Justere ny pickup

_Nomad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
73
Antall liker
18
Sted
Meråker
Torget vurderinger
1
Oppgraderte nettopp pickupen på min Rega RP1 til en Ortofon 2M Red.
Og bare så det er sagt: jeg skal gladelig innrømme at jeg er en vinylnovise, spesielt når det gjelder oppsett/justering.

Jeg lurer litt på selve installasjonen; jeg brukte protractoren som fulgte med spilleren, og i det jeg kan finne av informasjon på nettet om dette leser jeg at jeg skal line opp sidene på pickupen med sidene på headshell/linjene på protractoren. MEN, problemet er jo at headshellet (aner ikke hva det heter på norsk) er bredere enn pickupen, så jeg får jo ikke til å line opp noe som helst.. Er det noen andre som har erfaring med dette? All info mottas med takk!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.021
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Bare se på den litt forfra kanskje….ellers, å justere headshellet er en grov regel. Du bør justere cantileveren, nålefanen der holder stiften, det er denne der holder stiften i rett vinkel, ikke huset.
Jeg bruker å sette nåletrykket lavt, 0,5 gr, sett pickuppen på malen og da observere cantilever rett forfra med en liten loupe og min sykkellykt. Setter du nåletrykket høyere vil pickuppen "tilte" til ene siden pga vekten og du får feil bilde av situasjonen.
 

_Nomad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
73
Antall liker
18
Sted
Meråker
Torget vurderinger
1
Hmm. Jeg venter på en digital vtf-måler, får gjøre et forsøk når den kommer.
Har den mekaniske som ortofon lager, men den har vist seg å være fullstendig ubrukelig for meg. Mulig det er en produksjonsfeil med akkurat den jeg har. Takk for svar!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Setter du nåletrykket høyere vil pickuppen "tilte" til ene siden pga vekten og du får feil bilde av situasjonen.
Gitt at du har rett: (Opphenget skal vel fjære rett opp og ned, ikke til siden?) Siden det er slik den vil være når man spiller med riktig VTF; er det ikke da man får riktig "bilde av situasjonen"?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.717
Antall liker
1.528
Torget vurderinger
2
Man bør justere pickupen med tilnærmet rett VTF (laveste anbefalte stiftetrykk) er min erfaring, slik at man belaster pickupen ca slik det er når man spiller. Cantileveren (nålefanen/armen) skal løpe parallellt med linjene på protraktoren i begge punktene (dette avhenger av hvilke justeringsverktøy/mal som blir brukt).

Sjekk ellers ut den eminente guiden som audiofidelity hadde i et av sine nummer (er tilgjengelig på audiofidelity sine sider), der er det enkelt forklart og svar på det meste.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.021
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Opphenget fjærer opp og ned, og til siden, prøv selv å sette nålen i rillen med stoppet tallerken og da med en finger dreie tallerknen litt i den retning den skal gå mens du ser på cantileveren. Du vil se at cantileveren retter seg opp bare ved den minste bevegelse. Derfor setter jeg nåletrykket veldig lavt når jeg justerer inn pickup. Når den er justert inn på zenith kan man justere opp nåletrykket til normalt og da justere armens høyde osv.
Ellers er en protraktor med et speil en veldig god investering, her ser du opp under pickuppen og kan justere cantilever veldig nøyaktigt.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Et av problemene med hifi er at man får så mange rare tips og råd. Et av problemene med vinyl er at det kan gå veldig galt av sted om man følger de rare rådene.

Enda en gang anbefaler jeg Michael Fremers 21st century vinyl på DVD for alle som er interessert nok til å sette opp platespillere selv. Fremer er praktisk, fremgangsmåten blir tydelig med film og forklaring sammen, og han tar ting på alvor uten å bli hysterisk.

Vel verdt et par hundrelapper og tiden det tar å se filmen.

Kjapt søk på ebay: michael fremer 21st century vinyl dvd | eBay Jeg tror filmen er godt og vel ute av produksjon, men den kan sikkert kjøpes flere steder. Let etter beste pris.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn