Julefest for gatebarn i San Antonio, Cavite City, Filipinene 2024-2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Dårlig med strøm hos unga i går, så mat oppdateringen ble sen...... MEN, maten ble levert som vanlig......... så unga la seg gode og mette også i går.

    Menu from yesterday:
    Milkfish with vinegar, aubergine and green chili, meat omelette, pork with veggies and broth pluss watermelon
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Bestemoren til unga drev og kokte Vaktel-egg som unga går rundt og selger tidligere i dag hvorpå det ene benet på platstolen hun satt på knakk og hun falt slik at hele gryta med kokende vann sprutet utover bena hennes......... så det gikk ikke så bra, bildene er i fra sykehuset i ettermiddag, unga blir passet på av noen av naboene inntil vi vet mer hva som vil skje med bestemoren. Så store brannsår er ikke godt..... faktisk er det jæææææævelig vondt, får bare håpe at huden er noenlunde inntakt.
    Det var en nyhets oppdatering.... desverre ikke av det gode og hyggelige slaget.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå vet vi ikke enda hvor stor skaden er, men ut i fra det ene bildet og størrelsen på bandasjen så er det alvrolig.......... det største problemet med en slik skade er at det meget vel kan være en dødsdom for henne, dette pga økonomi og hvor hun bor. Har man et digert sår som skal gro, så er et varmt fuktig klima kombinert med alt mulig av bugs nede i slummen ikke akkurat den beste combo. Så her må vi bare krysse fingre og tær for at det ikke er sååååå alvrolig og at det for det meste bare er det yttre hudlaget som er skadet, er det de dypere hudlagene som er skadet så må antagligvis de høyere makter stå henne bi.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.223
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Faen......
    Det ser ikke bra ut.
    Om det skulle gå så galt som i verste tilfelle, du beskrev i #1.325, hva skjer da med ungerne?? (Tror du)??
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Må se om det lar seg gjøre og skrape sammen noen ekstra penger for og hjelpe henne med og kjøpe salver og bandasjer og smertestillende tabeletter........ det er jo noe hun kommer til og trenge en god stund fremover. De sa på sykehuset at hun trengte "falsk hud" til og legge oppå ? det ene skadestedet, men at hun ikke hadde noen penger til det, så da ble hun skrevet ut av sykehuset med en regning på 37.000 pesos og en resept på kremer........... velkommen til Filipinene.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Som sagt er unga og bestemoren i en VELDIG vanskelig situasjon akkurat nå og det meste er usikkert. Jeg har vært inne på at jeg skal forsøke og skrape sammen noen penger til bestemoren til innkjøp av bandasjer, sårkrem og hva hun ellers måtte trenge for og få brennskadene til og bli bedre......... det er jo enkelt og greit slik: ........ uten bestemoren har ikke unga noen voksen til og ta seg av de og kanskje ikke noe sted og bo..... og hva da ?......... jeg vil ikke engang tenke tanken på at alt vil gå åt skogen etter at vi har sørget for at alt nå egentlig går bedre enn jeg hadde drømt om at det skulle gå for unga.
    Vi som sponser dette har utgjort en STOR og markant forskjell for de 5 søsknene....... og vel gjort livet til bestemoren litt enklere også......... men uten bestemoren så vet jeg ikke hva som vil skje......... jeg er litt i fornektelse over hva som har skjedd og konsekvensene for unga.

    Jeg ser i dag at vi har fått inn 2 summer på kontoen og den ene av summene har jeg fått melding fra en av våre donatorer at er til hjelp for medisinsk utstyr til bestemoren, den andre vet jeg ikke enda hva er til......... må vente og se om det står noe på melding i banken når det hele blir validert på kontoen.

    Jeg liker ikke og be om donasjoner, MEN jeg må gjøre et unntak nå fordi situasjonen for bestemoren kan fort blir veldig kritisk uten medisinsk hjelp.

    Har vist bildene av bena til bestemoren til min eldste datter (som er akutt sykepleier og operasjons sykepleier) og hun sier at det ikke ser bra ut i det hele tatt og at det burde legges på en "graf" uten at jeg vet hva det er og at dette hele tiden må holdes fuktig og beskyttes utenifra med luftige bandasjer........ hun sier også at det veldig fort kan bli infeksjoner fordi det kommer til og begynne og "veske" og at bestemorens bosted i slummen er værst mulig sted og være med en så stor brannskade.

    Så, hvis noen skulle kunne trå til med litt ekstra hjelp ville det vært til stor hjelp nå.




    Kai1103.24.jpg Kai110324.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå har 2 av våre faste støttespillere donert 800 og 500 kroner til hjelp til kjøp av medisiner, kremer og bandasjer til bestemoren.......... jeg vil dog vente et par dager før jeg sender pengene bortover og krysse fingrene for at noen flere vil hjelpe til litt.

    Kona har snakket litt med bestemoren før i dag, men hun har så store smerter at kona ville ikke plage henne.
    Kona sier at bestemoren sårt trenger penger, men at hun ikke ville spørre oss da hun synes vi allerede gir dem så mye........ kona sier at bestemoren er flau over og trenge ting til seg selv.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    2020, 2021, 2022 og 2023har utartet seg til og bli år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre inn i 2023, skolene er endelig åpnet opp, men det er fremdeles en god delhjemme/online undervisning for de større barna.
    Pga krigen i Ukraina så er prisene på mat og drivstoff av den gallopernede arten og inflasjonen i Filipinene har gått fulsstendig av støvelskaftet og prisen på mange basic matvarer er opp med over 500 % (IKKE skrivefeil)....... dette treffer en fattig befolkning selvfølgelig ekstra hardt og i stedet for at det skal bli mindre fattigdom så eksploderer det den andre veien.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

    Våre planer gjennom 2023 er og ha fast mat-auke til Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.

    Vi skulle svært gjerne hatt i gang vårt lille gatekjøkken igjen hvor vi noen dager pr uke har laget grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle, dette er noe vi har et sterkt ønske om og videreføre, men det krever jo en del økonomiske ressurser........ grunnen til at gjerne vil videreføre dette er at det hjelper mange....... dog lider projektet av at vi ikke har nok penger og det ligger foreløpig brakk, men får vi inn ekstra donasjoner/gaver vil vi straks åpne det opp igjen fordi behovet er ekstremt stort..



    Pr i dag ser det ut til at vi nå har 6 faste som donerer penger hver måned....... og noen ganger kommer det inn litt ekstra penger..... noen ganger ikke, vi er veldig glade for at det er noen av dere der ute som har satt opp en fast donasjon hver måned...... det er det dere donerer vi må forholde oss til.




    2024

    Januar:


    500.-
    200.-
    250.-
    300.-
    1000,- via Vipps
    200.-
    150.-
    600.- fra egen lommebok.

    = 3200.- Sender bortover den 31de med samme opplegg som tidligere


    Februar:


    500.-
    200.-
    250-
    300.-
    1000,- via Vipps
    200.-
    150.-
    600.- fra egen lommebok.


    = 3200.- Sender bortover den 29de med samme opplegg som tidligere (penger sendt 29de)


    Mars:


    500.-
    200.-
    250.-
    1000.- via Vipps
    0.-
    0.-
    0.-
    600.- fra egen lommebok.




    Prisene på Filipinene har gått opp helt sinnsykt i vinter, samtidig driver den Norske kronen med Harakiri....... så jeg er ikke helt sikker på hvordan vi skal få regnestykke til og gå opp fordi kona og jeg tar oss av andre barn også, men vi donerer så mye vi kan og så får vi se an hva vi må kutte ned på etterhvert, men prisoppgangen der borte ødelgger veldig mye for oss for tiden.







    Tusen takk på vegne av unga "våres" og alle de eldre og de som bor på gata som kommer og spiser hos oss, pengene dere donerer utgjør en stor forskjell de.


    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger, alt som kommer inn, går direkte ut til de som trenger hjelp.



    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:


    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet og alt som måtte komme inn på denne kontoen vil bli sendt videre til barna i Filipinene.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som er relevant.


    ALLE bidrag er velkommne......... litt er MYE bedre enn ingenting.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå har 3 av våre faste støttespillere donert 800 og 500 og 1000 kroner til hjelp til kjøp av medisiner, kremer og bandasjer til bestemoren.......... jeg vil dog vente et par dager før jeg sender pengene bortover og krysse fingrene for at noen flere vil hjelpe til litt.

    Kona har snakket litt med bestemoren før i dag, men hun har så store smerter at kona ville ikke plage henne.
    Kona sier at bestemoren sårt trenger penger, men at hun ikke ville spørre oss da hun synes vi allerede gir dem så mye........ kona sier at bestemoren er flau over og trenge ting til seg selv.


    Kona snakker med bestemoren akkurat nå, bestemoren er våken (klokken er 03,00 i Filipinene nå) fordi hun får ikke sove pga store smerter og kona spør henne om specifikt hva hun trenger nå. I morgen kontakter vi svigermor og så finner vi ut av hva vi skal gjøre for bestemoren.

    Kommer med oppdatering så snart jeg vet noe nytt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Da har kona trøstet bestemoren en times tid over MSN....... bestemoren har så store smerter (hvilket jo ikke er rart i det hele tatt når man ser størrelsen på brannsårene), så hun skal forsøke og dra på sykehuset igjen i morgen, men først skal vi snakke med svigermor og svogeren til kona som er barnelege og høre om det er noe som kan gjøres for og forbedre situasjonen litt.

    Jeg har fått et par PM i kveld hvor et par medlemmer til vil hjelpe bestemoren litt på vei....... og det er vi VELDIG takknemmelige for, spesielt fordi som jeg har vært inne på tidligere..... uten bestemoren = ikke no hjem for unga "våres".......... så det er alfa og omega at bestemoren blir bra igjen.
    Så tusen takk til dere som stiller opp for henne.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå har 4 av våre faste støttespillere donert 800, 500, 1000,1000 og 1000 kroner til hjelp til kjøp av medisiner, kremer og bandasjer til bestemoren.......... jeg sender halvparten av pengene vi har fått inn i dag fordi vi har fått en liste med resepter i fra sykehuset.

    Stedatteren min Caya (sykesøsteren) sier at bestemoren MÅ til en hud avdeling for brannskadde og det h ar de ikke i Cavite city, men hun kjenner noen leger på et stort sykehus i Manila som hun skal forsløke og kontakte for bestemoren. Caya sier at det jo hadde vært mye enklere hvis hun selv hadde vært i Filipinene, men hun bor og jobber i San Fransico, så det er desverre utelukket.......... men vi driver på sammen og forsøker og få "ballen til og rulle".


    Kommer med en ny oppdatering om noen timer.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Da har jeg sendt halvparten av pengene, så kommende natt ved 24 tiden norsk tid hentes de og svigermor og en av niesene mine vil bli med og hente de hvorpå de drar til apotket for og handle inne hva som står på reseptene.

    Stacie er hjemme og passer på bestemoren, mens ungene er fordelt litt utover nabolaget, men de var alle samlet i går når de fikk maten våres. Stacie visste ikke hvor den hentes, så det ble litt klabb og babb, men det løste seg etterhvert med at Joshua og Jake viste vei, så mat fikk de i går.

    Ellers var det en tøff natt for kona........ og litt for meg også fordi kona facetimet med bestemoren og hun gråt og gråt og jamret seg hele tiden over smertene og både kona og jeg følte med henne........ men hva annet kunne vi gjøre enn og forsøke og trøste henne. Kona viser deg og være av et annet kaliber enn meg og har en vesentlig høyere terskel enn meg når det kommer til og høre på gråting og jamring.......... jeg bare orker ikke og høre på det, man føler seg så hjelpesløs, heldigvis orker kona dette mye bedre enn meg og hun satt med bestemoren helt til bestemoren "sluknet" på morgensiden.
    Svogeren til kona har skrevet ut noe kraftig "dop" til bestemoren som vil skal få hentet på apoteket i morgen, håper det vil hjelpe litt på smertene til bestemoren.
    Det vi driver med akkurat nå er og finne ut av hvordan bestemoren skal kunne få kommet til en hudlege, jeg har fått et bilde fra i dag, men jeg er ikke sikker på om jeg vil legge det ut her da det er alt annet enn vakkert.


    Ny oppdatering så snart jeg får noe nytt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noe av det som skal handles inn........ pluss det "peneste" av bildene jeg har mottatt, de andre er over the limit føler jeg........ men dere skjønner at dette er alvorlig.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Svigermor har hentet ut pengene vi sendte i går og hun og en av niesene mine som er sykepleier har vært ute og kjøpt medisiner og etter at niesen min er ferdig på jobb i kveld skal hun dra til bestemoren og hjelpe henne med og vise henne hvordan hun påfører kremer og legger "luft" bandasjer selv......... så er det bar og krysse fingrene for at bestemoren klarer og holde de store sårene infeksjonsfrie.
    "Docky" altså fetteren til kona som er barnelege har ordnet med noen morfinbaserte smertestillende som vil knocke ut bestemoren slik at hun kanskje vil klare og sove litt........ man kan bare håpe.
    Ellers er det særdeles frustrerende og ville hjelpe til, men så leneg vi befinner oss på den andre siden av kloden er det jo ikke så mye vi får gjort herifra og vi er hele tiden avhengig av hjelp fra andre......... men vi gjør vårt beste.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Bestemoren er på sykehuset nå, hun hadde time kl 15 filipinsk tid , dvs for 2 timer siden her, men mest sannsynlig sitter hun og venter....... det kan ta mange timer på offentlige sykehus. Vi sattser på og oppnå kontakt med henne i løpet av dagen.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Update:

    Litt "gode" nyheter opp i alt det tragiske.

    Jeg tror bestemoren er ute fra sykehuset (eller på vei ut), hun fikk en sprøyte mot infeksjon og rens av sår + at medisiner, kremer og bandasjer er innkjøpt, hun fortalte kona nettopp nå at sprøyten hun fikk kostet 1900 pesos og at rens av sår og nye bandasjer kostet 1500 og at hun var VELDIG glad for at hun hadde penger til og betale og at hun i det hele tatt kunne kjøpe sprøyten mot infeksjonen, hun sier at uten oss ville hun dødd og at hun er oss evig takknemmelig. Medisiner og slikt er kjøpt inn, vi har nå brukt opp nesten alt i fra de pengene jeg sendte og jeg vil følge opp med mer penger så snart behovet melder seg, hun kommer garantert til og trenge mer penger når det store brannsåret på låret tørker ut og "åpner" seg for fullt.......... men akkurat nå i dag har det vært litt positiv utvikling selvom nok det værste gjenstår, men bestemoren er ved godt mot og er klar til og kjempe......... og hun sier at pillene hun fikk fra "docky" gjør at hun føler seg veldig "lett"........... he he, skal lure på hvorfor......... hun er nok ikke vant med morfin, men alt for og gjøre det litt mindre smertefullt for henne, for brannsår ...... og ikke minst store brannsår som dette gjør jædrans vondt..... lenge.

    Men nå går vi inn i helgen med positive tanker.......... tusen takk for penger/support fra dere 5 donatorer og hjelp så lenge og riktig god weekend til dere og til våre støttespillere, uten dere hadde det ikke blitt mye hjelp.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    2020, 2021, 2022 og 2023har utartet seg til og bli år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre inn i 2023, skolene er endelig åpnet opp, men det er fremdeles en god delhjemme/online undervisning for de større barna.
    Pga krigen i Ukraina så er prisene på mat og drivstoff av den gallopernede arten og inflasjonen i Filipinene har gått fulsstendig av støvelskaftet og prisen på mange basic matvarer er opp med over 500 % (IKKE skrivefeil)....... dette treffer en fattig befolkning selvfølgelig ekstra hardt og i stedet for at det skal bli mindre fattigdom så eksploderer det den andre veien.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

    Våre planer gjennom 2023 er og ha fast mat-auke til Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.

    Vi skulle svært gjerne hatt i gang vårt lille gatekjøkken igjen hvor vi noen dager pr uke har laget grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle, dette er noe vi har et sterkt ønske om og videreføre, men det krever jo en del økonomiske ressurser........ grunnen til at gjerne vil videreføre dette er at det hjelper mange....... dog lider projektet av at vi ikke har nok penger og det ligger foreløpig brakk, men får vi inn ekstra donasjoner/gaver vil vi straks åpne det opp igjen fordi behovet er ekstremt stort..



    Pr i dag ser det ut til at vi nå har 6 faste som donerer penger hver måned....... og noen ganger kommer det inn litt ekstra penger..... noen ganger ikke, vi er veldig glade for at det er noen av dere der ute som har satt opp en fast donasjon hver måned...... det er det dere donerer vi må forholde oss til.




    2024

    Januar:


    500.-
    200.-
    250.-
    300.-
    1000,- via Vipps
    200.-
    150.-
    600.- fra egen lommebok.

    = 3200.- Sender bortover den 31de med samme opplegg som tidligere


    Februar:


    500.-
    200.-
    250-
    300.-
    1000,- via Vipps
    200.-
    150.-
    600.- fra egen lommebok.


    = 3200.- Sender bortover den 29de med samme opplegg som tidligere (penger sendt 29de)


    Mars:


    500.-
    200.-
    250.-
    1000.- via Vipps
    300.-
    200.-
    0.-
    600.- fra egen lommebok.




    Prisene på Filipinene har gått opp helt sinnsykt i vinter, samtidig driver den Norske kronen med Harakiri....... så jeg er ikke helt sikker på hvordan vi skal få regnestykke til og gå opp fordi kona og jeg tar oss av andre barn også, men vi donerer så mye vi kan og så får vi se an hva vi må kutte ned på etterhvert, men prisoppgangen der borte ødelgger veldig mye for oss for tiden.







    Tusen takk på vegne av unga "våres" og alle de eldre og de som bor på gata som kommer og spiser hos oss, pengene dere donerer utgjør en stor forskjell de.


    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger, alt som kommer inn, går direkte ut til de som trenger hjelp.



    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:


    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet og alt som måtte komme inn på denne kontoen vil bli sendt videre til barna i Filipinene.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som er relevant.


    ALLE bidrag er velkommne......... litt er MYE bedre enn ingenting.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Fikk akkurat et par bilder fra bestemoren, legger de ut som små bilder og hvis du ikke liker slike bilder så IKKE klikk på forstørr.

    Kona spurte om bestemoren fremdeles har medisiner og hun har til noen dager til sa hun og at hun ville si i fra når det var tomt, så foreløpig er vi i rute om man kan utrykke det slik.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Da var Fredagsmaten til unga overlevert.

    Menu for today:
    Chicken afritada, fried fish and mixed veggies with cocos melk pluss oranges and apples.

    Regner med og få høre om tilstanden til bestemoren i løpet av dagen/morgendagen.

    Håper våre sponsorer og støttespillere får en riktig så god week-end.

    Kai2203.24.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En stor, stor overraskelse i dag.
    Kona sitter og kakkler med bestemoren nå...... og bestemoren har vært i 4 dager hos en hudlege som Docky (fetteren til kona og barnelegen) anbefalte og det har gjort hva jeg vil kalle underverker for bestemoren, det hele ser ut til og gro og bli bedre på en måte jeg aldri har sett før, bestemoren skal fortsette med kremer og pillekur et par -tre uker til, men hudlegen og sykehuset hans har truffet perfekt når det gjelder hvordan det skal gjøres. Benet til bestemoren har vært pakket inn i plast med tykke lag med krem/krem med medisiner i seg og hun har fått et eller annet med noe elektrisk aparater som j eg ikke helt har fått noen god forklaring på enda hva er.
    Behandlingen koster ut av det hvite øyet sett med Filipinske øyne og det er ikke gratis sett fra et norsk ståsted heller, men det funker, jeg så et par bilder i sted som jeg får oversendt om noen strakser som viser en formidabel forbedring. Jeg fikk også en tilbakemelding i fra hudlegen via Docky som sa at bestemoren mest sannsynlig ikke ville overlevd uten behandlingen hun nå har fått og fremdeles får......... og bestemoren selv driver og takker og takker....... og takker oss for at vi stiller opp for henne.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Etter veldig gode nyheter i går (jeg håper jeg ikke jubler for tidlig) så er bestemoren hjemme hos unga igjen og det går mot litt mer normalitet for unga igjen.
    Unga har vært veldig bekymret for sin eneste "mamma" og selv om Stacie har vært med dem hele tiden, så er hun fremdeles et barn hun også selv om hun er en tenåring og litt mer voksen enn de andre, så det har visst vært en del gråting og store porsjoner med trøst har vært delt ut, men nå er bestemoren på plass igjen. Unga er forøvrig travelt opptatt på skolen med påske tentamen. Hele gjengen har begynt og selge Vaktel egg nå etter skoletid for og prøve og samle inn penger nå som bestemoren ikke kan ta vaskejobber og slikt, et nytt problem nå er at unga ikke lenger for lov til og selge eller gå inn på Jollybee lenger fordi den nye sjefen der håndhever reglene langt strengere enn den forrige sjefen og da må unga gå rundt i gatene og selge og det er laaaaangt vanskeligere enn inne på Jollybee hvor gjestene allerede er i "spisemodus". Så noe positivt av nyheter........ og noe negativt, men de gjør alt hva de kan for og hjelpe hverandre og overleve. Det viktigste nå er at bestemoren blir "restaurert" så hun kommer tilbake i form igjen og at hun unngår infeksjoner hvilket er det farligste grunnet hvor de bor, det var derfor hudlegen sa at bestemoren trolig ikke ville overlevd uten behandlingen hun nå har fått og fremdeles mottar......... så forhåpentligvis nå så blir bestemoren bedre dag for dag og det eneste som vil gjenstå er en ny stor legeregning......... så får vi se hvordan vi skal løse det.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det er Fredag og egentlig matdag for unga, men det er også langfredag og det betyr ikke spise kjøtt dag for katolikker og også slapp av/vile dag...... så da blir det matdag i morgen i stedet. Langfredag i Filipinene er egentlig den store Baccalao dagen, men vår mat leverandør har ikke laget det i år og tatt fri (vel forundt)...... så da prøver vi igjen i morgen ;) .

    Fortsatt GOD PÅSKE til våre sponsorer og støttespillere.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    2020, 2021, 2022 og 2023har utartet seg til og bli år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre inn i 2023, skolene er endelig åpnet opp, men det er fremdeles en god delhjemme/online undervisning for de større barna.
    Pga krigen i Ukraina så er prisene på mat og drivstoff av den gallopernede arten og inflasjonen i Filipinene har gått fulsstendig av støvelskaftet og prisen på mange basic matvarer er opp med over 500 % (IKKE skrivefeil)....... dette treffer en fattig befolkning selvfølgelig ekstra hardt og i stedet for at det skal bli mindre fattigdom så eksploderer det den andre veien.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

    Våre planer gjennom 2023 er og ha fast mat-auke til Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.

    Vi skulle svært gjerne hatt i gang vårt lille gatekjøkken igjen hvor vi noen dager pr uke har laget grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle, dette er noe vi har et sterkt ønske om og videreføre, men det krever jo en del økonomiske ressurser........ grunnen til at gjerne vil videreføre dette er at det hjelper mange....... dog lider projektet av at vi ikke har nok penger og det ligger foreløpig brakk, men får vi inn ekstra donasjoner/gaver vil vi straks åpne det opp igjen fordi behovet er ekstremt stort..



    Pr i dag ser det ut til at vi nå har 6 faste som donerer penger hver måned....... og noen ganger kommer det inn litt ekstra penger..... noen ganger ikke, vi er veldig glade for at det er noen av dere der ute som har satt opp en fast donasjon hver måned...... det er det dere donerer vi må forholde oss til.




    2024

    Februar:


    500.-
    200.-
    250-
    300.-
    1000,- via Vipps
    200.-
    150.-
    600.- fra egen lommebok.


    = 3200.- Sender bortover den 29de med samme opplegg som tidligere (penger sendt 29de)


    Mars:


    500.-
    200.-
    250.-
    1000.- via Vipps
    300.-
    200.-
    150.-
    600.- fra egen lommebok.

    = 3200.- Sender bortover den 31de med samme opplegg som tidligere



    April:


    500.-
    200.-
    0.-
    0.-
    0.-
    0.-
    0.-
    600.- fra egen lommebok




    Prisene på Filipinene har gått opp helt sinnsykt i vinter, samtidig driver den Norske kronen med Harakiri....... så jeg er ikke helt sikker på hvordan vi skal få regnestykke til og gå opp fordi kona og jeg tar oss av andre barn også, men vi donerer så mye vi kan og så får vi se an hva vi må kutte ned på etterhvert, men prisoppgangen der borte ødelgger veldig mye for oss for tiden.







    Tusen takk på vegne av unga "våres" og alle de eldre og de som bor på gata som kommer og spiser hos oss, pengene dere donerer utgjør en stor forskjell de.


    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger, alt som kommer inn, går direkte ut til de som trenger hjelp.



    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:


    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet og alt som måtte komme inn på denne kontoen vil bli sendt videre til barna i Filipinene.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som er relevant.


    ALLE bidrag er velkommne......... litt er MYE bedre enn ingenting.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En liten bestemor oppdatering:

    Kona spurte bestemoren i dag hvordan det gikk med henne og hun svarte at det går mye bedre, men at det fremdeles er veldig smertefullt og at huden er veldig sensetiv. Hun smører kokosolje på benet flere ganger i løpet av dagen og en eller annen dyr krem som hun fikk resept på i fra legen på brannskade sykehuset i Manilla som vi sendte henne til. Alt i alt så har benet hennes blitt mye bedre, men selvfølgelig vil en så stor skade ta tid for og heles, men bestemoren er ved godt mot og fremdeles veldig takknemmelig overfor oss.

    Jeg fikk igjen noen penger på skatten, så jeg har betalt for den dyreste av sykehusregningene i Manilla ut av egen lommebok........ så den er i allfall ute av verden, så gjenstår regningen i fra sykehuset i Cavite city.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn