Jons Bang & Olufsen univers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Joa, men som @svart-hvitt påpeker, det er noen fysiske lover som to subber fikser bedre enn en ;-)
    Er selvfølgelig avhengig av hvor opptatt du er av bass men likevel. Og selv mine Adam S5X med 12" aktive basser med 700W forsterker for bare basselementet kan med fordel avhjelpes av et par gode subwoofere under 50Hz eller deromkring. Plassering er også ekstremt viktig. Så lenge integrasjonen blir bra mellom sub og mains blir det også bedre på musikk, ikke bare film.
    Klart det kan bli bedre. 😊
    Mest sannsynlig mye bedre også!
    Men i all hovedsak er jeg ganske fornøyd med dette rommet slik det er satt opp nå.
    Skulle det bli aktuelt med en oppgradering tenker jeg nok at mitt neste naturlige trekk på dette rommet blir å bytte fronter til Beolab5.

    20210116_235003.jpg

    Beolab 5 har to stk nedoverslående 15" element, hver med 1000w dedikert sub forsterker. Så da kan en vel muligens droppe sub i det hele tenker jeg.
    Men det er ingen konkrete planer om oppgradering på dette rommet med det aller første i alle fall 😉 (hifiverdens mest tynnslitte utsagn)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Du har jo virkelig et seriøst B&O oppsett ser jeg. Både BL90 og BL5 bl.a hvis jeg ser riktig?
    Mitt blir jo nesten bare leketøy i forhold. Du må jo nesten få deg en egen tråd du også og vise det ordentlig frem! 😎

    Jeg hadde 2 par på loftstuen tidligere, men oppgraderte til BL18/BL19. Så det ene paret ble solgt tidligere,og det andre solgte jeg nettopp til deg!
    Her står både BL90 og BL5 ja. Bruker BL90 til musikk i stua og BL5 til film i kjelleren. Har en hel del b&o knyttet til begge system, men har tenkt litt som deg at interessen for b&o på forumet ikke er stor nok til at jeg har startet en egen tråd. Jeg er ikke så aktiv i at jeg poster noe særlig, blir mest til at jeg leser gjennom diverse tråder innimellom.

    Det må være en solid oppgradering å gå fra BL4000 til BL18/19! Til tross for at det er dyre saker så er det ikke mange som får god lyd til å se så bra ut. Når det ikke er i bruk står det jo fremdeles synlig. Så vil det alltid være en diskusjon om lyd pr krone hvor de aller fleste prioritere på en annen måte en det b&o har valgt å gjøre.

    Bare det at beolab høyttalerene er aktive og hvert element har sin dedikerte forsterker som er skreddersydd for sin oppgave gjør at vi slipper unna ekstra bokser hvor vi må prøve oss frem for å finne den riktige klangen. Det er stort sett bare plug&play. Det i seg selv har for meg stor verdi.

    Jeg har selv gått fra BL9 til BL5. Skulle du gå samme vei vil nok BL2 fort bli litt puslete vil jeg tro. Med det sakt så synes jeg selv BL5 leverer litt for lite til film, så dermed vil jeg gi dem litt ekstra hjelp helt i bunn. Men for de aller fleste vil BL5 levere mer en nok.

    Ellers kunne jeg gjerne tenkt meg en slik tur dere hadde til fabrikken!
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Her står både BL90 og BL5 ja. Bruker BL90 til musikk i stua og BL5 til film i kjelleren. Har en hel del b&o knyttet til begge system, men har tenkt litt som deg at interessen for b&o på forumet ikke er stor nok til at jeg har startet en egen tråd. Jeg er ikke så aktiv i at jeg poster noe særlig, blir mest til at jeg leser gjennom diverse tråder innimellom.

    Det må være en solid oppgradering å gå fra BL4000 til BL18/19! Til tross for at det er dyre saker så er det ikke mange som får god lyd til å se så bra ut. Når det ikke er i bruk står det jo fremdeles synlig. Så vil det alltid være en diskusjon om lyd pr krone hvor de aller fleste prioritere på en annen måte en det b&o har valgt å gjøre.

    Bare det at beolab høyttalerene er aktive og hvert element har sin dedikerte forsterker som er skreddersydd for sin oppgave gjør at vi slipper unna ekstra bokser hvor vi må prøve oss frem for å finne den riktige klangen. Det er stort sett bare plug&play. Det i seg selv har for meg stor verdi.

    Jeg har selv gått fra BL9 til BL5. Skulle du gå samme vei vil nok BL2 fort bli litt puslete vil jeg tro. Med det sakt så synes jeg selv BL5 leverer litt for lite til film, så dermed vil jeg gi dem litt ekstra hjelp helt i bunn. Men for de aller fleste vil BL5 levere mer en nok.

    Ellers kunne jeg gjerne tenkt meg en slik tur dere hadde til fabrikken!
    Jammen ikke ofte en treffer på folk med BL90 i Norge, og som i tillegg også har BL5.
    Superentusiast, det liker vi!

    Oppgraderingen fra 4xBL4000 til BL18/19 var var rimelig grei ja. Jeg har i likhet med store deler av resten av Norges befolkning hatt hjemmekontor i snart ett år nå.
    Så da er det lett for at oppgraderingsspøkelset kommer på besøk når en sitter på hjemmekontoret og hører på musikk.
    Hjemmekontoret mitt er egentlig en loftsue der jeg jobber på dagtid og slapper av på kveldstid. Så et godt anlegg der er helt innenfor da det blir flittig brukt.
    20210117_131725.jpg

    Helt "greit" å sitte her å høre på musikk og få arbeidsdagen unna.

    At b&O ser bra ut og i tillegg mangler alle de tradisjonelle hifi boksene og ellers alt som normalt følger med et anlegg er vel en av hovedgrunnene til at min kone godtar at jeg stadig kommer med noe nytt i hus.
    Er litt lettere å få tillatelse/tilgivelse når det ikke ser så voldsomt ut. Men er også meget lett og greit å bruke og betjene for resten av familien også.
    B&O sin multirom app er flittig brukt her, og en kan sende musikken stort sett hvor en vil i huset.


    Når det gjelder et fabrikkbesøk kan jeg anbefale det på det aller sterkeste.
    Første gang jeg fikk høre hva BL90 er god for var her i et demorom på fabrikken
    20210117_133321.jpg

    Kombiner fabrikkbesøket med en tur på Struer museum, samt en tur innom B&O forhandleren Bremdal i Struer. Da er du så nærme en B&O pilgrimsreise som det er mulig å komme!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser bare hav og fjell som har en litt kjent hellingsvinkel- bor du på en av øyene vest av Bergen?

    mvh
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Jeg ser bare hav og fjell som har en litt kjent hellingsvinkel- bor du på en av øyene vest av Bergen?

    mvh
    Stemmer det. Godt ut mot vest, ikke langt fra plassen hvor et helikopter på vei fra en oljerigg i havet mot Flesland mistet rotoren og deiset i bakken på tragisk vis for noen år siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det. Godt ut mot vest, ikke langt fra plassen hvor et helikopter på vei fra en oljerigg i havet mot Flesland mistet rotoren og deiset i bakken på tragisk vis for noen år siden.
    Mistenkte noe sånt, ja. :)

    Jeg gjetter et sted mellom Landrovågen og Solsvik/Misje, men jeg kan selvsagt ta feil.

    Mvh
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Kanskje det kan bli en tur i Danmark i fremtiden og besøke B&O museum. Da må smittesituasjonen bli mye bedre. Var innom RY og Gryphone audio for 2 år siden, men da hadde folket ferie :) Dær var det også et stort solcelle anlegg rett ved.
    Er sikkert greit med en sub til det vanlige hifianlegget. Delingen og plasseringer er jo mere utfordrende enn bruk av to subber, som også kan ha høyere deling. Har også litt å si for møbleringen.
    Har en kamerat som både har prøvd Gryphone med stativehøyttalere og en sub av annet merke. Ble ikke fornøyd med registerbalansen. Gikk over til store fullrange høyttalere fra Gryphon. Men B&O er en helt annen estetisk ''balanse'' enn allt annet som er på markedet. Passer bedre i et mere moderne interiør. Det er også noe B&O legger vekt på, kan jeg tenke meg. Slik som på 70/80 tallet så ble disse Beosentrene kjøp av vanlig ''normale'' musikkinteresserte. Men man måtte ha større flate for plassering.
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Kanskje det kan bli en tur i Danmark i fremtiden og besøke B&O museum. Da må smittesituasjonen bli mye bedre. Var innom RY og Gryphone audio for 2 år siden, men da hadde folket ferie :) Dær var det også et stort solcelle anlegg rett ved.
    Er sikkert greit med en sub til det vanlige hifianlegget. Delingen og plasseringer er jo mere utfordrende enn bruk av to subber, som også kan ha høyere deling. Har også litt å si for møbleringen.
    Har en kamerat som både har prøvd Gryphone med stativehøyttalere og en sub av annet merke. Ble ikke fornøyd med registerbalansen. Gikk over til store fullrange høyttalere fra Gryphon. Men B&O er en helt annen estetisk ''balanse'' enn allt annet som er på markedet. Passer bedre i et mere moderne interiør. Det er også noe B&O legger vekt på, kan jeg tenke meg. Slik som på 70/80 tallet så ble disse Beosentrene kjøp av vanlig ''normale'' musikkinteresserte. Men man måtte ha større flate for plassering.
    Kan som sagt sterkt anbefales å ta turen.
    Men det er ikke bare å troppe opp der og slippe inn.
    De siste årene før pandemien har de åpnet opp for grupper med 20 besøkende 2 ganger i august måned. Bare å booke plass gjennom Struer museeum.

    20210117_141822.jpg

    Dette var en helt rå kino i fabrikken med Beolab90 som fronter, Beolab50 som sidehøyttalere samt Beolab50 som bakhøyttalere. Skal nå visstnok i tillegg være oppgradert med en hel del Beosound Shape som Atmos høyttalere i tak.

    Bilde fra museet
    20210117_141839.jpg

    Og et bilde av AV9000 som i sin tid infiserte meg med Beo-viruset tilbake på 90-tallet.
    Her utstillt med Beolab6000 som egentlig var bakhøyttalere i oppsettet. Rimelig rått da dette ble introdusert i 1992.
    20210117_142601.jpg
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Er det mange der ute som bruker høyttalere fra B&O og kombinerer disse med elektronikk fra andre merker? Hvordan kobles dette i så fall best sammen?
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Anlegg 2

    Jeg hopper videre til neste rom i huset, naborommet til filmrommet, der jeg idag har et kontor/loftstuerom.
    Dette rommet blir mye brukt hele dagen gjennom da det er mye brukt på ettermiddag kveld også for avslapping og musikklytting
    Det er ikke optimalt med tanke på musikklytting siden det er et rom med flere bruksområder, men ut ifra de gjeldene forhold, så låter det i dag nokså bra på dette rommet.

    Så utstyret jeg i dag har på dette rommet er følgende_
    -Beolab18 høytalere
    -Beolab19 subwoofer
    -Beosound essence MK2 streamer
    -Beoplay V1-40 tv (frittstående, men lyd kan ved hjelp av B&O multiroom sendes til høyttalerne i sync med bilde om jeg vil ha bedre lyd)

    Oversiktsbilde fra lyttestol
    20210117_202535.jpg

    Som en fort legger merke til, er det en pipe som går rett igjennom rommet og ødelegger mye for utnyttelsen.
    Men jeg har plass til en lyttestol, sofa, to ørelappstoler for å nyte utsikten og et kontorhjørne.


    Beolab18 og 19 kjøpte jeg brukt høsten 2020.
    Da slo jeg til på en pakke med fire(!) stk. BL18, en BL19, 2 BL17 og Essence streameren.
    Litt usikker på om jeg måtte sove i garasjen på ubestemt tid, så kom jeg hjem med denne pakken en søndags kveld.
    120200473_791531061414945_6870552539915758196_n.jpg


    For å senke husfreden ble jeg enig med min bedre halvdel om at en del av dette måtte selges igjen.
    1 par med BL18 ble solgt ganske umiddelbart, mens BL17 fikk bli en stund før de ble solgt til en heldig kar på østlandet.
    Beolab17 er en utrolig god og fleksibel høyttaler, og jeg skulle veldig gjerne beholdt dem. Men det var denne husfreden da..



    Da jeg kjøpte denne pakken var alle høyttalerne hvite og med hvite fronter.
    IMG_20201016_135753.jpg


    Dette synes jeg er meget lekkert, men i den ultimate utførelsen mener jeg at disse høyttalerne skal ha frontlameller av tre.
    Så da det dukket opp et pent brukt par med lameller i eik, slo jeg til på de, og de endret utseende på de til slik de står i dag.
    20210117_202431.jpg


    Beolab 18 info:
    -1 x 1" diskant i akustisk linse, 2 x 4" mellomtone og bass.
    -Forsterkere: 1 x 160 watt class D til diskant og 1 x 160 watt class D til mellomton/bass. Så totalt 320watt pr. høyttaler
    I tillegg har disse høyttalerne en rekke tilkoblingsmuligheter inkludert den trådløse WiSA-stanarden, 2 x Power Link (RJ45) 1 x RCA (L/R) 1 x TOSLINK In: Sample rate 32k, 44.1k, 48k, 96k/PCM16-24 bit Out: Sample rate 48k/PCM 24 bit.
    Så disse er ganske fleksible med tanke på tilkoblingsmuligheter.
    Bilde uten frontlammeler:
    20210117_202207.jpg


    Beolab19 er subwooferen som er utviklet spesielt for å spille i lag med Beolab19
    den er også utstyrt med trådløs WiSA mulighet i tillegg til RJ45 powerlink og RCA.
    Den er utsyrt med to stk.8" element og to stk.160W class D forsterkere.
    Den er ikke spesielt brutal eller voldsom på noen som helst måte, men den er utrolig musikalsk og selvfølgelig tunet meget bra mot Beolab18
    20210116_203020.jpg


    Streameren er som nevnt en Beosound Essence MK2
    Fra denne har jeg koblet høyttalerne med RJ45 Powelink kabler.
    Tørre kjedelige fakt er som følger:
    • Apple AirPlay®
    • DLNA – DMR
    • Spotify Connect
    • QPlay • TuneIn / Internet Radio
    • Network connectivity via Ethernet or WiFi (WLAN 802,11 b/g – 2,4GHz)
    • iPod/MP3 player (audio playback via line-in) Supported formats on DLNA:
    • MP3 (all) or VBR/CBR 32"320kbit
    • WMA, both VBR/CBR 20"320kbit (No support for WMA Lossless)
    • AAC (ISO and ADTS)"320kbit
    • PCM (WAV) general + 88.2, 96, 176.4, 192 kHz Additional supported formats via BeoMusic App:
    • FLAC, 8-192 kHz, 16 or 24 bits, 2 channels

    Enheten er en kjedelig hvit boks som er ment å gjemmes vekk, og det har jeg også gjort.
    Men den har en lekker fjernkontroll utført i lekker aluminium som er hengt på veggen ved kontorkroken min.
    20210117_213240.jpg


    Så det var en liten gjennomgang av det anlegget som nok blir brukt mest i huset for tiden.
    Det er et diskret men seriøst anlegg, som er en fryd å hvile øynene på samtidig som det låter bra.
    Det er meget lett å betjene, enten med fjernkontrollen på veggen, eller B&O appen på mobil/nettbrett.
    I dette rommet kan jeg se for meg at disse høyttalerne kommer til å bli værende lenge.
    20210117_202423.jpg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Flotte bilder av flott utstyr
    BeoJon du er absolutt en rigtig Beofil.
    Lever du lenge nok så blir du vel en Beonist du óg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Nydeleg tråd, både B&O og utsikta. Det verkar på meg som om designuttrykket, særleg på BL18 og BL50, på sett og vis peikar litt tilbake til 1960- og 1970-åra?

    Har aldri eigd B&O, sjølv om eg var veldig nær å slå til på ein Beomaster 4000 for ei tid tilbake. Elles har vel B&O alltid vore ein slags høgstatus, eg hugsar at far min midt på 1980-talet karakteriserte ein kollega som at "han køyrer Geländerwagen og må ha Bang & Olufsen-stereoanlegg".

    Kan eg rett og slett spørja korleis betjeninga av td. kinoanlegget er? Korleis handterer ein td. fleire analoge og digitale kjelder, volumkontroll og DSP/romkorreksjon?
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Nydeleg tråd, både B&O og utsikta. Det verkar på meg som om designuttrykket, særleg på BL18 og BL50, på sett og vis peikar litt tilbake til 1960- og 1970-åra?

    Har aldri eigd B&O, sjølv om eg var veldig nær å slå til på ein Beomaster 4000 for ei tid tilbake. Elles har vel B&O alltid vore ein slags høgstatus, eg hugsar at far min midt på 1980-talet karakteriserte ein kollega som at "han køyrer Geländerwagen og må ha Bang & Olufsen-stereoanlegg".

    Kan eg rett og slett spørja korleis betjeninga av td. kinoanlegget er? Korleis handterer ein td. fleire analoge og digitale kjelder, volumkontroll og DSP/romkorreksjon?
    Takker for hyggelige ord.

    Bang & Olufsen var nok opprinnelig et langt mer "folkelig" merke, og på 60-70-tallet var det vel mer eller mindre "allemannseie".
    Spesielt i Norden var det ganske vanlig å ha noen produkter fra B&O i hus, enten TV eller platespiller eller en radio.
    Etter hvert begynte designelementet å spille stadig mer inn når det kom til utvikling av nye produkter.
    Prisene steg og B&O siktet seg etter hver inn på et mindre men mer eksklusivt marked der kundene var villig til å betale mer for å få noe spesielt som skilte seg ut.

    Da Beolab8000 (blyant-høyttalerne) ble introdusert på tidlig 90 tall kan en ikke si at de var noe spesielt gode lydmessig i forhold til prislappen.
    Men etter hvert klarte en å lansere høyttalere som i tillegg til å ha et bra design, også hang med konkurentene lydmessig.
    Da Beolab 5 kom på markedet i 2002/3, så var det virkelig som en fabelaktig høyttaler både lyd og designmessig, og etter det har de fleste høyttalerne fra B&O hatt minst like stort fokus på lyd som design igjen.
    Designmessig et det riktig som du sier at treverk har kommet mer tilbake igjen kombinert med Aluminium.
    Kombinasjonen er i mine øyne riktig lekker.
    20201209_210250.jpg


    B&O har på de nyere produktene en rekke tilkoblingsmuligheter, og en kan idag fint kjøre B&O høyttalere i lag med produkter fra andre merker.
    Den innebygde soundenginen som de nyere TVene har gir brukeren et utall muligheter for oppsett og tuning av lyd.
    BL50 og BL90 har i tillegg en meget bra innebygd DSP som gir muligheter for en rekke forskjellige sweetspots, romkorrigering justering av lyden.

    Betjeningsmessig er det i dag den lekre BeoRemote1 som en styrer showet med, i tillegg til at mye kan gjøres vha APP.
    Dette har B&O lenge vært gode på.
    Også den meget lekre Beo4 Remote som kom allerede på 90 tallet var i sin meget avansert og ga muligheter for styring av langt mer enn bare lyd, kanaler og bilde.
    20210119_125313.jpg
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Har hatt en Beomaster på 80 tallet, fin receiver i trefiner (ligger et sted i kjelleren). Synes det er fint at B&O myker det opp med treverk igjen, det gir et snillere design. Ser også at de kommer med produkter nå som har en mindre astronomisk prislapp. Slik jeg ser det var de litt på ville veier en stund med priser og eksklusivitet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Har også B&O stående i kjelleren, en Beocenter 4600 med et par Beovox S40 :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I og med at dette har blitt en Bang & Olufsen-tråd i vid forstand tenkte jeg det kunne være interessant å se hvem B&O henvender seg til når de bedriver produktutvikling:

    27928CDF-6503-4A30-9664-E461E51EE71E.jpeg


    Samarbeidet med Genelec på FoU-siden strekker seg langt tilbake og synliggjøres i bl.a. slike fagartikler:




    Det er åpenbart at de to produsentene ikke er bitre konkurrenter, men samarbeider om å vinne fornøyde kunder i hvert sitt segment. Faglig sett har de likevel felles interesser.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har hørt Beolab 50 - med kjente dyre "tradisjonelle" høyttalere som en slags referanse?
    Bare designet forsvarer jo prisen på disse, vel og merke om man har råd til det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har hørt Beolab 50 - med kjente dyre "tradisjonelle" høyttalere som en slags referanse?
    Bare designet forsvarer jo prisen på disse, vel og merke om man har råd til det.
    Det er ikke mye som kan hamle opp med Beolab 50, og hvis du får dem for 200-250k, er de nesten uslåelig på pris også.
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Har hatt en Beomaster på 80 tallet, fin receiver i trefiner (ligger et sted i kjelleren). Synes det er fint at B&O myker det opp med treverk igjen, det gir et snillere design. Ser også at de kommer med produkter nå som har en mindre astronomisk prislapp. Slik jeg ser det var de litt på ville veier en stund med priser og eksklusivitet.
    Enig i at treverk gjør seg. Samtidig er jeg veldig svak for det klassiske designet med aluminium og sort stoff.
    I dagligstuen min har jeg soundbaren Beosound Stage.
    20210119_162111.jpg

    Når det kommer til pris er den muligens det produktet i hele B&O porteføljen som er best priset.
    Denne soundbaren ser meget bra ut med en ramme av klassisk aluminium, men den kan også fåes med en ramme av heltre eik.
    I tillegg spiller den utrolig bra, både på film og musikk.
    Den har 11 innebygde ICE forsterkere, hver på 50w, altså 550w total.
    Disse driver 11 elementer.
    4 x 4” bass,
    4 x 1,5” mellomtone
    3 x 0,75” diskant

    Den har innebygget Chromecast, AirPlay2 og Bluetooth v4.2, inkl. AAC
    TuneIn internettradio
    BeoLink Multiroom
    Dual-Band wi-fi (802.11 a/b/g/n/ac), 2,4/5GHz
    Lydformater surround: Dolby Atmos, Dolby TrueHD
    Tilkoblinger HDMI (v2.0, HDCP 2.2, 4K HDR 50/60Hz, eARC/ARC), 1 x analog (stereo minijack), 2 x Ethernet 10/100Mb.


    Med utrolig bra lyd, pent design og en pakke som egentlig dekker de aller fleste behov, får en denne for bare 15.000kr nå.
    Det er i mine øyne en skarp pris, og får den til å fremstå nærmest som et kupp.
    Så heldigvis finnes det igjen meget bra produkter for hvermansen også fra B&O.

    Slik jeg har den satt opp min Stage så har jeg den i lag med et LG C9 Oled panel.
    Denne soundbaren er spesielt utviklet med tanke på å spille på lag med LG sin toppserie av TV'er.
    Da kan en styre alt med B&O sin egen fjernkontroll.
    Det hele gir egentlig opplevelsen av å ha en Beovision Tv.
    Lekkert og meget brukervennlig.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Lekkert ja absolutt, og jeg ser at B&O har fin prisutvikling. Dette er tross alt gjennomtenkte produkter utført i gode materialer og de er ment å holde mye lengre enn "plastic fantastic" fra Kina.

    Vet det er en B&O tråd, men siden vi er inne på TV lyd så klarer jeg ikke å dy meg (unnskyld). Installerte min egenkonstruert TV-stereo hos ett av barna mine i går. Basert på Seas Excel coax. med DSP kontrollerte Hypex forsterkermoduler for hvert element (alt i finer retro-style naturligvis)
     

    Vedlegg

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Det er ikke mye som kan hamle opp med Beolab 50, og hvis du får dem for 200-250k, er de nesten uslåelig på pris også.
    Helt enig.
    Har hørt de ved flere anledninger.
    De er i min verden verdt hver krone hvis en har pengene.
    Nydelige høyttalere med 2100w som driver:
    1 x ¾ ” med motorisert Acoustic Lens
    3 x 4” mellomtone
    3 x 10” bass

    20210119_185245.jpg


    "Om eg var ein rik mann.." sier bare jeg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Helt enig.
    Har hørt de ved flere anledninger.
    De er i min verden verdt hver krone hvis en har pengene.
    Nydelige høyttalere med 2100w som driver:
    1 x ¾ ” med motorisert Acoustic Lens
    3 x 4” mellomtone
    3 x 10” bass

    Vis vedlegget 690824

    "Om eg var ein rik mann.." sier bare jeg.
    Skulle vært interessant å hørt disse FØR man begynner å påvirke lyden «kunstig» - spesielt mellomtonene - kan tenke de allerede som «elektronisk u-manipulert» gir bredt lydbilde uavhengig av sitteplass.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg hørte på Beolab 50 hos en forhandler i fjor men ble noe skuffet. Jeg opplevde at den var litt tam, uten liv uten å kunne forklare det noe bedre. Jeg synes å høre noe av det samme hos meg hvis jeg bytter mellom Hypex classe D (fin i bass men...) og Sugden klasse A (bedre fra øvre mellomtone og opp). Hva synes dere, tror B&O brukte analoge forsterkere i diskant tidligere slik jeg forstår det?
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    I og med at dette har blitt en Bang & Olufsen-tråd i vid forstand tenkte jeg det kunne være interessant å se hvem B&O henvender seg til når de bedriver produktutvikling:

    Vis vedlegget 690799

    Samarbeidet med Genelec på FoU-siden strekker seg langt tilbake og synliggjøres i bl.a. slike fagartikler:




    Det er åpenbart at de to produsentene ikke er bitre konkurrenter, men samarbeider om å vinne fornøyde kunder i hvert sitt segment. Faglig sett har de likevel felles interesser.
    Interessant.
    Ellers vil jeg også linke til en artikkel om B&O sin tonmeister Geoff Martin og testkuben som brukes til utvikling av nye høyttalere.

    https://itavisen.no/2017/04/05/itav...som-bestemmer-hvordan-bang-olufsen-skal-late/

    Ingen tvil om at B&O tar lyd seriøst.
     
    Sist redigert:

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Jeg hørte på Beolab 50 hos en forhandler i fjor men ble noe skuffet. Jeg opplevde at den var litt tam, uten liv uten å kunne forklare det noe bedre. Jeg synes å høre noe av det samme hos meg hvis jeg bytter mellom Hypex classe D (fin i bass men...) og Sugden klasse A (bedre fra øvre mellomtone og opp). Hva synes dere, tror B&O brukte analoge forsterkere i diskant tidligere slik jeg forstår det?
    Det er vel noe som også har blitt nevnt i tester av disse høyttalerne..hvis de skal kunne trekkes for noe, så er det at de kan virke litt tamme helt i toppen.

    Jeg har ikke bitt meg merke i det der jeg har hørt de, men det er sikkert noe i det at ICE forsterkere gjør seg best i bunn.
    Det er ellers riktig at tidlige generasjoner av B&O med ICE var utstyrt med vanlig AB forsterkere i topp.
    Men de mener vel selv at dagens generasjon forsterkere er god nok også for de øverste hz.

    Dette er jo en ulempe med aktive høyttalere igjen..de kan ikke tunes etter ens egne preferanser ved hjelp av farging med egen foretrukken forsterker.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Nå skal det sies at en relativt kort lytteseanse i et butikklokale ikke kvalifiserer for mye mer enn "demo", langt fra noe test. Og hvis jeg ikke tar feil så fikk den toppscore i Stereophile som også kjører målinger. Jeg ser fram til å kunne høre noen av de større Beolabene i et hjemmemiljø en gang
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Noen som har hørt Beolab 50 - med kjente dyre "tradisjonelle" høyttalere som en slags referanse?
    Bare designet forsvarer jo prisen på disse, vel og merke om man har råd til det.
    Hørte Beolab 50 hos forhandleren på Tårnplass her i den største landsbyen på Vestlandet. En snau halvtime i et håpløst lokale. Men for meg skal det være nok med fem minutter, det skal si pang i knollen. Og det gjorde det ! Helt strålende syns jeg, tross forholdene. Og da.... Hadde jeg hatt en sum tilgjengelig ville jeg klippet til. Har "dessverre" hørt modell 90 også der, og hjemme hos en i produsentlandet. Mye vil ha mer.... ! Han hadde også Beolab 5 fra før. Fikk en lytt på de og, yess !

    De 90 jeg hørte i butikken havna vel kanske hos BeoJon ?

    Dr.E
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hørte Beolab 50 hos forhandleren på Tårnplass her i den største landsbyen på Vestlandet. En snau halvtime i et håpløst lokale. Men for meg skal det være nok med fem minutter, det skal si pang i knollen. Og det gjorde det ! Helt strålende syns jeg, tross forholdene. Og da.... Hadde jeg hatt en sum tilgjengelig ville jeg klippet til. Har "dessverre" hørt modell 90 også der, og hjemme hos en i produsentlandet. Mye vil ha mer.... ! Han hadde også Beolab 5 fra før. Fikk en lytt på de og, yess !

    De 90 jeg hørte i butikken havna vel kanske hos BeoJon ?

    Dr.E
    Er Beolab 5 merkets beste hi-fi høyttaler? De nyere har vel sikkert mer muligheter med diverse tilpasninger & sånt, men er ikke selve 5-konseptet med den store basshøyttaleren mest "hi-fi korrekt?"
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Mye fint utstyr her 😃 Jeg har noen timer foran div B&O utstyr da jeg jobbet med å selge dette hos RadioElektro i Narvik på 90 tallet. B&O var den første VHS spilleren med STEREO lyd jeg solgte👍😃
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Er Beolab 5 merkets beste hi-fi høyttaler? De nyere har vel sikkert mer muligheter med diverse tilpasninger & sånt, men er ikke selve 5-konseptet med den store basshøyttaleren mest "hi-fi korrekt?"
    Beolab 5 er dessverre utgått av produksjon. Men jeg mener at både 50 og spesielt 90 er bedre, men til en pris...... . 90 er jo også bælsvær, men formgivningen gjør at den faktisk virker mindre. Var på nippet til å kjøpe Beolab 5 for noen år sia, men too late. Ser den er på brukten hos BO farhandleren her av og til, er innbyttemodeller. Knapper telles.... . Kunne levd lenge med den. Også enorm kapasitet ift størrelsen - kruttønne ! Den er aldeles ikke gått ut på dato!

    Dr.E
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Hørte Beolab 50 hos forhandleren på Tårnplass her i den største landsbyen på Vestlandet. En snau halvtime i et håpløst lokale. Men for meg skal det være nok med fem minutter, det skal si pang i knollen. Og det gjorde det ! Helt strålende syns jeg, tross forholdene. Og da.... Hadde jeg hatt en sum tilgjengelig ville jeg klippet til. Har "dessverre" hørt modell 90 også der, og hjemme hos en i produsentlandet. Mye vil ha mer.... ! Han hadde også Beolab 5 fra før. Fikk en lytt på de og, yess !

    De 90 jeg hørte i butikken havna vel kanske hos BeoJon ?

    Dr.E
    Har også hørt Beolab50 i butikken på Tårnplass. Spillte meget overbevisende til tross for håpløst lokale som du sier.
    Jeg er også der at hvis jeg hadde hatt de kronasjene liggende og slenge i madrassen så hadde de høyttalerene lett blitt med meg hjem.
    20210122_194157.jpg


    Beolab 5 er derimot en oppnåelig drømmehøyttaler for meg, og hvis det rette paret skulle dukke opp til salgs, så er det meget sannsynlig at et slikt par overtar plassen etter mine Beolab9 og Beolab2 en vakker dag.


    Som du nå sikkert har forstått endte de Beolab90 som du lyttet til aldri hos meg. 😔
    Men kanskje hos @cyrk her på forumet? Han har et par. 😍
    Kan ikke være fryktelig mange par med Beolab90 som er solgt her på vestlandet.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    915
    Torget vurderinger
    4
    Er Beolab 5 merkets beste hi-fi høyttaler? De nyere har vel sikkert mer muligheter med diverse tilpasninger & sånt, men er ikke selve 5-konseptet med den store basshøyttaleren mest "hi-fi korrekt?"
    Erstattet Hegel pre/eff med Respons htt meD disse.

    Det fungerer vesentlig bedre for meg og min familie - i stuen - enn 50 kg effekttrinn og finposisjonert lytteposisjon. I tillegg digger jeg det visuelle, og hvordan de komplett endrer uttrykk ift vinkling man ser de fra.
    79C0969A-6EB1-405A-81BE-20AA16DF7AFF.jpeg
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Som du nå sikkert har forstått endte de Beolab90 som du lyttet til aldri hos meg. 😔
    Men kanskje hos @cyrk her på forumet? Han har et par. 😍
    Kan ikke være fryktelig mange par med Beolab90 som er solgt her på vestlandet.
    Når jeg skulle kjøpe BL90 for godt over 2 år sia så var jeg i dialog med b&o her i Sandnes, de fikk meg oppmerksom på det paret Bergen hadde inne. Mener å huske at de var blitt solgt like før jeg tok kontakt. Jeg endte opp med noen fra Sverige.
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Da var det jammen meg helg igjen og endelig tid for å kose seg med musikk igjen.
    I løpet av uken som gikk kom en kjekk Bluray i posten.

    20210128_211037.jpg


    Jeg var på Telenor Arena i 2018 og fikk med meg denne konserten sist Roger Waters var ute og turnerte.

    20210129_204829.jpg

    Så kjekt å gjenoppleve dette.
    Var en helt sinnsyk scenerigg i god gammel Pink Floyd stil, med den største 3D lerretscenen jeg har sett som strakk seg gjennom hele lokalet.
    Rått!

    Men i kveld var det bare å hive platen i denne lekre skuffen og kjøre i gang konserten.

    20210128_210357.jpg


    20210128_210419.jpg


    Og Blurayen leverer så det holder den, både på lyd og bilde.
    Tror lyden her hjemme nesten overgår konsertopplevelsen live i Telenor Arena.

    20210129_203258.jpg


    Anbefales for alle Pink Floyd fans og ellers alle som vil ha en god konsertopplevelse.

    God helg!
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    På tide med en liten oppdatering her igjen kanskje.

    Hadde tidligere Beoplay H9i headsett som jeg var veldig fornøyd med.
    Men så lanserte Bang & Olufsen i november de nye Beoplay H95 i forbindelse med sitt 95års jubileum.
    Disse vekket et "må ha begjær" i meg og en oppgradering kunne absolutt forsvares da headsett blir mye brukt på hjemmekontor nå i disse Covid-tider.
    Så årets første oppgradering ble et par av disse hodetelefonene for best mulig musikknytelse på hjemmekontoret og på farten.

    20210108_145527.jpg


    Dette headsettet er utrolig lekkert og med en fantastisk byggekvalitet. I tillegg følger det med en vanvittig lekker oppbevaringsboks i aluminium.
    De er utrolig behagelig å ha på seg da koppene er store over ear i mykeste skinnkvalitet. Har ikke opplevd å bli svett eller føle noen form for ubehag med de på hodet i time etter time.
    Lyden er virkelig noe for seg selv, og passer min smak som hånd i hanske. Bassen er tørr, kjellerdyp og kontrollert, og stemmer er fløyelsmyke og detaljerte. Aldri har jeg hørt de enkelte instrumenter skinne slik som formidlet gjennom H95.
    En stor oppgradering fra mine gamle H9i som jeg egentlig var fornøyd med.
    I tillegg er det en stor forbedring i ANC funksjonen, slik at omverden effektivt kan stenges ute når jeg føler for det.

    20210117_201858.jpg

    E8 2.0 in ear øreproppene til høyre her er jeg forresten også godt fornøyd med, og de blir flittig brukt på tur og trening (ikke det at det skjer så ofte)



    20210222_132934.jpg


    Paret med Dragonfly Red så gir Beoplay H95 noen fantastiske lytteopplevelser når jeg føler for det, og gjør samtidig Teams møter til en behagelig affære.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn