Jumpers - Har det noe for seg?

O

OldBoy

Gjest
Ja, nettopp....messing og blikk overalt!

Mer enn nok til å håndtere de strømmene som det er snakk om.
______________
I = ?effekt/impedans (dette er et forsøk på et kvadratrottegn)

Det vil si at hvis impedansen er 1 ohm og effekten er 100W, da skulle de fleste ha lyd nok, er strømstyrken i størrelsesorden 10 ampere. Ved 1/2 ohms impedans og samme effekt, blir strømstyrken i størrelsesorden 14 ampere (mot i størrelsesorden 3,5 ampere ved 8 ohms impedans, bare til sammenligning). Jeg sier "i størrelsesorden" fordi det er noe som heter fasevinkler som kan rote til regnestykket. Dessuten er også forskjell mellom kontnuerlig og dynamisk effekt.

Det meste av blikkskinner, messingstaver med og uten gull, eller hva man nå måtte foretrekke, vil ikke ha noen problemer med slike strømstyrker. Det er nesten slik at man kunne greie seg med vanlig lampeledning.

Så det å bytte ut slike messingbelagte skinner med jumpers må altså ha en lydmessig begrunnelse, ledningsevnen er det ingen grunn til å bekymre seg for.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg begriper ikke at høyttalerprodusentene sender slike blikkplater med produktene sine, hvis gevinsten ved å installere jumpers er så himmelropende stor.
Enhver middels intelligent produsent vil vel gjøre alt de kan for å få et best mulig produkt, spesielt når ekstrakostnadene er bortimot fraværende. Eller vet dere noe som de ikke vet?

Jeg tenker egentlig det samme om disse som lager forsterkere og cd-spillere.
De sender altså med fullstendig ubrukelige nettledninger og interconnect kabler til apparatene sine. Hvis de er så talentløse, skulle man tro at produktene de lager heller ikke er noe tess. ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.407
Antall liker
2.947
oddgeir skrev:
Jeg begriper ikke at høyttalerprodusentene sender slike blikkplater med produktene sine, hvis gevinsten ved å installere jumpers er så himmelropende stor.
Enhver middels intelligent produsent vil vel gjøre alt de kan for å få et best mulig produkt, spesielt når ekstrakostnadene er bortimot fraværende. Eller vet dere noe som de ikke vet?
Kremt..kremt..det er kun de aller aller færreste produsenter som er innstilt på å lage et best mulig produkt. De fleste produsenter ønsker først og fremst og tjene mest mulig pr. solgte enhet. Derfor brukes ikke gode jumpers, derfor brukes ikke internkabling av eksklusiv kvalitet, derfor brukes ikke spesielt kostbare og gode kondensatorer osv. Det er nettopp på disse stedene at hver enkelt del ikke har veldig stor betydning for lyden hvilken kvalitet man benytter, men summen av disse tingene er definitivt hørbart.
 
K

kbwh

Gjest
Hmm, er det ikke billigere med ett par terminaler enn to da, Espen?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.407
Antall liker
2.947
Valentino skrev:
Hmm, er det ikke billigere med ett par terminaler enn to da, Espen?
He he..det er fordi markedet etterspør dette. Det er det samme som at digitalcameraprodusentene tilbyr 8 megapixels istedenfor 4. De fleste har en oppfatning av at dette er viktig. Samme med bi-wiering. Å ikke tilby dette = å ikke oppnå salg.

Men bi-wiering er i en del tilfeller bedre i mine ører ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Espen R skrev:
Men bi-wiering er i en del tilfeller bedre i mine ører ;)
Det er en påstand som det er umulig å bevise :-[
Eller nesten, du må da ha en høyttaler som har bi-wire mulighet og bruke 2 like kabler, så må du koble dem sammen og bruke en kabel etterpå for å høre om det er noen forskjell..

Men om du mener at single wire kabel med jumpere ikke låter like bra som biwire kabler på biwire terminaler, så er jeg 100% enig.! ;D

Jeg vil nesten konkludere med at biwire terminaler bør ha biwire kabler, kutte ut det jumper greiene som bare ødelegger for musikken..
Plugger og annen shit er også med på å ødelegge musikken, jeg skrur kablene med løse ledere rett i terminal, bare der så er det en del å hente..
Skal du ta den helt ut, så lodder du HT kablene rett i delefilter, du kan også bruke samme kabel innvendig som du bruker utvendig, eller tilsvarende kabel fra samme produsent..
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hydrolift skrev:
Hei!

Har lest litt fram og tilbake om at medfølgende jumpers/skinner, som sitter på de fleste høyttalere med bi/tri wiring terminaler, kan skape såpass mye ugang for lyden at de bør byttes ut omgående. Det har blitt hevdet fra flere hold at disse medfølgende skinnene kan skape forvrengning og en generell hardhet i lyden som med enkelhet kan fjernes ved innkjøp av jumpers i god kvalitet.

På mine Klipsch høyttalere sitter det hvertfall ikke noen påkostede skinner/jumpers og hornet i Klipsch oppleves ikke akkurat som silkemykt.

I første omgang tenker jeg å lodde noen rester av en nordost flatline med noen enkle spader. Kanskje det har noe for seg, kanskje ikke :eek:

Hvilke erfaringer har dere gjort angående bytting av jumpers og evt. hvor store var utslagene?
Hvis du skulle finne på å IKKE biwire, da er vel en liten bit av høyttalerkabelen en god erstatning for jumperen.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Min erfaring er at det er vanskelig åfå skrudd til disse termanalen og "blikkplatene" særlig godt "hardmetall" mot "hardmetall". Store kontaktflater slik kan teoretisk sett komme til å "ri" på kun 3 kontaktpunkter. Er det litt dritt imellom i tillegg er vi kanskje nede på to? ;) I tillegg skaper to slike plater med avstand en kapasitiv kobling som selvsagt er uheldig.

Dette er en forklaring som kan være et teknisk argument mot bruk av blikkplater.

De suger IMO.

Det samme gjør bananplugger, spader og slikt også - har du guts lodder du godkabelen rett i delefilteret. Alternativt solid core som skrus rett i terminalen - på biwire terminaler avisolerer du langt nok opp på kabelen til at du kan tre igjennom begge.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
TJ skrev:
Min erfaring er at det er vanskelig åfå skrudd til disse termanalen og "blikkplatene" særlig godt "hardmetall" mot "hardmetall".
....

Ja, og det gullbelegget ser nokså kunstig ut (Det ligner jaffal ikke på gullbarrene i stabelen i kjellerboden). Jeg vil ikke gå så langt som til å si at det har plastovertrekk, men...

Alt koker nok ned til et spørsmål om god kontakt, når det gjelder mulige forbedringer på dette punkt. Denne forklaringen må vel jaffal være ca en million ganger mer plausibel enn noen annen. Selvfølgelig hvis man tror på nisser og sånn blir det anderledes. Jeg mener: At det sitter en infam blikk-nisse inne i jumperen som stjeler av signalet, eller noe. Alt annet måtte være av komplett overnaturlig natur.

Forøvrig er det min mening at et totalt gjennom-loddet anlegg, fritt for stikkforbindelser, releer og annen styggedom, har en fasthet og stabilitet i lyden som er helt påtagelig (spesielt hva diskanten angår). Desverre er det mest selvbyggere (som kan utstyre forsterkere med loddefliker osv) som får oppleve dette mirakel. No
 
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
en ting er sikkert. det koster minimalt å prøve! hvertfall hjemmelagde varianter.
når jeg ser pm audio tar flere tusen kroner for sine jumpers blir jeg lei meg, hvem lar seg lure av slikt ?
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hydrolift skrev:
Hei!

Har lest litt fram og tilbake om at medfølgende jumpers/skinner, som sitter på de fleste høyttalere med bi/tri wiring terminaler, kan skape såpass mye ugang for lyden at de bør byttes ut omgående. Det har blitt hevdet fra flere hold at disse medfølgende skinnene kan skape forvrengning og en generell hardhet i lyden som med enkelhet kan fjernes ved innkjøp av jumpers i god kvalitet.

På mine Klipsch høyttalere sitter det hvertfall ikke noen påkostede skinner/jumpers og hornet i Klipsch oppleves ikke akkurat som silkemykt.

I første omgang tenker jeg å lodde noen rester av en nordost flatline med noen enkle spader. Kanskje det har noe for seg, kanskje ikke :eek:

Hvilke erfaringer har dere gjort angående bytting av jumpers og evt. hvor store var utslagene?

Det er vel slik som ellers i Hifi-verdenen, har du den minste tro på en forbedring, kan du mene du hørte den, selv om det egentlig ikke forandret noe som helst, ! ;)
Teknisk sett kan en jumper bestående av en tykk høytalekabel med kabelsko umulig bli bedre enn en liten bit med ren koppertråd skrudd på terminalen eller
sammenlodding av de innvendige kablene på samme terminal ?? Men tøft er det og dyrt er det. :D
up
 
K

kbwh

Gjest
Fred i sjelen-faktoren skal ikke undervurderes.

Selv er jeg hellig overbevist om at Sf Domus i sort pianolakk spiller klavermusikk bedre enn tilsvarende høyttaler i teak. Det som er dritt med disse høyttalene er at de bare har ett par terminaler...
 
O

OldBoy

Gjest
Da kan du bare la jumperne gå i ring med terminalene som utgangspunkt. Fra + til + og fra - til -. Om jumperssløyfene ikke gjør noe med lyden, kan de sikkert komme til nytte som håndtak. Alternativt kan du jo bare spenne dem fast i den ene enden og la den andre enden dingle løst. Bare pass på at de løse endene ikke kommer i kontakt med hverandre.

:) :) :)

Hvis ingenting av dette hjelper, må du nok kjøpe deg nye høyttalere.

:) :) :)
 

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
61
Antall liker
0
Gjorde det enkelt jeg. Fjernet blikket, skrelte av 7-8 cm med isolasjon av kablene og dro dem igjennom hullet på nederste terminalen og opp på øverste terminal.Og vips problemet med blikk er løst.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
Gjorde det enkelt jeg. Fjernet blikket, skrelte av 7-8 cm med isolasjon av kablene og dro dem igjennom hullet på nederste terminalen og opp på øverste terminal.Og vips problemet med blikk er løst.
Høres ut som en grei løsning! ;D

tror jeg prøver det.......
 

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
61
Antall liker
0
Diskant og mellomtonen ble en aning bedre også. ;D

Og selvfølgelig billig. Ti minutters jobb.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Veldig greit på mine høytalere, de ble levert med jumpers. Ikke noe forgyldt blikkskrap på de nei. Men så er det jo Klipsch da.
 
L

lark

Gjest
Hva er blikk? Jo, det er en fellesbetegnelse for metall som er valset ut til tynne plater. Kan altså være hvilket som helst metall ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg hadde bare Solid Core kabler med krympestrømpe utenpå som "jumper" men ble litt inspirert av slowmotion (takk for tipset), så jeg tok med meg noe verktøy, loddepistol og kamera å satte i gang..
Passet på at jeg ikke gjorde mer enn at jeg kunne sette dette tilbake til original stand, sånn i tilfelle dette ikke ble som forventet..

Mine lyttemessige erfaringer trenger vi så absolutt ikke å krangle om, dette er hva jeg og flere med meg hører, så får dere selv finne ut om dere får like merkbar forbedring på eget utstyr..

Som det står forklart i linken, så er jeg slettes ikke ferdig med mine modifikasjoner, må gå litt i tenkeboksen og se det økonomiske kontra lydmessig gevinst..

Mine modifikasjoner av Klipsch RF-5
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Kroken ! Tukler du med Klipsch !?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Kroken ! Tukler du med Klipsch !?
Jepp ;D
Etter det jeg hører nå, så har kanskje du noe å tjene på dette også.?
Slettes ikke vanskelig å det koster ikke stort, om du ikke skal ta den helt ut, slik som jeg har planer om..

Ved å fjerne det som er på bilde og koble dette sammen fra BiWire til SingleWire så er det mye å hente, men jeg vet ikke om du har det samme på RB-75.?
Du snakket om at det ikke var noe blikk i Klipsch, dette er ren skjæra gullbelagt blikk som ødelegger den gode lyden RF-5..



Har du BiWire og bruker BiWire kabler, så er det ikke så mye å hente, dette har jeg prøvd med andre kabler..
Det er jumpere og det blikk greiene der som virkelig ødelegger musikken for min del..
 

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Godt man ikke har BW muligheter på Forte da ;D

/jan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Duverden for en villfarelse jeg har vært i. Trodde det spillte bra jeg.
Jeg får gå i meg selv og lytte med andre ører. Så vil det nok komme for en dag hvor dårlig det egentlig er.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
Duverden for en villfarelse jeg har vært i. Trodde det spillte bra jeg.
Jeg får gå i meg selv og lytte med andre ører. Så vil det nok komme for en dag hvor dårlig det egentlig er.
Billige 75's til salgs snart da ? ;)

/jan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
rolfozzy skrev:
Duverden for en villfarelse jeg har vært i. Trodde det spillte bra jeg.
Jeg får gå i meg selv og lytte med andre ører. Så vil det nok komme for en dag hvor dårlig det egentlig er.
Billige 75's til salgs snart da ? ;)

/jan
Jeg vil da ikke unne noen å ha sånn dritt. Kjører rett på den kommunale avfallsdynga med de. Bruker slegga på de først.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
JanR skrev:
rolfozzy skrev:
Duverden for en villfarelse jeg har vært i. Trodde det spillte bra jeg.
Jeg får gå i meg selv og lytte med andre ører. Så vil det nok komme for en dag hvor dårlig det egentlig er.
Billige 75's til salgs snart da ? ;)

/jan
Jeg vil da ikke unne noen å ha sånn dritt. Kjører rett på den kommunale avfallsdynga med de. Bruker slegga på de først.
Kanskje like greit.

Beklager OT trådstarter.

/jan
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
rolfozzy skrev:
JanR skrev:
rolfozzy skrev:
Duverden for en villfarelse jeg har vært i. Trodde det spillte bra jeg.
Jeg får gå i meg selv og lytte med andre ører. Så vil det nok komme for en dag hvor dårlig det egentlig er.
Billige 75's til salgs snart da ? ;)

/jan
Jeg vil da ikke unne noen å ha sånn dritt. Kjører rett på den kommunale avfallsdynga med de. Bruker slegga på de først.
Ta med mine i samme slengen! ;) ;D
Sånn drit da gitt!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Har jeg skrevet noe galt her ettersom dere er så sarkastiske, eller snakker dere om noe helt annet.?
Jeg får ikke noe av det dere snakker om her, til å harmonere med noe av det jeg har skrevet i tråden eller i linken, eller noe annet som har foregått i denne tråden før for den saks skyld..

Jeg vil gjerne vite hva som foregår her, det er tross alt rolfozzy som startet med dette, så følger JanR og Continuo etter, så et eller annet sted må det være en miss fra en eller annen.?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Har jeg skrevet noe galt her ettersom dere er så sarkastiske, eller snakker dere om noe helt annet.?
Jeg får ikke noe av det dere snakker om her, til å harmonere med noe av det jeg har skrevet i tråden eller i linken, eller noe annet som har foregått i denne tråden før for den saks skyld..

Jeg vil gjerne vite hva som foregår her, det er tross alt rolfozzy som startet med dette, så følger JanR og Continuo etter, så et eller annet sted må det være en miss fra en eller annen.?
Beklager, Kroken. Det var ikke på noen som helst måte ment som en fornærmelse.
Jeg bruker kanskje for lite smiletryner når jeg skriver.
Men du har sikkert rett ang. dette med inngrepa dine i høytalerne.
Jeg syns mine spiller greit som de gjør. Noe jeg nok ga uttrykk for på en litt for flåsete måte.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rotekroken skrev:
Har jeg skrevet noe galt her ettersom dere er så sarkastiske, eller snakker dere om noe helt annet.?
Jeg får ikke noe av det dere snakker om her, til å harmonere med noe av det jeg har skrevet i tråden eller i linken, eller noe annet som har foregått i denne tråden før for den saks skyld..

Jeg vil gjerne vite hva som foregår her, det er tross alt rolfozzy som startet med dette, så følger JanR og Continuo etter, så et eller annet sted må det være en miss fra en eller annen.?
Beklager!
Var overhodet ikke vondt ment på noen måte.
Synes at innlegget til rolfozzy var morsomt, han pleier å være ironisk på en måte som faller meg i smak. ;)
Så har jo jeg samme HT som han, RB 75, ikke sant? ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Rotekroken skrev:
Har jeg skrevet noe galt her ettersom dere er så sarkastiske, eller snakker dere om noe helt annet.?
Jeg får ikke noe av det dere snakker om her, til å harmonere med noe av det jeg har skrevet i tråden eller i linken, eller noe annet som har foregått i denne tråden før for den saks skyld..

Jeg vil gjerne vite hva som foregår her, det er tross alt rolfozzy som startet med dette, så følger JanR og Continuo etter, så et eller annet sted må det være en miss fra en eller annen.?
Beklager, Kroken. Det var ikke på noen som helst måte ment som en fornærmelse.
Jeg bruker kanskje for lite smiletryner når jeg skriver.
Men du har sikkert rett ang. dette med inngrepa dine i høytalerne.
Jeg syns mine spiller greit som de gjør. Noe jeg nok ga uttrykk for på en litt for flåsete måte.
No prob Rolf..
Fikk liksom ikke dette til å harmonere, derfor måtte jeg spørre ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Continuo skrev:
Rotekroken skrev:
Har jeg skrevet noe galt her ettersom dere er så sarkastiske, eller snakker dere om noe helt annet.?
Jeg får ikke noe av det dere snakker om her, til å harmonere med noe av det jeg har skrevet i tråden eller i linken, eller noe annet som har foregått i denne tråden før for den saks skyld..

Jeg vil gjerne vite hva som foregår her, det er tross alt rolfozzy som startet med dette, så følger JanR og Continuo etter, så et eller annet sted må det være en miss fra en eller annen.?
Beklager!
Var overhodet ikke vondt ment på noen måte.
Synes at innlegget til rolfozzy var morsomt, han pleier å være ironisk på en måte som faller meg i smak. ;)
Så har jo jeg samme HT som han, RB 75, ikke sant? ;)
Jeg syns også Rolf er så tørrvittig til tider at jeg ler meg skakk ;D
Men jeg fikk ikke dette til å harmonere med det som er skrevet i tråden, derfor lurte jeg på om jeg hadde skrevet noe galt, det var i såfall ikke meningen.!
Tenkte jeg skulle publisere dette på Klipsch tråden også..

Ha en riktig flott kveld alle sammen, tror jeg logger av sentralen og tar meg av de her hjemme ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Ha en god lørdagskveld, Kroken. Det er vel trillebåraften med kona ?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Ha en god lørdagskveld, Kroken. Det er vel trillebåraften med kona ?
Takk for den Rolf, sender samme tilbake mot Svenskegrensa ;)
X'en og jeg skal kose oss med litt god mat og drikke, men det blir nok alkoholfritt :-[
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
up skrev:
Hydrolift skrev:
Hei!

Har lest litt fram og tilbake om at medfølgende jumpers/skinner, som sitter på de fleste høyttalere med bi/tri wiring terminaler, kan skape såpass mye ugang for lyden at de bør byttes ut omgående. Det har blitt hevdet fra flere hold at disse medfølgende skinnene kan skape forvrengning og en generell hardhet i lyden som med enkelhet kan fjernes ved innkjøp av jumpers i god kvalitet.

På mine Klipsch høyttalere sitter det hvertfall ikke noen påkostede skinner/jumpers og hornet i Klipsch oppleves ikke akkurat som silkemykt.

I første omgang tenker jeg å lodde noen rester av en nordost flatline med noen enkle spader. Kanskje det har noe for seg, kanskje ikke :eek:

Hvilke erfaringer har dere gjort angående bytting av jumpers og evt. hvor store var utslagene?

Det er vel slik som ellers i Hifi-verdenen, har du den minste tro på en forbedring, kan du mene du hørte den, selv om det egentlig ikke forandret noe som helst, ! ;)
Teknisk sett kan en jumper bestående av en tykk høytalekabel med kabelsko umulig bli bedre enn en liten bit med ren koppertråd skrudd på terminalen eller
sammenlodding av de innvendige kablene på samme terminal ?? Men tøft er det og dyrt er det. :D
up
Enig -1 alternativ: sølv -
 
Topp Bunn