Julenissen har vært på besøk...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Regner med at du også måtte betale moms på disse, men tok de også avgift for å fortolle de inn i tillegg?
    Det var det jeg opplevde sist jeg fikk pakke i fra utlandet.... :mad:

    Hva for noen basser er det du skal bruke de i sammen med? Er det snakk vanlige om aktive suber?

    Torsen
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Torsen skrev:
    Regner med at du også måtte betale moms på disse, men tok de også avgift for å fortolle de inn i tillegg?
    Det var det jeg opplevde sist jeg fikk pakke i fra utlandet.... :mad:

    Hva for noen basser er det du skal bruke de i sammen med? Er det snakk vanlige om aktive suber?

    Torsen
    mister Wu foreslo å dele opp betalingen i to. Slik at verdien på fraktbrevet/fakturaen som lå med pakken bare var halvparten av det som jeg virkelig betalte:)
    Så momsen ble bare halvparten av det jeg skulle ha betalt.

    De bassene som er på bildet er eltek sine AV-basser med Audax element.
    De står i hjemmekinoen min. ProAc clonene blir nok ikke stående der. De står der bare for testing. Har ikke helt bestemt meg hvor jeg skal ha dem.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Da er mine i hus også ;D Ble faktisk enda litt mer positivt overrasket. Kassene er skikkelig forsegjorte og de har til og med festet bitumen plater innvendig. Mellomtone elementet har fast faseplugg i metall, noe jeg trodde satt limt i membranet og var i plast.

    På toppen av det hele var pakken stemplet TOLLFRI i fra Posten :eek:

    He he, det var bare å hente pakken uten å betale fem øre ;D

    Torsen
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Torsen skrev:
    Da er mine i hus også ;D Ble faktisk enda litt mer positivt overrasket. Kassene er skikkelig forsegjorte og de har til og med festet bitumen plater innvendig. Mellomtone elementet har fast faseplugg i metall, noe jeg trodde satt limt i membranet og var i plast.

    På toppen av det hele var pakken stemplet TOLLFRI i fra Posten :eek:

    He he, det var bare å hente pakken uten å betale fem øre ;D

    Torsen
    Kom med bilder!
    Hvor kjøpte du dine? Pris?
    Trodde at SEAS elementet med kobber faseplugg var forbeholdt ProAc.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Kjøpte de der du kjøpte dine ;D De er kliss like, men jeg var sikker på at fase-pluggen var i plast. Det er de jo ikke. Men i svart metall....
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Hei,gratulerer til dere begge med en utrolig vakker høyttaler...
    Er det noen som har prøvd å oppgradere delefilterkomponentene?
    Elementer av denne klasse fortjener egentlig noe bedre,men hvis de er tweaka med de som følger med så er det ikke sikkert at det har så mye for seg
    Vurderer sterkt å bestille meg et sett,men de har litt lav følsomhet :p
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    draapen skrev:
    Hei,gratulerer til dere begge med en utrolig vakker høyttaler...
    Er det noen som har prøvd å oppgradere delefilterkomponentene?
    Elementer av denne klasse fortjener egentlig noe bedre,men hvis de er tweaka med de som følger med så er det ikke sikkert at det har så mye for seg
    Vurderer sterkt å bestille meg et sett,men de har litt lav følsomhet :p
    Har laget en tråd ang. oppgradering av delefiltret på DIY-tråden.
    Setter stor pris på innlegg der...
     
    N

    norumno25

    Gjest
    Hei sitter å tenker på å bestille et slikt sett selv, men er usikker på om det er en høyttaler som kan klare seg alene eller må den ha følge av subwoofer?
    Hilsen Morten
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    norumno25 skrev:
    Hei sitter å tenker på å bestille et slikt sett selv, men er usikker på om det er en høyttaler som kan klare seg alene eller må den ha følge av subwoofer?
    Hilsen Morten
    Det bør i så fall være en kvalitets-sub.
    De spiller svært stort og dypt størrelsen tatt i betraktning, men har selvsagt sine begrensninger. Må likevell si at jeg skjelden hører så små høyttalere med slike bass-resursjer...
     
    N

    norumno25

    Gjest
    Takk for svar,
    Regnet ikke med jordkjelvbass fra disse,men det er heller ikke ønskelig siden jeg bor i en obos leilighet satt sammen av 100% betong.
    Bass har det med å rulle mellom veggene her temmelig fort.
    Kanskje dette er høyttaleren jeg leter etter :D
     

    gpjonas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Innlegg
    188
    Antall liker
    1
    Hei fine høyt. Hvordan opplevde du kvaliteten på komponentene?
    Lurte på å bestille dac/hodetelefonforst typt denne( Citypulse Yearm Series DA7.2xII 24 Bit/192Khz D/A Converter Stereo with Balanced Output.)
    Hvor finner jeg prisene og kommer det helt i deler eller er noe prefabrikert?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    gpjonas skrev:
    Hei fine høyt. Hvordan opplevde du kvaliteten på komponentene?
    Lurte på å bestille dac/hodetelefonforst typt denne( Citypulse Yearm Series DA7.2xII 24 Bit/192Khz D/A Converter Stereo with Balanced Output.)
    Hvor finner jeg prisene og kommer det helt i deler eller er noe prefabrikert?
    Topp kvalitet og IKEA-logistikk( ikke en skrue for mye eller for lite).
    Høyttalerne er mulig å kjøpe ferdig montert eller som kit. I kitform leveres filter umontert(må monteres/loddes)
    Andre stereokomponenter leveres ferdig monterte.
    Priser får du ved å sende en mail til Mr. Wu. Han er svært imøtekommende og hjelpsom.
    Lurer selv på å prøve en av DAC/hodetelefonforsterkerne hans, samt den nye T-ampen han har fått inn.
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Da var et par 1SC cloner sendt fra Hong Kong. Er meget spent etter å ha lest om disse her på forumet. Disse skal drives med Music Angel XTSE KT 88 som også er på vei og en Jungson Moon harbour cd spiller.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hvordan gikk det med disse klonene da?

    Noen som vil fortelle litt om lyden?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    For å begynne et sted, så kan jeg si så mye som at disse klonene er noen fremragende musikkformidlere…  De har selvfølgelig sine begrensninger både når det gjelder dypbass og lydnivå, men i et normalt stort lytterom (15-20kvadrat), disker de opp med en svært sammenhengende og realistisk lydscene. De låter som fysisk mye større høyttalere, men har en besnærende evne til å forsvinne i lydbildet og gi en svært tredimensjonal opplevelse med instrumenter og artister godt plassert på sine respektive plasser.

    Jeg opplevde de i original utførelse som friske og imponerende høyttalere, men bestemte meg raskt for å  forsøke å forløse en lyd fra dem som passet bedre med egne preferanser. Første steg ble å bytte alle delefilterkomponenter til typer av bedre kvalitet (Mundorf, trådviklede motstander, luftspoler), samt at jeg fulgte Gravesens siste revisjon av filteret.

    Etter å ha justert litt frem og tilbake endte jeg opp med å dempe de 1db i diskanten i forhold til ProAc's filter (ikke 3db slik Gravesen hadde gjort i sitt) dette ga en funklende og kildeklar topp, men uten hint av hardhet eller sibilanter. De spiller nå med en fløyelsmyk og glatt diskant.

    Mellomtonen har en glød og tilstedeværelse som gjør at stemmer virker naturlige og til tider sender grøss nedover ryggen (på gode, nære opptak). Resonanser og klang fra gitarkasser, kontrabass og piano, gir instrumentene en helt egen evne til å manifesteres nesten ”fysisk” i rommet.

    Bassen som i utgangspunktet virket svært imponerende, opplevde jeg etter hvert som noe resonant og ”pløsete”, men den ble tørr, stram og nøyaktig ved å dekke innsiden av kassen med ”eggekartong-skum”, samt å fylle det resterende volumet i kassen med Acoustilux dempe ull. (Ullen dro jeg litt fra hverandre slik at den ble nokså luftig.) Etter å ha dempet kabinettet slik, oppleves faktisk bassen som dypere, noe som muligens har en sammenheng med en reduksjon av den opprinnelige ”festkulen” i bassen..?

    De oppleves nå nokså avslørende på det som står foran i kjeden, og kan således virke en smule utfordrende i forhold til totalbudsjettet… (selv om høyttaleren i seg selv er svært rimelig, må en nok regne med å bruke noen kroner på kilde og forsterker.) På samme vis er de ganske kresne på hvor de plasseres. Det er definitivt ingen ”bokhylle-høyttaler”, men en høyttaler som profiterer  sterkt på en plassering godt ut i rommet (70-80cm til bakvegg) på tunge solide stands. (imidlertid fungerte Epos sine ”open frames” også svært godt).

    Det har vært en svært givende og lærerik prosess å få høyttalerne slik de er nå, og disse blir nok i mitt eie for fremtiden. Solgte det ene paret mitt til en kamerat som er strålende fornøyd… Han bi-amper med to stk. Cambridge blokker (4x75w) og har en Technics SL1210 mkII som kilde… også i mine ører, et svært vellydende oppsett…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn