Jordingsfeil? Hummelyd på splitter ny Pro-Ject spiller.

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei. Jeg er ny her, men vil si at jeg har lært masse om både lyd og platespillere ved å søke opp problemer her tidligere, men nå trenger jeg altså litt mer hjelp.

Forrige uke anskaffet jeg meg en Pro-Ject Debut Carbon Esprit.
Etter å ha satt den opp med jording til RIAA-trinn og hele pakka har jeg nå i en uke spilt den inn.

Lydmessig er jeg forsåvidt fornøyd, til tross for at det sikkert finnes bedre alternativer der ute.

Derimot har jeg de siste dagene blitt mer og mer oppmerksom på en "buzzelyd" som kommer når jeg har anlegget over et visst volum (ikke særlig høyt), og tonearmen blir løftet eller er i hvileposisjon. Lyden forandrer også karakter dersom hånden min nærmer seg tonearmen. Jeg har forsøkt å gå over jording på nytt, koblet ut TV og andre elektriske apparater og byttet uttak for strøm til spilleren, men ingenting hjelper...

Det som er saken er at når jeg hører på platene mine så hører jeg ikke noe til denne buzzelyden, og jeg opplever heller ikke noe nevneverdig støy hvis jeg spiller veldig høyt.

Utifra hva jeg vet til nå tror jeg det kan være tre problemer:
1. Det er noe galt med Pickupen/armen på platespilleren i ledningene som gjør at den ikke er ordentlig isolert.
2. Det må jordes på en helt annet (og sikkert mer finurlig måte).
3. Jeg bor i en liten leilighet med elektrisk varme og få planter, dermed er det for tørt i rommet og det bygger seg opp spenning.

Hjelp taes imot med stor takk!
Og dersom feilen er bagatellmessig og kan fikses lett blir jeg egentlig bare glad da jeg er relativt ny i vinylverden. :)
Mvh. TheAllerV
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Tror det er noe med jordinga eller feedback et sted! Tips: Ta en tlf til forhandleren, og om mulig, hev kjøpet..den har nok en prodfeil. Se deretter på mulighet for å få en Rega RP3 isteden..
 

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Det virker som de sitter greit, men jeg er ikke veldig kjent med kobling av pickup da dette er min første platespiller.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Fargekoding?? ProJect pleier å være gode på "failsafing"...
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det kan være noe annet i rommet som gjør at pick-up'en plukker opp støy, evt forsøk å flytte spilleren. Du bruker vel en kabel som er godt skjermet? Det er viktig med platespillere men husk at de uansett plukker opp mer støy enn f.eks cd-spillere
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg har vært borti dette 2 ganger. Ene gangen må det ha vært feil på PUen, for da jeg skifta kom lyden bort. Den neste gangen var da jeg hadde kommet borti knappen for MC/MM :p Brummingen forandra seg om jeg kom nært PUen med hånda, og forsvant om jeg tok i arma.
 

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg har vært borti dette 2 ganger. Ene gangen må det ha vært feil på PUen, for da jeg skifta kom lyden bort. Den neste gangen var da jeg hadde kommet borti knappen for MC/MM :p Brummingen forandra seg om jeg kom nært PUen med hånda, og forsvant om jeg tok i arma.
Veldig lignende mitt problem. Kanskje det er noe galt med PU da. Det er en Ortofon 2M Red som var fabrikkinstilt. Phono-boxen er riktig innstilt til PU, så den skal ikke være problemet.

Til Auditor: Ledningene er i farge hvit, blå grønn og rød, og alle går inn i armen. Ut av armen går det en liten sort ledning:
 
Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Innlegg
1.369
Antall liker
740
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Koble på jord først. Min Espirit hadde samme symptom. Tynn ledning påkoblet terminal mellom rca ut og til forsterker. - case closed (for min spiller)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Skjønner...På 2M Red, og alle Ortofoner, er det fargekodet på hver pinne med en bitteliten fargekrage..du har sjekka at disse stemmer overens mellom pickupkabler og kontaktstift? Så det ikke er kobla feil et sted der? Fabrikken kan ha gjort feil..hva som er hva står i manualen..Fin match med 2M og Esprit, forresten..og se om Arilds tips funker før du sjekker det!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Har du mulighet for å flytte på riaatrinnet og se om det skjer noe? Dersom riaa plasseres for nær opp til store strømforsyninger så kan det gir utslag.
Skjer det noe om du kobler ut jordlednningen mellom platespiller og riaa (ikke koble jord til riaa).
 

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Ser ut til å være riktig koblet. Den grønne ledningen har ingen kode ved sin inngang, men da de andre tre er riktig plassert kan denne vanskelig være feilplassert, hehe..
Jeg har koblet jordingen rett til phono-boxen, trodde ikke dette skulle være noe problem.

Har flyttet litt på riaatrinnet uten hell. Og uten jordingen blir det bare værre. Jeg skal prøve å flytte den enda mer :)
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Kommer lyden fra begge høyttalerne eller bare fra den venstre?
 
V

vredensgnag

Gjest
Sjekk koblingene - det hender at kablene er satt på feil. Skjedde meg - kjøpte et headshell av en annen, og sjekket ikke at kablene var korrekt påmontert. Fikk jordingsbrum, lot seg lett løse ved å koble om rød og hvit i mitt tilfelle.

Du må altså sjekke om ledningene er satt rett på headshell, og ikke bare koblingen til PU.


Skjermbilde 2013-01-29 kl. 20.03.51.jpg
 
Sist redigert:

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Sjekk koblingene - det hender at kablene er satt på feil. Skjedde meg - kjøpte et headshell av en annen, og sjekket ikke at kablene var korrekt påmontert. Fikk jordingsbrum, lot seg lett løse ved å koble om rød og hvit i mitt tilfelle.

Du må altså sjekke om ledningene er satt rett på headshell, og ikke bare koblingen til PU.


Vis vedlegget 180224
Ledningene er koblet riktig etter fargekodene på spilleren, men ikke helt likt din tegning.

Har lyd i begge kanaler, forresten, og hører ikke denne støyen under avspilling.
 
V

vredensgnag

Gjest
Tegningene under viser standard koblingsskjema som korresponderer med hvordan signalet vil bli behandlet av tilkoblede komponenter. Du burde prøve å koble PU slik at det blir rett inn i armen, om brum forsvinner har du funnet feilen.
Jeg tok for gitt at ledningene var koblet rett på mitt headshell, men fant heldigvis ut av det før jeg begynte å lete etter jordingsfeil alle andre steder. (Og det var et meget lavt brum, så bra at jeg hurtig fant kilden).

Tegningen kommer fra SoundFountain, og de vet hva de prater om.

Phono CARTRIDGE Mounting, TONEARM Alignment TOOL, TURNTABLE Set-Up, VTA, LTA, Adjustment of BIAS Compensation.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Spilleren må jo jordes, da..Pro-Ject har jordingskabel med spadeterminal..Men en Rega har innvendig jording- altså ingen ekstra, synlig jordkabel..Virker som alt er OK koblingsmessig...da er det kanskje noe med PUen, da....
 

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Kan hende det er jeg som er helt på viddene her, men jeg har siden dag 1 hatt den jordet fra platespiller til riaa-trinnet, noe som jeg har forstått som riktig.
kan nevne nå at denne buzzingen også kommer dersom platespiller er koblet fra strøm, men riaa-trinn er på og koblet til forsterker, men ikke dersom riaa-trinn ikke er koblet til platespiller (da hører jeg kun den meget lave lyden fra trinnet hvis jeg skrur svært høyt opp).
Tror jeg skal stikke innom forhandler i morgen og klage.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Spilleren må jo jordes, da..Pro-Ject har jordingskabel med spadeterminal..Men en Rega har innvendig jording- altså ingen ekstra, synlig jordkabel..Virker som alt er OK koblingsmessig...da er det kanskje noe med PUen, da....
Kan være lurt å teste alle mulige jordingsalterativer. Jeg har alltid noen ekstra jordingskabler tilgjengelig da jeg opplever at dette med brum varierer fra riaa til riaa og step up til step up.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Jeg hadde et lignende problem på min Rega RP3.
Den plukket opp støy uavhengig av riaa, pickuper, strømkretser, forsterkere, kabling, you name it. Den duret forøvrig også mer hvis andre kilder var tilkoblet forsterker.
Armen hadde i dette tilfellet skylden.

Men levér tilbake spilleren, slik skal det ikke være.
Glipper i kvalitetskontrollen skjer, jeg er på RP3 nummer to pga defekt arm. Den første Brio-R jeg fikk ble erklært DOA, der måtte jeg også på nummer to for å få et fungerende produkt.


mvh
Bollis
 

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Tror jeg tar den ned på Soundgarden i morgen. Ettersom de sannsynligvis må sende denne i retur er det kanskje muligheter for at jeg istedet kan oppgradere, mot mellomlegg, til en RP3 med elys2, virker som en favoritt hos mange. Hvis ikke liker jeg forsåvidt spilleren, men håper jeg ikke må vente på reperasjon da den kun er 8 dager gammel og jeg vil snurre flere plater.

Takk for all god og nyttig hjelp og info forresten :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Den oppgraderinga fra Pro-Ject til RP3 kan fort vise seg å være den fineste lydinvestering du har gjort noensinne! Lykke til.
@Bollis: Du har vært mer enn lovlig uheldig også...det der skjer ikke ofte fra Southend..
 
Sist redigert:
A

aair

Gjest
Kan hende det er jeg som er helt på viddene her, men jeg har siden dag 1 hatt den jordet fra platespiller til riaa-trinnet, noe som jeg har forstått som riktig.
kan nevne nå at denne buzzingen også kommer dersom platespiller er koblet fra strøm, men riaa-trinn er på og koblet til forsterker, men ikke dersom riaa-trinn ikke er koblet til platespiller (da hører jeg kun den meget lave lyden fra trinnet hvis jeg skrur svært høyt opp).
Tror jeg skal stikke innom forhandler i morgen og klage.
Hvilke kabler bruker du mellom platespiller og riaa? Om de ikke er skjermet, kan det være lurt å prøve ut dette.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Lurt, Aller! DET ER IKKE SPØRSMÅL ENGANG..DEN DER HAR DU BYTTERETT PÅ..Så gjør det, og be om å få oppgradert til en RP3...det er nemlig platespillermarkedets største juvel..Kan vel hende det blir et lite mellomlegg, men det er det verd...tro meg..
Hvis du ikke får/vil betale ekstra for det, bestiller du en RP1 med Performance Pack på- kanskje i Union Jack Limited edition..hehe..
Den spiller uansett bedre enn Pro-Jecten din..
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den oppgraderinga fra Pro-Ject til RP3 kan fort vise seg å være den fineste lydinvestering du har gjort noensinne! Lykke til.
@Bollis: Du har vært mer enn lovlig uheldig også...det der skjer ikke ofte fra Southend..
Nå spiller slett ikke en Debut Esprit så verst, da. Varianten med karbonarm spesielt. ...Selv om en RP3 med 63% høyere pris strengt tatt burde spille bedre. Jeg synes Rega ser litt bedre ut i finishen, og er litt mer egnet for senere oppgraderinger grunnet mer kurant monteringsavstand på arm, samt at det finnes en del ettermarkeds-oppgraderinger til Rega.

Jeg har forresten hørt ganske mange historier om slett kvalitetskontroll på Rega-spillere i det siste, så det virker som det skjer mer enn du tror. Heldigvis har jeg i samme omganger også kun hørt solskinnshistorier om velvilje fra forhandlere og produsent når problemene har oppstått, så det er kun et lite irritasjonsmoment. ...Men skjer, det gjør det.

Den spiller uansett bedre enn Pro-Jecten din..
Hvordan kan du være så skråsikker på dette hele tiden? Greit du liker Rega, men alle andre jeg har snakket med om dette har et vesentlig mer nyansert syn på saken. RP1 er nok et minst like godt valg som Debut, men det er ikke noen utklassing slik du beskriver det.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg er enig med Dazed her. Etter å ha sjekket internasjonale forum står Rega og Pro-Ject svært nær hverandre i de samme prisklassene. Noen sier at Rega er bedre på rock, og at Pro-Ject spiller roligere musikk bedre. Noen sier at Rega slår Pro-Ject på høye volumer, og at Pro-Ject slår tilbake på lavere. Sånn kunne jeg har fortsatt. Diskusjonene er mange, og felles for dem alle er at de aldri konkluderer. Det jeg legger merke til er at det tydeligvis er flere Regaeiere der ute enn det er Pro-Jecteiere. Det har jo sine konsekvenser. Pro-Ject har vel ikke den salgshistorikken som Rega har, og dermed blir det langt flere Regaeiere som uttaler seg, og alle liker jo sin egen spiller best. Sånn er det jo med oss mennesker. På meg virker det som om det er ett fett hva du velger, fordi gjennomgangstonen er at begge merkene er gode uansett sett opp mot prisklassen de ligger i.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Svært så synd, dette da..men 25 års erfaring, ører, lydteknisk utdannelse og tidligere eierskap av to Pro-Jecter burde gi rom for å være skråsikker..for min egen del..
Jeg har satt opp, retta feil og tipsa om ca 3000 systemer, over hele Europa på den tida, samt noen i USA og Marokko-uten en eneste klage.. siste Pro-Jecten står i Spania- Så jeg står fast på tipsa mine...DCE- og alle andre- Pro-Jecter er gode, de! Men gang på gang- uten min hjelp- ser jeg det samme...Pro-Ject blir før eller siden bytta ut ...mot en Rega.. Det er en grunn til det..en ørets læringskurve, vil jeg kalle det. Som RoDa sa- DCE har i utgangspunktet ingenting som gjør den mer morsom enn en feit CD-spiller.. men jeg har satt opp flere sett med vellykka Pro-Jectlyd..ingen fare..Hvorfor- annet enn for å lære- skal du legge 5-10 000 på budsjettspillere som før eller siden blir bytta ut, hvis du kan teste disse ordentlig mot en Rega først, og - mest sannsynlig- ende med det som over tid har blitt verdens mest ikoniske platespiller? Da har du spiller til du legger deg i trehuset med blomster på taket, nemlig! Dessuten..ovennevnte Pro-Ject har tydeligvis en feil, og skal byttes..og da er det greit å lære av det, og unngå det jeg kaller en novisefeil!! Armen på en Rega kan følge med oppover oppgraderingsstigen seinere også. Karbonarmen har begrensninger både i lengde og pickupvalg, men en 303 tåler glatt både Kontrapunkt C og Windfeld...ikke akkurat falsk økonomi, vel.. Klart nok, folkens?? Se ellers tråden for valg mellom Esprit og Thorens..der har både jeg, RoDa og Impulse flere innlegg som bør overbevise de fleste av dere...men som jeg- for hundreogfemtiende gang på siste uka har prøvd å fortelle i alle tråder...match er alfa og omega!!
 
Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg visste ikke at du solgte Rega Auditor?
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Er du frekk eller?? Kutt ut personangrepene!! Det gjør jeg IKKE, Frode! Men veit en god del om dem, ja..For de av dere som ikke husker de første generasjonene, var det Audioscan, og seienere Hi Fi Klubben som importerte dem hit. Så mitt første møte med disse komponentene var på Hi Fi Klubben for 25 år siden! Klart?? På den tida hadde jeg ikke helt blitt moden for Rega, og endte med NAD og Celestion som første system!!! DET skal sies, at Pro-Jecter bodde hos meg helt fram til jeg kjøpte P5...og jeg lærte mye av dem...
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Det var ikke noe forsøk på å være frekk. Jeg trodde faktisk at du jobbet med eller for Rega med utganspunkt i det du skrev over her.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Terskelen for påstander om personangrep begynner å bli så lav at det snart ikke er noen fare for å snuble i den engang. ;)

Auditor: Tror ingen har angrepet deg. Jeg reagerte bare på det jeg syntes var litt overdreven og uproporsjonal forherligelse av Rega i alle sammenhenger. Jeg har sagt det jeg hadde å komme med i den diskusjonen, forøvrig.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Ok, Dazed! Prøv å leve med Regas elektronikk, du...vi er nok ikke så uenige...du må bare få dem inn under huden først- de kryper nemlig dit..hehe..spesielt om de matches med fex Sonus Faber..som jeg har her..
Jeg har lav terskel for personangrep, ja..hehe
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Ok, Dazed! Prøv å leve med Regas elektronikk, du...vi er nok ikke så uenige...du må bare få dem inn under huden først- de kryper nemlig dit..hehe..spesielt om de matches med fex Sonus Faber..som jeg har her..
Godt du vet best.

I tester utført av kjente blader kommer stort sett Rega og Pro-ject likt ut så det bør være et fett. Uansett så kunne jeg ikke tenkt meg en rimelig strikkspiller uavhengig av merke, jeg vet bedre (DD).
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.686
Antall liker
17.778
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
DET ER IKKE SPØRSMÅL ENGANG..DEN DER HAR DU BYTTERETT PÅ..
Nope - not at all - om ikke dette er en tilleggsytelse som butikken/salgsstedet gir. Dette faller inn under ordinært garantiansvar, der produktets feil primært skal utbedres/repareres.

Ellers så må jeg legge til at jeg begynner å lure fælt på hvorfor i all verden jeg ikke kjøpte Rega igjen:cool:
 
Sist redigert:

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Hei ptb.
ser du har en Thorens TD 150 under modding. Har du noe tips?
Har du funnet noen arm, som er bedre enn kugelarma ? Har et par stående. Off topic, så send gjerne en Pm.

Angående project så selges nå Linn Lp 12 under navnet Majic, med Project 9cc arm og mm pu. Blir en helt annen pris enn vi snakker om her, men karbonarmene fins det en god del PU for. Fin arm for oss m Shure Pu, fra søttitallet også.

mvh Huldra57
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg skal jo være forsiktig her selv, da Linn har utstyrt min LP12 med en Pro-Ject 9cc arm. Spillere fra Oracle til priser rundt 50 000 kr er også utstyrt med denne armen, så noe riktig gjør Pro-Ject.
 
Topp Bunn