Strøm relatert Jord, noe man kan forbedre?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Frezzaldo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Antall liker
    62
    Hei

Jeg var innom OHC og fikk demo av Nordost QKORE, noe jeg hørte forskjell på. Jeg har tidligere hørt om HiFi interesserte som slår ned egne jord-spyd i hagen til anlegget sitt. I tillegg mener jeg og å ha lest at noen mener man kan få bedre/dårligere lyd ved å snu strømkontaktene på grunn av forskjeller i jord.

Så til spørsmålene:
    Finnes det andre magiske bokser tilsvarende QKORE som er billigere? Noe man kan bygge selv? I det hele tatt, alle tips og erfaringer angående jord er av interesse.

epicurus

Bransjeaktør
    Ble medlem
    31.05.2004
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    0
    Kr.6500-

Ultimate Ground | GutWire Audio Cables

Renaissance Audio i Bergen har en.

:)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg var innom OHC og fikk demo av Nordost QKORE, noe jeg hørte forskjell på. Jeg har tidligere hørt om HiFi interesserte som slår ned egne jord-spyd i hagen til anlegget sitt. I tillegg mener jeg og å ha lest at noen mener man kan få bedre/dårligere lyd ved å snu strømkontaktene på grunn av forskjeller i jord.

Så til spørsmålene:
    Finnes det andre magiske bokser tilsvarende QKORE som er billigere? Noe man kan bygge selv? I det hele tatt, alle tips og erfaringer angående jord er av interesse.[/QUOTE]

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.367
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det jeg lærte på videregående, var at man burde klippe av jord på apparatkabelen til elektronikken pga. jordingsnettet i Norge er IT-nett. Jordfeil eller jordstøy hos naboen kan dukke opp i ditt hus og ødelegge elektronikk eller lage støy på jord. Men endel nye boligområder har TN-nett. På vestlandet er det mye TT-nett.
    Men derimot var det viktig at elektronikken var jordet imot chassi, og enheter som kobles sammen kan godt ha felles jord men da klipper man jorden på grenfordeleren slik at f.eks: flere forsterkere som står sammen og er koblet sammen har felles jord som igjen er koblet til chassi.
    Du vil heller ikke ha to forsterkere som står koblet sammen i nærheten av hverandre med forskjellig jordingspotensiale, da dette kan være dødelig om man tar på begge to samtidig.

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Antall liker
    62
    Noe av det jeg lærte på videregående, var at man burde klippe av jord på apparatkabelen til elektronikken pga. jordingsnettet i Norge er IT-nett. Jordfeil eller jordstøy hos naboen kan dukke opp i ditt hus og ødelegge elektronikk eller lage støy på jord. Men endel nye boligområder har TN-nett. På vestlandet er det mye TT-nett.
    Men derimot var det viktig at elektronikken var jordet imot chassi, og enheter som kobles sammen kan godt ha felles jord men da klipper man jorden på grenfordeleren slik at f.eks: flere forsterkere som står sammen og er koblet sammen har felles jord som igjen er koblet til chassi.
    Du vil heller ikke ha to forsterkere som står koblet sammen i nærheten av hverandre med forskjellig jordingspotensiale, da dette kan være dødelig om man tar på begge to samtidig.
    Men har ikke komponentene samme jord når de er koblet inn på samme strømskinne? Hva er det som er ødeleggende med det? Hvis jeg forstår deg riktig burde man ha en ledning mellom chassi på alle komponentene og kutte jord på hovedstrømkabelen til strømskinnen på apparatsiden? Man kan ikke da ende opp med at alle komponentene har samme jord, men at alt samlet sett kan bli statisk ladd og forhold til hva det vanligvis ville vært og at det også blir ødeleggende for lyden?

Dette har jeg virkelig ikke peiling på så nå slenger jeg nok ut mange rare spørsmål :)

Hva er det Nordost og Entreq løser når de kobler alle komponentene sammen til en boks i stedet for bare en ledning mellom chassi?

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    De løser ingenting. Bortsett fra en full lommebok.
    Anbefaler som Audiomix. Uten jord er å foretrekke.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg samtykker, som det heter. Man unngår mye støyproblematikk uten jording.

