John Lennon - Double Fantasy

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Hallo!

Nå har jeg nettopp bestilt John Lennons "Double Fantasy" på Nautilus Superdisc Vinyl. Er det noen som har noen erfaringer med denne utgivelsen?

Jeg fikk tak i den uåpnet, fremdeles i plastikken, så det er i hvertfall et strøkent eksemplar! 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er ikke han Lennon litt oppskrytt da?
Jeg synes hans musikk gjennomgående er kjedelig og uengasjerende.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Bortimot umulig å svare på. Men jeg vil si at alle som er dårligere enn man hadde forventet at de skulle være er oppskrytt, og at alle som er bedre enn man hadde forventet er undervurdert. Således er vurderingen om at en artist er oppskrytt eller ei fullstendig subjektivt.

For mitt vedkommende er Diana Krall tidenes mest oppskrytte artist. I mine ører er det følelsesløst, uengasjerende og dead boring. Rævva med andre ord. ;) Dette står i rake motsetning til hva den gjengse Hifi-entusiast sier, og det er vel helt greit? Musikksmak er subjektivt.

Når det gjelder lydkvalitet er jeg derimot litt mer åpen for "objektive", eller i det minste relativt nøytrale meninger om hvorvidt en innspilling eller utgivelse holder bra standard.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Nautilus Superdisc Vinyl er et nytt bekjentskap for meg, men jeg leser at det er half-speed-mastering, og det burde være et tegn på kvalitet, men resultatet avhenger sikkert igjen av hvilken kilde de har brukt.

Hvor har du kjøpt platen? Og hva kostet den? :)

Ikke vær redd for å spille den. Jeg spiller alle platene jeg kjøper - ikke alltid med en gang.

Double Fantasy er det lenge siden jeg har lyttet til. Jeg får finne den frem. 8)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.366
Double Fantasy har vært blant mine pop/rock favoritter siden den gang jeg spilte den på brodern's anlegg hjemme. De første åra spilte jeg bare annenhvert kutt på plata, altså jeg skippet over Yoko Ono sine bidrag. Men etterhvert fant jeg også hennes låter musikalsk spennende, inkl. stønninga hennes på "kiss kiss". Er jeg dermed kvalifisert til å kalles litt småpervo... ::) 8)

Har den på Mobile Fidelity 24 kt. Gold. En av de beste transfers fra Mobile Fidelity på CD formatet. Steve Hoffman har på sine nettsider sagt at den er mastret helt "flatt" fra de 2 spors originalmasterbåndene. Og det høres faktisk sånn ut også! Tonalitetsmessig veldig lik original LP.
Skulle gjerne ha hatt dette album på SACD, mastret på identisk måte.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Nautilus Superdisc Vinyl er et nytt bekjentskap for meg, men jeg leser at det er half-speed-mastering, og det burde være et tegn på kvalitet, men resultatet avhenger sikkert igjen av hvilken kilde de har brukt.

Hvor har du kjøpt platen? Og hva kostet den? :)

Ikke vær redd for å spille den. Jeg spiller alle platene jeg kjøper - ikke alltid med en gang.

Double Fantasy er det lenge siden jeg har lyttet til. Jeg får finne den frem. 8)
Hei du!

Jeg har kjøpt den på www.eil.com - esprit, de har veldig mye spennende der, og frakten er svært billig. Jeg har kjøpt denne: Double Fantasy. 8)

Noen synes sikkert det er dyrt, og at prisene generelt er høye i denne butikken, men jeg har god erfaring med at produktene deres alltid er helt strøkne.

edit: Hadde jeg vært redd for å spille den hadde jeg nok ikke kjøpt den. Jeg er ikke så glad i å samle på ting at jeg bruker flere hundre kroner på en pyntegjenstand. ;)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Takk! 8)
Prisen er ganske stiv (cirka 740 kroner).

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Yep, I know. Men det gjør ikke noe. Jeg vet at jeg får et strøkent produkt. :)
Lykke til og slit den med pu-en; jeg misunner deg litt. ;)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har ikke Nautilus utgaven, men har Double Fantasy på vinyl fra Mobile Fidelity Original Master Recording. Mener å huske at jeg IKKE var særlig imponert over lyden på akkurat denne tittelen fra MF, men kan være at Nautilus har fått noe mer ut av det...

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Som Espen sier, denne er knall på MOFI cd.

:)
CD utgår for mitt vedkommende. Jeg er så ung vettu, så jeg har nesten ingen LP'er ennå. ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Hei, har et par Police skiver fra Nautilus, de låter meget bra, stramt, impulsivt og med god substans/intensitet. Jeg har intrykk av at masteringen her ikke blir like lettvektig som f.eks. MoFi, noe jeg syns er bra på mye musikk.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Hei, har et par Police skiver fra Nautilus, de låter meget bra, stramt, impulsivt og med god substans/intensitet. Jeg har intrykk av at masteringen her ikke blir like lettvektig som f.eks. MoFi, noe jeg syns er bra på mye musikk.
Der var det noen med erfaringer ja! God godt, det betyr i hvertfall at det ikke bare er lureri dette. :D Jeg hører jo egentlig ikke forskjell på lyden på noen plater, så det er jo mest for å skryte av at jeg har noe bra jeg kjøper den... ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Der var det noen med erfaringer ja! God godt, det betyr i hvertfall at det ikke bare er lureri dette. :D Jeg hører jo egentlig ikke forskjell på lyden på noen plater, så det er jo mest for å skryte av at jeg har noe bra jeg kjøper den... ;D
Så du samler bare på hyllemetere? Da er de jo bare å dra innom et grossistutsalg, og ta med seg den billigste hyllemeteren eller to. Det gjør jo ikke noe at det er samme skiva så lenge det fyller opp og ser bra ut.

mvh
KJ

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Så du samler bare på hyllemetere? Da er de jo bare å dra innom et grossistutsalg, og ta med seg den billigste hyllemeteren eller to. Det gjør jo ikke noe at det er samme skiva så lenge det fyller opp og ser bra ut.

mvh
KJ
Eh... jeg tror du har misforstått... Poenget med å kjøpe noe bra, som f.eks. Origininal Master Recording fra Mobile Fidelity er for å kunne skryte av det og ha noe å snakke om her på sentralen... ;D

Kvantitet er ikke noe å skryte av vettu. Dessuten så har jeg ikke noen venner, så det ville ikke vært noen som ville kommet til meg og blitt imponert av platesamlinga mi... :p

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg hadde et hyggelig gjenhør med Double Fantasy (amerikansk pressing) i kveld. 8)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Jeg synes hans musikk gjennomgående er kjedelig og uengasjerende.
Lennon oppskrytt? En slik påstand må vel nærmest karakteriseres som blasfemi! Det som skjemmer soloplatene til Lennon er Yoko Onos mer eller mindre "kreative" bidrag. Kjedelig og uengasjerende er vel mer dekkende på mange av Beatles-makker McCartneys soloplater. Man kan si mye rart om John Lennon, men uengasjert var han definitivt ikke selv om kvalitetsnivået til tider var noe variabelt.

Ellers er/var problemet til samtlige av eks-Beatlene at uansett hva de gir ut (kanskje med unntak av Ringo Starr), blir det målt etter Beatles-standard. Da kan man virkelig snakke om å hoppe etter Virkola.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke denne utgivelsen, men har da endel andre på Nautilus.. helt fine 1/2-speed masteringer. God vinyl; mine Police-skiver er på Nautilus, låter bra, kanskje ikke så bra som på Vivante.
Men jeg må jo si at jeg synes prisen er stiv for et album som etter all sannsynlighet snart kommer på ny MoFi vinyl for $25...

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Lennon oppskrytt? En slik påstand må vel nærmest karakteriseres som blasfemi! Det som skjemmer soloplatene til Lennon er Yoko Onos mer eller mindre "kreative" bidrag. Kjedelig og uengasjerende er vel mer dekkende på mange av Beatles-makker McCartneys soloplater. Man kan si mye rart om John Lennon, men uengasjert var han definitivt ikke selv om kvalitetsnivået til tider var noe variabelt.  

Ellers er/var problemet til samtlige av eks-Beatlene at uansett hva de gir ut (kanskje med unntak av Ringo Starr), blir det målt etter Beatles-standard. Da kan man virkelig snakke om å hoppe etter Virkola.  
Jeg syns ikke noen av ex beatlene har skapt noe vesentlig etter Beatles. Men som du sier, det er ikke enkelt å hoppe etter Wirkola.

P

Parelius

Gjest
Police og Nautilus; husker jeg så dårlig? Mener at lyden på Ghost In The Machine var langt under pari. Hmm. Kanskje jeg må høre igjen (når vinylriggen kommer opp).

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Jeg syns ikke noen av ex beatlene har skapt noe vesentlig etter Beatles. Men som du sier, det er ikke enkelt å hoppe etter Wirkola.
Interessant. Personlig synes jeg både Lennon og McCartney var best i perioden 67-75, og ga således ut sine beste album i den siste tiden med Beatles og i de første åra som soloartister. Alle albumene fra "Please, please me" til "Help!" er fantastisk dårlige sammenliknet med "Plastic Ono Band", "Mind Games", "RAM" og "Band on the Run" spør du meg.

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
Oddgeir: Vær snill og ikke si noe nedsettende om Lennon, jeg blir nervøs av det, aner jo ikke om det er ironi. Er det ikke ironi så godtar jeg at smaken er subjektiv, men skulle du synes det er kjedelig så synes jeg litt-veldig-masse-mye synd på deg:) Men noe av trøsten får jo være at barna som sulter eller har HIV i Afrika ikke kjenner en annen virkelighet og derfor ikke vet hvordan de kunne ha hatt det. Uvitenhet er den fattiges trøst og skjold;.)

Retro_Audio

Fersking
Ble medlem
16.07.2012
Antall liker
0
Siden denne tråden ble laget så har jo nevnte album kommet i remastered utgave med "stripped down" versjoner på disk2.
Jeg liker veldig godt enkelte låter av Lennon men denne platen ødelegges jo helt av yoko låtene :(
Bedre å høre på cd vs Lp da.

Topp Bunn