leifen
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 13.05.2006
- Innlegg
- 2.415
- Antall liker
- 1.963
Hm.. Har Slarssen rømt tro? Eller er han kidnappet av Nord-Koreanske myndigheter?
Takk for de der Andreas. Det der gleder jeg meg til å teste ut.Andreas skrev:Ramlet over dette her:Slarssen skrev:Thanks, A
Er det noen som har testet følgende teknikk for å triodekoble tetroder eller pentoder?
Det er altså en diode i serie med gitteret, som, ifølge en side jeg fant, skal forsikre at skjermgitteret/beam-platene ikke skal lede noen AC strøm vekk fra anodene og dermed linearisere triode-koblingen.
Jeg har sett dette blitt gjort på enkelte forsterkere, og husker vagt at det var en større debatt om dette på DIYaudio forum, men har aldri lest noen komme med direkte erfaringer. Noen av her på sentralen som har testa det? Det er jo en svært enkel modifisering så dette må jeg jo nesten teste ut.
Her er en referanse til en kar som skriver blant annet om dette (kapittel 2 midt på siden):
http://oestex.com/tubes/triode.htm
- slarssen
http://t-linespeakers.org/tubes/triode-trick.html
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/96649-triode-trick.html
Det er kanskje ikke anodene som gløder ???Slarssen skrev:Bilde av glødende anoder:
- slarssen
Jo, det er ikke helt optimalt med 6.05V på glød, men egentlig lite å gjøre med det. På den positive siden så har kanskje smårørene iallefall litt lengre levetid?BerntJ skrev:Jeg ville nok helst hatt 6,2 eller 6,3 Volt på glødingen til utgangsrørene da det er denne som frigjør elektroner som kan gå i røret.
Men neppe noe å miste nattesøvnen for da du er godt innenfor 10 %.
Det henger litt 100 Hz igjen etter likerettingen. Ut fra skjemaet på poweret har du en 47 Ohms motstand etter choken. Første kondis etter likeretteren er bare 3,3 micro. Må nok innrømme at jeg sov i timen når forklaringen på disse ble gitt, men det er mulig et simuleringsprogram har plukket disse ut. Jeg bruker helst rørlikerettere der en må ta hensyn til første ladekondensator, men med dioder må jeg nok innrømme at jeg ikke skjønner den lave verdien på 3,3 micro.
Er enig at 50 Hz kan komme fra inngangsrøret, men du har også endel induktive komponenter som kan plukke opp magnetfelter.
Et humpot er fort gjort å prøve. Men DC gløding er kanskje enda bedre?
Regner med at spenningen Vg er spenningen på katoden? VH. Bernt.
Hehe, bra bilde!OAlex skrev:Noen har sett og hørt.
Kjører autobias med felles katodemotstand. 100Hz på B+ har jeg helt klart mye av, omlag 640mVp-p. Men jeg synes det er litt rart at dette til tross kommer igjennom. Usikker på hvor det slipper igjennom også, så her kommer jeg tilbake med målinger når jeg har mer.Audiomix skrev:Jeg burde sjekket, men spør først:
Hvis du har fixed bias (justerbar), kan du redusere brum i utgangstrinnet ved å justere bias optimalt mht dette.
Kan være en del å hente.
Mulig du har gjort dette. Mulig du har auto bias.
Jeg pleier å si det slik:
100Hz kommer fra for dårlig filtrering.
50Hz kommer fra mindre enn optimal oppbygging.
Det ordner seg etter hvert. De siste detaljene tar mest tid.
Det var vel kryptisk dette ???Mbare skrev:Har hørt noen rykter om at ting har skjedd siden sist oppdatering. Dog kan det jo hende jeg er feilinformert.
Mbare skrev:Har hørt noen rykter om at ting har skjedd siden sist oppdatering. Dog kan det jo hende jeg er feilinformert.
Hehe, etter ei helg med storbesøk av Andreas og Mbare så fikk vi brukt litt tid på å måle og analysere situasjonen rundt jordingen, og andre ting. Vi har også fått lytta på den. 8)Audiomix skrev:Det var vel kryptisk dette ???Mbare skrev:Har hørt noen rykter om at ting har skjedd siden sist oppdatering. Dog kan det jo hende jeg er feilinformert.
Intressant ide med å gløde kun inngangsrøret på DC. Da slipper jeg jo flere ampere i likeretting... virkelig en smart løsning.BerntJ skrev:Et triks som brukes med hell ( ? ) i gitarforsterkere er å likerette glødespenningen til inngangsrøret der signalet er minst. 6 Volt AC likerettet må dempes litt til 6,3 Volt DC. For og bakdeler med dette, men det burde virke på Hifi også. Det har også skjedd det motsatte ( innenfor hifi ) da noen likerettet glødespenningen til utgangsrørene uten å dempe den så de fikk rundt 7 volt DC, noe høyt. Den brant også utgangstrafoene og det sier vel litt om design.
Choke input supply er teoretisk best på høyspenningen, men om strømtrekket er nogenlunde konstant ( høy klasse A drift ) er jo strømmen nogenlunde konstant... 100 Hz ripple er lettere å fjerne med CLC supplies.
KT rørene tåler 150 Volt mellom katode og gløding så det er ikke nødvending å bruke +40 Volt såvidt jeg ser det.
Men jeg har tatt feil før. Det var i 1989 da jeg bare kjøpte 2 Mullard E88CC for 60,- stk...VH. Bernt.
Nei, det har jeg lært nå. Prøvde sånn helt forsiktig å foreslå et diff-koblet inngangstrinn men da brummet denne konstruktøren kraftig i skjegget! ;D.Audiomix skrev:2: Ikke legg deg ut med konstruktører. De vet alltid best ;D
Jeg trodde først at det kunne være den som plukka opp støy, men som du sier, så var forklaringen en annen. Strømmen igjennom trafoen er innenfor spesisfikasjonene, og siden den kjøres som last i et differentsial trinn så kanseleres også DC strømmene. Kjører nå ca. 7.5mA igjennom hver vikling. Alle viklingene er nå i serie, så den eneste belastningen som trafoen (og røret) ser er jo KT66 gitter og gittermotstander. Disse hadde Jane satt til omtrent halvparten av det jeg bruker her, nettopp av den grunn at den litt lavere lasten utjevnet forskjellene mellom halvdelene.Audiomix skrev:Jeg regner med at du har riktig strøm i den trafoen. Forsøk med litt belastning over hver av viklingene. Du ser fort i hvilken retning det drar.
Da jeg bygde min forsterker var resultatet i første omgang for lav effekt og for mye brum. At den også oscillerte er ikke så mye å nevne. Positiv feedback gir slike effekter.
Jeg så at det var en mulighet for at brum kunne plukkes opp av komponenter. Skjerming viste seg å ha null effekt. Altså ingen grunn til å mistenke at brum kom inn som innstråling.
Som nevnt reduserte jeg en del ved å optimalisere rørstrømmen.
En del ble også tatt ved å endre / forbedre alle jorforbindelser.
Hvert enkelt grep ga liten effekt. Tilsammen utgjorde de ganske mye.
Derfor er det viktig å kunne måle disse små forbedringene. Hver for seg er de knapt hørbare.
Rør kan også være en kilde til brum.
Takker for kule bilder, A! Ingen rødglødende anoder nå lengre; Jeg har fått 6550 8)Andreas skrev:De rødglødende anodene ble knapt ofret oppmerksomhet under operasjonen.
Nye koblinger på anodechoken prøves ut. En fasefeil her og der er det mulig å få bukt med. Spørsmålet er bare hvilken av de saatans mange koblingsalternativene som skal prøves ut.
Vet du hvorfor de glødet?Slarssen skrev:De rødglødende anodene ble knapt ofret oppmerksomhet under operasjonen.
Ingen rødglødende anoder nå lengre; Jeg har fått 6550 8)
- Slarssen
Ja, anodetapet er ca. 0.5W under maksimalt tillatt anodetap, som er 27W når de er triodekoblede. Har en liten plan å kanskje prøve å redusere B+ å se hvor langt ned jeg må før jeg kan kjøre KT66 kontinuerlig. Bruker nå 6550 som tåler 35-40W i triodemodus og disse har ikke antydning til glødende anoder.Audiomix skrev:Vet du hvorfor de glødet?Slarssen skrev:De rødglødende anodene ble knapt ofret oppmerksomhet under operasjonen.
Ingen rødglødende anoder nå lengre; Jeg har fått 6550 8)
- Slarssen
Var anodetapet vel høyt (det må ha vært det) eller var noe litt ute av kontroll.
Takk for tipset, V. Valget med å bruke LL1660 som anodechoke er muligens ikke det beste, kan det se ut som. Jeg har fortsatt mellom 20-30 grader med faseforsyvning mellom halvdelene i drivertrinnet rundt 7k. Faseforsyvning i ett differentsielt trinn vil øke forvregningen direkte, så all fokus nå for tiden går til å se etter løsning på dette. Jeg fikk ikke helt til å få fram denne oppførselen i simuleringer heller, så jeg får støtte meg til fagpersoner på dennevega65 skrev:Grattis med lyd .følger godt med.mye å lære av projektet ditt.vedr kopling av ll jern om du trenger noen inputs:mail aquablue v/ Benny Glass.Han har ganske god oversikt over kopling av ll jern.
mvh V