justere bias

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
er rimelig pissed..
har for n`t gang klart å kortslutte ALLE utgangene på denne:
http://www.hifisentralen.no/cgi/album/album.cgi?photo=Einar/cl200.jpg

...fordi de idiotiske psb terminalene står helt inntil hverandre :mad:. 6-700kr koster det for 14 nye transistorer! :mad: ::)
hvofor kunne de ikke bare lagt inn en liten protection krets!!!!??
det luktet svidd i rommet og alle glassikringene røk, jeg byttet de ut og de røk igjen..dette er vanlig praksis når utgangene er blåst?
...men når jeg har skiftet desse, må ikke bias justeres igjen? jeg har ikke peiling på hvor mye denne skal være på..hvordan finner jeg ut?
???
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hvis du bygget denne selv burde du vel ha et skjema der det står hva bias skal være og hvordan man evnt. justerer den. Du måler normalt over emittermotstandene på utgangstrinnet. Nå vet ikke jeg hvor vanlig det er å ha manuell justeringsmulighet av bias på slike transistorforsterkere, men skal dette gjøres uten å bytte komponenter bør det jo stå et trimpot et eller annet sted. Studer skjemaet og du pønsker sikkert ut av det.

Siden du har et problem med kortslutning kan du også kikke på noe av dette:

http://sound.westhost.com/vi.htm
http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/prot.html

Du kan også snuse litt etter følgende kretser:

TA7317
HA12002
µPC1237ha
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
Hvis du bygget denne selv burde du vel ha et skjema der det står hva bias skal være og hvordan man evnt. justerer den. Du måler normalt over emittermotstandene på utgangstrinnet. Nå vet ikke jeg hvor vanlig det er å ha manuell justeringsmulighet av bias på slike transistorforsterkere, men skal dette gjøres uten å bytte komponenter bør det jo stå et trimpot et eller annet sted. Studer skjemaet og du pønsker sikkert ut av det.
ja det er et par småe greier man justerer med skrutrekkeren :D desse ble dog justert av lærer under bygging..
kan man lytte seg frem til det korrekte?
justere den med strøm på?

Siden du har et problem med kortslutning kan du også kikke på noe av dette:

http://sound.westhost.com/vi.htm
http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/prot.html

Du kan også snuse litt etter følgende kretser:

TA7317
HA12002
µPC1237ha
ja hadde jeg bare forstått de :-/
 
M

Medisin_man

Gjest
Jeg trodde det var vanlig å slå av forsterker, FØR man begynnte å fikle med ledningene?
 
U

UAM

Gjest
Hvis det er en sikring til hver kanal kan du jo ta ut sikringene smekke på ampermeteret der, finne ut minimalt strømtrekk og lytte deg frem, samtidig som du kjenner på kjøleelementene. Hvis du ikke har rørt potene er det sikkert ikke farlig å ta utgangspunkt i den stillingen den allerede står.

Du bør la forsterkeren stå på i 20min+ for å la den stabilisere seg før du justerer deg inn til endelig bias.

Du kan også eksprimentere med biasen og på den måten la trinnet kjøre delvis i klasse A, dette er begrenset av varme og strømforsyning.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
Jeg trodde det var vanlig å slå av forsterker, FØR man begynnte å fikle med ledningene?
joa, forrige gang de røyk snublet jeg i kablene, lettere påvirket.
40kr stk omtrent kostet de små transistorene...er det mulig. samtidig må jeg vaske av linolje og annet møkk..

selge hele driten...
:mad:

kabelsko hadde vært godt å ha...better safe than sorry
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
joa, forrige gang de røyk snublet jeg i kablene, lettere påvirket.
40kr stk omtrent kostet de små transistorene...er det mulig. samtidig må jeg vaske av linolje og annet møkk..

selge hele driten...
:mad:
Ikke si at også du har "dyppet" forsterkeren i dette vidundermiddelet? Ja, ja, litt av en jobb med å fjerne dette fra loddepunktene da?
Hva skjedde nå, siden den kortsluttet?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
står d ikke over?
:)
Så her snakker vi om små marginer? "Tramp i gulvet og treminalene kortslutter." Ingen måte å bygge om dette på?
 
M

Medisin_man

Gjest
Manualen til CL200 sier at det skal være 50mV over hver av Sorcemotstandene (1 Ohm), dvs bias 50mA pr utgang.
Tilsammen 150mA pr kanal For to kanaler m +/- 50v blir det en sammlet effekt på 30W for utgangstrinnene.
Du kan bytte/ fikse en sikring slik at du måler over denne i stedet for Sorcemotstandene.

Ps Skjekk f. eks pris på Buz 901D og Buz 900D, Jeg bruker samme antall som i CL200 i en av mine konstruksjoner.

Om terminalene dine er disse standard avstand. Bare du lære deg å være mere forsiktig.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
Så her snakker vi om små marginer? "Tramp i gulvet og treminalene kortslutter." Ingen måte å bygge om dette på?
hm? :)
neida...+ og - på kablene må ta i hverandre! transistorene tåler beinhard juling de..bare ikke en kortslutning.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
Manualen til CL200 sier at det skal være 50mV over hver av Sorcemotstandene (1 Ohm), dvs bias 50mA pr utgang.
Tilsammen 150mA pr kanal For to kanaler m +/- 50v blir det en sammlet effekt på 30W for utgangstrinnene.
Du kan bytte/ fikse en sikring slik at du måler over denne i stedet for Sorcemotstandene.

Ps Skjekk f. eks pris på Buz 901D og Buz 900D, Jeg bruker samme antall som i CL200 i en av mine konstruksjoner.

Om terminalene dine er disse standard avstand. Bare du lære deg å være mere forsiktig.
30watt? hmm..målte den til 90 8ohm på skolen hmm...
Buz 901D og Buz 900D...hva mente du med det? :)

hvorfor er det 5A sikringer når den bare trenger 50mA?
 
M

Medisin_man

Gjest
Tegner og forklarer i detalj, her kan ingen informasjon være med en smule selv-forståelse:
Tråden heter justere bias:Tomgangseffekt i utgangstrinnet 30 W om du var i tvil.

Tegner og forklarer: Tomgangs-strømmen = Bias = 50mA pr utgang. Utgangeene i Cristiansand lydfabrikk sin konstrulksjon med betegnelsen CL200. Bruker utgangene metalloksydfelteffekttransistor som er av type IRF 630/640 IRF 9640/9630 (tidligere var International-RectiFier som forkortes til- IRF-

Tegner videre: Buz 900D og Buz 901D er utganger, siden du beklaget deg over pris for utganger er det utganger jeg refererer til.

Hvorfor tror du det er behov for 5 A sikreinger når forsterkeren skal klare 40V ut? Håper du forstår at dette ikke har med tomgangs-strøm å gjøre.

Du har forhåpentligvis ikke glemt at du har gått grunnkurs elektro heller.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
selvsagt ;)

forøvrig bruker cl200 IRF9540 og iIRF540, min iallefall.
hvordan er Buz. skulle de forandre fosterkeren noe?
 
M

Medisin_man

Gjest
Buz ca 200 pr stk..... 12 stk som i CL200 . Men disse tåler noe mere guffe 250W, 16A, bias 50-100mA, D fet ikke hex. bias ved ca 0.6v, mere tempraturstabil, Går utmerked uten Sorcemotstandere. Mere lineær x-over region ( alt dette har du lært å finne ut på grunkurs elektro )

Det er liten forskjell på IRF 540 og IRF640, samme IRF9540 og IRF9640.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
Buz ca 200 pr stk.....  12 stk   som i CL200 . Men disse tåler noe mere guffe  250W, 16A, bias 50-100mA, D fet ikke hex. bias ved ca 0.6v, mere tempraturstabil,  Går utmerked uten Sorcemotstandere. Mere lineær x-over region ( alt dette har du lært å finne ut på grunkurs elektro )

Det er liten forskjell på IRF 540 og IRF640, samme IRF9540 og IRF9640.
200kr stykket, fint forslag..for 12stk blir d nøyaktig like mye som jeg betalte for hele forsterkeren ;D
de 9640 540 tåler guffe de..bare ikke en kortslutning i kabelen.
justerer jeg bias fra f.eks 150mA til 50A. vil dette bare gi lavere effekt? 150 vil gi høyere effekt men mindre tolleranse for volum...?
no er det 4år siden jeg gikk elektro ;)
 
M

Medisin_man

Gjest
justerer jeg bias fra f.eks 150mA til 50A. vil dette bare gi lavere effekt? 150 vil gi høyere effekt men mindre tolleranse for volum...?
no er det 4år siden jeg gikk elektro ;)
Det er omtrent 20 År siden jeg gikk grunnkurs, men det har ikke forsvunnet enda.
Bias har ingenting med utgangseffekt å gjøre.

Toleranse for volum? Jada overlappingsregionen for positiv til negativ halvperiode påvirkes som du vet. Derved vil.......
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
hehe...hva har du gått på de 20årene da? sikkert noe innen elektronikk.. ;)

men desse buz. tåler 250watt, i sammeligning med 9540, 540..?
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
grunnen til at jeg "klaget" på pris er fordi jeg har sett visse nad effektforsterkere til 8-9tusen som bruker utganger til 25kr..
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hehe....huff, forsterkeren din er billig og har gode utgangstransistorer...fæle greier det der. Mye bedre om den er dyr og har billige komponenter? CL200 er en god forsterker og helt sikkert verdt en rep på 6-700 kroner.

Alt du trenger å vite for å justere inn bias står tidligere i tråden (heng et voltmeter over sourcemotstandene og skru til du måler 50mV) og ja, den justeres helst inn med strømmen på (hvordan skal du ellers få målt den?). TA7317, HA12002 og µPC1237ha er protection-kretser som du påpekte at forsterkeren mangler.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
hellu ;D

tenkte jeg skulle få fixet dette ampen -igjen- og sende den nedover til søstern muligens.
no gikk det et sett transistorer for et par år sia når jeg forsøkte det samme... ;D
tenkte jeg skulle sikre meg denne gangen, eller så går hele greia på dynga!
det krever altså ikke store vridningen av desse pottene før det sier *poff*
holder det om jeg putter i 1A glassikringer istedenfor de 10A jeg har brukt før? vil dette umuligjør en kortslutning under bias-stille?
takk for svar....

forresten et bilde her http://img242.imageshack.us/img242/4730/cl2dy3.jpg
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hehe....huff, forsterkeren din er billig og har gode utgangstransistorer...fæle greier det der. Mye bedre om den er dyr og har billige komponenter? CL200 er en god forsterker og helt sikkert verdt en rep på 6-700 kroner.

Alt du trenger å vite for å justere inn bias står tidligere i tråden (heng et voltmeter over sourcemotstandene og skru til du måler 50mV) og ja, den justeres helst inn med strømmen på (hvordan skal du ellers få målt den?). TA7317, HA12002 og µPC1237ha er protection-kretser som du påpekte at forsterkeren mangler.
Cl 200 hadde i sin tid en delekostnad på ca 4000-5000 tror jeg..

Jeg har hørt om folk som har solgt strøkne eksemplarer til 10000kr..!!

CL200 kan modifiseres en del, og kan bli en riktig god forsterker...!!! :)

Mvh Øystein
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
hellu ;D

tenkte jeg skulle få fixet dette ampen -igjen- og sende den nedover til søstern muligens.
no gikk det et sett transistorer for et par år sia når jeg forsøkte det samme... ;D
tenkte jeg skulle sikre meg denne gangen, eller så går hele greia på dynga!
det krever altså ikke store vridningen av desse pottene før det sier *poff*
holder det om jeg putter i 1A glassikringer istedenfor de 10A jeg har brukt før? vil dette umuligjør en kortslutning under bias-stille?
takk for svar....

forresten et bilde her http://img242.imageshack.us/img242/4730/cl2dy3.jpg
Skal du dynge saken, er adressen: vardåsveien 106
4637 kr.sand.. ;D
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
hehe. vel, skal gi den et lite forsøk til. viss ikke så...
du har kanskje en slik?
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
er det noen som kan lokalisere "source motstandene" i denne forsterker utfra bildet der?
merkelig nok får jeg ikke utslag på en eneste volt eller milliampere over sikringene når den står og spiller musikk ;D
på utgangen som er kortsluttet og uten sikringer kan jeg måle spenning heh
kan også måle spenning på kanalen som spiller når jeg tar UT sikringene. hva skjer heh.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
hehe. vel, skal gi den et lite forsøk til. viss ikke så...
du har kanskje en slik?
Jeg tar vel imot :D

mvh Øystein.

PS har du problemer med å apparatet, så har jeg feilsøkt en del på CL200. Du er velkommen til å sende en PM om du lurer på noe?

Jeg har også kontakt med en av konstruktørene ;)
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
ja da har jeg begge kanaler oppe spillende musikk, men jeg sliter med høy forvrengning i visse frekvenser.
skyldes det tomgangstrømmen?
eller kan det skyldes at jeg ikke vet nøyaktiv hva som var jord og signal fra potmeter til printkort? :D
skulle gjerne hatt noen tips om hvordan jeg på sikker og forsiktig måte kan stille frem biasn. :)
 
Topp Bunn