Jotun Optimal eller Drygolin Extrem?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Tiden er kommet for maling av fasadene. Det skal vaskes, skrapes og males to strøk i hvitt. Ser ut til at de to ovennevnte er blant de oftest anbefalte malingstypene. Noen her som har noen erfaringer og tips å dele?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Drygolin Extrem maling.
Holder lenger. Lett å male, lukter lite. Vertkøyet og maler mm. kan stort sett vaskes rent med vann, litt white spirit til de vanskelige flekkene. Suveren IMHO.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.402
Antall liker
37.288
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg holder på med vanlig Drygolin maling på husveggene nå. På hytta i fjor brukte jeg vanlig Drygolin oljedekkbeis på tre fasader og Drygolin Extrem oljedekkbeis på den mest værutsatte fasaden. Problemfritt.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.181
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Handlet selv noen 10 litere i dag med Drygolin Extrem oljedekkbeis til min nye garasje, har grunnet med Visir med pigment, håper dette blir bra og vedlikeholdsfritt en 10 år's tid.... gjerne litt lenger ;D

Men fyttikatta det er dyrt...... vi har akurat satt opp en 50 kvm garasje, maling og grunning til denne inkl noen nye pensler kommer på rundt 8k, det er jo nesten en ok pickup eller en god stabel med musik 8)
 
S

smog

Gjest
Optimal har jeg meget god erfaring med. Fin å arbeide med og gir en fin glans. Tror også holdbarheten er god.
Har en svoger som jobber i Jotun ;)

Mvh
Even
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Har nettopp malt litt med Optimal, og den dekker ikke godt nok. Må ha 3 strøk etter grunning, og da blir det dyrt med 1200 kroner spannet. Drygolin koster vel ca 600 kr, og dekker bedre.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Takk er for alle innspill. Jeg får gå litt i tenkeboksen, snakke litt med folk i malerbutikker osv.
 

orion

Medlem
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
44
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg håper virkelig at Optimal er bra/best!
For jeg klinte 90L på veggene ifjor :D

Selger påsto at det var slutt på skraping av vegger, med dagens malinger. Kan det stemme?
Har alltid brukt oljedekkbeis, for å slippe skrape jobben.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Slutt på skrapingen kommer helt ann på hva som er under og ikke mye selve malingen,
har en vegg på huset mitt som skal skrapes rent, treverket er sausa inn med all verdens oljer
trolig også malt med linolje tidligere.

Forskjellen på vannbasert (optimal) og oljebasert (drygolin) maling er at førstnevnte kun legger seg som en hinne
utenpå treverket, grunning med visir som inneholder olje er da ett must.
Oljemaling trekker inn i treverket.

Optimalen skal visst være en lek å jobbe med, om du ikke bor spesiellt værutsatt sted
så er vanlig drygolin vel så bra som drygolin extreme. Med fargen Hvit så er ikke falming noe tema heller
villa da valgt drygolin. Forøvrig så er Gjøco sin villa maling tilsvarende som drygolin og
Gjøco exclusive tilsvarende som extreme, men koster noen hundre lapper mindre for 10litern..
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.141
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Tiden er kommet for maling av fasadene. Det skal vaskes, skrapes og males to strøk i hvitt. Ser ut til at de to ovennevnte er blant de oftest anbefalte malingstypene. Noen her som har noen erfaringer og tips å dele?
Hvor bor du?
Kanskje like viktig.
Sjöl bor jeg paa Toten, har aldri vurdert aa skifte fra vannbasert dekkbeis.
Har prövd baade oljedekkbeis og vannbasert beis. Og like god dekkevne spör du meg.

Haavard
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Haavard skrev:
atonal skrev:
Tiden er kommet for maling av fasadene. Det skal vaskes, skrapes og males to strøk i hvitt. Ser ut til at de to ovennevnte er blant de oftest anbefalte malingstypene. Noen her som har noen erfaringer og tips å dele?
Hvor bor du?
Kanskje like viktig.
Sjöl bor jeg paa Toten, har aldri vurdert aa skifte fra vannbasert dekkbeis.
Har prövd baade oljedekkbeis og vannbasert beis. Og like god dekkevne spör du meg.

Haavard
Bor i Fredrikstad ved en vei med lite trafikk, et godt stykke unna hav men ca 20-30 minutters gange til Glomma. M.a.o. ikke spesielt værhardt mht. fuktighet, men desto mer påkjenning mht. sol og varme. Av anbefalinger som jeg har fått fra butikker hittil nevnes det Optimal eller tilsvarende produkt pga. den økte beskyttelsen mot svertesopp, og at malingstypen virker godt som "visir" mot solen. Det er klart at kvaliteten på grunnarbeidet betyr mye for effekten av malingen man påfører, uansett type.

GnR3: takk for kunnskapsrike betraktninger.
 
Topp Bunn