Johann Sebastian Bach (Juleoratoriet, kjøpsanbefalinger)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Noen som har kjennskap til gode innspillinger av "Weihnachts Oratorium" (3cd'r) av Bach?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Johann Sebastian Bach

Tja, jeg tror nok ikke du trår feil med

Jacobs
Harnoncourt
Gardiner
Herreweghe Såvidt jeg husker er det tarmstrenger og lavere kammertone på alle disse.

Hvis du heller vil ha det på gamlemåten er Karl Richter solid og flott (DG Archiv)

Bernt K
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.307
Antall liker
35.108
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Johann Sebastian Bach

Min personlige favoritt er Gardiner. Referansekvalitet i både fremførelse og lyd.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Johann Sebastian Bach

Enig i soundscapes anbefaling. Ikke at jeg har hørt de andre, med unntak av Richter, men hvis jeg skulle ha kjøpt en versjon "blindt" ville det ha blitt Elliot Gardiner. Jeg liker den generelle tilnærmingsmåten hans, og Monteverdikoret er jo alltid strålende.

Bernt K
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.673
Antall liker
9.977
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Johann Sebastian Bach

Den nye Harnoncourt har fått knallkritikker og koster 198 på aktivklassisk. Bøyum er imponert (har snakket med ham om den).
 
K

kbwh

Gjest
Johann Sebastian Bach

Gardiners fås også i en ultrabillig 9CD-boks sammen med Johannes- og Matteuspasjonene og H-mollmessen. Veldig mye for pengene.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Johann Sebastian Bach

Takker. Tror jeg går for denne foreløpig:
 

Vedlegg

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
Johann Sebastian Bach

Valentino skrev:
Gardiners fås også i en ultrabillig 9CD-boks sammen med Johannes- og Matteuspasjonene og H-mollmessen. Veldig mye for pengene.
Ikke spør hvorfor, men selv om de også er DG/ARCHIV, så låter de på langt nær det samme.
Dessverre.

Jeg satt i bilen med min bror og hørte denne, og syntes den kunne høres interessant ut.
Ba ham ta den med inn, og da kom det for en dag,

Men. Uansett. De samlingene, Collectors edition (?) er mye for png.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Johann Sebastian Bach

Kan anbefale Bach Collegium Japan's inspilling på BIS (http://www.amazon.com/Bach-Weihnach...=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1200227880&sr=1-6). Jeg har ikke hørt velding mange inspillinger av dette verket, men denne er klart den beste jeg har hørt til nå, både mtp. fremførelse og innspillingskvalitet. De har gjort innspillinger av alle Bach's kantater på samme selskap som er verdt en lytt. Ser ut som den må bestilles fra det store utland dog... Platekompaniet har den som bestillingsvare: http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=BIS941

---
Editorial Reviews
Amazon.com
Masaaki Suzuki and the Bach Collegium Japan have done it again: their recording of Bach's Christmas Oratorio joins John Eliot Gardiner's and Ton Koopman's accounts at the head of the period-instruments field. In fact, Suzuki's interpretation is a happy medium between Gardiner's energetic vigor and Koopman's gentle radiance. The blend and diction of the Japanese choir are exemplary; the playing of the orchestra (especially the valveless brass) is just about flawless. Gerd Türk sounds a bit uncomfortable with the Evangelist's recitatives, but he sings the florid tenor arias superbly, partnering with the obbligato instruments particularly well. Countertenor Yoshikazu Mera and soprano Monika Frimmer both sound uneasy at the top of their ranges, but their sensitivity to text is excellent and their voices are pure enough almost to pass for the teenagers for whom Bach wrote these solos. The invaluable bass Peter Kooy gives yet another rich-voiced, sensitive performance. Most importantly, Suzuki and his musicians bring real dignity and conviction to Bach's music: there's real belief in this performance. --Matthew Westphal
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.673
Antall liker
9.977
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Johann Sebastian Bach

Heisann! En debutposting om Bach. Slike deltagere trenger vi. Velkommen!!!!!
 
K

kbwh

Gjest
Johann Sebastian Bach

The Dude skrev:
Valentino skrev:
Gardiners fås også i en ultrabillig 9CD-boks sammen med Johannes- og Matteuspasjonene og H-mollmessen. Veldig mye for pengene.
Ikke spør hvorfor, men selv om de også er DG/ARCHIV, så låter de på langt nær det samme.
Dessverre.

Jeg satt i bilen med min bror og hørte denne, og syntes den kunne høres interessant ut.
Ba ham ta den med inn, og da kom det for en dag,

Men. Uansett. De samlingene, Collectors edition (?) er mye for png.
Låter Collectors Edition annerledes enn fullprisutgivelsene, eller er det lyden du ikke liker sammenliknet med andre innspillinger?
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Johann Sebastian Bach

erato skrev:
Heisann! En debutposting om Bach. Slike deltagere trenger vi. Velkommen!!!!!
Takketakk! Har fulgt med en stund og fant endelig noe jeg kunne bidra med... :p
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Johann Sebastian Bach

Valentino skrev:
The Dude skrev:
Valentino skrev:
Gardiners fås også i en ultrabillig 9CD-boks sammen med Johannes- og Matteuspasjonene og H-mollmessen. Veldig mye for pengene.
Ikke spør hvorfor, men selv om de også er DG/ARCHIV, så låter de på langt nær det samme.
Dessverre.

Jeg satt i bilen med min bror og hørte denne, og syntes den kunne høres interessant ut.
Ba ham ta den med inn, og da kom det for en dag,

Men. Uansett. De samlingene, Collectors edition (?) er mye for png.
Låter Collectors Edition annerledes enn fullprisutgivelsene, eller er det lyden du ikke liker sammenliknet med andre innspillinger?
Jeg snakket med 'the Dude', som blev noget for meget for moderatorene, hvor han forklarte at det var klangen på platen som var anderledes. Selv liker vi begge DG/Archiv innspillingene med Richter.

Akkurat i nuet nyter jeg h-moll messen med bruggen. Kan trygt oppsøkes. Ikke helt på andre enden av sklaen som Richter, men selvfølgelig et godt stykke :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
2.492
Torget vurderinger
4
Johann Sebastian Bach

Har hørt Masaaki Suzuki og Bach Collegium Japan's inspilling av St. Matthew Passion , og det var vanvittig flott! Sikkert ikke dårligere på juleoratoriet...
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.557
Antall liker
23.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
erato abbonnerer...

Det er vel gode to hundre overlevende religiøse kantater etter SDG Himself. Blir noen plater av det.
Jeg har volum 3 og 15 (jul i New York II) og synes de er storveis begge to.
Suzuki er også flott, litt pent kanskje, og Herreweghe har også flotte innspillinger.

Bør vi ikke diskutere kantateinnspillinger i Matte! Soli Deo Gloria!-tråden, forresten?
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Johann Sebastian Bach

prnesse skrev:
Takker. Tror jeg går for denne foreløpig:
Ja det er sannelig ikke lett å vite hvilken utgave en skal velge blant alle kor/orkestere/dirigenter når det gjelder klassisk. Helt utrolig hvor forskjellig samme verk kan låte.
Lyttet først til "Bach Collegium Stuttgart - Helmuth Rilling". Likte denne ganske bra.
Da jeg satte på "Concentus Musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt" holdt jeg på å dette av stolen. Greit nok at det var litt høyere lyd på denne innspillingen, men det føltes mye mer "dramatisk" ut. Men det er kanskje ett av kjennetegnene til Nikolaus?
Rått og brutalt?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.557
Antall liker
23.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Han er punchy. Sammenlikn Mozartsymfoniene hans med Böhm sine. Jada, det er de samme notene...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke verdens beste lyd, men men høyst respektabelt og for en som har spillt denne musikken noen ganger i Nidarosdomen, ligger denne versjonen opp mot det jeg selv er "vant" med å ha opplevd live. Ikke fullt så mye etterklang på denne innspillingen som det er i Nidarosdomen......
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Karl Richter var jo en kirkens mann. Organist på sin hals, som du vet, også som organist var han mest assosiert med Bach (han har jo også denne store boksen i Original Masters-serien med Bach), men også kantor og innehaver av flere kirkelige... verv? Heter det det?

Richters Bach er preget av rettvinklede rytmer, om man kan si det sånn. Disse svaiende og svingende tempi som har vært typisk for de "romantiske" Bach-tolkere var ikke noe for Richter; som gav en spesiell "Richter-lyd" som man ofte opplever rundt om i "virkeligheten" også, f.eks i Nidarosdomen kanskje?

Han døde forresten av et hjerteinfarkt som 54-åring i 1981. Trist men sant. Han burde antakelig brukt Zocor og Albyl-E, så hadde vi kanskje kunne ha nytt hans musikk helt opp til idag.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn