Takk Jan!JanR skrev:Ser vannvittig bra ut Stig, bare å bøye seg i støvet
Ampere meter ja, nesten ett must om ikke annet så for utseende sin skyld. Men kun 15mA ?
/jan
Jepp. Jeg hoppa også bukk over å bruke log skala, blir fort en eller to Opamper i tillegg. Hensikten med Log skalan er vel at da blir nåla litt mer livlig på små signaler. Det kan jo være fint og se på, men da er man også avhengig av å ha et analogt meter med rask respons, noe som jeg ikke har.Audiomix skrev:Det er alltid flott med et par "vintage" instrumenter på fronten.
Jeg har to slike på min:
BILDE
De er koblet slik at de fungerer som "VU-meter", men uten noe forsøk på å få til log skala.
De er DC koblet (via noen OP amper her også) til katodene på utgangsrørene. Da får jeg "beskjed" om det er noe galt med bias (ubalanse) eller feil med rørene.
Ingen av funksjonene ser jeg på som veldig viktige, men det var jo litt artig å lage det slik.
Takk for tilbudet Leifen! Slik det ser ut nå så blir det muligens ikke noe som helst treværk på den, faktisk. Mulig jeg bruker litt x-finer kunfor å bygge ut litt, men da blir det uansett lakkert over med en eller annen farge.leifen skrev:Ser det går unna her Larssen!
Skikkelig artig prosjekt dette.
Bordsagen og overfresen er klare de i tilfelle det skulle bli behov for noe trearbeide til vidunderet.
Mvh
Leif
Det må jeg si var litt av en historie... ;D Ikke ofte en hører en VU-meter relatert historie med Miles Davis innblandet.jane skrev:Med fare for å virke litt nerdete, jeg håper du tilgir meg. Boksen kalt "RMS Likeretter" er en ren momentanlikeretter, slik du beskriver det i teksten, dc=|ac|. Å foreta RMS-beregning er litt mer tricky enn som så..
VU (Volume Unit) er en konkret definert standard (BS 6840 for eksempel) med hensyn til frekvensgang, tidskonstanter og egentlig det meste.
I dette tilfellet har det null betydning, men som gammel studiotekniker var jeg veldig nøye på at VU virkelig var VU.
Jeg husker meg skrekkblandet fryd tilbake til 1984 da jeg satt bak ei røys med VU-meter i Molde og ventet på en forsinket Miles Davis som forsøkte å komme til seg selv på et privatfly fra Paris.
Som om det ikke var nok hadde Soundcraft opptakeren vår streiket og en erstatning kom med SAS fra Tromsø Lydstudio (?) tidligere på dagen.
Tid eksisterte ikke, lydprøver var uaktuelt og jeg hadde ikke annet valg enn å stole på at 0dB virkelig var 0dB VU. Noe annet kunne bety katastrofe sammen med 24-spors analog tape.
I alt dette kaoset av forsinkelser måtte det hyres inn en Herkulesmaskin fra forsvaret som stod stand by på Årø flyplass for å frakte deler av lydutstyret videre til ny jobb da konserten var over.
[mimremodus av]
Jan E Veiset
Recording engineer for Odin/NRK, Miles Davis
Takk for den RoDa. Vet ikke helt med den sammenlikningen der kanskje, noen ganger føles det ut som om det blir mer som jeg spikrer 66 småspiker istedet for én størreRoDa skrev:Lamslått av beundring S!!
Det er herlig å se hvilken flid du legger i arbeidet ditt, og for et tidsforbruk du har for å sørge for at du gjør pen jobb.
Skulle jeg sammenlignet med det jeg har gjort i stua, så måtte jeg ha blandet avrettingsmasse og vann i munnen for deretter å spytte det ut på gulvet....
Takk for at du dokumenterer så bra og deler med oss, inspirerende!
Så det meteret ditt og tenkte: "Hm, det hadde vært tøft om han kunne demontere og lage ny bakgrunn", og så bladde jeg videre nedover i posten din. ;D ;D
Stå på videre, arti å følge med på!
Mvh
Rolf
Takk for tipset! slikt er gull å vite for oss DIY'ere. Skal sjekke på Maxbo her i Trondheim også.vega65 skrev:Vedr alu profilene du fant hos Elfa:
Var innom Maxbo på vækerø forleden.
I en krok står det et stativ med uhorvelig mange profiler i alle fasonger og størrelser:rør,firkanter ,ymse vinkler.Et utvalg jeg ikke har sett tidligere.Og nok til å dekke diyeres behov for slikt.
Du får spille sinus så blir det riktigSlarssen skrev:Ellers så har du jo rett når det kommer til RMS likerettern. Vet ikke helt hvorfor jeg tenkte at jeg fikk ut RMS der. Slik jeg tenkte det i hodet mitt så var planen å kalibrere den til f.eks. 10W eller 20W i 8-ohm, og ikke mer enn det. -Slarssen
emotikon skrev:Så du kikket litt ekstra meterne på vintagene mine her om dagen Slarssen (Nei, de er ikke til salgs som deler....og sikkert ikke slike du vil ha uansett)
Ett lite gjensyn :
Du mener at det kanskje er noe Slarssen ikke har tenkt på... ;D. Ville være svært ulikt den karen. Tipper han vet hva slags tapp Triumphene trives med, og ampen blir vel såpass schvær at å ta den under armen med rundt til kompiser og andre HT er mer jobb enn å bygge den.leifen skrev:Skal du forresten bare ha ei tapping på utgangstrafoene dine,
eller baserer du deg på å koble om inni boksen?
Mvh
Leif
Nei, se det er jeg egentlig ikke sikker på. Du har jo helt rett. Hva med denne?jane skrev:Er du sikker på at effektskalaen din stemmer?
Ut i fra skjemaet så er det spenning du måler og siden effekt er kvadratet av spenning så virker litt rart med en linear skala på 0-10-20-30W
Jan E Veiset
En funksjon ala Vo=ln(Vin)+k (hvor k=-ln(Vin) ved P0) vil gi en positiv linear skala for et effektvindu > P0.Slarssen skrev:Men hvordan blir skalaen seende ut da? Må blande både logaritmisk og eksponensiel skala for wattmeteret da?