Kåte 66 - Klonen angriper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Noen kjappe bilder fra helgens arbeid.

Ferdig med gløden; forsterkerens livgivende nettverk :)

Avkobling med 100nF, X7R keramisk kondis på hvert rør. Antakelig vis i overkant unødvendig med så mye avkobling, men kondiser er billig. Her kan også sees videreføring av skjerm.

Har også kondiser fra hver fase til chassis-jord for common mode avkobling.

Koblingskondensatorene har blitt monterte, og jeg plastra på litt bitumen på toppen for å dempe vibrasjoner. Uten bitumenen så resonerte kondensatorene overraskende mye.

330R katodemotstand må tunes ned til 320R med to ekstra motstander.

Vedlegg

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Har også startet med å lage kabelen som skal gå mellom strømforsyningen og signalchassis.

Mer gammel RG58 hentes frem, og kobberskjermen ekstraheres

Råmaterialet; 0.93mm2 teflonisolert, sølvplettert flertrådet kobbertråd. Tåler 600VAC uten at isolajsonen er veldig tykk.

B+ til én kanal inneholder seks slike ledninger. Fire til 0V og to til B+. Lengde på hele kabelen blir litt over meteren.

Å tre på skjermen går lekende lett når man har teflonisolasjon, som er veldig glatt.

Kabel til glød blir likedan, men kun med totalt fire ledere. Til slutt så har jeg da fire skjermede kabler som skal trees inni en nylonstrømpe sammen med ett par kontroll signaler og strømforsyning til VU-meter kontroll kort.

Bruker bare én farge på alt dette for å spare noen skillinger, så her må jeg ha rett fokus når jeg skal lodde ting sammen inni kontakten :)

Vedlegg

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.942
    Ikke så mye annet å si enn; VAKKERT Slarssen!!
    Blir nå fantastisk oversiktlig inni dette apparatet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fantastisk, S!!
    Peis på 8)

R

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Det her er jo så ryddig at jeg blir sittende å måpe. Real Brukskunst kaller jeg det her rett og slett fantastisk

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Her er det viktig å la seg inspirere, og ikke gå i dyp koma over sine egne begrensede evner ;D

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    973
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette er absolutt det flotteste jeg har sett til nå, skal du setter standarden her nå!! Lykke til videre, og kjør på med bilder :)

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Takk for et, karer, jeg storkoser meg med lodding for tiden.

vega65 skrev:
    Peis på
    Begynner å bli utålmodig etter å høre hva du synes om janes kretsløsning.

Ps har en liten kasse s 11e12.

Det ser ut til å være et rimelig godt alternativ til dyre nos
    Kt66
    Jeg fant ikke noe særlig til datablad på disse 11e12. Har du noe liggende, eller kan du fortelle hva slags rør dette er for noe? Har aldri hørt om de.

Flere bilder har jeg. Kanskje litt kjedelig, men jeg brukte ett par timer idag på å lodde på kontakten til strømkabelen. Smeller inn en liten serie med bilder her:

Vedlegg

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Da gjennstår det å terminere alle 5 individuelle skjermer, samt koble disse inn på 8 felles pinner som kun skal rett til chassis inni boksen.

Tror jeg gjør dette med å vikle rundt litt kobberfolie som jeg lodder fast i alle skjermene, for deretter å lodde fast de gule ledningene som går til kontakt-pinnene. Da får jeg trukket skjermen så langt opp som mulig.

Videre så venter jeg på en pakke fra Partsconnexion. Denne inneholder litt ekstra kabling samt nye motstander til gitterkoblingene til KT66 rørene (220k). Jeg hadde opprinnelig kjøpt inn Riken motstander, men har besluttet å bruke noen andre motstander da de fire Riken motstandene jeg fikk målte rimelig ulikt (oppmot 2% avvik mellom dem). Maks ufalks her altså.

Siden disse motstandene i praksis bestemmer hvor bra amplitude-balansen mellom hver fase blir til drivertrinnet, så har jeg lyst å ha så bra matching på disse motstandene som mulig. Jeg bestillte derfor inn 10x 1% PRP metalfilm motstadner som jeg skal matche på.
    PRP motstandene har også betraktelig bedre temperaturstabilitet enn Riken. Riken motstandene er forferdelig følsomme for temperatur.

Men siden PcX har brukt over 2 uker og ennå ikke sendt pakka (Stephanie har fødselspermisjon...) så blir det vel ennå litt venting får jeg får de tingene der. I mellomtiden så har jeg uansett mye å gjøre likevel. :)

- Slarssen

Vedlegg

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Kult utseende på de er, Vegard. Men jeg tror ikke de vil passe i denne forsterkeren her, maks Vg2 er bare 300V.. Men helt klart ett rør man kan lage noe gøy på :)

Har puslet litt og har noen fler bilder. Har lodda ferdig kabling fra kontakten i signalchassis, samt startet arbeide med jordbus. Se bilder.

Jordbuss skal være noe 2.7mm tykk kobber jeg fikk tak i. Skal bruke to separate busser som (pr kanal) går til hhv. inngang og drivertrinn, som dermed stjernes til B+ kondis. Utgangstrinnet stjenejordes også til samme B+ kondis punkt.

Jeg har også ordna til RF-avkobling fra inngangene. En 10nF keramisk kondis går fra signal jord på RCA inngangspluggene rett til chassisjord for direkte avkobling av RF støy som plukkes opp av skjermen i kabelen. Det er viktig at denne koblingen har så liten motstand og induktans som mulig, så jeg har brukt en Y-kondis som vanligvis brukes i nettfiltere. Disse er dimensjonerte med relativt tykke ben og har generell lavinduktiv oppbygning. Har brukt sprengskiver og låsemutter på chassistilkoblingen for å forsikre god kontakt over lang tid.

- slarssen

Vedlegg

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Litt fremgang har det vært. Håpet er å få lyd innen påske!

Det var endel arbeid med å kable alle ledninger fra kontakten. Gløden har blitt kablet opp i sin helhet, og skal testes om litt.

Endel pes å få til disse jordingsbussene, men tror det blir bra nok når alt er lodda.

Det blir tettere rundt komponentene nå. Her mangler ennå CCS kortet til driveren, samt VU-meterkortet pluss da noe kabling.

- slarssen

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nydelig arbeid! Hadde vært priset i "ultra-high-end" klassen, om det hadde vært kommersielt...

Arne K

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Takk for det, Arne!

Oppdaget en småflau feil i skjema, som jeg ikke kunne vente med å poste fix på:

Fasinga på utgangstrafo er feil i de tidligere skjemaene, slik at jeg i praksis hadde positiv feedback! Skjønner ikke hva jeg har tenkt på tidligere, men her er iallefall riktig skjema. Flaks jeg oppdaga dette og ikke bare kobla opp helt blindt etter mitt eget skjema, men skal jo uansett ikke koble opp med NFB i børjan uansett.

- slarssen

Vedlegg

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Sykt bra! Kompromissløst! Det liker vi! En glede hver gang nytt innlegg kommer :)
    Mvh,

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette er så rått at jeg sitter her og ler høyt! ;D
    Stå på, gleder meg til å se dette i mål. 8)

Mvh
    Rolf

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    - og bildene er jo like bra som arbeidet!! Mye bedre enn de R...a tar!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    - og bildene er jo like bra som arbeidet!! Mye bedre enn de R...a tar!
    Alle tar bedre bilder enn Rauva, sluket. ;)
    Men jeg kommer gjerne en tur på besøk til deg og Ville Dolores og tar litt bilder om det skulle passe sånn.

Mvh
    Rolf

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke du forumferie, Roffe? Trenger dine Photoshop-kunnskaper ;D Sorry for OT Slarssen. Blir forresten jævlig inspirert av arbeidet ditt - helt i tråd med slik jeg liker og mener ting skal være! Det klør i loddebolten her..

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Har ikke du forumferie, Roffe? Trenger dine Photoshop-kunnskaper ;D
    Du ringer, jeg bringer.
    Måtte bare vaske vekk litt negative tanker, og nå er det frekk og freidig fredag og ren lykke. 8)
    DFDS og mye billige CDer og fine brukte LPer i Køben gjør en glad laks enda gladere. ;)

Sorry for OT herfra også, Slarssen. ;)

Mvh
    Rolf

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    OT er ikke noe problem, kjør på. Takk for oppmerksomheten! 8)

Litt flere bilder har blitt produsert. Her et lite snapshot av inngangsrørene, hhv. høyre og venstre kanal.

Neste bilde viser litt av avkoblingen. B+ kondisen til inngangstrinnet ligger så nært som mulig. Jeg fant raskt ut at det ble litt klønete å terminere de tykke kobberstengene til de realtivt små kondensator terminalene, så loddingen ser litt klumpete ut siden jeg har snurra ledning rundt både benet og kobberstanga for å få god elektrisk kontakt før lodding.
    Stjernejordpunktet til inngangstrinnet er ikke lodda ennå siden jeg skal ha flere koblinger dit.

Neste bilde her viser driver røret og CCS. Ledningen der er en litt skummel node, da den er svært høyimpedant og derfor veldig følsom for støy. Har prøvd å holde den unna andre signaler. Jeg vil også ha så lite kapasitans mot jord da dette vil kunne ødelegge de gode egenskapene til CCSen så derfor ble det et lite luft-trekk. Motstanden på bildet er 820k motstand mellom gitterene på hver halvdel. Bildet under viser 100nF K40 kondis som går sørger for å AC koble gitteret til den ene halvdelen til jord.

- slarssen

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    knall
    nærmer seg takeoff :prepåske ?

et innmat oversiktsbilde ? please

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Det ser så inni helvete lekkert ut, S! Nesten så jeg printer ut bildene og henger dem på veggen.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Thanks, A :)

Er det noen som har testet følgende teknikk for å triodekoble tetroder eller pentoder?

Det er altså en diode i serie med gitteret, som, ifølge en side jeg fant, skal forsikre at skjermgitteret/beam-platene ikke skal lede noen AC strøm vekk fra anodene og dermed linearisere triode-koblingen.

Jeg har sett dette blitt gjort på enkelte forsterkere, og husker vagt at det var en større debatt om dette på DIYaudio forum, men har aldri lest noen komme med direkte erfaringer. Noen av her på sentralen som har testa det? Det er jo en svært enkel modifisering så dette må jeg jo nesten teste ut.

Her er en referanse til en kar som skriver blant annet om dette (kapittel 2 midt på siden):

http://oestex.com/tubes/triode.htm

- slarssen

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Slarssen skrev:
    Håper på musikk i tidlig påske-tider ja.
    Nyter musikken? Håper du to flere bilder før du lukket kassen.....?

:) R

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Njaei, ikke helt musikk ennå. Har hatt besøk i Påska og derfor ikke fått gjort så mye. Men litt har det blitt, da.

Jeg jobba litt med plassringen av trafoene i strømforsyninga. Jeg satte i praksis strøm påpower trafo, og belasta trafo med gløden i signalchassis og fikk dermed testa at alt der fungerte greit:

Ingen varmgang der det ikke skulle være varmgang og alt ser bra ut så langt. ca. 6.1VAC så jeg mister litt spenning igjennom kabler og kontakter. Litt lavt men helt innenfor spesifikasjonene til rørene.

Målte indusert spenning i choke med strøm og belastning på powertrafo for å finne optimal vinkling på choke.

