel tråd men funker diva høytalerene ok til mbl 7008 ? noen formening?
Jeg syns også den er lett og plassere.??????
MBL forsterkerne er vel kl D.
Det er ikke noe problem.
Lykke til!