Jording i Diy apparater

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.549
Hej nogen som kan forklare hvordan jeg bedst udfører jord inde i mine diy apparater for at få glæde af Skærmede netkabler , fælles " Padde" og forbindelse til jord i "netskabet." eller tavlen.

Har netop fået noget tilsyneladende meget godt skærmet LMC. Lederne er forholdsvis tynde så for at få glæde af det skal jeg nok have forbindelse gennem dette mellem apparaterne.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Vel... du kan jo benytte Pass sin strategi:

* Nettjord koples til chassis nær strømkontakten med kabelsko og egen skrue kun for dette formålet. Bruk en slik "vindmølleskive" som skaper bedre kontakt og også forhindrer at skruen løsner.
* All signaljord i forsterker tas fra ett punkt på selve forsterkerkortet. Dette punktet jordes også via 10 ohm 4,5A NTC thermistor til nettjord.

I selve strømkabelen er det en egen jordleder. Den kopler du til i begge ender. Skjermen behøver du bare kople til i Schuko-enden.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.549
Tak så må jeg købe sådanne NTC termistor. Har set det udført med 10 ohm i serie med dioder i antiparallel.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg pleier å bruke 4,7-10 ohm 10W motstand mellom jord-inntak og chassi. Og der det er mulig: 10+ ohm (1/2-2W) fra signal/psu-jord til chassi
Dette vil eliminere evntuelle jord(brum)sløyfer, og fremdeles gi sikkerhet. (Nok til at sikringen i veggen slår ut, om noe skulle løsne)

Arne K

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.549
Tak for svarene . Har netop bestilt 10 stk NTC.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Jeg er helt Nazi på å isolere vekk signaljord fra chassi,
har moddet mye utstyr ved å isolere vekk signaljord,
Opplevde det kun som posetivt.
men det funker best om alle apparater er skikkelig jordet til samme kursen (helst dedikert)
alle chassiene er dermed koblet sammen til samme jordplan via jord og leder dermed vekk ev RF og annet dritt,
om det skulle oppstå spenningsforsjeller mellom aparatene (feks fra store trafoer i metallchassi) vil ikke det gå strøm mellom aparatene men gå via jordlederen til veggen og videre nedover mot sikringsskapet og tilslutt ut av huset og tilbake til moder jord (fra jord er du kommet, til jord skal du bli)
All signaljord er koblet sammen via sjermen i signalkablene, det burde dermed ikke oppstå noen spenningsforsjeller eller jordingssløyfer.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.549
Jeg er sandelig glad for det virkeligt gode svar. Dette er et område jeg totalt har gået udenom indtil nu. Tidligere var jeg modstander af skærmede kabler. Nu giver jeg det helt klart hele armen i den retning og så får vi se.

A

audiosan

Gjest
enig i mye her:) signaljord bør separeres TOTALT fra GND. ellers kjører jeg(med dual mono) en CL-60 NTC fra hver PSU til felles chassis jord. og skjermer power kabel KUN i stikk ende. (denne skjermen er her for å hindre støy fra å finne veien FRA strømnett til følsomme signal kabler og lignende). kan sikkert kobles sammen med chassis jord også, om signal jord er helt separert.

Sist redigert:
A

audiosan

Gjest
Jeg er helt Nazi på å isolere vekk signaljord fra chassi,
har moddet mye utstyr ved å isolere vekk signaljord,
Opplevde det kun som posetivt.
men det funker best om alle apparater er skikkelig jordet til samme kursen (helst dedikert)
alle chassiene er dermed koblet sammen til samme jordplan via jord og leder dermed vekk ev RF og annet dritt,
om det skulle oppstå spenningsforsjeller mellom aparatene (feks fra store trafoer i metallchassi) vil ikke det gå strøm mellom aparatene men gå via jordlederen til veggen og videre nedover mot sikringsskapet og tilslutt ut av huset og tilbake til moder jord (fra jord er du kommet, til jord skal du bli)
All signaljord er koblet sammen via sjermen i signalkablene, det burde dermed ikke oppstå noen spenningsforsjeller eller jordingssløyfer.
aha. det er her de har tatt ordtaket fra ja: fra jord er du kommet, til jord skal du bli:D
men dette med signal skjerm funker vel helst best om det er balansert?

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg pleier å bruke 4,7-10 ohm 10W motstand mellom jord-inntak og chassi. Og der det er mulig: 10+ ohm (1/2-2W) fra signal/psu-jord til chassi
Dette vil eliminere evntuelle jord(brum)sløyfer, og fremdeles gi sikkerhet. (Nok til at sikringen i veggen slår ut, om noe skulle løsne)

Arne K
Det er vel ikke regnet som helt bra sikkerhetsmessig med motstand mellom chassis og nettjord, men du vet sikkert hva du driver med her som ellers. ;)

Jeg isolerer alt fra chassis, så jeg slipper det der. Slik jeg gjør det nå med Zen V9, samles alt - psu-jord, signaljord og plusshøyttalerterminal (sic!) i ett jordpunkt, og eneste mulige jordsløyfe går via nevnte 10 ohm til nettjord. Blir bra!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
230V/10 ohm= 23A -har du større sikring på kursen? En CL60 /NTC kan brukes; vil senke motstanden OM det skulle gå strøm igjennom (for deretter å slå ut sikringen).
Jordingen er der for din sikkerhet. Ingen andre grunner.
Kunne like gjerne vært "dobbel-isolert".
Myndighetsmessig(Nemko) er det flere sikkerhets-klasser, og om du ikke har jord, er det krav til at den interne tilkoblingen har ørlite større avstand til metall / bedre isolert. (En liten plast-bit kan gjøre forskjellen).

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
3.796

Arne K
Det er vel ikke regnet som helt bra sikkerhetsmessig med motstand mellom chassis og nettjord, men du vet sikkert hva du driver med her som ellers. ;)

Jeg isolerer alt fra chassis, så jeg slipper det der. Slik jeg gjør det nå med Zen V9, samles alt - psu-jord, signaljord og plusshøyttalerterminal (sic!) i ett jordpunkt, og eneste mulige jordsløyfe går via nevnte 10 ohm til nettjord. Blir bra!
Jeg tror at en slik 10 ohms motstand kan ha mye for seg ved diy. Det forutsetter selvsagt at (signalminus/skjerm) hentes fra signaljord.
Mange ferdigbygde komponenter henter signalminus i chassis.

Når det gjelder en motstand på nettjord som ble nevnt, så kan jeg legge til et det finnes slike motstander på nettjord i Nordost sin dyre padde. Tror neppe de er på 10 ohm, men prinsippet er vell det samme, å øke impedansen i jordsløyfen. En annen variant av det samme er selvsagt å bruke lite tverrsnitt på jordlederen.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
3.796
230V/10 ohm= 23A -har du større sikring på kursen? En CL60 /NTC kan brukes; vil senke motstanden OM det skulle gå strøm igjennom (for deretter å slå ut sikringen).
Myndighetsmessig(Nemko) er det flere sikkerhets-klasser, og om du ikke har jord, er det krav til at den interne tilkoblingen har ørlite større avstand til metall / bedre isolert. (En liten plast-bit kan gjøre forskjellen).
Jordingen sørger også for å lede bort lekkstrømmer fra kapasitive reaktanser som emi common-mode filter og trafoviklinger. Det som nevnes med sikkerhetsklasser er i bunn og grunn ulike nivå på lekkstrømmer fra disse.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Jordingen sørger også for å lede bort lekkstrømmer fra kapasitive reaktanser som emi common-mode filter og trafoviklinger. Det som nevnes med sikkerhetsklasser er i bunn og grunn ulike nivå på lekkstrømmer fra disse.
Jepp quoter denne Hedde:), i tillegg til de lovpålagte kravet om å gi beskyttelse for brukeren er jordingen med på å drenere vekk dritt som fins i systemet (les chassi)
Siden stereokomponnter somregel har trafoer og andre ting det går strøm i vil det induseres i et metall chassi,
i tillegg bestråles vi med en mengde dritt fra omgivelsene.
Chassiet blir dermed en gedigen antenne som plukker opp støy fra både innsiden og utsiden.
Jodlederen kortslutter effektivt denne støyen slik at chassiet kan fungere som en egnet beholder for sensetivt elektronikk slik som stereo komponeneter er

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Svært lite induksjon i et alu-chassi (u-magnetisk)
Jordlederen er minst like mye "antenne", -shit goes both ways.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.549
Jamen alu er ikke umagnetiskt i forbindelse med store strømme.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvis det går store strømmer i chassis, er vel RF-støy det minste problemet? :)

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
3.796
Typisk støy fra en 3nF common-mode kondensator i en klasse II komponent (2 leder, dobbeltisolert). Klasse I komponenter (f.ex en moderne DAC) har typisk 40 nF common-mode kondensatorer.

Tar det med som ett bilde på hva slags frekvenser støyen består av. Virkeligheten kan være værre enn dette.

leakage noise 3nf.jpg

Kilde:
UNDERSTANDING, FINDING,& ELIMINATING GROUND LOOPS IN AUDIO & VIDEO SYSTEMS
2005 Generic Seminar Template

Bill Whitlock
president Jensen Transformers, Inc.

http://www.hifisentralen.no/forumet...kurs-na-r-det-gjelder-hifi-3.html#post1491572

Topp Bunn