Jumpers på høytalerterminalene

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Hei eg lurer på om dere har eitt forslag til jumpers på høytalerne mine altså vilken ledning eg kan bruke med banan plugger, må eg da ha tilsvarende ledning som høytalerkablene samme tversnitt eller kva er meininga om dette. Grunnen til att eg spør om dette er att eg har høyrt att dei som blir levert med høytalerne som regel ikkje er gode nok , nokon som har erfaring på dette?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har smertelig erfart selv at de utstansede blikkplatene som følger med på f.eks Spendor-høyttalere (og de mange andre) låter forferdelig.
Forgylt blikk eller ei, jeg bytter fra blikkplate til noen cm Linn K400 kabel; og lydforskjellen var stor i mine ører.

Inspirert av dette, har jeg bestilt skikkelige jumpere fra Chord Co (Chord Signature biwire-links), det kan alle gjøre via Maxwell HiFi. De skrytes fælt av på n-forum; har banan i en ende og spade i andre; gir visst et realt løft ift kabelstumper sies det.

For diy kan du jo lage deg jumper av hvilken som helst kabel; du behøver ikke bruke samme som på høyttalerne. Du trenger vel strengt tatt ikke plugger engang; så om du har en kabel du kan stusse noen cm..

Om du kan, så går det an å lage en F-kontakt (dvs to sett bananplugger i en F på høyttalerkabelen), det går på enkelte sive kabler, slik som min NAC A5 f-eks, og det bør fungere enda bedre enn jumpers.

Mvh Vidar P
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Skru av terminalen, og lodd på et par ledningsstumper. Jo rettere signalvei jo bedre. Lodding er bedre enn all slags plugger, og billigere.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Det er jo greit men de er jo ikkje uvesentligt kva ledningar som
blir brukt eller?

mvh noaa
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
På så kort lengde vil enhver høyttalerkabel være bra, men ikke blikk (selv om det er forgyldt)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Ridge Street Audio Design har noen i rent 6,6mm2 sølv der der freser ut bananen i sølvet, altså ingen loddinger eller lydforringende overganger. De lager på mål. De heter Silver Trix. Jeg har dem på mine ML Summit og de slo elegant ut BM Revelation jumpers med Furutech Rhodium bananer i en test vi gjorde.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Noen ganger er det enkle det beste: Stripp av litt ekstra isolasjon på høyttalerkabelen og fest den til begge terminalene.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Skavar vell ikkje av isolasjon på dyre høytalerkabler .

mvh noaa
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skavar vell ikkje av isolasjon på dyre høytalerkabler .

mvh noaa
Som sagt så hadde jeg godt resultat selv med en liten stump, ca 5cm, Linn K400 kabel (hvilken som helst OK kabel duger vel), som var avisolert ca 1cm i hver ende. Låt sjokkerende mye bedre enn de utstansede og forgylte blikkplatene.

Mvh Vidar P
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Ridge Street Audio Design har noen i rent 6,6mm2 sølv der der freser ut bananen i sølvet, altså ingen loddinger eller lydforringende overganger. De lager på mål. De heter Silver Trix. Jeg har dem på mine ML Summit og de slo elegant ut BM Revelation jumpers med Furutech Rhodium bananer i en test vi gjorde.
Som sagt, det over er en ekstremt god løsning, bedre enn BM Rev. jumpers og standard kobberkabel i mine tester. ;)
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Ridge Street Audio Design har noen i rent 6,6mm2 sølv der der freser ut bananen i sølvet, altså ingen loddinger eller lydforringende overganger. De lager på mål. De heter Silver Trix. Jeg har dem på mine ML Summit og de slo elegant ut BM Revelation jumpers med Furutech Rhodium bananer i en test vi gjorde.
Hei kva er prisen på desse jumperene i sølv.

mvh noaa
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Custom mål, både i lengde og størrelse på spadeåpning var $170 for opptil 12 tommer. Ikke så ille det ;) Robert, friveren av RSAD er en ytterst seriøs mann og svarer mye og informativt på alle spørsmål :)
 
P

Parelius

Gjest
Hei eg lurer på om dere har eitt forslag til jumpers på høytalerne mine altså vilken ledning eg kan bruke med banan plugger, må eg da ha tilsvarende ledning som høytalerkablene samme tversnitt eller kva er meininga om dette. Grunnen til att eg spør om dette er att eg har høyrt att dei som blir levert med høytalerne som regel ikkje er gode nok , nokon som har erfaring på dette?
Var det ledninger som kom med? Hvilken terminering er det?

Bx sitt forslag er det beste; ta av isolasjonen på høyttalerkablene! Dyre? Har du dem ikke for at de skal spille musikk da?
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Custom mål, både i lengde og størrelse på spadeåpning var $170 for opptil 12 tommer. Ikke så ille det ;) Robert, friveren av RSAD er en ytterst seriøs mann og svarer mye og informativt på alle spørsmål :)
Takk for info skal undersøke nermere om desse.

mvh noaa
 
K

knutinh

Gjest
"Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her "

Temaet egner seg kanskje bedre for diskusjon under kabel-hjørnet?

-k
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
"Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her "

Temaet egner seg kanskje bedre for diskusjon under kabel-hjørnet?

-k
Heisann ja kansje det var feil plass å diskutere dette, så får ha meg unnskyldt.

mvh noaa
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Ingen med bena godt plantet på jorda vil hevde at det finnes andre fenomener enn impedans som er relevante når det kommer til høyttalerkabler. Sett i et slikt lys vil 10cm med forgylt blikk være mer enn godt nok.

I et religiøst perspektiv gjelder helt andre regler.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Ingen med bena godt plantet på jorda vil hevde at det finnes andre fenomener enn impedans som er relevante når det kommer til høyttalerkabler. Sett i et slikt lys vil 10cm med forgylt blikk være mer enn godt nok.

I et religiøst perspektiv gjelder helt andre regler.
Da må du vel bare prøve om du er i stand til å få hodet opp og ut av formelboka. Jeg har testet, enn du? Bare synsing basert på Ohms lov og RCI?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Da må du vel bare prøve om du er i stand til å få hodet opp og ut av formelboka. Jeg har testet, enn du? Bare synsing basert på Ohms lov og RCI?
Here we go again... Du er i tech-hjørnet nå.

Vil du ha hifi-CVen min så strekker den seg 20 år tilbake. Jeg har prøvd mye.
Jeg lever av å designe audio-ustyr. Jeg vet godt at folk bruker uhyggelig mye penger på kabler, og gjerne prøver å rettferdigjøre sine investeringer.

Jeg sier ikke at de tar feil.

Alt jeg sier er at i fysikkens verden er det ikke andre fenomener enn impedans som er relevante.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Here we go again... Du er i tech-hjørnet nå.

Vil du ha hifi-CVen min så strekker den seg 20 år tilbake. Jeg har prøvd mye.
Jeg lever av å designe audio-ustyr. Jeg vet godt at folk bruker uhyggelig mye penger på kabler, og gjerne prøver å rettferdigjøre sine investeringer.

Jeg sier ikke at de tar feil.

Alt jeg sier er at i fysikkens verden er det ikke andre fenomener enn impedans som er relevante.
Så enkelt er det ikke, jeg har kjørt blindtest på kobberkabel, RSAD Silvertrix og BM REvelation jumpers. Og keg sitter igjen med RSAD Silvertrix, 6,6mm2 sølvskinner med spaden frest ut i selve lederen istedenfor overganger. Alt ferdig og fortollet for 1250kr. Så det er ikke det at det skal være så dyrt, men det er LYDmessig forskjell uansett om det er lik impedans.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg har hørt lydforskjeller på kabler. Jeg har sågar hørt forskjeller på akkurat jumpere mellom biwire terminaler.

I min tid som lydtekniker, gjaldt det å skape et lydbilde, ikke bare gjengi, så var justeringer av EQ osv, en vanlig del av jobben. Jeg har ved flere anledninger funnet at noe trengte justering, skrudd og oppnådd det jeg ville med lyden, for så å oppdage at jeg skrudde på kontroller på feil kanal etc, altså kontroller som ikke hadde noen påvirkning på lyden.

Jeg opplever det samme i dag, når jeg justerer på en eller annen design-detalj, hører på resultatet og hører det jeg forventet å høre, for deretter å finne ut at endringene mine enten ble utført feil, og hadde en helt annen effekt enn det jeg hadde tenkt, eller på en eller annen måte ikke har noen effekt.

Jeg hører det jeg tror jeg hører, og jeg har hørt det mange ganger. Jeg tror ikke at jeg er så mye annerledes enn alle andre.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Så enkelt er det ikke, jeg har kjørt blindtest på kobberkabel, RSAD Silvertrix og BM REvelation jumpers.
Har du tekniske detaljer fra denne blindtesten? Tenker da på metode, resultater og andre relevante data.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Har du tekniske detaljer fra denne blindtesten? Tenker da på metode, resultater og andre relevante data.
Njet, ventet på at dette måtte komme, det tok dog lengre tid enn ventet. Vi byttet på å bytte ;) Og vi fikk beskjed fra bytter om at nå byttet han etc. Men han behøvde ikke for å si det slik, og i løpet av noen timer kom vi frem til at RSAD Silvertrix var best. Jeg vet hva som kreves (har faktisk 5 vekttall analytisk statistikk) og det er ikke verdt å kjøre det mange kaller en fullverdig dobbel blindtesting. Jeg har gjort det og noe mer arbeidssomt tøv og møkk har jeg ikke vært borti som da også medfører en stressfaktor og igjen en feilkilde av dimensjoner. Uansett hvor godt man dokumenterer en slik kveld vil kritikken aldri noen ende ta av de som er skeptikere og som sitter og tenker kun metodevalg og signifikansverdi (ofte har de aldri testet dobbel blindtesting selv).
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Uansett hvor godt man dokumenterer en slik kveld vil kritikken aldri noen ende ta av de som er skeptikere og som sitter og tenker kun metodevalg og signifikansverdi (ofte har de aldri testet dobbel blindtesting selv).
Verdien av en test måles på hvor godt den tåler kritikk, og hvor etterpøvbar/gjenskapbar den er. Jo dårligere den stiller her, jo dårligere er testen. Hvor god vil du si at din test er i en slik sammenheng?

Det er veldig vanskelig for andre her å vurdere testen din når du ikke vil poste noen detaljer fra den. Dine argumenter med henvisninger til egne blindtester veier dermed ikke så veldig tungt når du er redd for å dele informasjonen.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Vi hørte alle forskjellene og valgte den samme "vinneren". Så god er min test at jeg er fornøyd og sikker på resultatet i MITT oppsett. Jeg trenger ikke å overbevise hele verden. Mange her inne vil tillegge en slik test faktisk stor relevans, mens andre vil fnyse av den (det ville de gjort uansett da....). Det er opp til hver enkelt å synes hva de vil. Men å bruke titalls timer på overbevise mennesker som er sikre i sin sak er ikke min definisjon av forfuftig tidsbruk ;)
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Så god er min test at jeg er fornøyd og sikker på resultatet i MITT oppsett. Jeg trenger ikke å overbevise hele verden.
Jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt nevner denne blindtesten her, når du ikke er villig til å dele noen detaljer om den. Det er omtrent like troverdig som om jeg skulle påstå at jeg har røntgensyn og kan se gjennom vegger, uten å ville utdype det noe mere.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
For en tid tilbake var det en som hevdet at lyden min ville bli mye bedre - hvis jeg erstattet "jumperne" med noen "skikkelige" overganger.

Dette måtte jeg finne ut av, så det var fram med deler - kabler og plugger! Plugger fra forskjellige produsenter og forskjellig tykkelse på kabel fra forskjellige produsenter.

Etter å ha testet - er konklusjonen:

Det er INGEN lydmessig forskjell, men jeg ble en erfaring rikere........
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
For en tid tilbake var det en som hevdet at lyden min ville bli mye bedre - hvis jeg erstattet "jumperne" med noen "skikkelige" overganger.

Dette måtte jeg finne ut av, så det var fram med deler - kabler og plugger! Plugger fra forskjellige produsenter og forskjellig tykkelse på kabel fra forskjellige produsenter.

Etter å ha testet - er konklusjonen:

Det er INGEN lydmessig forskjell, men jeg ble en erfaring rikere........
Jepp, hos deg var det ikke forskjell. Den er jo grei den? Hos meg var det forskjell, aksepterer du det? ;) Selve poenget, tror jeg, med mine funn er at "vinneren" er den uten plugger eller overganger. RSAD Silvertrix har innfrest spaden i selve flatsølvet.
 
Topp Bunn