Jeg plotta også indusert spenning i choken over avstand fra powertrafo:

Her plotta i dBV, og choken vinkla 'worst case'.

Etter alle disse forsøkene så bestemte jeg meg for å bygge inn alle powertrafoene i enn magnetisk skjerm-boks. Da får jeg dempa alle magnetiske felt fra å nå chokene.

Til slutt ett lite oversiktsbilde av layouten jeg blir å kjøre med:

Chokene er her plassert slik at de påvirker hverandre så lite som mulig. Den montreringsklemma som går i bunn der skjermer veldig bra for feltene.

Signalchassis mangler kun noen få kabler nå så er den ferdig (bortsett fra VU-meter og de tingene der). Har også revidert strømforsyninga, som blir å kjøre på individuelle likerettere med ekte choke-input filter med LL1638-chokene i såkalt Common mode filter konfigurasjon. Mer om det om litt.

- slarssen

Vedlegg

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Skjermboksen har blitt til denne uka. Laget av 1.5mm tykk bløtt stål-jern-ettellerannet. Brukte blikksaks for å kutte til:

Denne boksen skal da inneholde alt av power trafoer (3 stykker). Jeg vurderer også å lage skjermbokser til chokene for å skjerme de for hverandre, men dette blir nok ettermontert senere siden jeg vil ha ting opp å kjøre så snart som jeg får til nå :)

Videre har jeg som sagt oppdatert skjema for strømforsyningen. Simuleringene jeg gjorde tidligere viste at kvasi-choke var rimelig dårlig under dynamiske forhold. Derfor endret jeg det hele til choke-input som gir bedre transient respons og powertrafo ser en enklere last.
    Jeg bruker en ekstra trafo som har 2x 0-45V 400mA viklinger som jeg seriekobler med de to individuelle 500V viklingene i powertrafoen og ender opp med 545Vac som med choke input blir ganske nøyaktig 460V dc.

Lundahl chokene har jeg koblet etter henvisninger fra databladet som skal føre til litt bedre common mode demping enn standard koblingen siden jeg når har mulighet til det nå når hver kanal ikke behøver å dele jord helt frem til likeretterne.

68R seriemotstander på chokene er for å kontrollere transientoppførselen til B+ ved oppstart samt også under dynamisk belastning.

Videre har jeg brukt thermistorer for å skille signal-jord bedre fra chassis/nett-jord. Dette vil forhåpentligvis forhindre jordsløyfer også. Kondis i parallel med thermistoren sørger for å kortslutte common mode støy i signaljord til nettjord. Thermistorer har jo videre den egenskapen at motstanden minker ved økendte temperatur. Potensielle jordfeil i forsterkeren vil da føre til relativt høye strømmer igjennom thermistoren, som da minker i verdi og man unngår forhåpenligvis at jordfeilbryteren ikke gjør jobben sin.

- Slarssen

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Stig
    har du sjekket/målt forskjeller mellom choke koplingen du viser og "standard koplingen" ?

Ps Gidder ikke skryte av arbeidet ditt i dette innlegget: Nå venter vi utålmodige på at du fyrer opp og forteller om hvordan dette oppfører seg.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    vega65 skrev:
    Stig
    har du sjekket/målt forskjeller mellom choke koplingen du viser og "standard koplingen" ?
    Det tror jeg ikke Stig har gjort, men det har vært endel entusiastiske innlegg på audioasylum i det siste fra folk som har prøvd.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    vega65 skrev:
    Stig

Ps Gidder ikke skryte av arbeidet ditt i dette innlegget: Nå venter vi utålmodige på at du fyrer opp og forteller om hvordan dette oppfører seg.
    Nei, det har jeg ikke gjort desverre. Har fått inntrykk av at effekten ikke er alhverdens sånn lydmessig, men visstnok hørbart. Vi får se :) Nå blir jeg bare å fokusere på å få opp poweret i helga så jeg kan få lyd.
    Andreas skrev:
    vega65 skrev:
    Stig
    Det tror jeg ikke Stig har gjort, men det har vært endel entusiastiske innlegg på audioasylum i det siste fra folk som har prøvd.
    Oj, har du link?

- S

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Selv siste innspurt tar litt mer tid enn beregnet, men jobber jevnt og trutt. Og idag ramla jammen meg den siste trafoen ned i postkassa også.

Da blir det rett på med choke-input filter og greier. Bildet viser hovedkammeret, med likeretter kort, choker festet enn så lenge med dobbeltsidig teip samt kabel inntaket.

Likeretterkortet er ferdig lodda, og trenger kun loddes inn på med AC inn, relestyring og videre ut fra likeretterne. Kabel til signalchassis er også nærmest ferdig. Glødekablene fra trafo fikk hver sin ferrit-kjerne for å skape ett lite common mode filter. Ledningene var bare lange nok til én vikling rundt kjernen, men litt virkning får jeg forhåpentligvis likevel.

Skjermene fra kabelen samles i en koblingshylse og videreføres til chassisjord igjennom egen lending til stjernepunkt ved nettkontakten.

Her ett bilde av trafokammeret. Den lille trafoen er altså da den 0-45V, 0-45V, 0-25V trafoen. Her er da ingenting koblet ennå. De små hullene bak i bildet der er til av-på bryter og standby bryter på fronten. 25V viklingen brukes til +-12VDC til reléer og VUmeter kort.

Tidligere idag så skulle jeg fjerne alle rørene som stod montert i soklene. Idet jeg trakk ut det ene KT66 røret så glapp det som ett såpestykke og knuste i tusen biter oppå chassis:

Arrrghh! Jævlig unødvendig! Nå får jeg ikke spilt musikk i helga likevel. Forhåpentligvis så kan jeg uansett få opp å måle på en kanal om ikke annet hvis jeg vil. Men dette var jævlig surt, må kjøpe meg ett nytt par.

- slarssen

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff da :'(
    Men det ordner seg for flinke gutter.
    Stor kred for en utrettelig lysst og iver etter å få ferdig prosjektet ditt.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Aj! Kjedelig når du er så nærme :-(

Dog glimrende dokumentert, som vanlig.

Mvh Ola

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Shit
    route 66 er ikke farefri ser jeg
    her spilles i en kanal og jaggu ble du ufortjent monoman i helgen du og
    har allerede drukket gravøl for å ære det stakkars røret

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    371
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    hadde du slik din bror :) holdt til i Fredrikstad kunne du bare hentet ett 66 rør hos meg ;D

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Takk for oppmuntrende ord karer! Det hjelper på humøret. Jeg har fått god hjelp av Motron idag, så problemløser er på vei i posten. I mellomtiden så fikk jeg testa littegranne på poweret i går, om enn så har jeg litt små problemer men håp på å få det løst idag :)

- slarssen

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Slarssen skrev:
    Thanks, A :)

Er det noen som har testet følgende teknikk for å triodekoble tetroder eller pentoder?

Det er altså en diode i serie med gitteret, som, ifølge en side jeg fant, skal forsikre at skjermgitteret/beam-platene ikke skal lede noen AC strøm vekk fra anodene og dermed linearisere triode-koblingen.

Jeg har sett dette blitt gjort på enkelte forsterkere, og husker vagt at det var en større debatt om dette på DIYaudio forum, men har aldri lest noen komme med direkte erfaringer. Noen av her på sentralen som har testa det? Det er jo en svært enkel modifisering så dette må jeg jo nesten teste ut.

Her er en referanse til en kar som skriver blant annet om dette (kapittel 2 midt på siden):

http://oestex.com/tubes/triode.htm

- slarssen
    Ramlet over dette her:
    http://t-linespeakers.org/tubes/triode-trick.html
    http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/96649-triode-trick.html

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn