Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dette må vel settes på kontoen for tastefeil, heller enn mangel på kompetanse, men den var nå litt søt.
    Fra en artikkel på Aftenpostens nettsider i dag om at T-bane og trikkeførere ikke kommer seg tidsnok på jobb fordi bussene ikke går:
    "Også T-baneførere blir ammet av kuttet." :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.189
    Antall liker
    2.713
    50% av journalistene skjønner ikke forskjellen på pluss og minus.

    1356430369767_417.jpg
    ISKALDT: En kvinne lufter hunden sin i Moskva i over 20 kuldegrader julaften. Foto: Reuters

    Jeg er livsikker på at Vidar Enerstvedt egentlig mente under 20 kuldegrader. Men dette surres det med i minst 50% av tilfellene.
    http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10056713
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    7.897
    Torget vurderinger
    0
    Og problemet kunne så enkelt løses med å skrive "mer enn". Hvis man skulle være i tvil mener jeg.:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mye ekkel og smakløs billedbruk i avisene nå. Alle de store avisene konkurrerer om å ha det største og ekleste bildet av mennesker som freser ut spytt og snørr. Like før de begynner med nærbilder av mennesker på toalettbesøk.

    Hensynsløse drittsekker. Folk spiser gjene når de leser avisen. Jeg håper inderlig de blir rammet av moderat alvorlig svineinfluensa hele gjengen.

    Pox on you!

    :(
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tid for litt kverulering:

    Kan det kalles henrettelse hvis vedkommende overlever? Tydeligvis kan det det, i følge VG: "Politimann overlevde Taliban-henrettelse"

    Tidligere har samme avis begått følgende: "Overlevde dødsstup". Jaja, da fikk de i alle fall brukt avisens yndligsprefiks "Døds-".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tid for litt kverulering:

    Kan det kalles henrettelse hvis vedkommende overlever? Tydeligvis kan det det, i følge VG: "Politimann overlevde Taliban-henrettelse"

    Tidligere har samme avis begått følgende: "Overlevde dødsstup". Jaja, da fikk de i alle fall brukt avisens yndligsprefiks "Døds-".
    Nei, det er dårlig norsk. Attentat er et mye bedre ord her.
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Nordlys.jpg

    Kopi fra Nordlys i dag. Det fremgår ikke om det var det at han møtte et hjul eller om det var førerløst som var mest sjokkerende.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg blir litt oppgitt over den ekstreme smakløsheten. En forferdelig tragedie i en nattklubb med flere hundre døde mennesker. Jajemenn! En glimrende anledning til å lage en kavalkade, en hitliste over de beste nattklubbrannene de siste årene. Noen burde fått seg en på trynet så fortannen datt ut.

    kavalkade.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.228
    Antall liker
    9.563
    Så følgende overskrift i VG/DB her om dagen: "Han siktet på meg med et maskingevær mot pannen"
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.268
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Like stor som en katt? Greit å vite for de som er så unge de ikke aner hvor stor en blyant er - eller kansje ikke vet at blyanter finnes.
    Kanskje journalisten var redd for at de unge skulle tro at en sigarhai er på størrelse med en fet kubaner.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvor reiser balkonger når de skal på ferie? (Fra Dagbladet idag) : Lee Charie falt sju meter fra en balkong på ferie.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    541
    Bør man forvente litt høyere kunnskapsnivå hos journalister enn hos leserene?

    http://www.mediedager.no/pub/pub_news.php?aID=464

    - Jeg ble nesten sjokkert. Nei, korriger. Jeg ble, og jeg er sjokkert over allmennkunnskapen blant norske journalister og redaktører. Det er flaut, pinlig, og til dels skremmende det som resultatene av undersøkelsen viser. Det står til stryk, sier Frank Aarebrot, professor i sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen.

    eksempler:

    • 36 prosent av norske journalister tror at KS er en fagforening for kommuneansatte, mens det er 33 prosent av redaktørene som tror det samme. Blant publikum er det ”bare” 32 prosent som tror KS er en fagforening.

    • 27 prosent av journalistene, og 13 prosent av redaktørene har ikke fått med seg at det er staten som nå eier og driver helseforetakene og de offentlige sykehusene. Blant publikum er det 39 prosent som ikke vet dette.

    • 31 prosent av journalistene og 25 prosent av redaktørene vet ikke at et primærvalg er et nominasjonsvalg. Blant publikum er det 65 prosent som ikke vet dette.

    • 82 prosent av journalistene og 81 prosent av redaktørene vet ikke at USA er medlem av OSSE (Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa). Blant publikum er det ”bare” 76 prosent som ikke vet dette.

    • 41 prosent av journalistene og 33 prosent av redaktørene vet ikke at det er FN som har gitt NATO i oppdrag å delta med militære styrker i Afghanistan. Blant publikum er det 51 prosent som ikke vet dette.

    Det kan lett komme litt skjevt ut dette, og betyr ikke nødvendigvis at journalister er så dumme som det kan fremstilles som.

    Nå vet jeg ikke hvor mange og hvilke spørsmål journalistene fikk, undersøkelsen ble sikkert foretatt med journalister som skriver om mote og livsstil etc også. Men poenget er at her trekkes det frem spørsmål som gir overraskende svar og som setter journalistene i et dårlig lys som dumme og uopplystd. Dog stiltes det sikkert mange spørsmål journalistene svarte bedre på enn snittet også.

    Fremstillingen din blir således skjev og unyansert.

    ---

    I avisene skrives det mye jeg ikke liker eller er enig i, ta f.eks. livsstil (trening og kosthold) hvor avisene ofte forvirrer leserene heller enn å bidra med faktabasert kunnskap fagmiljøene enes om. Plutselig skal dem drive sensasjonsjournalistikk a'la "dette bør du gjøre for å gå ned i vekt", og så deler dem svæi fagmiljøet et svært omstridt opplegg som f.eks. Brittney Spears tok av 7 kg med (da må det jo være noe i det). Neste uke så leser man om produktet man bør ta for å gå ned i vekt, eller en annen løsning. Totalt sett noe som evner til forvirring heller enn nyttig lesing.

    Men jeg er ikke dummrre enn at jeg vet det er å selge dem skal, og da blir det hva som gjelder. Dømmer da ikke journalistene som dumme selv om dem skriver om Sputnik på heisatur med gjengen, vet det er mange som leser slik og at det selger selv om jeg blar fort forbi rampelys-delen.

    I mine øyne og med min dømmekraft opplever jeg journalistene som mer oppegående og kunnskapsrike enn snittet, noen av dem finner jeg også fornøyende å lese og leser alltid hva dem mener (synes dem skriver bra selv om jeg ef uenig i innhold til tider).

    Dog er det også journalister jeg har lest en del av, uten at det dem har kommet med slår an hos meg.

    Leser dog aviser som underholdning heller enn for å lære meg noe eller innhente faktaopplysninger, det kan man skaffe seg andre steder. Det er greit å være kritisk til journalistikken, men her latterliggjør du dem som står bak den.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.097
    Antall liker
    6.418
    Tror jeg foretrekker å titte på aper, ja.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tid for litt kverulering igjen.

    Aftenpostens nettutgave i dag: "Mange TV-seere uttrykte sterke reaksjoner på sosiale medier under og etter sendingen på Skavlan i går der han intervjuet Anna Wahlgren om sitt forhold til datteren."

    Slik det står skrevet, får jeg inntrykk av at Wahlgren ble intervjuet om Skavlans forhold til Wahlgrens, eller Skavlans, datter.
    Bytter man ut "sin" med "hennes", kan det bety at Wahlgren ble intervjuet om forholdet til sin, eller Skavlans, datter.

    Det beste hadde kanskje vært å skrive "om hennes forhold til sin datter". Da hadde jeg kanskje sluppet å sitte her og kverulere!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Bedere å stå og kverulere. Da gidder man ikke kverulere om alt. :)

    Det er mye rart som skrives i nettavisene. Mye jeg ikke en gang orker å henge meg opp i. Får si som en nettjournalist sa i en artikkel for ikke så lenge siden: "De ville ikke ta i henne med en spade en gang".

    Noen burde starte en Facebookaksjon for å bevare tanga, som tydeligvis er utrydningstruet. Men forsøket hadde vel heller endt opp med

    tanga-brasilena.jpg
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.097
    Antall liker
    6.418
    VG slo den 9. januar opp det som fremsto som et brannfakkel. «Finansfrue Marte Krogh: Ta dere sammen og tren mer!»

    Marte har etter dette virkelig fått føle folktes vrede.

    Men igår, over tre uker etter VGs innledende oppslag, la avisen ut en beklagelse både på papir og nett. Avisen la samtidig ut den originale teksten fra bladet Mamma. Det var naturligvis ikke det hun hadde sagt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Her har vi det igjen. VG i dag: "Berger én bom fra å ta VM-gull på sprinten. "
    Mao, hadde hun bommet en gang til, hadde hun vunnet.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.268
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Island har visst innført ny valuta: kroner-dollar.


    Capture.jpg


    (Fra E24, men her er det vel muligens hos NTB at det har gått litt fort i svingene)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Merkelig at det holder med LG i norsk for å skrive i en dritt-avis. Men er man kompis av en kompis, så er man. Om 100 år er språket vårt vekk. Globalisering my ass.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror vi skal være glad det ikke har vært noen terroraksjon i Oslo, samme hva Asker og Bærum Budstikke synes å mene: "Sandvika-alarm utløste terroraksjon i Oslo"
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.666
    Antall liker
    28.176
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Muligens litt i overkant nerdete, men i denne artikkelen i dagens BT:

    Sliter med lus på Sotra - bt.no

    Blir en artikkel om hodelus illustrert med et praktfullt bilde av to lakselus i en petriskål. For oss nerder selvfølgelig lett gjenkjennelig.:cool:

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Som de sa i programmet "Trygdekontoret" her om dagen: "Det beste som kan skje Dagladet nå er at Tone Damli Aaberge sklir på en iberia-segle og at Aksel Henie blir bitt av en flått"
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Thomas nevnte vel også noe om at den sneglen gjerne kunne bli klint ut over ansiktet hennes og se ut som noe bukkake også...
     
    N

    nb

    Gjest
    Fin setning på na24.no i dag
    http://e24.no/olje-og-raavarer/naa-kan-usa-igjen-bli-oljeuavhengig/20348727

    Månedlig produksjon er ventet å nå hele åtte millioner fat daglig i fjerde kvartal neste år.

    Mer alvorlig er det at en betydelig del av artikkelen er bygget på en stor misforståelse: Poenget er at amerikansk oljeproduskjon snart er større enn importen. Det får journalisten til å bety at USA blir selvforsynt av olje. Det burde være mulig å skjønne at selv om produksjonen er større enn importen, så importerer de fortsatt olje. Kun dersom produksjonen var større enn forbruktet ville de være uavhengige av import.

    De siste anslagene fra det amerikanske statistikkkontoret for energi viser at USA allerede i år kan bli en nettoeksportør av olje.
    Det har ikke skjedd siden 1995, viser tallene fra U.S. Energy Information Administration (EIA).
    Innen utgangen av neste år vil USA produsere nesten to millioner fat olje per dag mer enn de importerer, ifølge mars-anslagene fra EIA.

    En litt mer innsiktsfull sak om temaet kan leses f.eks her
    http://www.businessweek.com/article...l-imports-will-reshape-the-world-crude-market
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.203
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjært barn har mange navn.. Et lite utdrag fra nrk.no og Ingrid Spilde som journalist...
    Vel mulig artikkelen faktisk kan få ståkarakter?


    snabel.jpg


    Og det er flere etterhvert som artikkelen framskrider...

    Lurer på reaksjonene om vinklingen hadde vært mot motsatt kjønn ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.097
    Antall liker
    6.418
    12 ulike navn på penis er ikke så ille. Sikkert nordlenning.

    Håper de ikke brukte opp hele forkningsbudsjettet på å finne ut om damer foretrekker stor eller liten penis.
    De bør jo sjekke om menn foretrekker små eller store pupper også, når de først er i gang.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.203
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tragisk sak. Blir jo enda mer tragist når vg.no får boltre seg fritt.
    vg.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    7.897
    Torget vurderinger
    0
    Bambadoo,

    Reagerer du på "tekstreklamen" eller den underliggende holdningen til at barn deltar i skyttersport/jakt, og at det derfor lages utstyr i "riktig" størrelse??

    Ser forøvrig at talsmannen for Kentucky State Police omtaler dettte som: "Just one of those crazy accidents". Personlig heller jeg mere i retning av at det er slikt som kan skje skje når du er født inn i en familie der foreldrene "er skyldig IQ"! Evt at IQ er litt mindre enn skonummeret!

    Greit at barn bruker skytevåpen, UNDER FORESATTES OPPSYN! Har man barn i huset er alle våpen nedlåst, ALLTID! End of discussion!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn