Juridisk rett ved konkurs

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Hei.

Har hatt en sak gående med en bilforhandler i lang tid nå (over to år), og trenger litt råd og innsikt.

Saken er i korte trekk som følger:
Vi kjøpte en bil i Oslo for 115.000. Dette er august 2010. Bilen ble fremstilt som i god stand, EU godkjent og så fin ut. Vi påpekte en skade i interiøret (taket), men dette ble omtalt av selger som en 'mekanisk skade', altså at noen hadde dunket borti eller noe slikt.
Allerede på kjøreturen hjem til Stavanger påpekte vi ovenfor selger at bremsene bak hang, men at vi kunne fortsette turen. Bilen dro også dårlig, men igjen fikk vi beskjed om at hvis bremsene hang litt så kunne det påvirke ytelsen. Greit nok, vi kjører hjem.

Bilen drar stadig svært dårlig, selv om bremsene ikke henger lenger. En mekanikervenn prøvekjører bilen og forteller at dette overhode ikke er normal ytelse for bilen. Etter to uker ryker clutchen. Sender bilen på verksted, og får dem til å ta en vanlig service på bilen siden ingen visste når dette var gjort sist. Også en EU kontroll/sjekk over bilen, og en kontroll av motor. Her avdekkes store feil og mangler, deriblant ting som skulel vært avdekket på EU-kontrollen datert to uker før overtakelse. To bremserør er gjennomrustet og sprekker under en rutinemessig bremsekontroll. Motoren finner de aldri feilen på, men konstaterer normalt turbotrykk og prøver en utvidet feilsøking uten resultat. Ytelsen omtales som svært dårlig, og langt under normalen. Bilen blir sendt til Møller for videre feilsøking. De konstaterer samme problem, og anslår videre feiløking til uforholdsmessig dyrt (anslag 20.000-30.000 bare for feilsøking). Anbefaler motorbytte.

Kontakter forbrukerrådet da vi ikke får selger i tale, de tar saken videre. Etter hvert får vi et svar fra selger 26 desember som viser til foreliggende salgskontrakt, og de tilbyr seg å reparere bilen og ta 50% selvkost (altså at vi betaler halvparten). I mellomtiden har vi avdekket store lekkasjer i taket på bilen, og interiørskaden er en vannskade, ikke mekanisk. Det elektriske anlegget på bilen er også svært amatørmessig utført og direkte brannfarlig.
Vi krever heving av kjøpet, og får medhold hos forbrukertvistutvalget. Selger hører vi ingenting fra før i mars 2011, der selger påstår å ikke klare hele utbetalingen og ber om å få selge bilen for å utbetale resten. Vi inngår en avtale og får etter mye om og men utbetalt 80.000 og avtale om det resterende beløp når bilen er solgt (50.000). Vi har fremdeles pant i andre biler hos selger, samt står som juridisk eier av gjeldende bil. Selger avtaler å hente bilen gjentatte ganger i løpet av perioden mars 2011 til 7. november, når bilen endelig ble hentet. Sent november sendte vi et nytt krav via namsmann om resterende beløp, og får da beskjed om at selger er meldt konkurs 4. november og krav må sendes bobestyrer.

Mitt spørsmål er da om det er lov av selger å hente bilen ETTER at han har sendt konkursmeldingen? Bobestyrer mente dette var svindel og burde anmeldes. Takstmann har taksert verdien på bilen til 10.000 i nåværende stand, 30-40.000 i reparert stand. Vi har sendt krav til bobestyrer på restbeløpet.

Vi har egentlig mentalt sett på beløpet som tapt, men har lagt så mye tid og krefter ned i saken at vi kommer IKKE til å gi oss med det første. Selger har allerede startet nytt firma med samme navn i nye lokaler, noe som gjør oss ekstra prinsippfaste.

Edit: feil dato som gjorde saken meningsløs.. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg tror ikke et prinsippielt spiller noen stor rolle hvor bilen står.
Når firmaet er konkurs - så skal alle melde inn krav til boet - også vil man se hvor mye eiendeler som består - også blir dette fordelt til de ulike kreditorene. Lønnskrav går først!

Altså - du hadde ikke fått beholde bilen selv om den stod i din garasje!


Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Slik jeg oppfatter inlegget har trådstarter pant i deler av lagerbeholdningen, og "hans" bil er fremdeles registrert på trådstarter. Det "vraket" som står regsitrert på trådstarter går ikek in i konkursboet. Hvordan det stiller seg med panten han har i andre biler er jeg noe mer usikker på, men disse bilene han har pant i kan vel ikek selges på konkursauksjon sån uten videre, da trådstarter er deleier i dem?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Spiralis skrev:
Slik jeg oppfatter inlegget har trådstarter pant i deler av lagerbeholdningen, og "hans" bil er fremdeles registrert på trådstarter. Det "vraket" som står regsitrert på trådstarter går ikek in i konkursboet. Hvordan det stiller seg med panten han har i andre biler er jeg noe mer usikker på, men disse bilene han har pant i kan vel ikek selges på konkursauksjon sån uten videre, da trådstarter er deleier i dem?
Hei!

Jo, er i grunn enig med deg.

Bilen som står i trådstarters navn er hans - og den skal kunne selges eller overtas til takst.

Hvis du har pant i andre biler - så kan du kreve disse solgt for å få dekket ditt krav. Dersom det er andre som har pant med prioritethøyere enn din, slik at verdien ikke dekker ditt krav, kan du videresende kravet til boet. Hele poenget med pant er jo at man skal være sikret å få dekket sitt utestående ved feks konkurs!

Tror jeg...

Mvh
OMF
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En ting var uklart for meg: Gikk luringen konkurs 4 november 2010, sånn at hele dialogen om henting av bilen utover i 2011 skjedde etter at firmaet var konkurs uten at trådstarter ble informert om akkurat den "bagatellen", eller ble konkursen meldt 4 november 2011, sånn at firmaet gikk konkurs etter at bilen ble hentet men før trådstarter hadde fått sluttoppgjør for bilen?
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Konkursen ble meldt 4. november, bilen ble hentet 7. november. Konkursen var selvfølgelig ikke kunngjort ved henting. Vi ble ikke vite om konkursen før vi fikk kravet i retur av namsmannen med begrunnelse at selger var konkurs.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Den gamle bilen er din, det skal det ikke være noen tvil om. Om han hentet bilen, så hentet han den jo kunn for å selge den for deg. Altså er det din bil, samme hvor den står hen.

Pantet du har er jo det store spørsmålet her. Er dette et registrert pant? Og er det flere som har pant som går forran deg.

Var dette et as, så er det irelevant hva tidligere eier gjør nå (om han ikke har drevet svindel som han blir straffet personlig for).

Så du får tilbake vraket, og om du får noe mere er avhengig i styrken på pantet ditt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
atledreier skrev:
Konkursen ble meldt 4. november, bilen ble hentet 7. november. Konkursen var selvfølgelig ikke kunngjort ved henting. Vi ble ikke vite om konkursen før vi fikk kravet i retur av namsmannen med begrunnelse at selger var konkurs.
Du skrev 7 september i åpningsinnlegget, derfor forvirringen. Hvis han bare flyttet bilen til et annet sted, har det jo ikke skjedd nevneverdig skade, men hvis han prøver å selge den fra sitt nye firma mens ditt krav mot ham blir parkert i konkursboet, så er det jo et forsøk på svindel. På meg virker det kanskje som om det er boet som har mest grunn til å gjøre noe med saken, ettersom luringen har opptrådt som om han fortsatt representerte firmaet når han antagelig ikke lenger hadde noen rett til å gjøre det. Jeg ville tatt en ny prat med bobestyrer for å finne ut hvordan dette skulle håndteres.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Ja, bobestyrer var heller ikke sikker på hvordan dette skulle håndteres, siden bilen ble hentet etter at konkursen var meldt. Har lite lyst til å koste på dette mer enn nødvendig, siden gevinsten er såpass liten uansett.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
På meg virker det som spørsmålet er om tidligere innehaver av firmaet kan opptre på firmaets vegne i denne perioden. En ting er om han har sendt inn begjæring om konkurs, noe annet om det er åpnet en konkurs. Det magiske tidspunktet er nok når det formelle vedtaket om konkursåpning ble gjort av retten. Man kan ikke bare melde seg konkurs, det må en rettslig kjennelse til, og den har ganske store konsekvenser når den først er truffet. Hvis det ble gjort 4/11 tror jeg fyren er på tynn is hvis han representerer firmaet etter dette, men det er vel først og fremst bostyrers problem. Trur eg.

http://www.lovdata.no/all/hl-19840608-058.html#map010
 
Topp Bunn