|
Mine erfaringer er at tre-veis høyttalere som er konstruert for bi-wire på en ordentlig måte (med separate delefiltre) der basselementet er avskilt de øvre frekvensene kan låte best med bi-wire kabler. Det gjorde mine tidligere B&W804N.montesi skrev:I evig søken etter go`lyd har jeg kommet til spørsmålet om Jumpers eller Bi-wiring..
Regner med at noen har et eller to synspunkter rundt dette..
En litt flåsete og unyansert "expert"kommentar!?, vedlegger en kommentar fra TotemAcoustic, som man vel kan si vet hva de snakker om i denne sammenhengen.....niels skrev:Jumpers. Bi-wire er bare tull.
Howdy! Husker du hvilke kabler du brukte? Som sagt har jeg Audioquest, og jeg har problemer med å finne en kabel som gjør en topp jobb i toppen (;D), og en kabel som gjør en topp jobb i mellomtone og mellombass. Jeg ender alltid opp med et kompromiss, og da var det like greit å kjøre fra mellombass opp til diskant i samme kabel.jakr skrev:da jeg hadde audiovector 6 benyttet jeg tri-wire fordi det låt best.
Javel.., hvordan kan man da utnytte egenskapene i forskjellige kabler? Hva da med teoriene som sier at støyen som skapes av basselementet, skader de høye frekvensene mest ved lengre kabelstrekk?TK skrev:Såvidt jeg kan forstå er bi-wiring og jumpers akkurat det samme. Bi-wiring er bare litt lange jumpere. Bi-wirings kablene føres jo sammen i forsterkerenden i enten flotte kabelsko (BWT, Cardas, etc. etc.) eller i forsterkerens høyttalerterminaler. Ige?
Gjør som "Cundis" foreslår lengre opp i tråden (det har jeg gjort), og gå ut i sola og kjøp is for det du sparer på jumpere eller bi-wire høyttalerkabler (lange jumper).
IMHO
O.t. Det er ikke alle som ønsker å nyte musikken med topplokket montert i en skruestikke bare for å beholde stereoperspektivet, skruestikkeløsningen blir ikke mindre uaktuell av at det potensielt sett er flere som ønsker å nyte musikken sammtidig, gjerne på flere ulike steder i samme rom. Det er faktisk ganske mange som oppfatter et «hifi-riktig» stereoperspektiv som en uting ... særlig blant musikere (både profesjonelle og amatører) får jeg inntrykk at det er store forskjeller i oppfattning og akspetkriterier om dette.havar skrev:...
-Stuen er rektangulær, ca 8-9 meter på det lengste. En høyttaler var plassert nede på gulvet i det ene hjørnet, og var rettet diagonalt mot det motsatte hjørnet, hvor høyttaler nummer 2 var plassert i en bokhylle. Lyden var herlig, mente de, for nå hørte de musikken like godt i hele stuen. Høflig som jeg er, unnlot jeg å kommentere dette. :
...
Naturligvis. Mitt poeng også det, at alle har helt forskjellige krav og preferanser.KJ skrev:O.t. Det er ikke alle som ønsker å nyte musikken med topplokket montert i en skruestikke bare for å beholde stereoperspektivet, skruestikkeløsningen blir ikke mindre uaktuell av at det potensielt sett er flere som ønsker å nyte musikken sammtidig, gjerne på flere ulike steder i samme rom. Det er faktisk ganske mange som oppfatter et «hifi-riktig» stereoperspektiv som en uting ... særlig blant musikere (både profesjonelle og amatører) får jeg inntrykk at det er store forskjeller i oppfattning og akspetkriterier om dette.havar skrev:...
-Stuen er rektangulær, ca 8-9 meter på det lengste. En høyttaler var plassert nede på gulvet i det ene hjørnet, og var rettet diagonalt mot det motsatte hjørnet, hvor høyttaler nummer 2 var plassert i en bokhylle. Lyden var herlig, mente de, for nå hørte de musikken like godt i hele stuen. Høflig som jeg er, unnlot jeg å kommentere dette. :
...
mvh
KJ
Et godt spørsmål jeg stiller meg bak.Roysen skrev:Jeg spør igjen om det er noen som kan si noe om hva som skjer med output impedansen til høytalerne ved de to ulike alternativene. Dersom det er noen forskjell vil dette gi utslag på lyden.
Hmm, personlig har jeg ikke vært borti uttrykket Bicable, men jeg kan si at alle mine bi-wiringskabler har egne ledere for bass/diskant, altså adskilt fra hverandre hele veien. Bi-wiring må forresten ikke alltid være alt i en "strømpe". Man kan like godt bruke flere sett med enkle lengder.Hifim skrev:Det er vel forskjell på Biwire og Bicable også? F.eks. Transparent selger jo begge disse løsningene i tillegg til at de tilbyr jumpers.
Dette betyr vel at mange såkalte biwire kabler egentlig bare er en vanlig kabel med påmonterte 2 ekstra småkabler i enden mot høyttalerene så det blir 4 ender utifra to, egentlig jumpers ferdig påmontert fra fabrikken. Denne løsningen må vel bare være marginalt bedre enn et sett med vanlig kabel og jumpers.
Bicable er det samme som doble lengder helt fra forsterkeren til høyttalerene ala Nordost og som nevnt Transparent.
Mulig jeg tar feil her, men slik har jeg forstått det.
Man kan da bi-wire med to ulike lenger av single wire kabler også. Da oppnår du den effekten du er ute etter. Du kan ha en hel lengde kabel av en type til diskant og en hel lengde av en helt annen kabel til bass.havar skrev:Javel.., hvordan kan man da utnytte egenskapene i forskjellige kabler? Hva da med teoriene som sier at støyen som skapes av basselementet, skader de høye frekvensene mest ved lengre kabelstrekk?
Jeg skjønner av vi alle har forskjellige erfaringer, men jeg undres over at mange fra "single-wire miljøet" (;D) ynder å drive gjøn med de som foretrekker bi- eller tri-wiring. Kanskje det er pur sjalusi over at de ikke kan høre forskjellen?
Som sagt, så er vi forskjellige, og smaken er som baken. Det verste tilfellet jeg har vært ute for, var da jeg besøkte en familie som er svært musikalske. De fleste spiller i band, eller synger i kor, og dermed burde de i alle fall ha et visst forhold til lyd. OK, jeg kom inn i stuen deres, og fikk nesten sjokk over hvor dårlig lyd de hadde klart å få. Anlegget var i over middels kvalitet, men hva sier dere til dette:
Jeg tror at vi alle lytter etter forskjellige ting når vi spiller musikk hjemme, og om man kun er ute etter rytmen, behøver man kanskje bare fulltoneelementer fra Biltema? Med andre ord tror jeg at hvilke høyttalere og kabler man velger, avhenger av smak og preferanser, og at ingen nødvendigvis har "rett" for alle. De som single-wirer, og er fornøyd med det, de får få lov til det. Vi som har gode erfaringer med flere kabler, bør også få lov til det, uten noe mer snikk-snakk... 8)
Roysen skrev:Jeg spør igjen om det er noen som kan si noe om hva som skjer med input impedansen til høytalerne ved de to ulike alternativene. Dersom det er noen forskjell vil dette gi utslag på lyden.
Mvh
Roysen
Det er ikke feil. Strømmen har en retning og elektronene en annen. Denne er derimot lik i hele kretsen og jeg har derfor vanskelig for å forstå at det skal ha noe betydning i hvilken terminal man plugger kablene.Rockefoten skrev:Til dere teknikkere, eh, er det sånn at strømmen går i ring sånn at elektronene kommer først til + eller -? tenker da å ha den wiren hvor lyden kommer først på diskanten.. Er det feil å tenke at elektronstrømmen har retning?
Impedansen blir i det store og hele den samme.Roysen skrev:Jeg spør igjen om det er noen som kan si noe om hva som skjer med input impedansen til høytalerne ved de to ulike alternativene. Dersom det er noen forskjell vil dette gi utslag på lyden.
Mvh
Roysen
Vekselstrøm betyr at elektronene skifter retning, slik at det ikke er snakk om +/- i den forstand.Rockefoten skrev:Vil si ditto til den over som sa "bytt i det minste ut kobberskinnene som følger med". Det er STOR forskjell på å bruke vanlig 10 kroner meteren kabel i forhold.
Ellers så har jeg også forskjell i midt anlegg på å montere singelwirene på diskant eller bass først. Jeg får litt mindre sibilanter og renere topp hvis jeg kobler på toppen først. det er kanskje ikke så rart. Jeg har aldri prøvd diagonalt, så det skal jeg prøve i kveld.
Til dere teknikkere, eh, er det sånn at strømmen går i ring sånn at elektronene kommer først til + eller -? tenker da å ha den wiren hvor lyden kommer først på diskanten.. Er det feil å tenke at elektronstrømmen har retning?