Når det gjelder jordforbedring generelt, så er egenprodusert gjødsel både gratis og velegnet! :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man lærer visst mye rart på videregående... Jord - i normal forstand, er å forstå som sikkerhetsjord og skal hindre at man får støt ved feil i elektriske apparater. Derfor er det selvsagt feil å klippe av jordlederen Dersom man nå ikke har jord i stikkontakten, som mange fortsatt ikke har, får nå det stå sin prøve. Det er selvsagt riktig at en vanlig fordeler med jord sørger for felles chassispotensiale til forsterkerne, selv om støpselet ikke har jord i veggen.
    Jordfeil forekommer både i IT og TN-nett. Det er delvis riktig at IT-nett kan være litt mer problematisk enn TN, men dette problemet er størst ved såkalt dobbel jordslutning, dvs. to jordfeil mot to forskjellige faser hos to forskjellige abonnenter i samme transformatorkurs.
    Det virker som noen tror at N-leder i et TN-nett er det samme som jord - det er også bare delvis riktig, da sammenkobling av N-leder og jord skal skje ved transformator i en boligfordeling. For å bøte på dette er kravene til lokal jording i boliger skjerpet, og eldre og middels gamle boliger får gjerne pålegg om utbedring av lokal jord, ved nedsetting av eget jordspyd. I TN nett skal det også være såkalt allpolig brudd i sikringen - dvs at det skal brukes 2-polte sikringer slik at også N-leder brytes.
    Problemet med jordsløyfer ( brumsløyfer), sammenkobling av signaljord og chassisjord er nærmest et eget kapitel, men har man nå separat forforsterker, effektforsterker, kanskje ekstern DAC osv, så blir disse koblet til felles signaljord med de vanlige signalkablene, men det er et poeng at disse bør ha tilstrkkelig tverrsnitt på jordleder eller skjerm, om man vil. Av og til oppstår likevel brumproblemer, men disse løses neppe av ekstrraa fantasikabler koblet til en kasse med blomsterjord, som ender i intet... Dessverre er de fleste av disse fantastiske jordingsmiraklene nærmest rein humbug. ( Min oppriktige mening som fagperson)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Aurora. Ta en titt på innmaten i disse Nordostproduktene Og se hva Du betaler for. Strømfordeler til 18000 kr som ikke gjør noe som helst og består av luft og ledninger og 5 virkningsløse motstander til 2kr stykke pakket inn i pen aluminium .Nordost er høyt oppe på humbug barometeret mitt. De er dog flinke til å beskrive produktet teknisk så de har sitt på det tørre ang hva boksene inneholder og ikke lyver direkte, men de forleder kjøperen til å tro på effekter som er irrelevante eller ikke eksisterende i praksis. Så det er først fremst den horrible overprisingen og overdrevne betydning/effekter jeg reagerer på. Shyniata derimot er en i en egen liga med direkte løgn og falsknerier.

Etter Nordost sin tekniske beskrivelse bør En Qcore3 kunne lages for noen få kroner :
    3 sett coax ledninger loddes til ett sett RCA plugger men Kun skjermen dvs minus lederen som er signaljord ,ikke senterlederen. Disse føres til et sett RCA innganger hvor igjen ringen dvs minus/jord kobles sammen til et felles punkt. Alle apparater har dermed fått en felles flytende signaljord. Obs overhengende fare for å ha laget en brummende jordsløyfe, så nordost har at antagelig en kondensator i boksen også for Å unngå dette( low voltage attractor plates ). Finnes det bilder av innmaten kan man finne ut mer nøyaktig hva som må til for å klone det. I prinsippet ligner det på jordledningen som man har på platespillere helt gratis

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.483
    Torget vurderinger
    23

:cool:Her er et interessant tema!:cool:

big_thumb.jpg

Spøk til side - i et normalt oppholdsrom av eldre type er det vanligvis ikke utstyr som leder til jord, tenker da på ledende forbindelser som rørsystem, oppvask/vaskekum, maskiner som er tilknyttet rørnettet osv. osv. Husit mitt er fra 1976 og da var det ikke påbudt med jordet stikk i oppholdsrom uten jordet utstyr som kunne utgjøre en berøringsfare. Kjellerstua hvor jeg har anlegget er da følgelig utrustet med vanlige ujordete stikkontakter. En sikker og grei måte å unngå jordsløyfer og støyforårsaket av slike. MEN - det betinger at komponentene ikke er forbundet jordmessig med hverandre via en f.eks. jordet padde, felles filter o.l.
    Mange produkter er også dobbeltisolert og har ikke noen jordingsforbindelse isolert sett.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.274
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är sånn det ser ut hos mig också, med ojordat stikk i stuen. Med plötslig brumming efter noen ändringar i kabelhärvan bak och de flesta apparater kopplade till en jordad padda (behov av flera stikk) kan det då vara på sin plats att testa ojordad padda och på så vis undgå felles jord mellan komponenterna?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.483
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp. biligste tweak og enkelt å prøve ut.

W

WayAhead

Gjest
    Til trådstarter:

For det første: Har du problemer med støy/brum etc?

Er det jordete eller ujordete stikkontakter der du plugger inn maskineriet

Er det norsk IT nett eller EURO TN nett der du holder til? Hvis boligen er relativt ny er det stor mulighet for TN. Vis meg sikringsskapet ditt og jeg forteller deg hvem du er :)

Uavhengig av det over, om du har et hørbart støyproblem kan du forsøke følgende: Berør hver av komponentene separat hver for seg for å høre om det er noen endringer.
    Har du et voltmeter kan du forsøke å måle mellom den enkelte komponent (metalldel, chassis) og byggjord for å se om det er potensialforskjeller
    Det kan gi deg en indikasjon.

Uansett vil jeg anbefale å holde deg langt unna alt som heter Magicalstrøm_n_Npeakercable_We_Screw_Your_Money_Components inc og heller bruke litt kronasjer på disse. Da får du i hvertfall noe igjen for pengene selv om de kanskje ikke klarer å løse et ev strømproblem, men hvem vet :)

bilde10.jpg

En annen utvei er selvsagt å gå for full jord i de tilfeller hvor byggningens elanlegg et særs gammelt og dårlig. Grav ned en blank jordledning og ha bentonitt over før igjenfylling samt et jordspyd i hvert hjørne. Da har du samme løsning som den som ble brukt på Televerkets sentraler.

Et par eksempler.

jording-av-bygninger.jpg

1183453-7-1435155658796.jpg

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Eller lei inn en borejigg - bor 12-15m ned med 12 cm dia, sett ned jordspyd og støp etter med CEM elektrodemasse... gjenta 4 ganger.....

W

WayAhead

Gjest
    Eller lei inn en borejigg - bor 12-15m ned med 12 cm dia, sett ned jordspyd og støp etter med CEM elektrodemasse... gjenta 4 ganger.....
    Ja, og da kan en hive oppi varmepumpekomponenter for jord-varme samtidig... win-win-win ---

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.483
    Torget vurderinger
    23
    Eller gjør som meg - 12 m. lang grøft med 50 m. copperweld og fire tamper inn i kjeller (slik at dersom brudd oppstår har det ingen innvirkning) og forbundet i felles punkt i nytt sikringsskap. Men ujordet til hifi da, selvsagt...:D

W

WayAhead

Gjest
    Ja, og da kan en hive oppi varmepumpekomponenter for jord-varme samtidig... win-win-win ---
    Blir litt grunnt.. siste prosjekt her var 12 stk til 120m....

Bare å fortsette å bore i det ene hjørnet det ... hvis en først har dratt riggen på plass.... :)
    Da kan en jo bare følge på med kobber ned i hullet...

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Antall liker
    62
    Til trådstarter:

For det første: Har du problemer med støy/brum etc?

Er det jordete eller ujordete stikkontakter der du plugger inn maskineriet

Er det norsk IT nett eller EURO TN nett der du holder til? Hvis boligen er relativt ny er det stor mulighet for TN. Vis meg sikringsskapet ditt og jeg forteller deg hvem du er :)

Uavhengig av det over, om du har et hørbart støyproblem kan du forsøke følgende: Berør hver av komponentene separat hver for seg for å høre om det er noen endringer.
    Har du et voltmeter kan du forsøke å måle mellom den enkelte komponent (metalldel, chassis) og byggjord for å se om det er potensialforskjeller
    Det kan gi deg en indikasjon.

Uansett vil jeg anbefale å holde deg langt unna alt som heter Magicalstrøm_n_Npeakercable_We_Screw_Your_Money_Components inc og heller bruke litt kronasjer på disse. Da får du i hvertfall noe igjen for pengene selv om de kanskje ikke klarer å løse et ev strømproblem, men hvem vet :)

Vis vedlegget 463907

En annen utvei er selvsagt å gå for full jord i de tilfeller hvor byggningens elanlegg et særs gammelt og dårlig. Grav ned en blank jordledning og ha bentonitt over før igjenfylling samt et jordspyd i hvert hjørne. Da har du samme løsning som den som ble brukt på Televerkets sentraler.

Et par eksempler.

Vis vedlegget 463908

Vis vedlegget 463910
    Nei, jeg er verken plaget med noen spesiell støy eller brum, men dette med jord er noe jeg ikke helt forstår. Om det er noe jeg relativt lett forbedre så ønsker jeg jo det. Det høres jo ut som et ujordet system er veien å gå i så fall. Hva med isotrafo? Vil disse forbedre noe? Vil de på noen måte stabilisere jord?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Min erfaring med isotrafoer er at disse har hatt et såkalt ‘artificial ground’ punkt.
    Dette kan løse en del støyproblemer på en effektiv måte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg er verken plaget med noen spesiell støy eller brum, men dette med jord er noe jeg ikke helt forstår. Om det er noe jeg relativt lett forbedre så ønsker jeg jo det. Det høres jo ut som et ujordet system er veien å gå i så fall. Hva med isotrafo? Vil disse forbedre noe? Vil de på noen måte stabilisere jord?
    I så fall foreslår jeg at du lar være å tukle med jordingen. Den er først og fremst der som en sikkerhet mot støt og brann i tilfelle feil i apparatene. Det er fullt mulig at en feil innvendig i apparatet kortslutter forsyningsspenning eller railspenning til chassis, og da er det bedre at en sikring eller en jordfeilbryter slår ut enn at noen berører et spenningsførende chassis. Worst case er om det er mulig å berøre noe slikt samtidig med at man berører noe annet som er jordet, slik at spenningen går gjennom personen i stedet. Det kan skje hvis et slik defekt apparat står i nærheten av noe annet med fungerende chassisjord, eller i nærheten av radiatorer eller andre ting som har naturlig jordforbindelse. Det er derfor det ikke er lov til å blande jordede og ujordede stikkontakter i samme rom. Hvis du ikke helt forstår hva dette går ut på skal du definitivt ikke begynne å modifisere apparatjordingen. Forsikringsselskapet vil ikke se helt mildt på det om du skulle være så uheldig at noe alvorlig skjer.

earth_working.gif

number_man.gif

Jeg hadde litt problemer med strømkvalitet for noen år siden. Min erfaring med en skilletrafo er at den selv lagde mer brummelyder enn hva jeg forsøkte å kvitte meg med. En slik er en litt desperat løsning hvis ikke noe annet hjelper, og da bør den nok plasseres som en fast installasjon lengst mulig unna lytterommet. Strømfiltre hjalp, men den varige løsningen var å gå over til apparater med bedre strømforsyninger og balansert signaloverføring. Da er ikke jordforbindelsen lenger i signalveien, og kan heller ikke mikse jordstøy inn i signalet. Problem solved.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    file:///C:/Users/Bruker/Downloads/nortelco_EMC_Basic_kompendium_low_res.pdf

Jord og jording
    Betydningen av ordene ”jord” og ”jording” brukes ofte
    forskjellig avhengig av bakgrunnen til den som benytter
    begrepene.
    ”Jord” er opprinnelig kun marken, moder jord eller
    jordens ledende masse, dvs. den fuktighet eller vann
    som naturlig finnes i marken. I enkelte system benyttes
    marken som returleder for signal og strømforsyning, for
    eksempel i eldre telegrafisystem og ved moderne
    kraftoverføring, som havet for likestrømsoverføring.
    Med ”jord” som brukt i elektriske systemer menes den
    ledende strukturen som ligger nærmest en elektrisk
    krets, for eksempel armering eller kabelkanaler i en
    bygning, metallet i skap, og jordplan på kretskort.
    ”Elektrisk jordstruktur” kan være en mer entydig
    betegnelse.
    ”Jording” er koblingen til den nærmeste jordstrukturen,
    hensikten er at kretsen skal ha samme potensialet som
    jordstrukturen. Dette gjelder for alle frekvenser. Fra et
    el-sikkerhetssynspunkt benyttes bygningens
    metallstruktur sammen med PE-ledere (Protected
    Earth) som jord, slik at berøringsspenningen begrenses
    til et ufarlig nivå og for å sørge for tilstrekkelig stor
    kortslutningsstrøm til at sikringer løses ut. I EMC
    sammenheng forsøker man å lage en jordstruktur som
    ligger så nær det elektriske systemet som mulig. Eller
    med andre ord: man legger sitt elektriske system eller
    krets så nære jordstrukturen som mulig for å begrense
    feltkobling til eller fra kretsen eller systemet.
    For å lykkes med jordning, dvs. sørge for at en krets har
    samme potensial som jorden, må jordlederen være
    meget kort, kortere enn en tusendels bølgelengde, (Ȝ),
    ved gjeldende frekvens. (L § 1nH/mm (F=1GHz, Ȝ =
    0,3m, 1/1000 = 0,3mm))
    Dette pga. at jordledningen er både resistiv og ikke
    minst induktiv.
    For å begrense feltkoblingen mellom kretser er det ikke
    nødvendig at disse er koblet til jordstrukturen, det
    holder at kretsene er nære jordstrukturen.
    Hvis en krets er koblet til en jordstruktur i mer enn ett
    punkt er risikoen stor for at kretsen påvirkes av støy fra
    spenningen som alltid vil oppstå mellom flere jordpunkt.
    Jordstrukturer er aldri ”nullohmig” og derfor oppstår det
    spenning mellom ulike punkter i jordstrukturen med en
    gang det går strøm i denne.
    I et kretskort (PCB) har man minst ett jordplan, som
    fungerer som både jordstruktur, strømforsyningsnull og
    signalnull. Hvert jordplan utgjør signalretur for alle
    signalstrømmer, derfor kan det ikke være brudd under
    signalledere. Ett jordplan kan også være
    spenningsplan, mens ett annet plan kan være både
    nullvoltsplan og jordplan for signal. I moderne
    konstruksjoner med flere ulike spenningsnivåer kan det
    ikke benyttes spesielle spenningsplan, dette medfører
    at kun jordplanet kan benyttes for signal- og
    spenningsnull.

5. Kabler:
     unngå parallelle signalledere og kraftkabler eller sørg
    for stort nok avstand mellom disse
     bruk signalkabler og konnektorer med tilstrekkelig
    skjerming
     bruk helst tvinnede par for alle linjer, og balanserte
    linjer
     legg kabler nær ledende jordstrukturer
     unngå lengder hvor resonans kan oppstå, vurder
    demping av kabler med ferritter
     forsikre deg om at kabelskjermer er koblet på en
    korrekt måte i kontakten, 360º; unngå pigtails
     tilslutt linjer med høyfrekvenssignaler med tilsvarende
    impedanse

6. Jording:
     design og bestem jordingssystemet ved prosjektets
    startfase
     sørg for tilstrekkelig kobling av skjermer, kontakter,
    filter, kabinetter og lignende
     sørg for at koblinger ikke forringes i ugunstige miljøer
     ved lakkering; masker områder som er ment å være
    ledende
     hold jordledere korte og definer dets geometri
     unngå felles jordimpedans

8. Skjerming:
     gjennomfør soneinndeling
     fastslå hvilken type og form for skjerming som er
    påkrevet innen frekvensområdet som er definert
     forsegl spesielle sensitive eller støyende områder med
    ekstra intern skjerming
     unngå store eller resonerende apparater innenfor
    skjermingen, ta forhåndsregler for å dempe dette
     sørg for at separate paneler er tilstrekkelig koblet langs
    skjøten
    9. Test og evaluer for EMC gjennom hele
    utviklingstiden
     Nortelco tilbyr et nærmest komplett sortiment innen test
    og måleutrustning for EMC. For ytterlig informasjon gå
    til www.nortelco.no/instrument/emc/emc.html.
     Et gammelt triks som ofte ble brukt av erfarne
    radioingeniører, var å bruke en gammel bærbar
    FM/AM radio (med ferrittstav antenne). Ved å stille inn
    utenfor stasjoner, altså med ingen mottatte signaler,
    bruker man denne til å finne de støyende delene av
    kretskortet.
    Dette er primitivt, men effektivt og ikke minst billig. Jo
    dårligere kvalitet på radioen jo bedre vil den virke. Du
    flytter ganske enkelt ferrittantennen og finner stedet
    som genererer mest støy i høytaleren. Dette vil ikke
    være veldig nøyaktig, men du vil raskt lære hvilke
    områder hvor støyen kommer fra.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kr.6500-

Ultimate Ground | GutWire Audio Cables

Renaissance Audio i Bergen har en.
    Forundrer meg ikke. Det er så koko at jeg har vanskelig for å finne ord.

UG-US-690.jpg

Ideen er tydeligvis å kortslutte signaljord til nettjord: http://gutwire.com/?page_id=1334
    Your components are grounded. Your AC wall outlet is grounded. Why aren’t your circuit boards? We’ve found that most audio circuit boards are not connected to an AC ground leading to less than optimal sonic results. Our Ground Cables improve the performance of your system by providing these boards with a direct path to ground.
    I beste fall gjør det ingen ting (hvis signaljord allerede er koblet rett på chassis og chassis rett på nettjord), men hvis apparatkonstruktøren valgte å sette signaljord forskjellig fra chassisjord hadde vedkommende muligens en grunn til det.

Et hint kan finnes her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-2.html#post1385658

Edit: The Absolute Best Right Way To Do It: http://www.rane.com/note110.html

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.823
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ekstra positivt at det er importøren av produktet selv som anbefaler.
    Til trådstarter. Du har fått endel tips og råd. Det er bare du som kan ta valget. Har du ingen problemer med brum, støy etc. så ser jeg ikke noen grunn for at du skal investere i noe som helst av slike produkter.

Et annet tips: Ta rådene du får fra selgere med en klype salt. De er gjerne ikke relevante for nettopp deg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn