Jumpers eller Bi-wiring?

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Mine Epos ES14 låter bedre i singelwire. Jeg har som noen har nevnt tidligere i tråden koblet om til singelwire på baksiden av terminalene.
Men nå skal det jo nevnes at ES14 ikke har den mest kompliserte delefilteret.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Den eneste fordelen jeg kan se med bi-wiring kontra jumpers er at signalet slipper å gå via et ekstra termineringspunkt. Siden øret er mest følsomt i øvre mellomtoneområde og opp mot diskanten, så pleier jeg å koble slik at signalet til diskanten ikke går via en jumper. Men jeg har forsøkt begge deler, og kan ikke si at jeg hører noen forskjell. ;)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
roffe skrev:
Den eneste fordelen jeg kan se med bi-wiring kontra jumpers er at signalet slipper å gå via et ekstra termineringspunkt. Siden øret er mest følsomt i øvre mellomtoneområde og opp mot diskanten, så pleier jeg å koble slik at signalet til diskanten ikke går via en jumper. Men jeg har forsøkt begge deler, og kan ikke si at jeg hører noen forskjell. ;)
Det største fortrinnet er vel at returstrømmer fra utsving fra det ene elementet påvirker det andre elementet i mindre grad, når sammenkoblingen skjer i forsterker enden.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Distinctive skrev:
Det største fortrinnet er vel at returstrømmer fra utsving fra det ene elementet påvirker det andre elementet i mindre grad, når sammenkoblingen skjer i forsterker enden.
Det kan vises at det eneste man vinner elektrisk sett på bi-wiring er litt lavere kabelimpedans rett rundt delefrekvensen. Dvs at hvis biwiring har en hørbar effekt, så er det p.g.a en liten økning i nivå ved delefrekvensen.

B W

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2014
Antall liker
53
Mine erfaringer på mine bw. Himmel og jord forskjell fra vanlig kabel og jumpers/biwire mot biamp. Sistnevnte 👍

Topp Bunn