Julemarsipan allerede

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jaja. Jeg er definitivt mot julemarsipan i oktober. Ikke fordi jeg ikke kan nyte den nå, men fordi den rett og slett rekker å bli gammel innen jul. Marsipan skal nytes ferskest mulig, og da er det helt latterlig å sette store batcher av den ut i hyllene nå.

L

Lydtekniker

Gjest
MP-5 er et dustevåpen for de med så veike armer at de ikke klarer å bære noe skikkelig.
Javisst, britiske SAS er jo noen skikkelig dustepingler:

...og det samme er de norske marinejegerne, formoder jeg:

...og Politiets antiterroravdeling Beredskapstroppen:

Nei, riktig verktøy til oppgaven, det er det det er snakk om :)

T

Thomas1

Gjest
Takk Roffe for at du dro tråden i land igjen. hehe.
Gleder meg mer til 1.Desember da jeg mener julen kan begynne.
Da kan det fråtses i Marsipan. Men innen den tid, må jeg lade opp med en helmaraton i uken. Det er mye artigere å bryte ned en godt trent kropp, enn en som allerede er i forfall.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takk Roffe for at du dro tråden i land igjen. hehe.
Gleder meg mer til 1.Desember da jeg mener julen kan begynne.
Da kan det fråtses i Marsipan. Men innen den tid, må jeg lade opp med en helmaraton i uken. Det er mye artigere å bryte ned en godt trent kropp, enn en som allerede er i forfall.
Sorry om jeg var med å rote det til.. ;)
Vil forøvrig atter en gang slå et slag for hjemmelaget marsipan, det er ingenting som kan måle seg med den... :) men ikke før i desember..

S

slowmotion

Gjest
Marsipan?

Ta en tur til Tyskland/Sveits/Østerrike sånn litt før jul.
Smak på det de har av sjokolade i alle varianter.

;)

B

bamsemann

Gjest
Vi fryser rustiningsnivået ved knyttnever, og kjøper sykkeldingser for resten av pengene.

Avtale?  ;D
Ohffff... det var bra, da har vi en avtale Zombie..

Og så kan jeg handle meg komponenten i stedet..

Unnskyld.. komponenter skulle det være...  :-[

bamsemann.. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal vi ta den enda lenger og ruste ned?

Hvis vi inngår en avtale om å sykle til vi får like tynne armer som denne karen, så vil vi neppe være til fare for hverandre (knyttnever eller ikke)..

;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jadda, SP1. MP-5 er et antikvarisk våpen, 9mm parabellum er et antikvarisk kaliber. Det fantes muligens en og annen norsk tøffing selv på Affas tid, da hadde de Krag Jørgensen, og før det igjen hadde de sabel, og før det igjen hadde de treklubbe osv...

Grunnen til at ertepistolen er i bruk i dag er at ikke en gang spesialstyrkene ruller i penger. (De ruller i hvert fall ikke i nok penger). Hadde de gjort det, hadde de hatt 5,7x28 eller lignende for lengst.

KJK har kjøpt inn G-36, HJK og MJK bruker Diemaco SFW. Jeg regner med at MP-5 stort sett brukes i forbindelse med oppdrag som krever undervannssvømming. Firepower er det dårlig med.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg lurer nå mest på hvorfor en tråd om jul og marsipan er blitt så full av våpen, og det helt uten innblanding fra Affa.. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg lurer nå mest på hvorfor en tråd om jul og marsipan er blitt så full av våpen, og det helt uten innblanding fra Affa..  ;)
Bare vent til senvinterens marsipansesong du!

Når kolibrieggene kommer.. Da, skjønner du, da skal vi spore av tråden, da!!!!
;D

L

Lydtekniker

Gjest
Nå er det ikke akkurat marsipan vi snakker om her lenger, hehe...

Dette er selvsagt oppdragsbetinget, Zomby - under enkelte oppdrag kan man ikke risikere at skudd går tvers gjennom et hus og dreper en uskyldig person på utsiden, eksempelvis. Nå har ikke jeg skutt med 5,7mm (vi hadde FN P90 til utprøving i min avdeling, men jeg fikk dessverre aldri testet den personlig), men denne ammoen er vel spesielt konstruert for å trenge gjennom kroppspanser, om jeg ikke husker helt feil. At eksempelvis entringslag fra politiet kvier seg for å bruke ammunisjon med stor gjennomslagskraft innomhus, er vel ikke så rart - i slike situasjoner er 9mm parabellum ypperlig, eventuelt annen pistolammunisjon som .45 ACP eller sågar hagle (også ypperlig som "universalnøkkel" :) )

Jeg vet ikke hva en SFW koster fullt utrustet, men de MP5ene vi hadde i min avdeling lå på rundt 40.000 per stykk med foldekolbe, Shure-Fire og Aimpoint.

Utendørs på lengre avstander er det selvsagt 7.62 og 5.56 som gjelder. Amerikanske styrker i utlandet synes jo det er kjempegøy å teste G3'ene til de norske soldatene - "Wow, it kicks like a motherf****r!" er et utsagn jeg erindrer :)

....og jeg er veldig glad i marsipan fra Hval Sjokoladefabrikk :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hehe!

Stort sett går det i spekulasjoner fra min side.

Politiets behov avviker naturlig nok endel fra forsvaret sine. Jeg må bare si at det jeg har møtt av argumenter for MP-5 bærer tydelig preg av å vikariere for late armer..

Ellers er Hval sin marsipan deilig, spesielt sammen med kaffe. Litt for søt alene etter min mening, spesielt hvis du spiser mye...

L

Lydtekniker

Gjest
Marsipan gjør seg i noe mindre kvanta - for mye blir akkurat det; for mye, omtrent som med likører. Det er godt med en Sambuca eller to (alternativt Jäger), men noe særlig utover det blir litt overkill ;)

Ellers, når vi er inne på Forsvaret, kan jeg i så måte sitere en litt spesiell bergenser jeg avtjenet verneplikten med: "Eg kan spise opp en hel marsipanpølse på under 45 sekunder, og det er eg særdeles stolt av" (siktet da til sånne Odense marsipanpølser som han var storspiser av)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers, når vi er inne på Forsvaret, kan jeg i så måte sitere en litt spesiell bergenser jeg avtjenet verneplikten med: "Eg kan spise opp en hel marsipanpølse på under 45 sekunder, og det er eg særdeles stolt av" (siktet da til sånne Odense marsipanpølser som han var storspiser av)
Det var ikke tilfeldigvis samme mannen som skal ha sagt til en vaktsoldat at: ''I denne leiren er det en admiral og en neger, det må du faen meg greie å holde styr på!''

Marsipan er jo poppis i det grønne. Jeg hørte en gang fra en oppklaringslagfører: ''Jeg pakker alltid to Odense marsipanpølser i sekken, en til infil, en til eksfil.''

Jeg hadde spydd hele veien....

L

Lydtekniker

Gjest
Det var ikke tilfeldigvis samme mannen som skal ha sagt til en vaktsoldat at: ''I denne leiren er det en admiral og en neger, det må du faen meg greie å holde styr på!''
Det vites ikke, men han var vaktsoldat selv, så det betviles :)

Marsipan er jo poppis i det grønne. Jeg hørte en gang fra en oppklaringslagfører: ''Jeg pakker alltid to Odense marsipanpølser i sekken, en til infil, en til eksfil.''

;D ;D ;D

B

bamsemann

Gjest
Skal vi ta den enda lenger og ruste ned?

Hvis vi inngår en avtale om å sykle til vi får like tynne armer som denne karen, så vil vi neppe være til fare for hverandre (knyttnever eller ikke)..

;D
The chickenman....

B

bamsemann

Gjest
Marsipan uten sjokoladetrekk skal ligge i en skål for lufting et par dager slik at den får en skorpe.. :p

Det er godt det :p

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Nå er det ikke akkurat marsipan vi snakker om her lenger, hehe...

....og jeg er veldig glad i marsipan fra Hval Sjokoladefabrikk :)

Denne er jammen meg god ass.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jøss det var da mye oppstuss om HK logoen min da ;D
Å si at MP5 er et pinglevåpen er vel å overdrive.
MP5 er ypperlig til sitt bruk dvs. CQB. Det er også et veldig solid og nøyaktig våpen at det går ann å bytte ut et stort antall av delene for å skreddersy våpenet til en type oppdrag er også positivt. HK har også et nyere desig som heter UMP. Har aldri prøvd disse maskinpistolene så jeg kan ikke uttale meg om disse.
Men det er rett som det ble poengtert tidligere i denne tråden, man får idag karabiner slik som G36C, M4 og Sig 551Swat som i stor grad tar over rollen som maskinpistoler og som har større gjennomslagskraft enn en 9mm, .40 eller .45 kule.
Jeg ser at det Norske forsvaret ikke klarer å bestemme seg om de skal satse på AR15 designet eller HK sin G36 familie. Begge våpnene er meget bra, jeg tror de blir fornøyd samme hvilket våpen de velger. Jeg må for ordens skyld nevne at også HK nå har begynt å produsere et AR15 gevær.
De Norske styrkene baserer seg fortsatt på G3A3 og MP5. Selv om det med jevne mellomrom dukker opp mere eksklusive design som UMP, P90, Barret .50 rifle osv.
Men la oss heller diskutere julemarsipan ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ser at det Norske forsvaret ikke klarer å bestemme seg om de skal satse på AR15 designet eller HK sin G36 familie. Begge våpnene er meget bra, jeg tror de blir fornøyd samme hvilket våpen de velger.
Hadde de hatt penger å bruke, så hadde de vel bestemt seg for lenge siden. Det blir litt som at jeg sliter med å velge mellom Boulder og Halcro, egentlig...

Jeg har prøvd Colt M-16 A1, skittbørse!

De nye må være j***** mye bedre, for å si det sånn.

Å! Marsipan, ja.. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Ja ja, dere ungdommer får nå bare krangle, om våpen og marsipan.

Men for gentlemenn av edel årgang ( som meg selv :D ) er det kun Pals marsipan som gjelder. Skytejern er laget i Tyskland eller England og er av type Expressrifle, side by side. Og kaliber er ikke valgfritt! Man snakker selvsagt kun om 600 Nitro Express ! ;D Men dette er selvsagt for menn og ikke gutter ! ;D ;D

Akk, det var virkelig noe annet den gangen menn var menn, våpen var våpen og kvinner................. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja ja, dere ungdommer får nå bare krangle, om våpen og marsipan.

Men for gentlemenn av edel årgang ( som meg selv :D ) er det kun Pals marsipan som gjelder. Skytejern er laget i Tyskland eller England og er av type Expressrifle, side by side. Og kaliber er ikke valgfritt! Man snakker selvsagt kun om 600 Nitro Express !  ;D  Men dette er selvsagt for menn og ikke gutter !  ;D ;D

Akk, det var virkelig noe annet den gangen menn var menn, våpen var våpen og kvinner.................   ;D ;D ;D ;D ;D ;D
visste å sette pris på det. ;D

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Men komponenten har du en enkel marsipan oppskrift liggende å slenge så jeg kan sjekke ut din påstand om hjemmelaget marsipan? Ble jo noe fristet jeg da.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Men komponenten har du en enkel marsipan oppskrift liggende å slenge så jeg kan sjekke ut din påstand om hjemmelaget marsipan? Ble jo noe fristet jeg da.

Jada, det er i grunn veldig enkelt.
Du skolder 500 gram mandler, og fjerner skallet ( litt jobb, ikke vanskelig men tar litt tid) Tørk mandlene.
Mal mandlene så de blir helt finmalt. Med mandelkvern må de gjerne males flere ganger. De sier man ikke skal bruke food-processor her, det har jeg ikke prøvd, så jeg vet ikke om det gjør noe, men noe av fettet i mandlene skal visst bli slynget av da. Uansett måte, mandlene skal finmales.
Bland mandlene med 300 gram melis. Så blander du inn litt eggehvite. Ta litt og litt i, det skal ikke så mye til for det er mye fett i mandlene. Du blander til det blir en fast og ikke for bløt masse.
Så må blandingen stå kjølig over natten. Etter det kan du lage figurer. Del opp i 4-5 biter og bland inn konditorfarge om du vil, og gjerne en bit med kakao i og, den bli veldig god. Ellers kan du jo dyppe figurene i for eksempel smeltet sjokolade. Dropp spriten, det bruker i alle fall ikke jeg.

Når det gjelder menn og våpen foretrekker jeg de uten…
De har nok mest selvtillit, og er ikke så ustabile, oppfarende og farlige som en forvirret mann med en skytepang kan være.. ;D :eek:

L

Lydtekniker

Gjest
Er MP 5 betre enn MP 3-formatet?
Ja, den er 2 bedre ;D

Dynamikkområde på 150 dB!

Når det gjelder menn og våpen foretrekker jeg de uten… De har nok mest selvtillit, og er ikke så ustabile, oppfarende og farlige som en forvirret mann med en skytepang kan være.. ;D :eek:
Hva!!!? Kaller du meg oppfarende, ustabil og farlig!? Grrrr, jeg skal karnøfle deg!!!!

;D

Nei, det får då vere måte på å vere Sandefjordspatriot. Hval-marsipanen er 99% melis og nesten ikkje korkje mandlar eller sprit.
Prøv marsipan frå Lübeck, så skal du smake andre bollar - eller grisar....
Jeg er vel glad i melis da vel, hehe...

Også er jeg nesten fra Sandefjord :)

T

Thomas1

Gjest
Også er jeg nesten fra Sandefjord
Nesten er ikke godt nok. Født der og bodde mine 5 første år i Sandefjord. Hval skjokolademarsipan smaker meget godt, men er utrolig kvalmende ved for høyt inntak. Hval greide faktisk å finne et smutthull i statens skjokolade/sukker avgiftsinnkreving for noen år tilbake.
Staten tok ekstra avgift for søtsaker med skjokolade oppå, men hval puttet skjokoladen på undersiden og kalte det konfekt. hehe.

Topp Bunn