Anlegg 2
Jeg hopper videre til neste rom i huset, naborommet til filmrommet, der jeg idag har et kontor/loftstuerom.
Dette rommet blir mye brukt hele dagen gjennom da det er mye brukt på ettermiddag kveld også for avslapping og musikklytting
Det er ikke optimalt med tanke på musikklytting siden det er et rom med flere bruksområder, men ut ifra de gjeldene forhold, så låter det i dag nokså bra på dette rommet.
Så utstyret jeg i dag har på dette rommet er følgende_
-Beolab18 høytalere
-Beolab19 subwoofer
-Beosound essence MK2 streamer
-Beoplay V1-40 tv (frittstående, men lyd kan ved hjelp av B&O multiroom sendes til høyttalerne i sync med bilde om jeg vil ha bedre lyd)
Oversiktsbilde fra lyttestol
Som en fort legger merke til, er det en pipe som går rett igjennom rommet og ødelegger mye for utnyttelsen.
Men jeg har plass til en lyttestol, sofa, to ørelappstoler for å nyte utsikten og et kontorhjørne.
Beolab18 og 19 kjøpte jeg brukt høsten 2020.
Da slo jeg til på en pakke med fire(!) stk. BL18, en BL19, 2 BL17 og Essence streameren.
Litt usikker på om jeg måtte sove i garasjen på ubestemt tid, så kom jeg hjem med denne pakken en søndags kveld.
For å senke husfreden ble jeg enig med min bedre halvdel om at en del av dette måtte selges igjen.
1 par med BL18 ble solgt ganske umiddelbart, mens BL17 fikk bli en stund før de ble solgt til en heldig kar på østlandet.
Beolab17 er en utrolig god og fleksibel høyttaler, og jeg skulle veldig gjerne beholdt dem. Men det var denne husfreden da..
Da jeg kjøpte denne pakken var alle høyttalerne hvite og med hvite fronter.
Dette synes jeg er meget lekkert, men i den ultimate utførelsen mener jeg at disse høyttalerne skal ha frontlameller av tre.
Så da det dukket opp et pent brukt par med lameller i eik, slo jeg til på de, og de endret utseende på de til slik de står i dag.
Beolab 18 info:
-1 x 1" diskant i akustisk linse, 2 x 4" mellomtone og bass.
-Forsterkere: 1 x 160 watt class D til diskant og 1 x 160 watt class D til mellomton/bass. Så totalt 320watt pr. høyttaler
I tillegg har disse høyttalerne en rekke tilkoblingsmuligheter inkludert den trådløse WiSA-stanarden, 2 x Power Link (RJ45) 1 x RCA (L/R) 1 x TOSLINK In: Sample rate 32k, 44.1k, 48k, 96k/PCM16-24 bit Out: Sample rate 48k/PCM 24 bit.
Så disse er ganske fleksible med tanke på tilkoblingsmuligheter.
Bilde uten frontlammeler:
Beolab19 er subwooferen som er utviklet spesielt for å spille i lag med Beolab19
den er også utstyrt med trådløs WiSA mulighet i tillegg til RJ45 powerlink og RCA.
Den er utsyrt med to stk.8" element og to stk.160W class D forsterkere.
Den er ikke spesielt brutal eller voldsom på noen som helst måte, men den er utrolig musikalsk og selvfølgelig tunet meget bra mot Beolab18
Streameren er som nevnt en Beosound Essence MK2
Fra denne har jeg koblet høyttalerne med RJ45 Powelink kabler.
Tørre kjedelige fakt er som følger:
• Apple AirPlay®
• DLNA – DMR
• Spotify Connect
• QPlay • TuneIn / Internet Radio
• Network connectivity via Ethernet or WiFi (WLAN 802,11 b/g – 2,4GHz)
• iPod/MP3 player (audio playback via line-in) Supported formats on DLNA:
• MP3 (all) or VBR/CBR 32"320kbit
• WMA, both VBR/CBR 20"320kbit (No support for WMA Lossless)
• AAC (ISO and ADTS)"320kbit
• PCM (WAV) general + 88.2, 96, 176.4, 192 kHz Additional supported formats via BeoMusic App:
• FLAC, 8-192 kHz, 16 or 24 bits, 2 channels
Enheten er en kjedelig hvit boks som er ment å gjemmes vekk, og det har jeg også gjort.
Men den har en lekker fjernkontroll utført i lekker aluminium som er hengt på veggen ved kontorkroken min.
Så det var en liten gjennomgang av det anlegget som nok blir brukt mest i huset for tiden.
Det er et diskret men seriøst anlegg, som er en fryd å hvile øynene på samtidig som det låter bra.
Det er meget lett å betjene, enten med fjernkontrollen på veggen, eller B&O appen på mobil/nettbrett.
I dette rommet kan jeg se for meg at disse høyttalerne kommer til å bli værende lenge.